تکنولوژی

آموزش استفاده از chat GPT در ایران به صورت کاربردی

نام چت جی پی تی (Chat GPT) یکی از پرتکرارترین عناوین خبرهای مرتبط با دنیای فناوری است. این چت‌بات فوق‌العاده هوشمند به لطف بهره‌مندی از یک دیتاست غنی و قدرتمند، کاربران خود را شگفت‌زده کرده است. از حل مشکلات برنامه‌نویسی تا ارائه اطلاعات دقیق در مورد هر موضوع دلخواه، همگی تنها قسمتی از کاربردهای عظیم و بی‌شمار این سرویس به شمار می‌روند. اگر شما نیز به استفاده از این چت‌بات علاقه‌مندید، خبر خوبی برایتان داریم! در این مقاله آموزش chat GPT را به صورت تصویری و مرحله به مرحله به شما ارائه می‌کنیم.

با دنبال کردن مراحل ارائه شده در این مقاله، به سادگی می‌توانید با این هوش مصنوعی ارتباط برقرار کرده و از امکانات بی‌پایان آن بهره‌مند شوید.

آموزش Chat GPT برای کاربران ایرانی

محیط کار سرویس چت جی‌پی‌تی بسیار ساده و به دور از هرگونه اضافه کاری طراحی شده است. با کمی گذران وقت در محیط این سرویس، به سادگی می‌توانید فوت‌وفن استفاده از آن را بیاموزید. با این حال به دلیل برخی محدودیت‌ها در کشور ایران، نحوه استفاده از chat GPT و به خصوص روند فعال‌سازی و ایجاد حساب کاربری در این کشور ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. با این حال در ادامه این مقاله سعی کرده‌ایم به صورت کامل و مرحله به مرحله، تمام روند ایجاد حساب کاربری در chat GPT و نحوه استفاده از آن را به شما معرفی کنیم.

مرحله صفر: پیش‌نیازهای استفاده از chat GPT

سرویس چت جی‌بی‌تی به دلیل تحریم‌های کشور آمریکا علیه ایران، محدودیت‌هایی دارد. در قدم اول برای ورود به این وب‌سایت، نیازمند یک ابزار مناسب تغییر IP خواهید بود؛ زیرا در غیر این صورت، ممکن است با پیغام عدم دسترسی مواجه شوید. در حال حاضر این سرویس طیف گسترده‌ای از VPNها و ابزارهای تغییر IP را شناسایی کرده و عبور از دیوار مستحکم آن کار ساده‌ای نیست. با این حال برخی سرویس‌ها نظیر نرم‌افزار Geph بر روی ویندوز، در حال حاضر برای دور زدن تحریم‌های چت‌جی‌پی‌تی مؤثر هستند. چنانچه موفق به عبور از تحریم این سرویس نشوید، با صفحه زیر مواجه خواهید شد:

استفاده از Chat GPT

اما در کنار VPN، کاربران ایرانی با چالش وارد کردن شماره تلفن معتبر و در ادامه دریافت کد فعال‌سازی در قالب SMS نیز مواجه خواهند بود. خوشبختانه حل این چالش بسیار ساده‌تر از دور زدن تحریم‌ها است! برای این منظور کافی است از یکی از وب‌سایت‌های معتبر ارائه شماره خارجی موقت نظیر نامبرلند، یک شماره خریداری کنید. در ادامه این مقاله به صورت کامل روند استفاده از شماره مجازی خارجی برای ثبت‌نام و استفاده از Chat GPT را به شما آموزش خواهیم داد.

البته شما می‌توانید برای دسترسی به سرویس‌های کامل چت جی پی تی از ویزا کارت هدیه والگیت استفاده کرده و ابن نسخه را خریداری کنید.

مرحله اول: ایجاد حساب کاربری

استفاده از تمامی امکانات این چت‌بات هوشمند، نیازمند داشتن یک حساب کاربری است. از همین رو اولین مرحله از آموزش Chat GPT به ایجاد اکانت در این سرویس اختصاص دارد. همان‌طور که در بخش پیش‌نیازها اشاره کردیم، برای ایجاد اکانت در چت جی‌پی‌تی نیازمند یک ایمیل و یک شماره تلفن خواهید بود. برای این منظور می‌توانید یک شماره مجازی از سرویس‌های معتبر ارائه شماره موقت مانند نامبرلند تهیه کنید. پس از ورود به این وب‌سایت و ایجاد حساب کاربری، لازم است تا از میان سرویس‌های موجود برای خرید شماره، گزینه Open AI | Chat GPT را انتخاب نمایید.

با انتخاب این گزینه، لیستی از کشورهای موجود برای تهیه شماره مجازی با قیمت‌های مختلف به شما نمایش داده خواهد شد. لازم به ذکر است که برای ثبت‌نام در چت جی‌پی‌تی نیازمند انتخاب کشور خاصی نیستید. پس از این مرحله و پرداخت هزینه، یک شماره به شما اختصاص خواهد یافت.

پس از دریافت شماره، لازم است وارد وب‌سایت Open AI شده و در قدم اول ایمیل خود را وارد کنید. سپس از شما یک شماره تلفن برای ارسال کد فعال‌سازی درخواست خواهد شد. در این قسمت، شماره تلفن خریداری شده خود را وارد نمایید. پس از وارد کردن شماره تلفن، مجدداً به حساب کاربری خود در وب‌سایت نامبرلند بازگردید. در این بخش در مقابل شماره تلفن خریداری شده شما، یک کد نمایش داده خواهد شد. با وارد کردن این کد در بخش ثبت‌نام Chat GPT، روند ایجاد حساب کاربری شما تکمیل می‌شود.

ایجاد حساب در Chat GPT

به این نکته دقت کنید که به محض وارد کردن شماره در وب‌سایت چت‌جی‌پی‌تی و ارسال کد فعال‌سازی، وب‌سایت نامبرلند یک تایمر ۲۰ دقیقه‌ای را برای استفاده از این کد و شماره فعال خواهد کرد. در نتیجه به محض وارد کردن شماره، فرصت را از دست نداده و روند ایجاد حساب خود را تکمیل نمایید.

مرحله دوم: ایجاد تاپیک

این قسمت از آموزش Chat GPT به ایجاد یک تاپیک و آغاز گفت‌وگو با این ربات هوشمند اختصاص دارد. در صورتی که مراحل قبلی را پشت سر گذاشته باشید، قسمت اصلی و چالش‌برانگیز ارتباط با این سرویس را پشت سر گذاشته‌اید. پس از ایجاد حساب، همه چیز بسیار ساده خواهد بود؛ با این حال آشنایی با چند نکته کوچک، می‌تواند نحوه استفاده از chat GPT را برای شما بسیار شفاف‌تر کند. پس از ورود به حساب کاربری خود، با صفحه زیر مواجه خواهید شد.

آموزش چت جی پی تی

با کلیک روی گزینه New Chat در گوشه سمت راست صفحه، اولین تاپیک شما برای گفت‌وگو با این ربات ایجاد خواهد شد. در نظر داشته باشید که چت جی‌پی‌تی بر اساس مکالمات موجود در هر تاپیک، در مورد ادامه بحث و جواب‌های خود تصمیم‌گیری خواهد کرد. در نتیجه اگر قصد صحبت در مورد مسائل مختلفی دارید، بهتر است تاپیک‌های متفاوتی را برای هر بخش ایجاد کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید یک تاپیک را برای صحبت در مورد کدهای برنامه‌نویسی، یکی را برای کسب اطلاعات عمومی و حتی یکی دیگر را برای صحبت و گفت‌وگوی صمیمانه با این چت‌بات ایجاد کنید. کاربران این سرویس امکان انتخاب یک نام دلخواه برای هر تاپیک را دارند؛ اما در صورت عدم انتخاب عنوان توسط شما، خود چت جی‌پی‌تی وارد عمل شده و بر اساس روند گفت‌وگو، یک نام برای تاپیک انتخاب می‌کند.

در حال حاضر سرویس Chat GPT محدودیتی برای تعداد تاپیک‌های ایجاد شده در نظر نگرفته و شما می‌توانید به میزان دلخواه خود، گفت‌وگوهای مختلفی را با این ربات آغاز کنید. البته در صورتی که از سرویس رایگان این وب‌سایت استفاده کنید، ممکن است پس از مدتی، این چت‌بات گفت‌وگوهای سابق شما را فراموش کند!

مرحله سوم: گفت‌وگو و ارائه بازخورد

یکی دیگر از نکاتی که در آموزش Chat GPT باید به آن توجه کنید، ارائه بازخورد به پاسخ‌های این سرویس به سؤالات شما است. ثبت بازخورد می‌تواند در کنار دقیق‌تر کردن سمت‌وسوی گفت‌وگو، کیفیت این چت‌بات را نیز به مرور زمان افزایش دهد. در حال حاضر به دو شیوه امکان ثبت بازخورد و واکنش به پاسخ‌های چت جی‌بی‌تی در این سرویس وجود دارد.

در روش اول شما می‌توانید به صورت مستقیم به هر پیام دریافتی واکنش نشان دهید. بر روی هر یک از پیام‌های دریافتی در این سرویس، دو گزینه پسندیدن (Like) و نپسندیدن (Dislike) قابل مشاهده هستند. در صورتی که کاملاً از جواب دریافتی خود راضی باشید، می‌توانید گزینه Like و در غیر این صورت Dislike را انتخاب کنید. با انتخاب هر یک از این گزینه‌ها، قسمتی برای وارد کردن پاسخ پیشنهادی بهتر نیز به شما نمایش داده خواهد شد. شما می‌توانید پاسخ پیشنهادی خود را در قسمت نمایش داده شده ثبت کرده و یا این بخش را خالی بگذارید.

نحوه کار با Chat GPT

روش دوم ارائه بازخورد، به صورت غیرمستقیم و از طریق گفت‌وگو با Chat GPT است. اگر از نظر شما پاسخ دریافتی از طرف این هوش مصنوعی اشتباه بوده و نیازمند اصلاح است، به سادگی می‌توانید این نکته را به او گوشزد کنید! چت جی‌پی‌تی درست همانند یک انسان بازخورد شما را دریافت کرده و به طرز خیره‌کننده‌ای عکس‌العمل نشان می‌دهد. البته اغلب پاسخ‌های دقیق و مناسب این هوش مصنوعی به اندازه‌ای قابل توجه هستند که تحلیلگران فناوری از این سرویس در کنار فناوری بلاکچین به عنوان یکی از تحولات بزرگ دنیای تکنولوژی یاد می‌کنند! در نتیجه به ندرت ممکن است نیازمند ارائه فیدبک منفی به این هوش مصنوعی باشید!

چت جی‌پی‌تی به خوبی متوجه منظور شما خواهد شد. حتی در صورتی که مهارت‌های زبان انگلیسی شما کامل نباشد، باز هم می‌توانید با این سرویس ارتباط برقرار کنید. با این حال گاهی ممکن است برای دریافت نتیجه مطلوب خود، نیاز به توضیح مسائل از زاویه دیگری داشته باشید؛ اما فراموش نکنید که شما با یک ماشین برنامه‌ریزی شده طرف هستید و این مورد نمی‌تواند نقطه ضعف بزرگی به شمار رود!

تنظیمات Chat GPT

اشاره کردیم که رابط کاربری Chat GPT بسیار ساده به نظر می‌رسد. در واقع بر خلاف سرویس‌های پر زرق و برق، این هوش مصنوعی تمرکز خود را بر روی کاربردی بودن خود قرار داده است. با این حال در قسمت سمت چپ پایین صفحه اصلی، می‌توانید به چند گزینه برای انجام برخی تغییرات ظاهری یا کاربردی دسترسی داشته باشید. این گزینه‌ها عبارت‌اند از:

نحوه استفاده چت جی پی تی

Clear Conversations: در صورتی که پیش از این سابقه ایجاد یک تاپیک و گفت‌وگو را داشته باشید، با انتخاب این گزینه تاریخچه مکالمات شما با این سرویس حذف خواهد شد.

Upgrade to Plus: چت جی‌بی‌تی یک سرویس پولی در اختیار کاربران خود قرار داده است. این سرویس هر لحظه در دسترس بوده و قابلیت‌های پیشرفته‌تری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با انتخاب این گزینه می‌توانید روند خرید سرویس حرفه‌ای را دنبال کنید.

Light/Dark Mode: این بخش رنگ‌بندی رابط کاربری را در حالت تاریک و روشن تغییر می‌دهد.

Updates and FAQ: اگر قصد دارید به صورت کامل در جریان روند توسعه این هوش مصنوعی قرار بگیرید، می‌توانید به این بخش مراجعه کنید. همچنین این صفحه پاسخ به سؤالات پرتکرار کاربران را نیز در خود جای داده است.

Log out: با انتخاب این گزینه، از حساب کاربری خود خارج می‌شوید.

نحوه پشتیبانی Chat GPT از زبان فارسی

در آخرین بخش آموزش Chat GPT و نحوه عملکرد آن، به بررسی پشتیبانی این سرویس از زبان فارسی پرداخته‌ایم. در حال حاضر رابط کاربری سرویس چت جی‌بی‌تی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. در واقع شما برای استفاده از این سرویس، نیازمند یک آشنایی ابتدایی با زبان انگلیسی خواهید بود. از طرفی داده‌هایی که این هوش مصنوعی بر روی آن بنا شده‌اند، اغلب به زبان انگلیسی هستند و نمی‌توان انتظار بالایی از این چت‌بات در حوزه زبان فارسی داشت؛ اما علی‌رغم همه این موارد، Chat GPT قابلیت درک و فهم زبان فارسی و سایر زبان‌های زنده دنیا را دارد!

زبان فارسی Chat GPT

این سرویس هرچند به صورت محدود و ناقص می‌تواند گزاره‌های فارسی تولید کند. حتی شما می‌توانید از آن درخواست یک شعر جدید به زبان فارسی کنید و در نهایت در کمال تعجب شاهد یک شعر با معنی و کاملاً ابداعی و نو خواهید بود! اما اگر هدف شما صحبت به زبان فارسی با چت جی‌پی‌تی باشد، متأسفانه ممکن است کمی ناامید شوید. البته خود این چت‌بات در گفت‌وگو در این مورد به صورت بامزه‌ای به ناتوانی خود در گفت‌وگو به زبان فارسی اشاره می‌کند. اما با توجه به سرعت رشد و پیشرفت این سرویس، بعید نیست به زودی شاهد ارائه یک نسخه کامل با قابلیت گفت‌وگو به زبان فارسی باشیم.

FreeGpt؛ یک نسخه جایگزین!

در حال حاضر دسترسی به Chat GPT به دلیل تحریم‌ها ممکن است دشوار باشد. اما خوشبختانه برخی سرویس‌های دیگر با استفاده از API این هوش مصنوعی، امکانات مشابهی را بدون نیاز به دور زدن تحریم فراهم کرده‌اند. یکی از بهترین سرویس‌های مشابه، FreeGpt نام دارد. این سرویس عملکردی تقریباً مشابه با نسخه اصلی چت‌جی‌پی‌تی را فراهم کرده است. برای استفاده از این نسخه نیازی به دور زدن تحریم یا حتی وارد کردن یک شماره خارجی برای ثبت نام نیز نخواهید داشت؛ با این حال FreeGpt از لحاظ امکانات کاربردی کمی ناقص‌تر بوده و ویژگی‌هایی نظیر ذخیره‌سازی تاپیک‌ها را ندارد.

آموزش کامل Chat gpt

به آینده سلام کنید!

در این مقاله به آموزش Chat GPT و نحوه استفاده از این سرویس پرداختیم. چت جی‌پی‌تی را می‌توان در کنار فناوری‌های بلاکچین و وب ۳، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تحول‌های دهه اخیر در حوزه فناوری شناخت. این سرویس بار دیگر توانست مباحث مربوط به هوش مصنوعی را داغ و توجه سرمایه‌گذاران به این حوزه را جلب کرده است. اکنون باید دید این فناوری در آینده چگونه می‌تواند مشاغل و حتی روند زندگی انسان‌ها را برای همیشه تغییر دهد.

به نظر شما آینده Chat GPT چگونه خواهد بود؟ نظر خود در این باره را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۹ / ۵. مجموع آرا: ۴۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
3 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مجید
مجید
10 ماه قبل

مسلماً تکنولوژی رو به پیشرفته و روز به روز کامل تر میشه اما فعلا گاهی پاسخهایی که میده درست نیست یعنی بسته به نوع سؤال طیفی از کاملا غلط یا بی ربط تا کاملا درست را شامل میشه یه مورد هم اینکه وقتی از جواب مطمئن نیست اعلام نمیکنه یعنی هیچ احتمال اشتباه بودن نامیده حتی در مواردی با سرچ ساده می‌تونه جواب را پیدا کنه اما انگار جوابهای اینترنت را قبول نداره!!

کسری صدارت
کسری صدارت
1 سال قبل

ممنون از مقاله جامع و کاملتون

به راهنمایی شما اکانتمو راه اندازی کردم

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  کسری صدارت

سلام و عرض ادب
از اینکه مقاله ما راهگشای شما بوده، بسیار خرسندیم. امیدواریم سایر مقالات بلاگ را هم مطالعه کنید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا