مقالات ارز دیجیتال

شبکه آپتیمیزم Optimism؛ راه حلی جذاب برای مشکلات اتریوم

اگر می‌دانید اتریوم چیست؟ و با شبکه بلاک‌چین آن آشنایی دارید، شاید نام آپتیمیزم برایتان آشنا باشد. شبکه آپتیمیزم به منظور از بین بردن مشکلات شبکه اتریوم ایجاد شد. در واقع شبکه اتریوم با وجود محبوبیت زیادی که دارد، نمی‌تواند به خوبی پاسخگوی نیاز کاربران باشد، چرا که مقیاس‌پذیری در آن پایین است. همچنین این شبکه توان پشتیبانی از پیشرفت و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApp و Defi را ندارد. شبکه Optimism در اینجا به کمک اتریوم می‌آید و مشکلاتی مثل کارمزد بالا، سرعت پایین تراکنش‌ها یا مقایس‌پذیری پایین را از بین می‌برد. شبکه op از تمام برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند و از آن‌جا که محاسبات را خارج از زنجیره انجام می‌دهد، به سرعت انجام آن‌ها می‌افزاید و موجب کم شدن هزینه‌ها می‌شود. در این مطلب قصد داریم تمام آنچه نیاز است در مورد Optimism بدانید را توضیح دهیم. همراه ما باشید.

شبکه آپتیمیزم چیست؟

همانطور که گفتیم شبکه آپتیمیزم برای حل برخی از مشکلات در شبکه بلاک‌چینی اتریوم ایجاد شد و هدف اصلی آن رفع مقایس‌پذیری پایین در این شبکه است. در شبکه Optimism به منظور رفع مشکلات مقیاس‌پذیری از رویکردی به نام Optimisitic Rollup استفاده می‌شود. با استفاده از این رویکرد، سرعت تراکنش‌ها و میزان کارمزدها کم می‌شوند و مقیاس‌پذیری هم کاهش می‌یابد. در واقع این شبکه با این رویکرد تراکنش‌ها را در خود جمع‌آوری و اجرا می‌کند و آن‌ها را به شکل یک تراکنش دیگر یا بهتر است بگوییم در حالت فشرده به شبکه اتریوم ارسال خواهد کرد.

شبکه آپتیمیزم از یک راهکار با نام آپتیمیستیک استفاده می‌کند. در این راهکار تراکنش‌هایی که صحت و اعتبارشان تایید می‌شود، وارد پروسه پردازش می‌شوند. با رویکرد آپتیمیستیک هیچ تراکنشی به صورت مجزا پردازش نخواهد شد و‌ به همین دلیل سرعت پردازش آن‌ها تا حد زیادی کم می‌شود.

شبکه op دارای اعضا یا ولیدیتور است، این ولیدیتور‌ها باید مجموع تراکنش‌ها را بررسی کنند تا چنانچه تراکنش جعلی وجود داشت، آن را شناسایی و گزارش دهند. آن‌ها در ازای گزارش شبکه‌های جعلی، پاداش نیز دریافت می‌کنند.

حالا شبکه آپتیمیزم یکی از عوامل رشد و پیشرفت شبکه اتریوم به شمار می‌رود و با ارائه کردن انواع امکانات به توسعه‌دهنده‌ها و کاربران، تاثیر به سزایی در مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم و افزایش کاربرد و بازدهی آن دارد. Optimism فعالیت خود را بر اساس ۴ اصل مهم ادامه می‌دهد که به شرح زیر هستند:

  • عمل‌گرایی
  •  پایداری
  •  خوش‌بینی
  •  سادگی

بنیانگذار شبکه آپتیمیزم

سازنده شبکه آپتیمیزم، کوین هو (Kevin Ho) است. او توانست در دانشگاه پنسیلوانیا در رشته علوم کامپیوتری گرایش طراحی رسانه تحصیل کند و تحصیلات خود را در همان جا به اتمام برساند. جینگلان وانگ (Jinglan Wang) در کنار کوین هو نقش به سزایی در ‌راه‌اندازی و تاسیس شبکه آپتیمیزم دارد. آنها می‌خواهند توسعه‌ای را خلق کنند که شاید در نظر بنیانگذاران اتریوم نبوده.

خالقان آپتیمیزم کوین هو و جینگلان وانگ

نحوه کار شبکه آپتیمیزم

شبکه آپتیمیزم با پشتیبانی از رویکرد Optimistic Rollup، یکی از راهکارهای لایه دو اتریوم به شمار می‌رود. در واقع با توجه به نام این رویکرد می‌توان متوجه شد که یکی از اصول مهم در کارکرد شبکه آپتیمیزم صداقت است. در رویکرد Optimistic Rollup، تمامی تراکنش‌هایی که ولیدیتورها انجام می‌دهند، درست تلقی می‌شوند و اینطور فرض می‌شود که آن‌ها به خوبی از پس کارهایی که بر عهده‌شان است، بر می‌آیند.

اجزای شبکه آپتییزیم

شبکه آپتیمیزم از بخش‌ها و اجزای مختلفی ایجاد می‌شود. در ادامه به بررسی و توضیح هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

ذخیره سازی بلاک‌ها

شبکه اتریوم دارای یک قرارداد هوشمند به نام Canonical Transaction Chain است. در این قرارداد که نام اختصاری آن CTC است، بلاک‌های شبکه آپتیمیزم ذخیره می‌شوند. در واقع این قرارداد دارای یک فهرست ضمیمه است که بلاک‌ها را در آن‌جا نگهداری می‌کند. با این فهرست، بلاک‌چین شبکه op نیز معنا پیدا می‌کند. قرارداد CTC کدهایی دارد که ضامن عدم تغییر لیست موجود در بلاک‌ها به وسیله تراکنش‌های جدید در اتریوم می‌شود. اما اگر ترتیب تراکنش‌های قبلی در شبکه اتریوم دچار تغییر و بلاک‌چین آن سازماندهی شود، این ضمانت هم از بین خواهد رفت.

تولید بلاک

Sequencer واحدی در شبکه آپتیمیزم است که تولید بلاک در این شبکه را مدیریت می‌کند. Sequencer خدمات مختلفی دارد که به شرح زیر هستند:

  •  آپدیت وضعیت شبکه
  •  تایید تراکنش ها
  •  ایجاد و اجرا بلاک‌های L2
  •  فرستادن تراکنش‌های کاربران به L1

Mempool در این واحد وجود ندارد و هر تراکنش به ترتیب دریافت، رد یا تایید می‌شود. در واقع زمانی که کاربران تراکنش‌ها را به Sequencer می‌فرستند، این واحد اعتبار هر تراکنش را می‌سنجد و بعد آن را به حالت معلق ثبت می‌کند. بلاک‌هایی به صورت معلق توسط Sequencer ثبت می‌شوند، در نهایت در دسته‌هایی بزرگ قرار می‌گیرند و طی یک بازه زمانی‌ خاص به شبکه اتریوم ارسال می‌شوند. این اتفاق باعث کاهش کارمزد تراکنش‌ها نیز می‌شود.

شبکه آپتیمیزم و راهکار لایه دوم

کاربران این امکان که Sequencer را از تراکنش‌هایشان حذف کنند، دارند. آن‌ها می‌توانند هر تراکنش را به صورت مستقیم از اتریوم به CTC‌ بفرستند. از آن‌جا که این تراکنش بین تراکنش‌های مختلف توزیع نمی‌شود، کاربر باید هزینه کامل تراکنش را خودش پرداخت کند و به همین خاطر ملزم به پرداخت کارمزد بیشتر خواهد بود.

Optimism PBC نام فرآیندی است که بر اساس آن بلاک‌ها در شبکه آپتیمیزم ایجاد می‌شوند. شبکه Optimism PBC متمرکز است اما یکی از اهداف آپتیمیزم تبدیل آن به یک شبکه غیر متمرکز و ایجاد امکان مشارکت تمام کاربران در آن است.

اجرای بلاک

به منظور ساخت بلاک و انجام تراکنش‌ها در شبکه آپتیمیزم از نودهای آن استفاده می‌شود. نودهای شبکه در آپتیمیزم برای دانلود بلاک‌ها از فهرست CTC استفاده می‌کند. این شبکه دارای دو نود مختلف است که در زیر به ذکر و توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

نودهای فهرست کننده داده‌های اتریوم

نودهای مخصوص فهرست‌کننده داده‌های اتریوم، وظیفه بازسازی بلاک‌چین شبکه آپتیمیزم به وسیله بلاک‌های انتشار یافته در CTC را بر عهده دارند. نام فهرست داده‌های اتریوم با عنوان Data Transport Layer یا DTL که به معنی لایه انتقال داده است، یاد می‌شود. لایه انتقال داده رویدادهایی که در CTC منتشر می‌شوند را جستجو می‌کند و همچنین نشان‌دهنده انتشار بلاک در شبکه Optimism است.

نودهای نرم‌افزار کلاینت آپتیمیزم

نوعی دیگر از نودها در شبکه هستند که با عنوان نرم‌افزار کلاینت آپتیمیزم یا Optimism Client Software یاد می‌شوند. این نودها نرم‌افزار کلاینت آپتیمیزم را به اجرا در می‌آورند. این نرم‌افزار مشابه با Geth است. نرم‌افزار کلاینت آپتیمیزم بلاک‌چین‌های جدید در لایه انتقال داده را تحت نظارت دارد و در زمان انتشار بلاک جدید، آن را دانلود می‌کند و به اجرای تراکنش‌هایی که در آن هستند می‌پردازد.

ویژگی‌های شبکه آپتیمیزم

راه‌حل‌هایی که در شبکه آپتیمیزم وجود دارد به منظور کاهش بار در شبکه اتریوم ایجاد می‌شوند. همچنین این شبکه امکان انجام معاملاتی که می‌توان آن‌ها را تقریبا آنی دانست، به وجود می‌آورد. پروژه‌های متمرکز در شبکه بلاک‌چین امکان توسعه و پیشرفت دارند و به همین دلیل برنامه‌هایی که روی این شبکه ایجاد می‌شوند، همواره در حال افزایش هستند. اما نباید فراموش کرد که در شبکه اتریوم، در هر ثانیه فقط امکان انجام ۱۰ تا نهایتا ۱۵ تراکنش وجود دارد. این پیشرفت منجر به سرعت تایید بالا و کارمزد زیاد می‌شود که شبکه آپتیمیزم مشکلات مربوط به این دو مسئله را کم می‌کند.

ویژگی های مختلف شبکه آپتیمیزم

بریج دارایی‌های بین آپتیمیزم و اتریوم

شبکه آپتیمیزم به نحوی فعالیت می‌کند که می‌توان بین قراردادهای هوشمند در آن و شبکه اتریوم پیام ارسال کرد. با این ویژگی امکان ارسال توکن‌های ERC20 بین این دو شبکه نیز به وجود می‌آید. این یکی از ویژگی‌های شبکه Optimism است که از آن به منظور بریج دارایی‌ها استفاده می‌کنند. با بریج دارایی‌ها در این شبکه کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را به وسیله استاندارد ERC20 و همچنین کوین EHT، از شبکه اتریوم به شبکه آپتیمیزم واریز نمایند. همچنین کاربران می‌توانند دارایی‌هایشان را از شبکه OP به شبکه اتریوم برداشت کنند. بریج بین این دو شبکه در دو حالت ایجاد می‌شود که در زیر به ذکر و توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

انتقال دارایی‌ها از Optimism به اتریوم

کاربران برای اینکه بتوانند پیامی را از اتریوم به Optimism ارسال کنند، باید اقدام به فعال کردن قرارداد CanonicalTransactionChain در شبکه اتریوم نمایند. با این کار بلاک جدید در شبکه OP ایجاد می‌شود.

انتقال دارایی‌ها از اتریوم به Optimism

قراردادهای هوشمند شبکه آپتیمیزم نمی‌توانند به سادگی در شبکه اتریوم تراکنش ایجاد کنند، به همین خاطر ارسال داده از این روش کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر است. برای انتقال دارایی‌ها از اتریوم به Optimism به جای اینکه تراکنش‌هایی که احراز هویت می‌شوند به صورت اتوماتیک به وجود بیایند، باید یک وضعیت قابل اثبات برای وضعیت شبکه Optimism در مورد قراردادهایی که در اتریوم وجود دارند، ساخت. برای ایجاد وضعیت قابل اثبات نیاز به یک تعهد رمزنگاری شده وجود دارد.

سرویس‌های شبکه آپتیمیزم

سرویس‌های متعددی توسط شبکه OP به کاربران یا توسعه‌دهندگان ارائه می‌شود. مثلا توسعه‌دهنده‌های اپلیکیشن‌های خاص می‌توانند از بستر شبکه آپتیمیزم برای ساخت برنامه‌های خود استفاده نمایند. اما سرویس‌هایی که توسط آپتیمیزم به کاربران ارائه می‌شوند در دو بخش تقسیم می‌شوند که به شرح زیر هستند:

۱.     پلتفرم‌هایی که روی شبکه آپتیمیزم ایجاد می‌شوند

۲.     سرویس‌هایی که توسط خود شبکه به کاربران ارائه می‌شود

سرویس‌هایی که به واسطه خود شبکه Optimism به کاربران ارائه می‌شود، انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به Defi، NFT، Wallets، ابزار مختلف و DAO اشاره کرد. پلتفرم‌هایی که روی این شبکه فعالیت می‌کنند امکان ایجاد برنامه‌های خود در آن را هم دارند.

سرویس‌های دیفای مختلفی روی شبکه آپتیمیزم‌ ایجاد شدند که طولی نکشید نام آن‌ها بر سر زبان‌ها افتاد که از جمله آن‌ها می‌توان به سوشی‌سوآپ، یونی‌سوآپ، تورنادوکش و … اشاره کرد. مجموعه‌های NFT متعددی هم روی شبکه آپتیمیزم شروع به فعالیت کردند که از جمله آن‌ها هم می‌توان به Optipunks اشاره کرد که مجموعه‌ای در بستر بلاک‌چین Optimism ایجاد کرد که شامل توکن‌های بی‌همتا می‌شود.

خدمات شبکه آپتیمیزم

شبکه آپتیمیزم خدمات مختلفی به توسعه‌دهندگان ارائه می‌کند اما در کنار خدمات منحصر به فردی برای کاربران هم در نظر دارد. کاربران از طریق این شبکه می‌توانند برای تبدیل توکن به ERC20 یا بالعکس استفاده کنند و وضعیت تراکنش‌هایی که اجرا می‌کنند را هم بررسی نمایند. علاوه بر این در شبکه خدمات دیگری هم ارائه می‌شود که به شرح زیر هستند:

بریج یا پل بلاک‌چین

اشاره کردیم با دخالت بریج یا پل بلاک‌چین در شبکه Optimism امکان انتقال توکن‌ها از اتریوم به این شبکه وجود دارد. کاربران می‌توانند توکن‌های خود را با این ویژگی به شبکه آپتیمیزم منتقل کنند و از آن‌ها برای برنامه‌های دیگر استفاده نمایند. با خدمات بریج یا پل بلاک‌چین امکان انتقال توکن‌ها از آپتیمیزم به اتریوم نیز امکان‌پذیر است، منتهی زمان انجام این کار می‌تواند حتی به مدت یک هفته هم به طول بیانجامد.

مرورگر بلاک‌چینی

شبکه بلاک‌چین دارای یک مرورگر است که به کاربران امکان پیگیری و بررسی تراکنش‌ها را می‌دهد. در واقع کاربران به وسیله این مروگر امکان دسترسی به اطلاعات را خواهند داد.

خدمات متنوع شبکه آپتیمیزم

کوین OP چیست؟

این شبکه دارای یک کوین حاکمیتی به نام OP است. توسعه‌دهندگان شبکه OP با‌ راه‌اندازی این کوین آن را از طریق ایر دراپ بین کاربران‌شان توزیع کردند. هدف از‌ راه‌اندازی این کوین شرکت کردن در پروسه‌های حاکمیتی‌ و امکان ساخت و مدیریت کردن حساب‌های چند امضایی در شبکه آپتیمیزم است. زمانی که کوین OP کاربردی شود و بین کاربران مختلف توزیع شود، شبکه OP به سمت غیرمتمرکز شدن گام بر می‌دارد.

به محض اینکه شبکه OP غیرمتمرکز شد، کاربران می‌توانند نقش نود را در این شبکه ایفا کنند و بلاک‌هایی را بسازند یا تراکنش‌های مختلف را اجرایی کنند. در واقع با این کار کاربران می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی مربوط به شبکه Optimism مشارکت کنند. پس از اینکه کوین OP شروع به فعالیت کرد، انتظار می‌رود که از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه استفاده شود.

کوین OP حالا در صرافی‌های مختلفی معامله می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به صرافی‌های زیر اشاره کرد:

  •  MEXC
  •  کوین بیس
  •  Houbi
  • کوکوین
  • BYBIT
  •  بایننس
  •  LBank
  •  کوینکس
  •  Gate.io
  •  اوکی‌اکسچنج (OKex)
  •  یونی سواپ

کیف پول‌های مناسب برای نگهداری این رمز ارز نیز به شرح زیر هستند:

  •  متامسک
  •   تراست‌ولت
  •  Coin98
  •  توکن پاکت
  •   Coinbase Wallet

نحوه دریافت ایردراپ کوین OP

زمانی که کوین OP توزیع شد، این کوین به افراد مختلفی تعلق گرفت که در زیر به به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  •  کاربرانی که در شبکه آپتیمیزم حضور داشتند
  •   کاربرانی که به صورت مداوم از این شبکه استفاده می‌کردند
  •  کسانی که در DAO مشارکت داشتند
  • مولتی‌ساینرهایی که بیشترشان جزو تولیدکنندگان DAOها هستند
  •   کسانی که در پلتفرم گیت‌کوین مشارکت داشتند
  • کاربرانی که در دنیای کریپتوکارنسی همچنان در شبکه اتریوم باقی ماندند و از آن استفاده می‌کردند

برای اینکه بتوانید از طریق ایردراپ کوین OP را دریافت کنید، لازم است تا مراحلی که در زیر ذکر و توضیح می‌دهیم را پشت سر بگذارید:

۱.     در اولین قدم باید ببیند که واجد شرایط مشارکت در ایردراپ هستید یا نه، برای این کار باید وارد لینک https://app.optimism.io/airdrop/learn شوید و شرایط خود را در آن‌جا بررسی کنید

۲.     به سوالاتی که در لینک بالا وجود دارد پاسخ دهید

۳.     شما باید در این مرحله به یکی از نمایندگان به منظور مشارکت در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی حق رای بدهید. در این مرحله، وارد کردن آدرس خودتان هم امکان‌پذیر است

۴.     برداشت کوین‌های OP

کوین OP کوین حاکمیتی شبکه آپتیمیزم

موفقیت‌های شبکه Optimism

در طی زمانی که از شروع به کار شبکه Optimism گذشت تا به امروز، تیم توسعه‌دهنده آن اهداف مختلفی داشت که به بیشترشان دست یافت. در زیر به ذکر و توضیح اهدافی که تیم Optimism داشت و طی سالیان اخیر به آن‌ها دست یافت اشاره می‌کنیم:

  •  ژوئن سال ۲۰۱۹: شبکه آپتیمیزم در این سال معرفی شد
  •  اکتبر سال ۲۰۱۹: شبکه تست نت شروع به فعالیت کرد
  •  سپتامبر سال ۲۰۲۰: یک شبکه آزمایشی که با EVM سازگاری داشت، ایجاد شد
  • ژانویه سال ۲۰۲۱: نسخه آلفا مین نت شروع به کار کرد
  •  اکتبر سال ۲۰۲۱: مین نت به صورت کامل شروع به کار کرد

اهداف شبکه Optimism

شبکه آپتیمیزم تا به امروز به اهداف مختلفی دست یافت و انتظار می‌رود که در آینده هم بتواند همچنان به اهداف مختلفی که دارد برسد. در زیر به اهداف مختلف این شبکه در امسال و دو سال آینده اشاره می‌کنیم:

  • سال ۲۰۲۲:‌ راه‌اندازی کامل Mainnet
  • سال ۲۰۲۳:‌ راه‌اندازی کردن رول اپ به وسیله فناوری شاردینگ، ایجاد طرح تایید تشویقی به منظور تایید صحت تراکنش‌های شبکه و غیرمتمرکز کردن نودهایی که در شبکه هستند
  • سال ۲۰۲۴: ایجاد نسل آینده امکانات امنیت اتریوم

شبکه آپتیمیزم، راه حلی قدرتمند برای مشکلات شبکه اتریوم

شبکه آپتیمیزم نقشی موثر در پیشرفت و بهبود روند فعالیت شبکه اتریوم دارد. این شبکه توانست مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری را تا حد زیادی در شبکه اتریوم حل کند و کارمزد تراکنش‌ها را هم تا حد زیادی یعنی تا صد برابر کاهش دهد. در این شبکه همانطور که گفتیم از رویکرد و فناوری Optimistic Rollup استفاده می‌شود که بر اساس آن فرض می‌شود که تمام ولیدیتورها به وظیفه خود به خوبی عمل می‌کنند و تراکنش‌های درست انجام می‌دهند.

 سوالات متداول

شبکه آپتیمیزم چیست؟

شبکه آپتیمیزم به منظور حل مشکلات شبکه اتریوم مثل مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری ایجاد شد و شروع به فعالیت کرد. این شبکه هزینه‌های تراکنش‌ها در شبکه اتریوم را نیز کاهش می‌دهد. با استفاده از این شبکه، هزینه‌های مربوط به تراکنش‌ها حتی تا صد برابر هم کاهش می‌یابد.

آیا شبکه آپپتیمیزیم دارای کوین اختصاصی است؟

بله، شبکه آپتیمیزم مثل بسیاری از شبکه‌های لایه دوم دارای یک کوین حاکمیتی است که با نام OP وارد بازار کریپتوکارنسی شد. مهمترین کاربرد کوین آپتیمیزم شرکت کردن در فرایندهای حاکمیتی و ساخت یا مدیریت حساب‌های چند امضایی است.

کوین OP در کدام صرافی‌ها معامله می‌شود؟

شما می‌توانید کوین OP را در صرافی‌های مختلفی مثل یونی سوآپ، MEXC، کوکوین، BYBIT، بایننس، LBank، اوکی‌اکسچنج (OKex)، کوین بیس، Houbi، کوینکس و Gate.io معامله کنید.

کوین OP را می‌توان در کدام کیف پول‌ها ذخیره کرد؟

شما امکان ذخیره این کوین را در کیف پول‌های متامسک، تراست ولت، Coin98، توکن پاکت و Coinbase Wallet دارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا