کیف پول

کیف پول اوالانچ؛ راهنمای نصب و نحوه استفاده از کیف پول تحت وب Avalanche

کیف پول اوالانچ یکی از ولت‌های محبوب ارز دیجیتال است و اگر در حوزه‌ی رمزارز فعال باشید به احتمال زیاد اسم ارز این کیف پول، avax به گوشتان باید آشنا باشد. ولت avalanche، کیف پول رسمی این شبکه متن باز است که توسط آوا لبز (Ava Labs)، بنیاد رسمی این پروژه منتشر شد.

Avalanche یک پلتفرم بلاک چین منبع باز است که امکان استقرار برنامه‌های کاربردی کاملا غیرمتمرکز، محصولات مالی، دارایی‌های دیجیتال و بلاک چین‌های قابل‌تعامل را فراهم می‌کند. برای تعامل بر بستر پلتفرم و تجربه DApp های ساخته شده بر روی این بلاک چین، باید یک کیف پول اوالانچ ایجاد کنید. بنابراین، کیف پول Avalanche چیست؟ و چگونه یک کیف پول بسازیم؟ ما در این مقاله از بلاگ والکس به شما خواهیم آموخت.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول یا والت ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال می‌تواند برنامه‌ای نرم‌افزاری، سخت‌افزاری یا یک دستگاه کوچک برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال‌تان باشد. شما در کیف پول دیجیتال می‌توانید دارایی رمز نگاری شده خود را مشاهده کنید و سوابق تراکنش‌هایتان را بررسی کنید. بعضی از کیف پول‌ها نیاز کاربران را به صرافی که کار مبادلات را برایشان انجام دهد مرتفع کرده‌اند و کاربران می‌توانند بدون نیاز به صرافی، مبادلات خودشان را در دنیای کریپتو انجام دهند. البته فراموش نکنید لازمه‌ی استفاده از کیف‌پول با امکان تبادل درون سیستمی ارزها، پرداخت کارمزد است.

معرفی کیف پول اوالانچ (Avalanche)

کیف پول اوالانچ کیف پول رسمی شبکه اوالانچ است که برای استفاده از رمز ارز آواکس (AVAX) توسعه یافته است. شبکه Avalanche رمز ارز آواکس را روی شبکه ERC-20 به کاربران عرضه کرد و قیمت اولیه‌ی آن پنجاه سنت (نیم دلار) بود. والت اوالانچ از نوع کیف پول گرم است؛ یعنی در زمان استفاده از آن باید به اینترنت وصل باشید. توجه کنید که این کیف پول فقط از شبکه‌  اوالانچ پشتیبانی می‌کند.

آشنایی با کیف پول اوالانچ

این والت کاملا ساده و ایمن و غیر حضانتی است. عبارت غیرحضانتی در کیف پول ارز دیجیتال به این معناست که مدیریت دارایی و تراکنش‌ها و معاملات به‌طور مستقیم زیر نظر خودتان است و نیازی به صرافی‌های ارز دیجیتال برای مدیریت حساب ندارید. در واقع در کیف پول غیرحضانتی  اوالانچ کنترل کاملا کلیدها و وجوه‌تان در اختیار شما قرار می‌گیرد.

کیف پول Avalanche از قابلیت کراس چین (Cross Chain) پشتیبانی می‌کند؛ یعنی کاربران می‌توانند با استفاده از کراس چین دارایی‌های دیجیتالشان را میان کیف پول‌های خود جابجا کنند. بنابراین کاربر می‌تواند ولت‌هایی را که از بلاک چین Avalanche پشتیبانی می‌کند به کیف پول  اوالانچ متصل یا از آن خارج کند. از بهترین ولت‌های سخت‌افزاری که از شبکه‌ی اوالانچ پشتیبانی می‌کنند می‌توانیم به کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S) و نسخه‌ی تکامل یافته‌ی آن، والت لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) اشاره کنیم. در میان محبوب‌ترین والت‌های نرم‌افزاری هم می‌توان به تراست‌ ولت و متامسک اشاره کرد که با بلاکچین شبکه‌ی اوالانچ تطابق دارند و از رمزارز آواکس پشتیبانی می‌کنند.

توجه کنید که یکی از راه‌های اتصال کیف پول‌های اوالانچ به یکدیگر، مراجعه به سایت چین ‏لیست است. البته با وارد کردن تنظیمات به‌صورت دستی هم می‌توانید کیف پول‌های نام‌برده را به هم متصل کنید.

عملکرد کیف پول اوالانچ چگونه است؟

کیف پول نرم‌افزاری اوالانچ تحت وب است. برای استفاده ازاین کیف پول، ابتدا باید حساب کاربری مخصوص به خودتان را بسازید و رمز عبور وارد کنید. توجه کنید که کلیدهای عمومی و خصوصی، عبارت بازیابی Seed و فایل ذخیره کلید را باید یادداشت و مکانی امن نگهداری کنید. هربار که وارد کیف پول می‌شوید باید فایل Keystore را باز کنید و عبارت بازیابی Seed و کلید خصوصی خود را وارد کنید.

شاید تصور کنید که چقدر کار سخت و حوصله‌سربری است که هر بار مجبور باشید همه‌ی رمزهای عبور خود را وارد کنید تا وارد کیف پول شوید. اما می‌توان به این موضوع از نظر ایمنی نگاه کرد؛ چرا که این موضوع کیف پول Avalanche را به امن‌ترین کیف پول نرم‌افزاری تبدیل می‌کند. البته خیلی باید مراقب باشید رمزهای عبورتان مانند کلید خصوصی یا عبارت بازیابی Seed برای فرد یا سایتی ارسال نکنید؛ اگر رمزهای عبورتان به دست دیگران بیفتد به‌راحتی می‌توانند کیف پولتان را هک کنند و دارایی‌تان را از دست می‌دهید.

پس از هر بار استفاده از کیف پول اوالانچ توصیه می‌شود از صفحه‌ی کیف پول خارج شوید، کش (cache) سیستم را پاک کنید، سپس با دستگاه دیگری وارد کیف پولتان شوید.

راهنمای ثبت نام در کیف پول اوالانچ

برای استفاده از این والت، ابتدا باید از وب‌ساست اصلی این کیف پول (wallet.avax.network) ثبت نام کیف پول اوالانچ را طبق مراحل زیر دنبال کنید:

۱. ثبت نام: برای ثبت نام در سایت کیف پول Avalanche روی گزینه‌ی ایجاد کیف پول جدید (Create New Wallet) کلیک کنید.

ایجاد کیف پول جدید در سایت آوالانچ

۲. دریافت سید والت: روی گزینه‌ی ایجاد عبارت کلیدی (Generate Key Phrase) کلیک کنید و عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای را که برایتان نمایش داده می‌شود یادداشت کنید. توجه کنید که هیچ‌کس به این عبارت نباید دسترسی داشته باشد.

ایجاد کیف پول اوالانچ 

۳. تایید سید والت دریافتی: روی گزینه‌ی دسترسی به کیف پول (Access Wallet) کلیک کنید و جاهای خالی داده شده را با کلمه‌ی مناسب از عبارت کلیدی ۲۴ کلمه‌ای پر کنید. این مرحله برای سنجش و تایید هویت شماست.

دریافت کلمه بازیابی در اولانچ

پس از این‌که تایید هویت صورت گرفت، می‌توانید از کیف پول Avalanche خودتان به‌راحتی استفاده کنید.

نحوه استفاده از کیف پول اوالانچ

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد کیف پول تحت وب Avalanche، دروازه‌ی شما برای ورود به اکوسیستم غیرمتمرکز (DApp) اوالانچ است. در ادامه نحوه‌ی کار با کیف پول اوالانچ را می‌توانید مطالعه کنید تا با چشمانی باز و خیالی آسوده قدم در این راه بگذارید.

ورود به پلتفرم: پس از اینکه در کیف‌پول Avalanche ثبت نام کردید، وارد صفحه‌ای مانند تصویر زیر می‌شوید. در گوشه‌ی سمت راست و بالای تصویر حروف X و C و P را مشاهده می‌کنید که هرکدام مخفف کلمات زیر است: حرف X مخفف eXchange به معنای زنجیره‌ی مبادله، حرف C مخفف contracts به معنای زنجیره‌ی قراردادها و حرف P مخفف platform به مفهوم زنجیره‌ی سکو است.

جالب است بدانید عملکرد X-chain مدیریت، تبادل و انتقال دارایی‌ها از طریق زنجیره‌ی X است. اجرای قراردادهای هوشمند روی شبکه‌ اوالانچ وظیفه‌ی اصلی C-chain است و با استفاده از زنجیره قراردادها می‌توان قراردادهای هوشمند را روی بستر اتریوم اجرا کرد. وظیفه‌ی هماهنگی تاییدکننده‌های بلاک هم بر عهده P-chain است و قراردادهای اوالانچ را ذخیره می‌کند. اطلاعات مربوط به زیرشبکه‌های فعال هم در زنجیره سکو ذخیره می‌شود و کاربران با اجازه از این زنجیره می‌توانند زیرشبکه‌های جدید بسازند.

زنجیره‌های X و C و P به‌صورت پیش‌فرض در Avalanche وجود دارند و بسته به صرافی که رمز ارز آواکس را خریداری کرده باشید، باید رمز ارز AVAX را از طریق آدرس X-Chain یا C-Chain به کیف پولتان ارسال کنید.

محیط کار با کیف پول avalanche

تبادل رمزارزها: از این کیف پول می‌توانید برای تبادل یا ارسال رمز ارز با کیف پول متامسک (Metamask) در برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) استفاده کنید. به این منظور از تابع Cross-Chain برای ارسال آواکس از X-chain به C-chain و بعد هم به Metamask در برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. البته اگر قصد داشته باشید سهام‌دار شوید رمز ارزتان را از X-chain به P-chain ارسال کنید.

ارسال رمزارز آواکس با استفاده از کیف پول اوالانچ

انتقال دارایی به بخش P: هنگام کار با کیف پول و خرید و فروش ارز اوالانچ، باید با استفاده از تابع Cross-Chain،  رمزارزهایتان را از X-chain به P-chain ارسال کنید. توجه کنید که در این مرحله باید استیکینگ صورت بگیرد. مفهوم استیک (Stake) یا استیکینگ دریافت سود در ازای گرو گذاشتن ارز دیجیتال است.

کسب درآمد با استفاده از کیف پول اوالانچ

اولانچ آینده کیف پول ارزهای دیجیتال

در پایان بد نیست به رشد روزافزون آواکس یا همان رمزارز شبکه‌ی اوالانچ از زمان انتشارش اشاره کنیم و از اهمیت ورود به دنیای رمزارزها سخن بگوییم. در طول یک سالی که گذشت رمزارز AVAX حدود ۳هزاردرصد رشد کرده و تحلیلگران تخمین می‌زنند که این مقدار در آینده بیشتر خواهد شد. در این مطلب تلاش کردیم درباره‌ی یکی از کیف پول‌های با سطح ایمنی بالا و تحت وب صحبت کنیم و شما را با دنیای ارز دیجیتال بیشتر آشنا کنیم.

ورود به دنیای بلاک چین اگر همراه با آگاهی باشد می‌تواند با خودش سود مالی و سهولت کار به‌همراه داشته باشد. دنیای رمزارزها دنیای تراکنش‌های سریع، ایمن، از راه دور و بدون محدودیت از سوی سیستم‌های مرکزی است که احتمال هک و کلاهبرداری در این سیستم به صفر میل می‌کند.

سوالات متداول

ایمنی کیف پول اوالانچ چقدر است؟

اگر کاربران نکته‌های امنیتی را رعایت کنند، این کیف پول امنیت بالایی برای دارایی‌هایشان خواهد داشت. با این‌حال کاربران می‌توانند برای اطمینان بیشتر از کیف پول‌های سخت‌افزاری در کنار کیف پول‌های نرم‌افزاری‌شان استفاده کنند.

مدت زمان تراکنش در کیف پول اوالانچ چقدر است؟

اگرچه مدت زمان تراکنش در اتریوم بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است، اما این از ویژگی‌های حائز اهمیت این والت به‌شمار می‌رود که در مدت زمانی کمتر از یک ثانیه تراکنش را انجام می‌دهد.

آیا رمز ارز AVAX توکنی رو به رشد است؟

در طول یکسال گذشته (۲۰۲۲-۲۰۲۱) آواکس رشدی معادل سه‌هزاردرصد را تجربه کرده است. آواکس رو به رشد بوده و با شیب مثبت نمودارش را سبزرنگ کرده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس ارشد مهندسی هسته‌ای هستم که با هدف غنی‌سازی محتوای وب فارسی وارد حوزه‌‌ی تولید محتوا شده‌ام. مشتاقم از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستی‌ها و همکاری‌های حرفه‌ای با هم در ارتباط باشیم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی حبیبی
علی حبیبی
5 ماه قبل

سلام من ارز TUS به این کیف پول انتقال دادم ولی مشحص نیست کجارفته چکار باید کنم

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  علی حبیبی

سلام
ایتدا با وارد کردن هش تراکنش مربوطه در اکسپلورر شبکه آن، از تایید تراکنش خود مطمئن شوید.
اگر تراکنش تایید شده بود، بهتر است مجددا کیف پول خود را با استفاده از عبارات بازیابی ایمپورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا