صرافی ها

پلتفرم جاست چیست؟ معرفی شبکه Just و کاربرد های آن

حوزه بازارهای مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) حوزه‌ای در حال رشد و توسعه است به طوری که روز به روز شاهد پروژه‌های مختلفی هستیم که در این حوزه ایجاد می‌شوند. دیفای با هدف قدرت بخشیدن به عموم مردم موفق شده توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. این حوزه به بنیادی برای توسعه‌دهندگان تبدیل شده است تا آن‌ها بتوانند پروژه‌های خود را در این محیط ایجاد کرده و توسعه دهند. پلتفرم جاست (Just) یکی از همین پروژه‌ها است که شاخه‌ای از ترون (TRON) بوده و بسته‌ای از محصولات مالی مبتنی بر قرادادهای هوشمند را بر بستر بلاکچین ترون عرضه می‌کند. در واقع پلتفرم Just همراستا با سایر پروژه‌ها درصدد رشد و توسعه اکوسیستم ترون است. در این مقاله قصد داریم با این پلتفرم، امکانات و خدمات آشنا شده و بررسی کنیم که ارز جاست چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

پلتفرم جاست چیست؟

همانطور که اشاره شد پلتفرم جاست به توسعه پروتکل‌های دیفای مبتنی بر ترون متعهد شده است و هدف اصلی آن ارائه راه‌حل‌های مالی به کاربران است. در واقع این پلتفرم به منظور ایجاد یک سیستم مالی منصفانه و غیرمتمرکز ایحاد شده است تا بتواند مکانیسم وام‌دهی یا وام کریپتو و حاکمیت را برای کاربران خود در سراسر جهان فراهم نماید. پلتفرم جاست دارای دو توکن اصلی است که اولین توکن آن یعنی استیبل کوین USDJ با نسبت ۱:۱ به دلار آمریکا متصل شده است. این توکن از طریق وثیقه‌گذاری TRX و در پورتال CDP درون این پلتفرم ایجاد می‌شود. دومین توکن شبکه جاست JST نام دارد که به منظور نگهداری پلتفرم، پرداخت سود، شرکت در حاکمیت از طریق رأی دادن و سایر فعالیت‌ها در بستر این پلتفرم استفاده می‌شود.

پلتفرم جاست شرایطی را فراهم می‌کند تا همه معاملات، وثیقه‌گذاری‌ها و حاکمیت در این شبکه به صورت کاملا شفاف و زنجیره‌ای اجرا شود. شبکه جاست را می‌توان بزرگترین اکوسیستم برنامه غیرمتمرکز دانست که بر روی شبکه ترون ساخته شده است. هدف اصلی از ایجاد و راه‌اندازی این ارائه خدمات مالی آسان و شفاف به منظور استفاده همه کاربران شبکه است.

نحوه کار پلتفرم جاست

آشنایی با  نحوه کار شبکه جاست

همانطور که در معرفی پلتفرم جاست گفته شد، این پلتفرم به عنوان شاخه‌ای جدا از ترون محسوب می‌شود که به منظور حفظ امنیت و در عین حال کاربردی بودن خود، به میزان قابل توجهی متکی بر شبکه است. توکن JST یک توکن TRC-20 به حساب می‌آید که به همین دلیل پلتفرم Just به منظور تأمین و حفظ امنیت بلاکچین، الگوریتم اثبات سهام نیابتی را مورد استفاده قرار می‌دهد. در این سیستم نودهایی که مسئول اعتبارسنجی بلاک‌های داده هستند، بر اساس حجم توکن‌های استیک شده انتخاب می‌شوند. در واقع در این سیستم توانایی نودها در حل پازل‌های هش ملاک قرار نمی‌گیرد. رفتار این سیستم با محیط نسبت به الگوریتم اثبات کار دوستانه‌تر بوده که دلیل آن مصرف انرژی کمتر است.

آشنایی با ویژگی‌های کلیدی پلتفرم جاست

شبکه جاست مانند هر شبکه دیگر در حوزه دیفای دارای ویژگی‌هایی است که آن را نسبت به سایر شبکه‌ها متمایز می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرم Just می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 سیستم دو توکنی: همانطور که گفته شد پلتفرم جاست دارای دو توکن JST و USDJ است که خود شبکه آن‌ها را مینت کرده و به فعالیت ادامه می‌دهد. JST نقش توکن حاکمیتی را ایفا کرده و USDJ به عنوان استیل کوین محصول اصلی این پلتفرم به حساب می‌آید.

سرویس‌ها و محصولات متعدد: یکی از ویژگی‌های بازر پلتفرم جاست محصولات و سرویس‌های مختلفی است که کاربران، سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و توسعه‌دهندگان dApps (برنامه‌های غیرمتمرکز) امکان انتخاب گزینه‌های مدنظر خود از بین این محصولات و سرویس‌ها را دارند.

آشنایی با سرویس‌های مختلف پلتفرم جاست

همانطور که اشاره شد یکی از ویژگی‌های بارز پلتفرم Just محصولات و سرویس‌های متعدد آن است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

سرویس JustStable

این بخش و سرویس در واقع مربوط به استیبل کوین شبکه جاست است که توسط این پلتفرم به این صورت تعریف شده است: JustStable را می‌توان به عنوان یک سیستم مالی غیرمتمرکز معرفی کرد که بر پایه استیبل کوین USDJ بوده که همه در هر مکان و زمان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. دارندگان توکن JST  این امکان را دارند که در حاکمیت ارزی استیبل کوین USDJ شرکت کرده تا بتوانند به معنای واقعی به یک سیستم غیرمتمرکز دست پیدا کنند. بدست آوردن این استیبل کوین برای تمامی افراد در هر زمان و هر مکان امکان‌پذیر است. با توجه به قیمت ترون با دسترسی به اکوسیستم پر رونق TRON و dApp فرصت‌های بیشتری برای سودآوری برای همه کاربران فراهم می‌شود.

سرویس JustSwap

JustSwap را می‌توان به عنوان اولین صرافی غیرمتمرکز (DEX) به منظور تأمین نقدینگی خودکار در شبکه ترون معرفی کرد. این صرافی فرایندی را برای حذف تمامی توکن‌های تقلبی پیاده‌سازی کرده که از طریق لیست کردن توکن‌های مجاز (Whitelisting) انجام می‌شود. زمانی که این سرویس راه‌اندازی شد در مدت زمان ۵ روز حجم معاملات آن به ۲۰ میلیون دلار رسید؛ همین امر باعث شد تا جاستین سان این صرافی را به عنوان بزرگترین صرافی غیرمتمرکز دنیا بعد از Uniswap معرفی کند.

موفقیت جاست سواپ به عنوان یکی از سرویس‌های پلتفرم جاست در یک بازه زمانی کوتاه باعث شده که جاستین سان پروژه‌های دیفای در شبکه ترون را عامل اصلی تحول در امور مالی متمرکز بداند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این صرافی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقدینگی بی‌نهایت: برای هزاران معامله‌گر و صدها برنامه کاربردی فراهم شده است.
  • سریع و راحت: انجام فوری تراکنش‌ها بدون انتظار برای سفارش در صف
  • قابل دسترسی برای همه: همه کاربران امکان مشارکت در بازار مالی را دارند.
  • بازدهی بالا: سود دریافتی کاربران بابت معاملات از طرف صرافی بدون دریافت کارمزد است.

در خصوص نحوه کار با صرافی JustSwap باید گفت که کاربران برای کار با این صرافی باید از کیف پول TronLink استفاده کنند. استفاده از این کیف پول بسیار آسان بوده و کارکرد آن مانند سایر کیف پول‌های نرم‌افزاری است. زمانی که کاربران با گوشی خود از جاست سواپ استفاده می‌کنند و برنامه TronLink را در گوشی نصب دارند به صورت خودکار به اکانت ترون لینک متصل شده و نیاز به تنظیم دستی کیف پول ندارند. همچنین کاربران برای معامله در جاست سواپ نیازی به احراز هویت (KYC) ندارند. روش کار و استفاده از این صرافی بسیار شبیه به سایر صرافی‌های غیرمتمرکز مانند Uniswap است.

سرویس‌ های شبکه جاست

سرویس JustWrapper

این سرویس به منظور قرار دادن محافظ بر روی توکن‌های دارای استاندارد TRC-20 در بلاکچین ترون طراحی شده است. ویژگی اصلی قرار دادن محافظ بر روی این توکن‌ها تضمین امنیت و حریم شخصی برای توکن‌هایی است که دارای محافظ هستند. از دیگر ویژگی‌های این برنامه در پلتفرم جاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش اثبات با دانش صفر (Zero Knowledge Proof): کاربران با استفاده از این ویژگی در توکن‌های غیرمتمرکز بر روی شبکه ترون، امکان ترید کردن این توکن‌های محافظ‌دار را به صورت ناشناس دارند.
  • انتقال فوری: در این سرویس انتقال سریع محافظت شده توسط سازوکار اجماع DPOS مبتنی بر ترون تسهیل می‌شود.
  • غیر قابل ردیابی: با توجه به پنهان بودن تمام اطلاعات مربوط به عملیات درون‌ زنجیره‌ای در این سرویس، امکان مطابقت این اطلاعات با افراد خاص توسط مهاجمان وجود ندارد.
  • سهولت استفاده: اطلاعات حساب، عملیات انتقال و دریافت و سابقه را در یک صفحه مشاهده کنید.

 سرویس JustLink

این سرویس جدیدترین محصول و سرویس پلتفرم جاست است که یک شبکه اوراکل بوده و مانند پل ارتباطی بین شبکه بلاکچین با دنیای خارج عمل می‌کند. در واقع این محصول جدید می‌تواند دسترسی شبکه ترون و پلتفرم Just را به اطلاعات خارج از شبکه بلاکچین امکان‌پذیر کند. در برخی موارد ممکن است یک سری اطلاعات لازم برای راه‌اندازی قرادادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین ترون درون شبکه نبوده و نیاز به تأمین آن خارج از شبکه باشد؛ در چنین شرایطی است که سرویس JustLink می‌تواند از طریق ایجاد دسترسی شبکه ترون و شبکه جاست به اطلاعات خارج از شبکه، به توسعه‌دهندگان کمک کند.

توکن های شبکه جاست

معرفی توکن‌های پلتفرم Just

در پاسخ به این پرسش که توکن و ارز جاست چیست می‌توان گفت که پلتفرم جاست دو توکن دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

توکن  JST

همانطور که در مبحث معرفی پلتفرم جاست اشاره شد، JST توکن انحصاری و حاکمیتی این پلتفرم است که مربوط به برنامه‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌های مختلف در این اکوسیستم است. این توکن را می‌توان از طریق استخراج، ترید و شرکت در کمپین‌های این پلتفرم به دست آورد. کاربرانی که دارای توکن JST هستند می‌توانند از طریق رأی‌گیری غیرمتمرکز و به طور مشترک در سیاست‌های این پلتفرم نظارت و مشارکت داشته باشند. از طریق واریز، وام‌دهی (وام کریپتو)، تأمین نقدینگی و انجام سایر اقدامات مالی درون این پلتفرم می‌توان استخراج JST را انجام داد.

استیبل کوین  USDJ

USDJ که یک استیل کوین غیرمتمرکز است مبتنی بر وثیقه‌گذاری بوده که به قیمت ترون وابسته نبوده اما به دلار وابسته است تا نرخ آن را از طریق یک مکانیسم بازخورد خودکار ثابت نگه دارد. از طریق استیکینگ وترید کردن می‌توان این استیبل کوین را در پلتفرم Just بدست آورد. این استیبل کوین به منظور حفظ ثبات قیمت خود توسط مقداری زیادی از دارایی‌ها پشتیبانی می‌شود.

آینده ارز جاست

پلتفرم جاست؛ شبکه‌ای برای توسعه پروتکل‌های دیفای مبتنی بر ترون

پلتفرم جاست به عنوان شبکه‌ای که برای توسعه پروتکل‌های دیفای مبتنی بر شبکه ترون ایجاد شده است در واقع به عنوان بستری به منظور انجام امور مالی غیرمتمرکز بر روی بلاکچین اتریوم طراحی شده است. با اینکه این پلتفرم هنوز نتوانسته که خدمات مناسبی را برای کاربران فراهم کند اما به نظر می‌رسد با توجه به محصولات و سرویس‌های متعدد و ویژگی‌هایی که دارد، در راستای تبدیل دیفای به حوزه‌ای در دسترس برای عموم مردم، بتواند توجهات زیادی را در آینده به خود جلب کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
justplatform.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا