کیف پول

راهنمای خرید کیف پول سخت افزاری؛ امن و حرفه ای

زمانی که از کیف پول صحبت می‌شود، ناخودآگاه کیف‌های ساخته شده از جنس‌های مختلف را به یاد می‌آوریم که پول‌های فیزیکی در آن نگهداری می‌شوند. اما موضوع بحث ما ارزهای دیجیتال است که شکل فیزیکی ندارند و برای مراقبت و ذخیره آنها نیز باید از ابزار مخصوص استفاده کرد. برای این منظور انواع کیف پول‌های نرم افزاری و سخت افزاری (سرد و گرم) وجود دارند که هر کدام خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌دهند. کیف پول سخت افزاری در انجام معاملات از جمله تراکنش‌هایی مانند خرید و فروش تتر و غیره به شما کمک می‌کند. 

اگر دغدغه شما ایمن نگه داشتن ارزهای دیجیتال در برابر حملات مخرب اینترنتی باشد، کیف پول سخت افزاری گزینه بهتری است. در این مقاله به اهمیت این ابزار و راهنمایی خرید کیف پول سخت افزاری خواهیم پرداخت. تا پایان همراه ما باشید.

کیف پول سخت افزاری چیست؟

این کیف پول ارز دیجیتال، به صورت یک دستگاه فیزیکی در دسترس است و در زیر گروه کیف پول سرد (Cold Wallet) قرار می‌گیرد. با خرید کیف پول سخت افزاری، می‌توانید کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال خود را ذخیره و به راحتی آن را حمل کنید و به همراه داشته باشید. از مزیت‌های این دستگاه، ذخیره داده‌های خصوصی ارز دیجیتال به صورت آفلاین است. این ویژگی فوق العاده، احتمال حملات مخرب را از طریق شبکه و به صورت آنلاین، کاهش می‌دهد. ارزهای دیجیتال شما توسط دستگاه، رمز گذاری می‌شود و نسبت به کیف پول آنلاین از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

یک کیف پول آنلاین، مانند کیف پول تراست ولت، دسترسی شما را به صورت آنلاین ممکن می‌سازد. در صورت هک شدن وب سایت یا اپلیکیشن، احتمال از دست دادن کوین‌ها و توکن‌های شما وجود خواهد داشت. بنابراین و با توجه به آفلاین بودن دسترسی، خرید کیف پول سخت افزاری سرمایه دیجیتال شما را از گزند حملات مجازی دور خواهد کرد. لازم به ذکر است که یک سریال PIN اضافه، از کیف پول شما در برابر دسترسی غیر مجاز مراقبت کرده و چنانچه مورد سرقت قرار گیرد، ارزهای دیجیتال شما بدون وارد کردن سریال PIN، در دسترس نخواهند بود. 

کیف پول سخت افزاری چگونه کار می‌کند؟

منظور از ذخیره شدن رمز ارزها در یک کیف پول، زندگی کردن و پیاده شدن آنها بر روی بلاک چین است. کیف سخت افزاری رمز ارز، کلیدهای خصوصی شما را ذخیره و توسط یک شماره پین و یک پسورد اختیاری، از آنها محافظت می‌کند. این کلیدهای خصوصی، تنها راه باز کردن قفل آدرس بلاک چین است که ارزهای دیجیتال شما روی آن زندگی می‌کنند. بلاک چین در همه جا وجود دارد و شما برای تعامل با دارایی‌های رمز نگاری شده خود، فقط نیاز به خرید کیف پول سخت افزاری دارید.

یک Seed phrase، پشتیبان سکه‌های شما در این کیف سخت افزاری است. اصطلاح seed phrase یک عبارت بازیابی است که فهرستی از کلمات را در خود جای داده و توانایی بازسازی کلیدهای خصوصی را دارد. نکته جالب در راهنمای خرید کیف پول سخت افزاری این است که با استفاده از این عبارت Seed می‌توانید کلیدهای خصوصی خود را به ولت سخت افزاری دیگری انتقال دهید. کیف پول سخت افزاری معمولاً دو روش کار و وظیفه کلی دارد:

وظیفه اول این دستگاه همانطور که گفته شد، حفاظت از کلیدهای خصوصی کیف پول است. خرید کیف پول سخت افزاری، کلیدهای خصوصی را که تنها راه باز کردن صندوقچه اموال یا آدرس بلاک چین شما است، از فضای شبکه و اینترنت دور می‌کند. بنابراین سرقت اموال دیجیتال شما از طریق هک کیف پول سخت افزاری در اثر حملات آنلاین، به شدت کاهش خواهد یافت.

وظیفه دوم این کیف پول، این است که به شما اجازه تایید و امضا تراکنش‌های روی بلاک چین را می‌دهد. زمانی که یک تراکنش بلاک چین را شروع می‌کنید، نیاز به اثبات مالکیت بر کلیدهای خصوصی، از طریق امضا (Signature) خود دارید. جعل این امضا بدون کلید خصوصی شما، چیزی در حد محال بوده و هیچ شخص دیگری نمی‌تواند بدون کلید خصوصی و از طرف شما معامله‌ای انجام دهد.

کلیدهای خصوصی کیف پول ارز دیجیتال

نکات امنیتی خرید کیف پول سخت افزاری چیست؟

امنیت یک دستگاه فیزیکی که رمز ارزهای شما را در خود نگه داشته، مهم‌ترین اصل راهنمای خرید کیف پول سخت افزاری است. انتخاب یک برند معتبر، اولین نکته امنیتی هنگام خرید کیف پول ارز دیجیتال محسوب می‌شود. موارد زیر چند نمونه از نکات امنیتی است که هنگام خرید و راه اندازی این کیف پول، باید به آنها توجه ویژه‌ای داشت:

  • بدون استثنا، به فروشندگانی که کیف پول را با تخفیف‌های غیر معمول ارائه می‌کنند، شک کنید. پیشنهاد می‌کنیم از سایت‌هایی مانند Craiglist یا سایر فروشگاه‌هایی که تخفیفات غیر معمولی دارند، خریدی انجام ندهید.
  • خرید کیف پول سخت افزاری خود را از طریق نمایندگی‌های معتبر یا سازندگان اصلی، انجام دهید.
  • هنگام راه اندازی کیف پول خود برای بار اول، بر تمامی فرآیند آن نظارت دقیق داشته و پیام‌های خطا را جدی بگیرید. مشاهده کوچکترین پیام خطا بر روی نمایشگر دستگاه، می‌تواند نشان دهنده ایراد یا دستکاری در نرم افزار باشد. پیشنهاد می‌کنیم بدون درنگ این موضوع را به فروشنده اطلاع داده و دیگر از آن استفاده نکنید.
  • به هیچ عنوان از کیف پول کار کرده یا دست دوم استفاده نکنید.
  • توجه داشته باشید که روی بسته بندی کیف پول فیزیکی ارز دیجیتال، هرگز یک Seed از پیش چاپ شده (Pre-Seeded) وجود ندارد. چنانچه به همچین موردی برخورد کردید، با کلاهبرداری بزرگی هنگام خرید کیف پول سخت افزاری مواجه شده‌اید. البته می‌توانید آن را مجددا تنظیم  و از یک Seed جدید استفاده کنید، اما باید همیشه نگران امنیت ارز دیجیتال خود باشید. 
  • زمانی که برای اولین مرتبه از کیف ارز دیجیتال خود استفاده می‌کنید، Seed phrase شما نیز ایجاد می‌شود. این عبارت برای بازیابی کلیدهای خصوصی و انتقال به کیف پول جدید، ضروری است. بنابراین مطمئن شوید که seed خود را روی کاغذ نوشته و در مکانی امن نگه داری می‌کنید. 

از نرم افزار همراه ارائه شده، توسط کیف پول سخت افزاری استفاده کنید. همچنین می‌توانید از یک کیف پول نرم افزاری جایگزین و البته قابل اعتماد نیز بهره ببرید. با نرم افزار جایگزین می‌توانید کار با این کیف سخت افزاری، تراکنش‌هایی مانند خرید و فروش تتر و غیره را به راحتی انجام دهید. بدون برنامه کاربردی ارائه شده یا جایگزین، این دستگاه چیزی کم خواهد داشت.

پشتیبانی کیف پول سخت افزاری با Seed phrase

ویژگی‌های کیف پول سخت افزاری چیست؟

تقریباً تمامی این سخت افزارها دارای ویژگی‌های مشترکی هستند. مواردی که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد، در واقع ویژگی‌های خود دستگاه بوده و خصوصیات اضافی دیگر مربوط به کیف پول نرم افزار مکمل آنها است:

  • ویژگی سلسله مراتبی قطعی یا HD مخفف (Hierarchical Deterministic)
  • وجود صفحه نمایش و دکمه‌ها برای تنظیم و تایید تراکنش‌ها
  • کیف پول مخفی (Hidden Wallet)
  • سازگاری با یک نسخه نرم افزاری جایگزین
  • پین کد برای ورود به دستگاه
  • عبارت بازیابی اضافه (Seed +)
  • سیستم عامل مقاوم در برابر نفوذ (Tamper Resistant Firmware)

در توضیح ویژگی‌ها باید گفت که ویژگی سلسله مراتبی قطعی به این صورت است که کیف پول سخت افزاری آدرس‌های دریافتی جدید را به طور منظم و همیشگی می‌سازد و به راحتی می‌توان از طریق phrase Seed از کلیدهای خصوصی نسخه پشتیبان گرفته یا آنها را بازیابی کرد. همچنین مخفی بودن کیف پول این قابلیت را در اختیار شما می‌گذارد که برای مثال، یک کیف پول ساختگی حاوی چند بیت کوین را پوشش یک کیف مخفی حاوی اصل دارایی رمز ارز خود، قرار دهید. در مواقعی که دستگاه شما مورد سرقت قرار گیرد و مجبور به افشای سریال PIN خود باشید، این ویژگی از خسارت بیشتر جلوگیری می‌کند.

همان طور که قبل‌تر نیز گفته شد، خرید کیف پول سخت افزاری باید همراه با یک نسخه نرم افزاری جایگزین صورت گیرد که به راحتی با آن سازگار شود.

همچنین پین کدها شامل ۴ تا ۸ کاراکتر عددی هستند که به عنوان یک شماره شناسایی شخصی شناخته می‌‌شوند. این PIN برای ورود به دستگاه هنگام حذف کلید خصوصی اختیاری و در صورت وارد کردن رمز اشتباه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پین کد کیف پول سخت افزاری

نکته کلیدی در مورد عبارت بازیابی اضافی (Seed +) است. عبارت بازیابی معمولاً بین ۱۲ تا ۲۴ کلمه است و برای اضافه کردن لایه‌های امنیتی بیشتر، کیف‌های سخت افزاری باید دارای ویژگی Seed + باشند. این بدان معنی است که می‌توانید از کلمات بیشتر برای افزایش امنیت، استفاده کرد. همچنین در راهنمای خرید کیف پول سخت افزاری، توجه داشته باشید که دستگاه در صورت تشخیص ایراد در اجرای سیستم عامل، این موضوع را به کاربر نشان دهد.

از رایج‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری که در سراسر دنیا دارای بالاترین امتیاز و محبوبیت هستند می‌توان به KeepKey ،Ledger و Trezor اشاره کرد. 

کیف پول سخت‌افزاری، محلی امن برای هولدرها

به طور خلاصه کیف پول سخت افزاری یک دستگاه فیزیکی است که کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال شما به صورت آفلاین در آن ذخیره و رمز گذاری می‌شود و به راحتی قابل حمل است. از این رو، احتمال حملات مخرب و هک اطلاعات خصوصی شما، کاهش می‌دهد. اگر در هنگام خرید کیف پول سخت افزاری خود دقت کنید و کیف پول سخت افزاری امنی بخرید می‌توانید اطمینان داشته باشید که از دارایی‌های دیجیتال خود بیشتر حفاظت کرده‌اید.

در صورت شکستن، ضربه خوردن یا گم شدن کیف پول سخت افزاری، دارایی دیجیتال از بین می‌رود؟

خیر، می‌توانید Seed phrase خود را در دستگاه جدید وارد کنید تا به دارایی رمزنگاری شده خود دسترسی مجدد داشته باشید.

کیف پول سخت افزاری چقدر عمر می‌کند؟

در مورد طول عمر این دستگاه نظر قطعی وجود ندارد اما یک توافق کلی در مورد ماندگاری تراشه رمز نگاری به وجود آمده است که طول عمر آن را بین ۲۰ تا ۳۰ سال نشان می‌دهد. 

آیا خرید کیف پول سخت افزاری گزینه امنی برای ذخیره ارزهای دیجیتال است؟ 

این کیف پول بالاترین سطح امنیت را ارائه می‌دهد و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری ارز دیجیتال است. از کلیدهای خصوصی شما به شکل آفلاین محافظت می‌کند و نسبت به کیف‌های نرم افزاری آنلاین، امنیت بیشتری را ارائه می‌دهد.

تفاوت بین کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری در چیست؟ 

به غیر از تفاوت این دو در استفاده از اینترنت، کیف پول نرم افزاری معمولا رایگان است و برای خرید کیف پول سخت افزاری باید بر اساس برند و کیفیت آن هزینه متفاوتی پرداخت شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا