اخبار اتریوم

کارمزد داده‌های لایه دوم اتریوم به بیشترین مقدار تاریخی خود رسید

زمان چیدن ثمرات پروژه‌های زیربنایی شبکه اصلی دومین بلاک چین بزرگ جهان فرا رسیده است. با این حال، تنها یک بخش از این شبکه تاثیرگذار عمل کرده است.

راه‌حل‌های لایه دوم بلاکچین اتریوم به عنوان راهی برای مقابله با مقیاس‌پذیری و هزینه‌های بالای تراکنش در این شبکه، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. به عبارتی دیگر، کارمزد داده‌های L2 در اتریوم، طبق ‌اطلاعات ارائه شده توسط The Block، به بیشترین مقدار تاریخی خود رسیده است.

به گزارش والکس و به نقل از ambcrypto، کارمزد داده‌های L2 به هزینه‌های مرتبط با انتقال داده و اجرای تراکنش‌ها در شبکه‌های L2 که بر روی شبکه اصلی لایه یک اتریوم ساخته شده‌اند، اشاره دارد. با افزایش تعداد کاربران و برنامه‌های L2، تقاضا برای پردازش تراکنش‌ها در خارج از زنجیره به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده استفاده و تقاضای بیشتر برای این راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری است.

کارمزد داده در لایه ۲ اتر

رشد آپتیمیستیک؛ ZK امیدوار است ورق را برگرداند

با توجه به داده‌های نمایش داده شده در تصویر بالا، هر دوی رول‌ آپ آپتیمیستیک (optimistic rollups) و رول آپ دانش صفر (Zero-Knowledge rollups) در رسیدن به این دستاورد نقش داشته‌اند. با این حال، قابل ذکر است که آربیتروم (ARB) و آپتیمیزم (OP)، که زیرمجموعه رول‌ آپ‌های آپتیمیستیک محسوب می‌شوند، بهتر از رقبای دانش صفر خود عمل کرده‌اند.

در ماه می، آربیتروم ۴۷/۳٪ از مجموع کارمزدهای دریافت شده را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر، آپتیمیزم در ۲۳/۰۴٪ از آنها سهیم بوده است. در حالی که رول‌ آپ‌های دانش صفر تنها یک نقش فرعی را در این رقابت ایفا کرده‌اند، اما zkSync با دریافت ۲۵/۳۸٪ از کل ۱۶/۲ میلیون دلار کارمزد جمع‌آوری شده به نبرد با آپتیمیزم پیوسته است.

افزایش کارمزد‌ داده‌ها نشانگر رشد پذیرش و استفاده از شبکه‌ اصلی است. در ضمن این رشد می‌تواند با افزایش هزینه‌ تراکنش در شبکه اصلی اتریوم نیز مرتبط باشد.

گفتنی است که در زمینه کارمزد صدور توکن‌ها، یک بازیگر جدید وارد میدان شده که zkEVM پالیگان (MATIC) نام دارد. با وجود سر و صدایی که نسخه بتای این شبکه به پا کرده بود، اما به نظر می‌رسد این پروژه محبوبیتی که در ابتدا از آن برخوردار بوده را از دست داده و تنها ۱/۰۳٪ از کارمزد‌ها را به خود اختصاص داده است.

رقابت در TVL کاهش یافته است

کاهش فعالیت در شبکه پالیگان به ارزش کل قفل شده (TVL) آن نیز گسترش یافته است. با اینکه دیفای لاما (DefiLlama) رشدی را در این معیار مشاهده کرده، اما این افزایش نسبت به رقبای اصلی آن در حدود ۱۳/۲۷ میلیون دلار کمتر بوده است.

ارزش کل قفل شده zkEVM

TVL یا ارزش کل قفل شده به طور کلی به عنوان یک استخر نقدینگی برای اعطای وام قراردادهای هوشمند و استیک توکن در یک گره بلاکچینی استفاده می‌شود. وقتی این معیار افزایش می‌یابد، یعنی پروتکل سالم است. اما وقتی کاهش پیدا می‌کند، تهدیداتی برای پروتکل ایجاد، و به عنوان نشانه‌ای از کمبود نقدینگی شناخته می‌شود.

zkSync در مقایسه با zkEVM پالیگان، با ارزش کل قفل شده ۱۲۷/۶۳ میلیون دلاری عملکرد بهتری داشته است. اما در بخش رول‌ آپ‌های آپتیمیستیک، موضوع کاملاً متفاوت بود. به نظر می‌رسد آپتیمیزم با TVL تقریبا ۸۸۹ میلیون دلاری پایداری خود را حفظ کرده است. آربیتروم همانند بخش کارمزد داده‌ها، در زمینه TVL نیز با ارزش کل قفل شده ۲/۳۴ میلیارد دلاری رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

ارزش کل قفل شده آپتیمیسم

در حال حاضر، به نظر می‌رسد رول‌ آپ‌های آپتیمیستیک برای سرمایه‌گذاران جذابیت بیشتری دارند. اینطور که مشخص است گروه ZK باید برای جلب نظر سرمایه‌گذاران و افزایش سهم خود در بازار تلاش بیشتری کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
ambcrypto
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا