اخبار بیت کوین

لری فینک مدیرعامل بلک راک مرد سال ۲۰۲۳ از نگاه دی‌کریپت شناخته شد

هیچ موضوعی به اندازه چشم‌انداز راه‌اندازی یک ETF اسپات بیت کوین برای بازگرداندن امید به دل وفاداران ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ تاثیرگذار نبوده و هیچ فردی هم بیش از لری فینک (Larry Fink)، مدیر عامل بلک راک (BlackRock)، برای تحقق بخشیدن به این رویا تلاش نکرده است. اما آیا فینک از ابتدا چنین طرز فکری درباره بیت کوین داشته است؟

به گزارش والکس و به نقل از decrypt، صندوق ETF بیت‌ کوین که می‌تواند دروازه‌‌ای را برای ورود میلیاردها دلار دارایی نهادی به بازار باز کند، بیش از یک دهه از سرمایه‌گذاران کریپتو دریغ شده است. اما پس از عدم تأیید مکرر ETFهای اسپات از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) به دلیل نگرانی‌هایی در مورد دستکاری احتمالی بازار بیت کوین، تا حد زیادی به عنوان یک رویای ناامیدکننده در نظر گرفته می‌شد. سپس فینک و بلک راک به شکلی دراماتیک و کاملاً غیرمنتظره بازی را تغییر دادند.

در ماه ژوئن (خرداد ۱۴۰۲)، بلک راک با حمایت از ETF بیت کوین به واسطه اعتبار وال استریتی خود، جامعه ارزهای دیجیتال را غافلگیر کرد و درخواست بزرگترین شرکت مدیریت دارایی در جهان برای iShares Bitcoin Trust به SEC ارسال شد. به دنبال آن، فینک به طور عمومی بیت کوین را در تلویزیون ملی تأیید کرد و تغییر قابل‌توجهی در احتمالات پذیرش ETF اسپات بیت کوین به وجود آمد.

فینک در گذشته چندان هم نسبت به بیت کوین خوش‌بین نبود، اما رابطه در حال تکامل او با ارزهای دیجیتال و تاثیرش بر بازار، دلیل انتخاب این نام به عنوان «مرد سال ۲۰۲۳» توسط دی کریپت است.

به هر حال، چندی پیش فینک از بیت کوین به عنوان «شاخص پول‌شویی» یاد کرده بود. آدام کوکران (Adam Cochran)، یکی از شرکای Cinneamhain Ventures و استاد بازرگانی، می‌گوید که نباید از نظرات او در سال ۲۰۱۷ چشم‌پوشی کنیم.

کوکران گفت:

صنعت کریپتو باید از تصمیم بلک راک برای به خطر انداختن اعتبار خود با مشارکت اولیه در این فضا قدردانی کند. اما از او [فینک] بُت نسازید.

لری فینک کیست؟

بسیاری از موفقیت‌های اولیه فینک ناشی از توسعه اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن بود. این امر با توجه به نقش این دارایی‌ها در بحران مالی سال ۲۰۰۸، بحرانی که تأثیر قابل‌توجهی بر پذیرش اولیه و روایت بیت کوین داشت، تا حدودی طعنه‌آمیز است.

پیش از وقوع این بحران، تعداد زیادی از اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن توسط وام‌های رهنی (فوق‌العاده پرخطر) حمایت می‌شدند. سال ۲۰۰۸ باعث فروپاشی غول‌های وال استریت از جمله Lehman Brothers و Bear Stearns و ادغام مریل لینچ (Merrill Lynch) شد.

اگرچه بانک آمریکا توانست کسب و کار بانکی مریل لینچ را تصاحب کند، اما بلک راک بود که در سال ۲۰۰۶، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری مریل لینچ را در قراردادی ۹/۷ میلیارد دلاری خریداری کرد. این امر دارایی‌های شرکت تحت مدیریت لری فینک را به ۱ تریلیون دلار رساند. سه سال بعد، بلک راک مبلغ ۱۳/۵ میلیارد دلار برای خریداری بازوی سرمایه‌گذاری بانک بریتانیایی بارکلیز (Barclays) پرداخت و دارایی‌های آن به ۲/۷ تریلیون دلار رسید.

در این قرارداد مجموعه صندوق‌های شاخص iShares نیز حضور داشتند. صنعت کریپتو اکنون به دلیل صندوق‌های iShares Bitcoin Trust و iShares Ethereum Trust شرکت بلک راک، لری فینک را به خوبی می‌شناسد.

از سال ۲۰۰۹، بلک راک بزرگترین شرکت مدیریت دارایی در جهان بوده است. در سال ۲۰۱۰، این شرکت وال استریتی بیش از ۱۲ تریلیون دلار دارایی را تحت نظارت یا مدیریت خود قرار داد. بلک راک اکنون بر ۸/۵ تریلیون دلار سرمایه نظارت دارد که تقریباً نصف عایدی فهرست Fortune 500 در سال ۲۰۲۳ است. این شرکت به قدری بزرگ است که فینک نقش مدیرعاملی مدیران عامل آن را بر عهده گرفته و هر سال نامه‌ای را برای دیگر مدیران اجرایی منتشر می‌کند. جای تعجب ندارد که نامه سال ۲۰۲۳ او شامل بخشی به نام «دارایی‌های دیجیتال» هم بوده است.

اما در این مسیر ابهاماتی نیز وجود داشته است.

یکی از آنها تأثیر بلک راک در بحران مالی، در کنار پیام مهم حک شده در بلوک پیدایش بیت کوین است. شرکت لری فینک دو مورد از مهم‌ترین خریدهای خود را پس از این بحران انجام داد.

تقریباً در همان زمان، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت‌ کوین، متنی را در اولین بلوک تراکنش‌های BTC نوشت:

روزنامه تایمز، مورخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹؛ صدراعظم در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها.

این سرتیتر روزنامه تایمز لندن در مورد بانک‌هایی بود که توسط دولت بریتانیا در پی بحران مالی نجات یافتند. هیچ توضیح رسمی هرگز در این باره ارائه نشده، اما به طور کلی اعتقاد بر این است که خط اول وایت پیپر بیت کوین را برجسته می‌کند: «نسخه ای کاملاً همتا به همتا از پول نقد الکترونیکی به پرداخت‌های آنلاین اجازه می‌دهد تا مستقیماً از یک سو به سوی دیگر بدون گذر از موسسات مالی ارسال شوند.»

رام آهلووالیا (Ram Ahluwalia)، مدیرعامل Lumida Wealth گفت:

پول غیرمتمرکز به طور ضمنی ضدنهادی است و بلک راک یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات جهان محسوب می‌شود، عجب تناقض زیبایی! نکته کلیدی اینجاست که بلک راک تحت عنوان یک مؤسسه خصوصی فعالیت می‌کند و نه مستقل. ماموریت آن پیشبرد اهداف سرمایه‌گذاری سازمان‌های خصوصی است.

این شرکت همچنین با حامیان محیط‌ زیست، مسکن و تنوع و حوزه‌های تحت پوشش (شمول) نیز دست به گریبان شده است. اتهامات تبعیض علیه این شرکت به قدری زیاد بوده که بلک راک در حال حاضر با دادخواست‌هایی در رابطه با اخراج غیرمنصفانه کارمندان مرد سفیدپوست و استفاده از یک برنامه بورس تحصیلی که «به طور آشکار غیرقانونی» تلقی می‌شود برای استخدام عده‌ای از افراد سر و کار دارد.

تا همین اواخر، فینک صراحتاً نسبت به بیت کوین بدبین بود. حتی زمانی که بلک راک به آرامی بیت کوین را در سال ۲۰۲۱ پذیرفت، رئیس آن طی مصاحبه ای در همان سال گفت که «تقاضای بسیار کمی از سوی سرمایه‌گذاران برای ارزهای دیجیتال» وجود دارد.

تغییر موضع لری فینک در مورد بیت کوین

مارک کانرز (Mark Connors)، رئیس بخش تحقیقات شرکت مدیریت دارایی‌های رمزارزی ۳iQ گفته که استقبال فینک از بزرگترین و قدیمی‌ترین ارز دیجیتال همتا به همتا در جهان، «یک تأیید کامل» بر آن است.

کانرز به اظهارات فینک در Fox Business اشاره می‌کند، جایی که او گفته بود بیت کوین در حال «دیجیتالی کردن طلا» است.

۳iQ از ژوئن سال ۲۰۲۱ یک ETF اسپات بیت کوین را به سرمایه‌گذاران کانادایی ارائه کرده است. این صندوق که از ماه نوامبر در بورس اوراق بهادار تورنتو تحت عنوان BTCQ معامله می‌شود، ۱۶۰ میلیون دلار دارایی تحت مدیریت دارد.

کانرز پیگیری بلک راک برای راه‌اندازی ETF اسپات بیت کوین در ایالات متحده را «تلاشی هماهنگ برای ایجاد یک فرآیند سیستماتیک و سازگار در جهت نهادینه‌سازی بیت‌ کوین به شکلی ایمن و مطابق با مقررات» می‌نامد.

کانرز اضافه کرد:

انگار این شرکت می‌خواهد که رهنمودهایی را به SEC ارائه دهد.

۳iQ در خط مقدم این صندوق‌ها تنها نیست. شرکت مدیریت دارایی دیجیتال اروپایی کوین‌شرز (CoinShares) یک قدم فراتر رفته و امکان تصاحب کسب و کار ETF شرکت والکری (Valkyrie) را به دست آورده است. این معامله حتی به والکری اجازه می‌دهد تا نام کوین‌شرز را در برنامه ETF بیت کوین خود قرار دهد.

کوکران توضیح داد:

موسساتی که با احتیاط این موضوع را بررسی می‌کردند، اکنون با اطمینان بیشتری به متصدیان سرمایه‌گذاری داخلی و کنترل‌کنندگان ریسک می‌گویند که «بیایید کمی بیشتر در این حوزه ورود کنیم.» بنابراین، اگر آن‌ها پیش از این هم به چنین موضوعی فکر می‌کردند، حالا این لری فینک است که فشار می‌آورد و می‌گوید که «ETFها چندان هم غیرمنطقی نیستند».

صنعت ارزهای دیجیتال آنقدر نسبت به تأیید ETF اسپات بیت کوین خوش‌بین است که قیمت BTC به دنبال آن افزایش یافته و جامعه رمزارزی در توییتر با دریافت اطلاعیه‌های جدید از سوی SEC و حتی گاهاً هشدارهای نادرست همواره از تب و تاب بالایی برخوردار بوده است.

چندی پیش که یک گزارش نادرست مبنی بر تأیید برنامه ETF اسپات بیت کوین بلک راک منتشر شد، قیمت بیت کوین ۱۰ درصد افزایش یافت.

توقفگاه بعدی: ۲۰ دی

تاکنون SEC دو بار تاریخ تصمیم‌گیری نهایی در مورد iShares Bitcoin Trust را تمدید کرده است. همین هفته گذشته، بلک راک اصلاحیه دیگری را برای درخواست خود ارائه کرد که نشان می‌دهد رگولاتور اوراق بهادار آمریکا مذاکرات گسترده‌ای با این شرکت مدیریت دارایی در مورد ریسک‌ها و افشای اطلاعات به سرمایه‌گذاران بالقوه داشته است. آن‌ها همچنین در مورد اتفاقی که برای بیت‌ کوین‌های خریداری شده توسط بلک راک در شرایط انحلال این صندوق تراست خواهد افتاد نیز صحبت کرده‌اند.

تحلیلگران جی‌پی‌ مورگان (JP Morgan) گفته‌اند که به احتمال ۹۰ درصد ETF اسپات بیت‌ کوین تا قبل از ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) تأیید می‌شود. گری‌اسکیل (Grayscale) در پست وبلاگی خود گفته که مهم‌ترین مسئله در تأیید این ETF «زمان آن است، نه اما و اگرها». برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)، مدیرعامل کوین‌بیس (Coinbase) نیز اخیراً گفت که نسبت به پذیرش این صندوق‌ها «بسیار خوش‌بین» است.

به گفته جیمز سیفارت (James Seyffart)، تحلیلگر ETF بلومبرگ اینتلیجنس (Bloomberg Intelligence)، در حالی که SEC از ۵ ژانویه (۱۵ دی) تا ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) برای تصمیم‌گیری در مورد تعداد معدودی از این درخواست‌ها فرصت دارد، اما بعید به نظر می‌رسد که این رگولاتور اوراق بهادار در روز جمعه و حتی در طی آخر هفته میلادی اعلامیه‌ای را ارائه کند. پس پنجره زمانی آنها به دوشنبه، ۸ ژانویه (۱۸ دی) تا روز چهارشنبه محدود می‌شود.

اکنون کاری جز صبر کردن باقی نمانده است. اما چشم‌انداز در هم تنیده شده بزرگترین شرکت مدیریت دارایی جهان با چیزی که بسیاری آن را بهترین فرصت برای تایید ETF اسپات بیت کوین در ایالات متحده می‌دانند، یک نقطه عطف جذاب ایجاد می‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۷

منبع
decrypt.co
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا