استخراج

استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی

هر چقدر کامپیوترهای خانگی پیشرفت می‌کنند، توجه کاربران ارز دیجیتال خصوصا ماینرها به آن‌ها بیشتر می‌شود. آن‌ها با این سؤال مواجه هستند که آیا می‌توان با همین کامپیوتر خانگی استخراج کرد یا خیر؟! برای پاسخ به این سؤال کافی است، به‌عنوان یک ماینر با تمام کاستی‌ها و مزیت‌های این حوزه آشنا شوید.

همان طور که در آموزش استخراج ارز دیجیتال اشاره شد، امروزه دیگر ماینینگ (Mining) رمز ارزها مثل ۱۰ سال پیش و زمان تولد بیت کوین نیست. تاکنون نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای پیشرفته بسیاری با کاربری آسان به بازار عرضه شده‌اند که به ماینرها در ایجاد بلوک‌های جدید و حل معادلات پیچیده ریاضی کمک می‌کنند. در این مقاله، امکان استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی را مورد بررسی قرار داده‌ایم و در ادامه به‌صورت جامع، مراحل ماینینگ با این سیستم‌ها را توضیح می‌دهیم.

ماینینگ با کامپیوترهای خانگی

استخراج ارز دیجیتال با کامپیوترهای خانگی در پی آن رواج پیدا کرد که پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه توسعه کامپیوترها و پردازنده‌ها صورت گرفت. زمانی که استخراج بیت کوین به‌عنوان نخستین ارز دیجیتال شهرت گرفته بود از CPU‌ها برای ماینینگ استفاده می‌شد. اما این فرایند با ایجاد پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ قدرتمند (GPU) دچار تحول شد و CPU‌‌ها جای خود را به GPU‌ها دادند. علاوه بر جی GPU، دستگاه‌های ASIC  نیز برای استخراج توسعه پیدا کردند. 

کامپیوترهای خانگی اگرچه در ابتدا دارایی‌های هنگفتی برای ماینرها خلق می‌کردند اما با گذشت زمان کار با آن‌ها سخت‌تر و پرهزینه‌تر شد.

چقدر امکان دارد با کامپیوترهای خانگی به نتیجه برسیم؟

سؤال مهمی که بسیاری از کاربران می‌پرسند این است که آیا هنوز هم امکان استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت که شما همیشه می‌توانید با سیستم شخصی و خانگی خود ماینینگ کنید، اما بدانید ارزش این کار نسبت به هزینه‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شود.

آیا استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی به‌صرفه است؟

ماینینگ رمزارز با کامپیوتر خانگی در سال‌های ابتدایی بازار کریپتوکارنسی بسیار سودآور بود. ماینرها با کمک کامپیوترهای شخصی خود می‌توانستند به‌راحتی بلوک‌های جدید ایجاد کرده و معادلات ریاضی پیچیده را حل کنند. امروزه استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی آن‌قدر پر‌هزینه است که این کار را بیشتر به یک فرایند بی‌فایده تبدیل کرده است. برای این اتفاق می‌توان دلایل متعددی را ذکر کرد:

  • افزایش شدید قیمت بیت کوین
  • افزایش تعداد ماینرها
  • گران‌تر شدن ارزش سوخت و انرژی در دنیا
  • پیچیده‌تر شدن پردازش شبکه

امکانات لازم برای ماینینگ با سیستم خانگی

برای استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی، شما به یک سیستم به‌روز با GPU قدرتمند نیاز دارید. هرچقدر GPU قوی‌تری داشته باشید، سرعت انجام پردازش بیشتر خواهد شد. در این صورت نرخ هش (Hash) بالاتری هم خواهید داشت. منظور از نرخ هش، تعداد پاسخ‌های سیستم خانگی شما برای حل معادلات پیچیده ریاضی شبکه در واحد زمان است. هر اندازه که قدرت پردازش سیستم شما بیشتر باشد، نرخ هش بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از ملزومات استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی، سرمایه لازم برای انرژی مصرفی و استهلاک سیستم است. شما باید دائماً سیستم را ارتقا داده و برای استهلاک آن هزینه کنید. همان‌طور که می‌دانید، مصرف انرژی و استهلاک سیستم در استخراج ارزهای دیجیتال با کامپیوتر خانگی، بسیار زیاد است.

علاوه بر موارد بالا، انتخاب یک نرم‌افزار قدرتمند با رابط کاربری ساده و روان، بسیار ضروری است. امروزه نرم‌افزارهای متعددی به‌منظور استخراج رمزارزها با کامپیوترهای شخصی عرضه شده‌اند که شما می‌توانید با نصب آن‌ها، به‌راحتی فرایند ماینینگ را در خانه انجام دهید. داشتن یک کیف پول امن نیز یکی دیگر از پیش‌نیازهای استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی است.

بهترین نرم‌افزار استخراج ارز دیجیتال

سیستم برای ماینینگ

همان‌طور که اشاره کردیم، نرم‌افزارهای استخراج ارز دیجیتال، ابزارهای بسیار راحتی برای ماینینگ هستند. البته باید توجه داشت که صحت عملکرد این‌گونه نرم‌افزارها هنوز به‌خوبی مشخص نشده است. این ابزارها بیشتر بین کاربران غیر ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است.

خوب است بدانید که استخراج ارز دیجیتالی مثل بیت کوین، در ۱۰ دقیقه (مدت‌زمان لازم برای ماینینگ یک بیت کوین)، بیش از ۲ تراوات انرژی مصرف می‌کند. اگر با وجود مصرف انرژی زیاد و کم‌فایده بودن استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی هنوز به دنبال انجام آن هستید، آشنایی با این نرم‌افزارها می‌تواند کمک زیادی کند.

پایونکس (Pionex)

یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند برای استخراج ارز دیجیتال، پایونکس است. این نرم‌افزار دارای امکان معاملات اهرم دار تا ۴ برابر سرمایه است. پایونکس دارای ۱۶ ربات فعال است که به انجام معاملات به‌صورت خودکار کمک می‌کنند. شما می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید از ربات‌ها استفاده کنید یا به‌صورت دستی معامله کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید سوابق تمام تراکنش‌ها را در این نرم‌افزار مشاهده کنید. پایونکس یک صرافی ارز دیجیتال است که شما می‌توانید مستقیما با یک کارت اعتباری در آن دارایی‌های خود را تبادل کنید. برای ورود و ثبت نام در پایونکس نیاز به احراز هویت و ارسال عکس سلفی است. معمولا فرایند احراز هویت در پایونکس یک ساعت زمان می‌برد.

سی‌جی ماینر (CGMiner)

اگر می‌خواهید از نرم‌افزاری استفاده کنید که روی تمام دستگاه‌ها همچون لپ‌تاپ، کامپیوتر خانگی و تبلت قابل‌اجرا باشد؛ از نرم‌افزار CGMiner استفاده کنید. این نرم‌افزار به‌خوبی روی ویندوز و لینوکس نصب و راه‌اندازی می‌شود و به مدت طولانی در دسترس خواهد بود. این پلتفرم با انواع مختلف استخرها و کامپیوترهای استخراج کار می‌کند. اجرای تنظیمات سی جی ماینر بسیار راحت است و با آن می‌توانید سرعت فن و برخی موارد دیگر را تنظیم کنید. از جمله نقاط قوت این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با انواع استخرهای ماینینگ کار می‌کند.
  • دارای رابط از راه دور، کنترل سرعت فن و عملکرد اورکلاک.
  • استخراج ASIC/FPGA/GPU را آسان‌تر می‌کند.

به‌طورکلی، سی جی ماینر، انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای است. البته یکی از کاستی‌های این نرم‌افزار، رابط گرافیکی است؛ به همین دلیل بیشتر کاربران حرفه‌ای و باسابقه به سراغ آن می‌روند.

MineDollars

نرم‌افزار MineDollars یکی از نرم‌افزارهای بسیار محبوب برای استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی است. جالب است بدانید که این اپلیکیشن در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند قراردادهای استخراج ابری را با حداقل ۱۰ دلار خریداری کنند. این نرم‌افزار بیش از ۱۰ ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند. مقر اصلی این شبکه در پورتلند آمریکا مستقر است.

این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد تا بدون نیاز به سخت‌ افزارهای بسیار گران، در استخراج بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید. از جمله امکانات این پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر کاربر با معرفی این برنامه به دوستان، درصد کمیسیون دریافت می‌کند.
  • انجام تراکنش‌ها در این نرم‌افزار بسیار سریع است. فرایند پردازش، یک ساعت پس از شروع برداشت انجام می‌شود.
  • امنیت بسیار بالایی دارد.
  • اعضای تیم اصلی به‌صورت ۲۴ ساعته در تلاش برای تضمین سوددهی به کاربران و ماینرها هستند.

بی اف جی ماینر  (BFGMiner)

اگر می‌خواهید فرایند استخراج را به‌صورت سفارشی طی کنید، نرم‌افزار BFGMiner به شما پیشنهاد می‌شود. این نرم‌افزار دارای قابلیت ردیابی GPU است و یک سرور پروکسی شبکه و لایه داخلی را پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری در بی اف جی ماینر، به‌صورت متنی است، اما رابط کاربری گرافیکی بسیار جذاب و کاربر پسند است. این نرم‌افزار بیشتر برای دستگاه‌های ASIC ساخته شده است. امکانات این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

  • امکان هش روی چندین الگوریتم استخراج محبوب به طور هم‌زمان
  • امکان استخراج هم‌زمان ارزهای دیجیتال مختلف
  • کراس پلتفرم
  • توانایی استخراج قدرتمند

جی یو آی ماینر (GUIMiner)

جی یو آی ماینر به کاربران اجازه می‌دهد انتخاب کنند که آیا می‌خواهند به‌تنهایی فرایند استخراج را انجام دهند یا به‌صورت گروهی؟ درصورتی‌که کاربر گزینه Solo Mining یا استخراج انفرادی را انتخاب کند، تمام سود استخراج به خودش می‌رسد؛ در غیر این صورت بین کاربران دیگر تقسیم خواهد شد.

رمزارزهای قابل استخراج با کامپیوتر خانگی

رمز ارز قابل استخراج با کامپیوتر

بسیاری از ارزهای دیجیتال قابلیت استخراج با استفاده از کامپیوترهای خانگی را دارند؛ اما استخراج برخی از آن‌ها مثل بیت کوین، بسیار پرهزینه و تقریباً غیرممکن است. همان‌طور که می‌دانید باگذشت زمان، ماینینگ بیت کوین پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود. برخی کاربران علاقه دارند که با کامپیوترهای خانگی خود، رمزارزهای ارزشمند بازار را استخراج کنند. برای استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی، رمزارزهای متنوعی در بازار وجود دارد که می‌تواند برای شما سود‌آور باشد. سه پارامتر مهم در استخراج رمزارزها در کامپیوتر شخصی عبارت‌اند از:

دوج کوین (DogeCoin)

امروزه دوج کوین موفق شده است تا جایگاه مطلوبی بین کاربران ارز دیجیتال پیدا کند. این رمزارز که توسط ایلان ماسک معروف شد، به‌عنوان یک آلت کوین بسیار فعال شناخته می‌شود. عرضه گسترده دوج کوین، انگیزه ماینرها را بیشتر کرده است.

در استخراج دوج کوین، انتخاب یک کیف پول ایمن را فراموش نکنید؛ برای این کار می‌توانید از کیف پول مخصوص این رمز ارز استفاده کنید. برای استخراج دوج کوین، بهتر است نرم‌افزار CGMiner را نصب کنید.

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)

اتریوم کلاسیک باهدف توسعه شبکه اتریوم و جلوگیری از فروپاشی آن به وجود آمد. بسیاری از کاربران با جهت‌گیری بنیاد اتریوم مخالف بودند به همین دلیل، این شبکه برای بقای خود، این فورک را ایجاد کرد. هرچند شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های ASIC، اتریوم کلاسیک استخراج کنید، اما این رمزارز با کامپیوترهای خانگی نیز قابل‌استخراج‌ است.

مونرو (Monero)

جالب است بدانید که مونرو در ابتدا با هدف مقابله با دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال ASIC به وجود آمد؛ بنابراین می‌توان آن را گزینه مناسبی برای ماینینگ کامپیوترهای خانگی در نظر گرفت. برای این کار، ابتدا کیف پول مناسب این رمزارز را نصب کنید. یکی از نرم‌افزارهای ماینینگ که از مونرو پشتیبانی می‌کند؛ مولتی ماینر (MultiMiner) است.

زی کش (ZCash)

زی کش حدود ۵ سال پیش به وجود آمد و یکی از رمزارزهای بسیار ایمن شناخته می‌شود. این رمزارز نیز در مقابل دستگاه‌های ASIC بسیار مقاوم است و به‌سختی می‌توان با این دستگاه‌ها آن را استخراج کرد. با این حساب، استفاده از کامپیوترهای خانگی برای ماینینگ زی کش گزینه جالبی به نظر می‌رسد. برای استخراج زی کش بهتر است ابتدا کیف پول زی کش خود را نصب‌کرده و دارایی خود را به آن انتقال دهید. علاوه بر این باید زیرساخت درایورهای گرافیک سیستم را نیز نصب نمایید.

نحوه استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی  

استخراج رمز ارز با کامپیوتر

اکنون به بخش جذاب ماجرا یعنی استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی رسیدیم. اولین قدم در استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی، انتخاب و نصب یک کیف پول مطمئن است. این کیف پول‌ها به شما یک رمز اختصاصی می‌دهند که تنها در اختیار شما خواهد بود. ارزی که در اختیار دارید روی بلاکچین قرار دارد و کد بازیابی شما به‌عنوان مدرکی است که نشان می‌دهد شما مالک آن دارایی هستید و امکان انجام تراکنش را دارید. در نگهداری از کیف پول خود باید دقت زیادی داشته باشید. 

پس از آنکه کیف پول خود را انتخاب کردید، باید یکی از نرم‌افزارهای ماینینگ را که مناسب ارز دیجیتال شماست، انتخاب کنید. اگر تجربه اول شماست نرم‌افزاری را انتخاب کنید که رابط کاربری ساده‌تری داشته باشد. توجه به برخی نکات نیز به شما کمک زیادی می‌کند؛ برای مثال، برخی از ارزهای دیجیتال با نرم‌افزارهایی که رابط کاربری گرافیکی دارند سازگار نیستند. از جمله این ارزهای دیجیتال می‌توان به کاردانو (Cardano)، شیبا اینو (Shiba Inu) و دوج کوین (DogeCoin) اشاره کرد.

نگاهی اجمالی به ماینینگ رمزارز با کامپیوتر خانگی

به‌طورکلی، همه ما علاقه داریم که یک جعبه جادو داشته باشیم و با کمک آن به‌سرعت، سرمایه هنگفتی از استخراج ارزهای دیجیتال کسب کنیم. هرچند امروزه دستگاه‌های استخراج زیادی همچون ASICها وجود دارند؛ اما هنوز استخراج رمزارز کاری پرهزینه است. خصوصاً اگر بخواهید به استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی اقدام کنید، باید دلیل قانع کنننده‌ای داشته باشید در غیر اینصورت فرایند سودآوری به‌حساب نمی‌آید. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر تجربه استفاده از نرم افزاری های استخراج ارز دیجیتال را دارید، حتما برای ما بنویسید. به‌نظر شما بهترین انتخاب کدام است؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۱۳

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
6 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
من
من
15 روز قبل

درود برای این کار سخت افزار هم میخواد یا نه…..از کجا نرم افزار ماین رو دانلود کنم

ر رواقی
ر رواقی
5 روز قبل
پاسخ به  من

سلام
به دلیل سختی بالای شبکه، در حال حاضر استخراج ارزهای دیجیتال با کامپیوترهای خانگی و حتی ماینرهای با قدرت متوسط توجیح اقتصادی ندارد. بنابراین اگر قصد ماینینگ دارید، باید از ماینرهای با قدرت هش بالا استفاده کنید.

مهدی ا
مهدی ا
21 روز قبل

سلام آیا نرم افزار پرتابل برای ( بدون نیاز به نصب) برای ماین کردن وجود داره؟

ر رواقی
ر رواقی
18 روز قبل
پاسخ به  مهدی ا

سلام
بله.به عنوان مثال Supportive Miner Portable و Monero Portable
کافیست عبارت mining portable app را در گوگل وارد کرده تا لیستی از این نرم افزارها به شما نمایش داده شود. البته ما در خصوص صحت تمامی این نرم افزارها اطمینان نداریم و بررسی های لازم را شخصا انجام دهید.

سلطان محمدی
سلطان محمدی
1 سال قبل

سلام و عرض ادب
لطفا در مورد سخت افزار بیشتر راهنمایی بفرمایین .چه مدل کارت گرافیکی و یا منبع تغدیه ای پیشنهاد می کنین. سپاسگذارم

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  سلطان محمدی

سلام دوست عزیز
حتما در مقالات آتی به این موضوع بیشتر میپردازیم. نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که بهترین کارت گرافیک بازی لزوما بهترین کارت برای ماینینگ نیست. کارت هایی مانند tian v کارت گرافیک بازی هستند اما هزینه آن بسیار زیاد است و مقرون به صرفه نیست. به بیان دیگر، باید کارت گرافیکی را بخرید که بیشتر هش‌ریت ممکن را با مصرف کمترین میزان برق داشته باشد.
یک سوال معمول که هنگام خریدکارت گرافیک ماینینگ مطرح می شود این است که آیا شما باید با AMD یا Nvidiaبخرید؟
اتفاق نظر این است که Nvidia برای استخراج کنندگان جدید بهتر است زیرا پردازنده های گرافیکی آن ها آسان تر است، انرژی کمتری مصرف می کنند (نگرانی کمتری در مورد تنظیم تهویه و بازده انرژی) و با الگوریتم های استخراج بیشتری تطبیق دارد. با این حال، کارت های AMD معمولاً هزینه واحد هش ریت کمتری دارند و این باعث می شود از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر باشند.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا