کیف پول

کیف پول صرافی چیست؟ بررسی کامل والت صرافی و امنیت آن

سرمایه‌‌گذاری در ارزهای دیجیتال به‌خصوص برای مبتدیان بسیار پیچیده است. اصطلاحاتی که با آن مواجه می‌شوند ممکن است مشابه به نظر برسند. اگر هیچ جستجو و تحقیقی در این زمینه انجام نشود، فرد می‌تواند اشتباهات پرهزینه‌ای مرتکب شود. یکی از این اصطلاحات مربوط به کیف پول ارز دیجیتال و کیف پول صرافی است؛ سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال باید بین کیف پول‌های مستقل رمزارز و صرافی یکی را انتخاب کنند. اما دقیقاً تفاوت این دو چیست؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

کیف پول رمزارز چیست؟

کیف پول رمزارز به برنامه‌ای اطلاق می‌شود که به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد از تمام دارایی ارز دیجیتال خود نگهداری کند. فرد می‌تواند بنا به نیازها و استراتژی خود کیف پول گرم یا سرد را انتخاب کند که به هات والت آنلاین و کیف پول سرد آفلاین معروف هستند. اکثر مردم کیف پول‌های سرد را ترجیح می‌دهند؛ زیرا از هک شدن و سایر خطرات امنیتی ایمن‌تر هستند.

با کیف پول علاوه بر اینکه می‌توانید ارز دیجیتال خود را ذخیره کنید، کنترل کامل کیف پول از طریق کلید عمومی و خصوصی انجام می‌شود. برای دسترسی به ارز خود، هر دوی این کلیدها موردنیاز است.

مزایای اصلی کیف پول رمزارز عبارت‌اند از:

  • سطح امنیت بالا
  • سهولت دسترسی
  • نگهداری از رمزارز برای طولانی‌مدت

نحوه عملکرد کیف پول رمزارز

در ادامه به بررسی عملکرد کیف پول غیر متمرکز و متمرکز می‌پردازیم:

برای انجام تراکنش ارز دیجیتال به دو چیز نیاز دارید: کلید عمومی و خصوصی؛ اولی آدرس کیف پول شما که به‌عنوان کلید عمومی شما نیز شناخته می‌شود و دومی کلید خصوصی شما است.

کلید عمومی چیزی شبیه شماره‌حساب بانکی شماست. برای ارسال یا دریافت پول می‌توانید شماره‌حساب بانکی خود را با افراد یا مؤسسات دیگر به اشتراک بگذارید. به طور مشابه، می‌توانید کلید عمومی خود را که آدرس کیف پول شما است، برای دریافت رمزارز به اشتراک بگذارید.

کلید خصوصی کیف پول رمزارز شما را می‌توان با رمز عبور حساب بانکی یا پین کارت نقدی شما مقایسه کرد که محرمانه است. شما نباید پین خود را با کسی به اشتراک بگذارید؛ زیرا این امر به آنها امکان دسترسی مستقیم به ‌حساب بانکی شما را می‌دهد.

کلید خصوصی، رمز عبوری است که امکان دسترسی به ارز دیجیتال شما را فراهم می‌کند.

هر زمان که بخواهید رمز ارزی به ولتتان واریز شود، چه از طریق خرید و چه از طریق دریافت آن به‌عنوان هدیه، فرستنده رمزارز خود را به یک آدرس رمزنگاری منحصربه‌فرد صادر شده توسط کیف پول خود هدایت می‌کنید.

بنابراین، کیف پول ارزهای دیجیتال مستقیماً کوین‌های رمزارز شما را نگهداری نمی‌کنند و آنها روی بلاک چین قرار دارند. ازآنجایی‌که ارز دیجیتال به هیچ شکل فیزیکی وجود ندارد، کیف پول رمزارزی اطلاعات مربوط به کلیدهای عمومی و خصوصی شما را که سهام مالکیت شما از رمزارز است، نگه می‌دارد.

با کمک هر دوی این کلیدها، می‌توانید رمزارز خود را ارسال یا دریافت کنید درحالی‌که کلید خصوصی خود را کاملاً رمزگذاری شده نگه دارید.

کیف پول صرافی

والت صرافی

 اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال از ذخیره دارایی‌های رمزارزی و نگهداری از آنها استقبال می‌کنند، اگرچه این کار توصیه نمی‌شود. صرافی‌های کریپتو معمولاً دارایی‌های شما را در یک کیف پول سرد نگهداری می‌کنند. این گزینه برای مقادیر اندک پول و کسانی که هنوز کیف پول جایگزینی پیدا نکرده‌اند، مناسب است؛ اما به این معنی است که نگهبانی دارایی‌های خود را به یک نهاد متمرکز که ممکن است چندان قابل‌اعتماد نباشد، واگذار کنید. بهترین روش مستلزم انتقال دارایی‌ها از صرافی دلخواه شما به کیف پول سرد یا گرم خود دراسرع‌وقت است.

صرافی ارز دیجیتال به وب‌سایت یا سرویسی اطلاق می‌شود که در آن می‌توان ارز دیجیتال را خریدوفروش کرد یا ارز فیات را به ارز دیجیتال تبدیل کرد. درواقع، پلتفرمی است که ارزهای دیجیتال را با خیال راحت ذخیره می‌کند و سوابق تراکنش (خرید، فروش و وام) آن‌ها را پیگیری می‌کند. کاربران می‌توانند به‌راحتی کیف پول رمزارز را بر روی گوشی هوشمند خود یا هر دستگاه سازگار دیگری دانلود و نصب کنند.

نرخ‌های بازار در صرافی‌های کریپتو، مشابه بورس اوراق بهادار، در نوسان هستند. والت صرافی، انواع کیف پول‌هایی هستند که مخصوصا توسط آن صرافی طراحی و ارائه شده و روی وب‌سایت قرار دارند. برای دسترسی به کیف پول خود، باید یک حساب صرافی ایجاد کرده و از آن طریق به کیف پول دسترسی داشته باشید.

بررسی مفهوم کیف پول حضانتی و غیرحضانتی در ولت‌ها

ولت حضانتی و غیرحضانتی

کیف پول حضانتی و غیرحضانتی از دیگر مفاهیمی است که شما حین جستجوی والت و انتخاب بین کیف پول صرافی و گزینه‌های دیگر با آن برخورد می‌کنید. برخی از مؤسسات با دارایی‌های بزرگ ترجیح می‌دهند که استرس حفظ دارایی‌های خود را نداشته باشند؛ بنابراین در عوض به کسی پول می‌دهند تا این کار را برای آنها انجام دهد. کیف پول‌های حضانتی توسط یک شخص ثالث قابل‌اعتماد مدیریت می‌شود و کاملا امن و تایید شده است. به‌این‌ترتیب، مؤسسات می‌توانند با آگاهی از اینکه در صورت ضرر و آسیب‌های مالی احتمالی بیمه شده‌اند، احساس امنیت می‌کنند و کارشناسان امنیتی درجه یک می‌توانند از مهارت‌های خود سود ببرند.

توسعه کیف پول‌های ارز دیجیتال و نیازهای بازار

پس از موفقیت خارق‌العاده ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، افراد بیشتری شروع به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال کرده‌اند. در واقع، بسیاری از ارزهای دیجیتال جدید بعد از همین موفقیت‌ها متولد شدند.

درحالی‌که برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم کیف پول‌های رمزارزی خود را ارائه کرده‌اند، اما معامله‌گران مایل به سرمایه‌گذاری در چندین ارز دیجیتال هستند؛ بنابراین به دنبال کیف پول‌های رمزارزی هستند که با بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر سازگار باشد.

جدای از آن، کیف پول‌های کریپتو کاربردهای مختلفی برای اهداف تجاری دارند. کسب‌وکارها می‌توانند کیف پول‌های رمزارزی خود را بسازند و آنها را برای پرداخت و سایر کاربردهای تجاری خود به کار گیرند.

کیف پول رمزارزی موبایل یک کیف پول بلاک چین است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که برنامه تلفن همراه را در تلفن هوشمند خود دانلود می‌کنید، برنامه را می‌توان در هرجایی، حتی در فروشگاه‌های فیزیکی، دسترسی داشت.

اپلیکیشن‌های موبایل ارزهای دیجیتال اغلب مورد تقاضا و مورد اعتمادتر از سایر گزینه‌ها هستند، شرکت‌ها ترجیح می‌دهند آن‌ها را بسازند زیرا:

  • آنها در مقایسه با کیف پول‌های دیگر کوچک‌تر بوده و پیچیدگی کمتری دارند.
  • آنها انتقال ارزهای دیجیتال را سریع‌تر، آسان‌تر و راحت‌تر می‌کنند.

علاوه بر این، تراکنش‌های رمزارزی با این کیف پول‌ها ناشناس، رمزگذاری شده، ارزان و غیرمتمرکز هستند.

تراکنش‌ها از طریق کیف پول‌های تلفن همراه بالاترین سطح امنیتی را فراهم می‌کنند؛ زیرا کاربران از تقلب و دست‌کاری داده‌ها محافظت می‌شوند. اما در ادامه به سراغ مهم‌ترین بحث یعنی ولت صرافی می‌رویم.

اهمیت کیف پول صرافی در چیست؟

یک صرافی امکان دسترسی آسان به تمام اطلاعات حساب‌های رمزارزی را فراهم می‌کند. جزئیاتی مانند بررسی موجودی، فروش کریپتو و همچنین انجام معاملات را آسان‌تر می‌کند. اکثر مردم صرافی را مانند یک بانک دیجیتال توصیف می‌کنند.

بزرگترین مشکل یک صرافی مسئله امنیت است.

شباهت‌های کیف پول رمزارز با کیف پول صرافی در چیست؟ هر دو پلتفرم برای ذخیره و دسترسی به ارز دیجیتال استفاده می‌شوند. آنچه که پررنگ‌تر است تفاوت‌های این دو است:

تفاوت کیف پول کریپتوکارنسی با کیف پول صرافی

خصوصیاتکیف پول کریپتوکارنسیکیف پول صرافی
تعریفبه برنامه‌ای اشاره دارد که به سرمایه گذاران امکان نگهداری دارایی را می‌دهد.به سرویس وب‌سایتی اشاره دارد که فرد می‌تواند در آن رمزارز خریدوفروش کند یا ارزفیات را به رمزارز تبدیل کند.
کنترل از طریق کلید خصوصیکنترل کامل روی کلید خصوصیاجازه کنترل کامل روی کلیدی خصوصی را نمی‌دهد
سایر خصوصیاتدر بسیاری موارد خصوصیاتی مثل امکان خریدوفروش را نداردامکان خریدوفروش را دارد

در مجموع، کیف پول رمزارزی به برنامه‌ای اطلاق می‌شود که به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تمام ارز دیجیتال خود را ذخیره کند. از سوی دیگر، صرافی ارز دیجیتال به وب‌سایت یا سرویسی اطلاق می‌شود که در آن می‌توان ارز دیجیتال را بفروشد یا بخرد یا ارز فیات را به ارز دیجیتال تبدیل کند.

بررسی امنیت نگهداری پول در کیف پول صرافی

با سود و هیاهوی بسیار زیادی که اخیراً در مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد، ایجاد حساب، ذخیره و تجارت این ارزهای دیجیتال در سایت‌هایی مانند Binance، Coinbase، Bittrex، Bithumb و سایر صرافی‌های محبوب روندی روبه رشد است. درحالی‌که استفاده از خدمات کیف پول ارائه شده توسط یک صرافی ممکن است برای استفاده مکرر معامله‌گران راحت باشد، خطرات امنیتی که معمولاً این سرویس‌ها با آن مواجه می‌شوند باید هنگام تصمیم‌گیری در مورد مکان ذخیره کوین دیجیتال در نظر گرفته شوند. این مسائل امنیتی از لحاظ تاریخی نتیجه هک شدن صرافی‌های بزرگ بوده است که حجم معاملات بالایی را مدیریت و ارزش بالایی از دارایی‌ها را ذخیره می‌کنند. در این رویدادها، مجرمان از چند صد هزار دلار تا صدها میلیون دلار از وجوه کاربران را از دسترس آنها خارج کرده‌اند.

در روزهای اولیه، این صرافی‌ها ذخایر کافی برای پشتیبان‌گیری از این زیان‌های عظیم را نداشتند و وجوه برای همیشه از بین می‌رفت. دلیل اصلی مواجه شدن این صرافی‌ها با این بحران‌ها این است که بسیاری از آنها بر اساس یک دفتر کل متمرکز و واحد عمل می‌کنند. ثابت شده است که ذخیره‌سازی دفتر کل یک فناوری قدیمی است که بستری باز را برای هکرهای باتجربه برای دسترسی به وجوه کاربر و داده‌های حساس فراهم می‌کند.

درحالی‌که ارزهایی که در این پلتفرم‌ها معامله می‌شوند در یک دفتر کل غیرمتمرکز عمل می‌کنند، اطلاعات حساب شما و سایر اطلاعات شخصی که در آن پلتفرم نگهداری می‌کنید، در دفتر کل شرکت ذخیره می‌شوند. اخیراً برخی از صرافی‌ها تلاش می‌کنند تحت قراردادهای هوشمند و ساختار غیرمتمرکز فعالیت کنند، اما این صرافی‌ها هنوز در جامعه رمزارزی به پذیرش انبوه نرسیده‌اند. در بیشتر موارد، پرکاربردترین صرافی‌ها به‌صورت مرکزی اداره و سازماندهی می‌شوند، هم از نظر حاکمیت و هم از نظر پایگاه‌داده.

ذخیره‌سازی متمرکز در مقایسه با ذخیره‌سازی غیرمتمرکز

والت متمرکز و غیرمتمرکز

اگر در مورد پروژه‌های ارزهای دیجیتال تحقیق کرده باشید، احتمالاً با کلمه غیرمتمرکز برخورد کرده‌اید. در اصل، ساختارهای غیرمتمرکز توسط هیئت‌مدیره یا گروه کوچکی از مردم اداره نمی‌شوند. در عوض، آنها توسط کاربران کنترل می‌شوند. این ویژگی به سبب اقتصاد توکن‌ها امکان‌پذیر می‌شود، جایی که مالکیت توکن‌های به شما قدرت رای در تصمیم‌گیری را می‌دهد. این نوع ساختار تنها راه برای حذف کامل کلاهبرداری، سرقت هویت و رفتارهای مخرب از اینترنت است.

این ویژگی برای اکثر ارزهای دیجیتالی است که می‌خرید و در صرافی موردعلاقه خود معامله می‌کنید؛ خود صرافی به‌صورت مرکزی اداره می‌شود. این بدان معناست که صرافی‌های رمزارزی مانند شرکت‌های سنتی اداره می‌شوند؛ یعنی هیئت‌مدیره‌ای دارند که در مورد نحوه اداره شرکت تصمیم می‌گیرند و پایگاه داده‌ای که تمام اطلاعات کاربران را ذخیره می‌کند. یعنی در یک پایگاه‌داده واحد متعلق به آنها ذخیره می‌شود. به‌جای ساختار توزیع شده و ضد هکر بلاک چین، این دفتر کل مرکزی یک هدف کامل برای هکرهای باتجربه است.

فعالیت یک معامله‌گر می‌تواند توسط این هکرها ردیابی شود و این نفوذ در یک پایگاه‌داده کمک می‌کند که سارقان به اطلاعات حساب شما دسترسی داشته باشند. از اینجا، آن‌ها می‌توانند راه‌های متعددی را انتخاب کنند تا یا شما را فریب دهند که به کیف پولی که متعلق به آن‌ها است پول بفرستید یا به‌سادگی پول را از حساب شما بدزدند و به کیف پول خودشان ارسال کنند. ساختارهای متمرکز تاریخ‌گذاری شده‌اند و به همین دلیل است که صرافی‌هایی مانند Mt. Gox متحمل زیان‌های عظیمی برای جبران خسارت‌های کاربران خود شدند.

مزیت استفاده از کیف پول صرافی       

درحالی‌که والت صرافی خطراتی را که قبلاً ذکر کردیم را بیشتر می‌کند، دلایلی هم برای استفاده از آنها توسط کاربران وجود دارد. هنگام معامله ارز دیجیتال بین کیف پول‌های خارج از پلتفرم صرافی، همیشه کارمزدها و قیمت‌های گس وجود دارد که هر بار که مقداری کوین ارسال می‌کنید از شما کسر می‌شود.

پس بسیاری ترجیح می‌دهند به‌طور موقت و بخش در گردش سرمایه خود در همین صرافی‌ها نگهداری کرده و از هزینه بیشتر جلوگیری کنند.

سریع‌تر و ارزان‌تر، اما امنیت کمتر

مزیت اصلی کیف پول‌های صرافی راحتی و گاهی اوقات مشوق‌هایی است که صرافی‌ها برای استفاده از کیف پول خود ارائه می‌دهند. نگهداری پول در کیف پول متصل به صرافی ساده‌تر است تا بتوانید فوراً کوین‌های نگهداری شده خود را با کوین دیگری مبادله کنید. یک روش معمول برای معامله گران این است که فقط مقادیر کمتری را در والت صرافی ذخیره کنند، درحالی‌که از یک کیف پول سرد جداگانه برای ذخیره بخش عمده دارایی‌های رمزارزی خود استفاده می‌کنند.

معایب استفاده از کیف پول صرافی

همان‌طور که به‌اختصار اشاره شد، چالش بزرگ کیف پول‌های صرافی ساختار متمرکز آنهاست. این ساختار دسترسی آسانی را برای هکرها فراهم می‌کند که به‌راحتی می‌توانند تازه‌واردانی را که ممکن است مقادیر قابل‌توجهی پول در ارزهای خاصی سرمایه‌گذاری می‌کنند را شناسایی کنند. یعنی در سیستم غیرمتمرکز بلاک چین که فعالیت شما در میلیون‌ها گره توزیع شده، شما یک نقطه شکست خواهید داشت که در صورت دسترسی به آن، تمام اطلاعات حساس و دارایی‌های شما در کیف پول صرافی به خطر می‌افتد.

علاوه بر این، هر صرافی فقط با از ارزهای خاص و محدودی پشتیبانی می‌کند و پروژه‌های جدید و هیجان‌انگیز معمولاً زمان می‌برد تا در صرافی‌های محبوب مانند Binance یا Bittrex فهرست شوند. این صرافی‌ها بیشترین مقدار کوین را برای معامله دارند، اما همیشه هم در تیررس هکرها هستند. این صرافی‌ها توانسته‌اند لایه‌هایی از پروتکل‌های امنیتی را به سیستم‌های خود اضافه کنند، اما فقط زمان نشان می‌دهد که آیا می‌توانند از تلفات دیگر در مقیاس بزرگ جلوگیری کنند یا خیر.

چگونه امنیت کیف پول صرافی خود را افزایش دهیم؟

افزایش امنیت والت صرافی

چندین مرحله وجود دارد که می‌توانید برای افزایش امنیت معاملات صرافی خود بردارید که عبارت‌اند از:

یک پروتکل آنتی‌ویروس قوی اجرا کنید

یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که می‌توانید بردارید، داشتن یک آنتی‌ویروس قوی است که در حین گشت‌وگذار در این صرافی‌ها، لایه امنیتی بیشتری را بر فعالیت و اطلاعات حساس ذخیره‌شده در دستگاه شما ایجاد می‌کند.

از کیف پول سرد استفاده کنید

با استفاده از یک کیف پول ذخیره‌سازی سرد، می‌توانید دامنه ذخیره‌سازی رمزارز خود را در بین کیف پول‌ها متنوع‌تر کنید. این روش بسیار رایج است؛ چراکه برای به‌هم‌زدن تلاش‌های هکرها برای ردیابی فعالیت شما به یک نقطه مشترک مؤثر بوده است.

از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید

احراز هویت دو مرحله‌ای یکی از اقدامات امنیتی است که توسط صرافی‌های مدرن ارائه می‌شود که متاسفانه در بسیاری موارد نادیده گرفته می‌شود. کسانی که از آن استفاده نمی‌کنند ۷۰ درصد بیشتر احتمال دارد که حساب‌هایشان به خطر بیفتد. این روش به‌سادگی یک‌لایه دیگر را به مراحل لاگین اضافه می‌کند و پس از ورود معمولی به شما رمز عبور یا شکل دیگری از تأیید هویت را می‌دهد. این امر هک حساب‌ها را بسیار دشوارتر می‌کند، زیرا این اطلاعات اضافی هیچ جا روی سرورهای آنها ذخیره نمی‌شود.

برای مبادلات رمزارزی از وای‌فای عمومی استفاده نکنید

یک اشتباه رایج! استفاده از وای‌فای عمومی به هکرها یک دروازه مجازی برای ورود و دسترسی به داده‌های شما می‌دهد.

بنابراین، برای استفاده از کیف پول‌های صرافی باید با احتیاط عمل شود. چراکه سیستم‌های ذخیره‌سازی پایگاه‌داده مرکزی هستند که می‌توانند در معرض خطر قرار گیرند. تحقیقات خود را در مورد خدمات کیف پول انجام دهید و مزایای آنها را مقایسه کنید. دارایی‌های خود را در حساب‌های مختلف پخش کنید تا در صورت هک شدن یکی از آنها، کل ثروت رمزارزی را از دست ندهید. هنگام استفاده از تلفن هوشمند خود از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) استفاده کنید تا از موارد نقض امنیتی فاصله بگیرید.

تمام این تکنیک‌ها را به کار بگیرید و تنها به یکی از آنها بسنده نکنید. به این ترتیب احتمال هک و از دست دادن سرمایه‌تان خیلی کم می‌شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۲

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا