مقالات اقتصادی

همه چیز در مورد فدرال رزرو و بررسی تاثیر تصمیمات FED در بازار های مالی

آیا به دست‌های پشت پرده، ایلومیناتی و قدرت ماورایی افراد ناشناخته ایمان دارید؟ به کسانی که از هزاران کیلومتر دورتر برای زندگی ما تصمیم می‌گیرند چطور؟ از توهم‌ و توطئه و دست‌های پشت پرده که بگذریم، در مقاله امروز از بلاگ والکس قصد داریم تا سازمانی را معرفی کنیم که اگرچه در آمریکا فعالیت می‌کند اما حتی کوچک‌ترین تصمیم‌هایی که می‌گیرد هم بر زندگی ما موثر هستند و اگر از نحوه کار و تصمیمات آن‌ها آگاه باشید، نه‌تنها ضرر بلکه حتی سود هم می‌کنید. بله درست حدس زدید، در این مقاله فدرال رزرو یا بانک مرکزی آمریکا را معرفی می‌کنیم و به سوال فدرال رزرو چیست پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

فدرال رزرو چیست؟

فدرال رزرو (Federal Reserve) یا فد، بانک مرکزی ایالات‌متحده است که در سال ۱۹۱۳ از سوی کنگره تاسیس شد. همچون تمامی بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان، این بانک هم از اختیاراتی برای ساخت اقتصاد سالم و پایدار برخوردار است و  پشت پرده‌ی قدرت اقتصادی آمریکاست. از نظر فنی فد یک سیستم است که ساختار آن از سه بخش یعنی هیئت حکام فدرال‌رزرو، ۱۲ بانک فدرال رزرو و کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) تشکیل شده است.

فدرال رزرو

اعضای فدرال‌رزرو از سوی رئیس جمهور ایالات‌متحده منصوب شده، توسط سنا تایید می‌شوند و کنگره بر فعالیت آن‌ها نظارت می‌کند. رئیس فعلی هیئت مدیره‌ی این بانک مرکزی یعنی جروم پاول (Jerome Powell) در فوریه ۲۰۱۸ سوگند یاد کرد و جایگزین جنت یلن (Janet Yellen) شد. اگرچه اعضای این سازمان حیاتی از سوی رییس جمهور منصوب شده و توسط سنا تایید می‌شوند، اما فدرال رزرو به‌عنوان یک آژانس و سازمان مستقل از دولت شناخته می‌شود و همین تصمیم به سلامت اقتصاد آمریکا کمک می‌کند چرا که این سازمان نیازی به پیروی از دستورات رییس جمهور ندارد و همین موضوع احتمال فساد سیستماتیک را کاهش می‌دهد. در واقع مسئولان فدرال‌رزرو سوگند می‌خورند تا به اقتصاد ایالات‌متحده کمک کنند و در این راستا تصمیم‌های آنها نیازی به تایید رئیس جمهور یا کنگره ندارد.

تاریخچه فدرال رزرو؛ برآمده از دل یک بحران

بیش از یک قرن قبل مردان کنگره چاره‌ای برای اقتصاد آمریکا اندیشیدند که امروزه همه مردم این کشور مدیون این تصمیم مهم و حیاتی هستند. قرن بیستم برای ایالات‌متحده به بدترین شکل ممکن آغاز شده بود و این کشور با بحران‌های مالی مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. کار به جایی رسید که در سال ۱۹۰۷ یکی از این بحران‌ها به وحشت تبدیل شد و طی یک اثر دومینویی مردم سپرده‌های خود را با عجله از بانک‌ها خارج کردند و حتی چند بانک ورشکسته شدند. دقیقا همین زمان بود که بانک‌ها برای جلوگیری از وحشت، خروج از بحران و حفظ کسب‌وکار خود به یک منبع ذخایر ارزی اضطراری نیاز داشتند. ورشکستگی بانک‌ها و اقتصاد شکننده‌ی ایالات‌متحده منجر شد تا کنگره شش سال بعد یعنی ۱۹۱۳ تصمیم به نوشتن قانون بانک مرکزی یعنی فدرال رزرو گرفت. در نهایت Federal Reserve برای رفع وحشت بانکی و جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها تاسیس شد اما حالا مسئولیت‌های گسترده‌تری ازجمله تقویت سیستم بانکی و حفظ سلامت اقتصاد ملی بر عهده‌ی این سازمان است.

تاریخچه‌ فدرال‌رزرو

کارکرد فدرال رزرو به چه صورت است؟ بررسی ساختار Federal Reserve

دفتر مرکزی فدرال‌رزرو در پایتخت آمریکا یعنی واشنگتن واقع شده و همانطور که گفتیم، این بانک از سه نهاد اصلی یعنی هیئت حکام، ۱۲ بانک منطقه‌ای و کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) تشکیل شده است.

شورای حکام

شورای حکام فدرال رزرو نهاد اصلی حاکم بر سیستم فدرال‌رزرو است. این شورا از هفت عضو تشکیل شده که همگی از سوی رییس جمهور معرفی می‌شوند. اعضای این شورا حداکثر ۱۴ سال خدمت می‌کنند و به نمایندگی از منافع مالی، کشاورزی، صنعتی، تجاری و تقسیمات جغرافیایی حضور دارند. این شورا حداقل دو بار در سال در مقابل کنگره حاضر می‌شود تا در مورد تلاش‌ها، فعالیت‌ها، اهداف و برنامه‌های هیئت مدیره و FOMC گزارش دهد. دیگر مسئولیت‌های شورا راهنمایی کلی سیستم، خدمت در FOMC و نظارت بر ۱۲ بانک ذخیره است. اعضای این شورا به شرح جدول زیر هستند.

نام اعضامسئولیت
جروم پاول (Jerome Powell)رییس هیئت‌مدیره
فیلیپ جفرسون (Philip Jefferson)نایب رییس
مایکل بار (Michael Barr)معاون نظارت بر فعالیت‌ها
میشل بومن (Michelle Bowman)عضو عادی
لیسا کوک (Lisa Cook)عضو عادی
آدریانا کوگلر (Adriana Kugler)عضو عادی
کریس والر (Chris Waller)عضو عادی

این جدول در زمان نگارش این مقاله تدوین شده و احتمال تغییر در آن وجود دارد.

۱۲ بانک فدرال رزرو

در مقایسه با دیگر کشورها، بانک مرکزی آمریکا تاحدودی غیرمتمرکز است. این بانک ۱۲ دفتر منطقه‌ای دارد که به‌عنوان بانک‌های فدرال‌رزرو شناخته می‌شوند. هر دفتر رییس و هیئت مدیره‌ی خود را دارد و مسئول ناحیه‌ای از ایالت‌های اطراف است که می‌توانید آنها را در تصویر زیر مشاهده کنید.

12 بانک فدرال رزرو و مناطق تحت پوشش آنها

این ۱۲ بانک شعبه‌های فدرال‌رزرو هستند و مسئولیت اجرای تصمیمات شورای حکام فدرال و اجرای قوانین آنها را برعهده دارند. همچنین بانک‌های فدرال منطقه‌ای موسسات مالی و بانک‌های ایالت‌های تحت پوشش را نیز زیرنظر دارند. برخی از وظایف این بانک‌ها عبارتند از:

  • وام دادن به موسسات مالی
  • نگهداری حساب‌های بانکی خزانه‌داری
  • پردازش و تسویه چک‌ها
  • عرضه سکه و اسکناس‌های جدید به بانک‌ها
  • دریافت ارز مخدوش، پاره‌شده یا تقلبی

کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)

سومین و تاثیرگذارترین بازوی فدرال رزرو، کمیته بازار آزاد فدرال است. این گروه سیاست‌گذاری در دهه ۳۰ میلادی به بانک مرکزی آمریکا اضافه شد که شامل هفت عضو شورای حکام، رئیس بانک فدرال نیویورک و چهار نفر از ۱۱ رئیس دیگر فدرال‌رزرو است.

این کمیته حداقل ۸ جلسه در طول سال تشکیل می‌دهد و مسئولیت بررسی شرایط اقتصادی کشور، ارزیابی ریسک رشد اقتصادی و مدیریت نرخ بهره فدرال را برعهده دارد. در واقع خروجی جلسات این کمیته تغییر در نرخ بهره است که اقتصاد آمریکا را هدایت می‌کند.

وظایف فدرال رزرو چیست؟

فدرال‌رزرو چند وظیفه‌ی کلیدی دارد که به‌طور گسترده برای مدیریت و تاثیرگذاری بر اقتصاد ایالات‌متحده طراحی شده‌اند. سیاست پولی یا اقدامات این سازمان ابزاری برای دستیابی به ماموریت دوگانه برای کنترل نرخ تورم، به حداکثر رساندن نرخ اشتغال و تنظیم نرخ بهره بلندمدت است. 

تعیین نرخ بهره

یکی از راه‌های مهار و کنترل تورم، افزایش نرخ بهره و تعدیل کردن آن است اما نرخ بهره چیست؟ فدرال‌رزرو از بانک‌ها و موسسات مالی می‌خواهد که مقدار مشخصی از سرمایه‌ را به‌عنوان ذخیره نگهداری کنند و در صورت نیاز می‌توانند از دیگر بانک‌ها برای تامین ذخیره وام بگیرند. نرخ بهره‌ای که بانک‌ها برای این وام‌ها دریافت می‌کنند همان نرخ بهره فدرال است.

نرخ بهره فدرال

در زمان رشد سالم اقتصادی، فد نرخ بهره فدرال را در سرتاسر کشور افزایش می‌دهد تا تورم را کنترل و هدایت کند. از سوی دیگر همزمان با کاهش رشد اقتصادی یا متوقف شدن آن فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش می‌دهد تا بانک‌ها و مصرف‌کنندگان را به قرض گرفتن پول و رشد اقتصادی تشویق کند.

قانون‌گذاری و نظارت بر بانک‌ها

فدرال رزرو نقشی کلیدی در نظارت و تنظیم قوانین بانکی برای سلامت موسسات مالی ایفا می‌کند. این نظارت اساسا از طریق اقدامات شورای حکام انجام می‌شود و آنها دستورالعمل‌ها، مقررات و سیاست‌های مختلف را تعیین می‌کنند. همه بانک‌های عضو فدرال‌رزرو به‌طور مرتب بررسی می‌شوند تا از تطبیق آنها با مقررات اطمینان حاصل شود. بانک‎‌های ایالات‌متحده به‌طور منظم تحت آزمون‌های استرس قرار می‌گیرند تا نحوه عملکرد آنها در طول رکود اقتصادی شبیه‌سازی شود.

ارائه خدمات پرداخت

فدرال رزرو وظیفه‌ی طراحی و ایجاد یک سیستم پرداخت ملی ایمن، کارآمد و پایدار برای آمریکایی‌ها را برعهده دارد تا آنها با خیال آسوده تراکنش‌های خود را انجام دهند. برای اینکار فدرال‌رزرو از عرضه کافی ارز کاغذی در سرتاسر کشور، تسویه چک‌ها، پردازش پرداخت‌های الکترونیکی و تسهیل انتقال تراکنش‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کند.

حفظ پایداری سیستم مالی

سه وظیفه‌ای که به آنها اشاره کردیم، همگی از فاکتورهای موردنیاز یک سیستم مالی پایدار و باثبات هستند. با این حال دست فدرال‌رزرو باز است تا از اهرم‌های دیگری برای حفظ پایداری استفاده کند. به‌عنوان مثال درصورت نیاز فد وام‌هایی همراه با تخفیف را به بانک‌ها ارائه کرده تا نقدینگی آنها را در دوره‌های پرفشار تامین کند. در بحران مالی سال ۲۰۰۸ نیز فدرال رزرو برای تقویت سیستم مالی اوراق بهادار بلندمدت دولت را خریداری کرد تا نرخ بهره اوراق قرضه را کاهش دهد.

تصمیمات فدرال رزرو چه تاثیری بر بازارهای مالی دارند؟

تصمیمات Federal Reserve بر بازارهای مالی، احساسات سرمایه‌گذاران و ریسک‌پذیری آنها تاثیر دارد. با کاهش نرخ بهره، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرخطر همچون ارز دیجیتال دارند که همین موضوع منجر به افزایش تقاضا و قیمت می‌شود. در مقابل هنگامی که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می‌دهد، اشتیاق مردم به سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد چرا که به دنبال دارایی‌های ایمن‌تر و کم‌ریسک‌تر هستند. علاوه‌بر این فدرال‌رزرو در کنار دیگر نهادها این اختیار را دارد که بازارهای مالی را قانون‌گذاری کند و از اعمال محدودیت گرفته تا ممنوعیت برخی فعالیت‌ها شامل این قانون‌گذاری می‌شوند. حتی اظهارات مثبت یا منفی فدرال رزرو هم بر اعتماد مردم به بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری تاثیر دارد و یک هشدار آنها هم منجر به خروج سرمایه‌گذاران از بازار می‌شود. با این حال بزرگ‌ترین اثرات افزایش نرخ بهره تاثیر روانی است و بازار در کوتاه‌مدت به این تاثیرها واکنش نشان می‌دهد.

از بازار سهام و فارکس که بگذریم، تصمیمات فدرال رزرو طی دو سال اخیر بازار ارزهای دیجیتال را از این رو به آن رو کرده است. از ریزش‌های گسترده و چند هزار دلاری قیمت بیت کوین گرفته (افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره در ماه مارس ۲۰۲۳ و ریزش ۷.۹ درصدی بیت کوین) تا همین چند وقت اخیر که فد تصمیم گرفت تا نرخ بهره را ثابت نگه دارد و در پی آن قیمت بیت کوین افزایش یافت و پس از مدت‌ها از مرز ۲۷ هزار دلار گذر کرد. بنابراین توصیه می‌کنیم جلسات فدرال‌رزرو را با دقت دنبال کرده و تاثیر آنها بر قیمت‌ها را درنظر بگیرید.

تاثیر Federal Reserve بر بیت کوین

فدرال رزرو چه اهمیتی برای جهان دارد؟

فدرال‌رزرو سیاست‌های مالی ایالات‌متحده را تدوین و اجرا می‌کند و همین موضوع منجر شده تا حتی کوچک‌ترین تصمیم‌های آنها هم تاثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی داشته باشد. در واقع اقتصاد آمریکا ارتباط تنگاتنگی با بازارهای جهانی دارد و فدرال رزرو با تثبیت اقتصاد آمریکا، تامین نقدینگی و … به حفظ ثابت مالی جهان کمک می‌کند. دلار آمریکا ارز ذخیره بسیاری از کشورها و ارز معاملاتی جهان است و تصمیمات Federal Reserve تاثیر مستقیمی بر نرخ ارزهای پشتیبان، قیمت ارز دیجیتال و جریان تجارت جهانی دارد. علاوه‌بر این فد دائما با بانک‌های مرکزی دیگر کشورها در ارتباط است تا با چالش‌های مشترک مقابله کنند.

فدرال رزرو؛ قلب تپنده‌ی اقتصاد آمریکا

همانطور که مطالعه کردید، اگرچه فدرال‌رزرو برای آمریکا تصمیم می‌گیرد اما همه تصمیمات آنها بر زندگی ما تاثیرگذار هستند و اگر کمی دقت کنید می‌توانید حتی از افزایش یا کاهش نرخ بهره فدرال هم به سود برسید. این سازمان بزرگ ساخت پایه‌های اقتصاد ایالات‌متحده را برعهده دارد و ما در این مقاله نحوه کار، اهداف و ساختار آن را معرفی و بررسی کردیم. شما همراهان والکس چه تجربه‌ای از تصمیمات فد دارید؟ آیا توانستید از آنها به سود برسید؟ از اینکه تا پایان مقاله‌ی فدرال رزرو چیست همراه ما بودید سپاسگزاریم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۲ / ۵. مجموع آرا: ۱۴

کلمه‌ها فقط چندتا حرف ساده نیستن، کلمه‌ها سرشار از احساسات مختلف‌اند و من اینجا قصد دارم تا با استفاده از اون‌ها به جهان بی‌ذوق ارز دیجیتال روح ببخشم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
3 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سید علی موسوی
سید علی موسوی
25 روز قبل

سپاس از مقاله معرفی فدرال رزرو .چطور میتونم از زمان برگزاری جلسات و تصمیمات اخذ شده فدرال رزرو اطلاع پیدا کنم؟

آرن امیریان
آرن امیریان
23 روز قبل

وقت بخیر خواهش می‌کنم ممنون که مطالعه کردید.
از طریق پیگیری سایت‌های خبری و اقتصادی می‌تونید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

حمید
حمید
4 ماه قبل

مطلب کوتاه و‌مفیدی بود… با تشکر

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی