مقالات ارز دیجیتال

تفاوت‌ اتر با اتریوم؛ کاربرد اتر و اتریوم چیست؟

مفهوم اتر و اتریوم چیست و این دو چه کاربردی دارند؟ اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنید، قطعا با نام اتر و اتریوم هم آشنا هستید. بسیاری از مردم این دو را با هم یکی می‌دانند در صورتی که با هم متفاوت هستند و هر کدام کاربردی جداگانه دارند. اتریوم نوعی بستر غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاکچین و اتر فقط یک ارز متعلق به همین شبکه است. در این مطلب قصد داریم درباره تفاوت اتر با اتریوم صحبت کنیم؛ همراه ما باشید.

تفاوت اتر با اتریوم در چیست؟

برای درک بهتر فرق اتر و اتریوم باید اول با مفهوم کلی آن‌ها آشنا باشید و کاربردشان را بدانید. به همین منظور در مرحله اول به تعریف کاربرد اتر و اتریوم می‌پردازیم و سپس تفاوت‌های آن‌ها را با هم ذکر می‌کنیم.

اتریوم چیست؟

تولد شبکه غیرمتمرکز اتریوم به سال ۲۰۱۳ می‌گردد. این سیستم و شبکه را ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) ‌راه‌اندازی کرد. بوترین به این دلیل اتریوم ‌راه‌اندازی کرد تا از دخالت واسطه‌ها جلوگیری کند و سیستمی کاملا مستقل به وجود آورد. در واقع در این شبکه بدون اینکه نیازی به دخالت واسطه‌ای باشد، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های متمرکز اجرا می‌شوند. اتریوم را می‌توان نوعی سیستم آزاد نیز به شمار آورد. در این شبکه زبان برنامه‌نویسی مخصوصی (سالیدیتی) وجود دارد و سیستم پرداخت آن هم کاملا خصوصی است.

در شبکه اتریوم خبری از مدیریت ارگان‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف یا حتی اشخاص نیست و این شبکه به صورت کاملا خودمختار فعالیت می‌کند. در واقع در تعریفی دیگر از اتریوم می‌توانیم بگوییم که این شبکه ‌راه‌اندازی شد تا نیاز مردم به بانک‌ها و ارگان‌های شبیه به آن از بین برود.

در شبکه اتریوم نمی‌توان داده‌ها را حذف کرد یا حتی در آن‌ها تغییری به وجود آورد، در واقع برای اینکه در این شبکه تغییری حتی کوچک ایجاد شود، باید همه اعضا این تغییر را تایید نمایند. در شبکه اتریوم خبری از تقلب یا سانسور نیز وجود ندارد چرا که داده‌ها همگی عمومی هستند. از آن‌جا که داده‌ها در این شبکه تجمیع نمی‌شوند نیز احتمال هک آن‌ها به حداقل می‌رسد. چون شبکه اتریوم از سیستم رمزنگاری استفاده می‌کند، امنیت بیشتری را هم برای کاربران به ارمغان خواهد آورد. شبکه اتریوم را می‌توان نوعی شبکه همیشه فعال نیز به شمار آورد.

اتر چیست؟

برای درک تفاوت اتر با اتریوم حالا به معرفی اتر می‌پردازیم. ماهیت اتر را می‌توان درست مثل پول نقد دانست. در واقع اتر یک دارایی است که شباهت زیادی به اوراق بهادار دارد. اتر به این منظور ‌راه‌اندازی شد تا فرایند پرداخت در شبکه اتریوم را ساده‌تر کند. در واقع برای معامله در بستر اتریوم نیاز به اتر دارید. همانطور که ریال واحد پول کشور ایران است، اگر اتریوم را هم مثل یک کشور به شمار آوریم، اتر پول رایج اتریوم خواهد بود. کاربرانی که در بستر شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند، برای اینکه بتوانند تراکنش‌هایی که انجام می‌هند را اعتبارسنجی یا تایید کنند، به اتر نیاز دارند.

کاربرد اتر و اتریوم

در واقع توان محاسباتی در اتریوم به وسیله اتر پرداخت می‌شود. نمی‌توان اتر را درست مثل یک ارز دیجیتال دانست، بلکه می‌توان از آن به عنوان سوختی یاد کرد که برای راه رفتن خودروی شبکه اتریوم نیاز است. کاربران به اتر برای داد و ستد و هر گونه عملیات دیگر در بستر اتریوم نیاز دارند. اگر اتر نباشد، پردازش قرارداد‌های هوشمند، دی‌اپ و یا هر نوع تراکنش دیگری در بستر اتریوم عملا غیر ممکن خواهد شد.

مهمترین تفاوت اتر با اتریوم

در طول مطالبی که تا به اینجا خواندنید، حتما فرق اتریوم با اتر را متوجه شدید. همچنین در ابتدای مطلب هم اشاره‌ای کوچک به مهمترین تفاوت اتریوم با اتر داشتیم. اتریوم نوعی بستر غیر متمرکز است در حالی که اتر فقط یک ارز دیجیتالی متعلق به این بستر به شمار می‌رود. اتریوم را نمی‌توان معامله کرد، در حالی که اتر همواره برای داد و ستد در شبکه اتریوم مورد نیاز است. همچنین اتریوم را می‌توان نوعی پلتفرم نرم‌افزاری بلاکچینی برنامه‌پذیر به شمار آورد در صورتی که اتر فقط یک ارز دیجیتالی مبتنی بر اتریوم است. در نهایت آخرین تفاوت اتر با اتریوم در کاربرد آن‌هاست؛ در واقع اتریوم کاربردهای زیادی دارد در حالی که اتر فقط به منظور انجام عملیات در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درک فرق اتر و اتریوم، آشنایی با اصطلاحات دنیای دیجیتال

حالا که تفاوت اتر با اتریوم را متوجه شدید، قدمی بزرگتر در آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات دنیای کریپتوکارنسی یا همان ارز دیجیتال برداشتید. در واقع اتر و اتریوم کاملا با هم متفاوت هستند و نباید آن‌ها را با هم یکی دانست. با درک تفاوت این دو با یکدیگر، شناخت بیشتری از دنیای رمز ارزها به دست می‌آورید و با آگاهی بیشتر در آن قدم بر می‌دارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا