اخبار بیت کوین

گری‌اسکیل: ساختار بازار بیت کوین پس از هاوینگ بر قیمت BTC تاثیر می‌گذارد

طبق گری‌اسکیل (Grayscale)، صندوق‌های ETF‌ بیت کوین می‌توانند اساساً نسبت تقاضا به عرضه این دارایی دیجیتال را تغییر دهند و فشار فروش حاصل از هاوینگ را متعادل کنند.

به گزارش والکس و به نقل از Cointelegraph، بر اساس تجزیه و تحلیل شرکت مدیریت دارایی گری‌اسکیل، تغییرات بنیادی در معادله تقاضا و عرضه بیت کوین، احتمالاً تأثیر بیشتری بر قیمت این دارایی دیجیتال پس از هاوینگ آتی خواهد داشت.

از لحاظ تاریخی، رویدادهای هاوینگ دوره‌هایی از افزایش قیمت را به دنبال داشته‌اند. با این حال، یک عامل جدید نیز بر عملکرد بیت کوین برای هاوینگ ماه آوریل (فروردین سال آینده) تأثیر خواهد گذاشت و آن هم چیزی نیست جز صندوق‌های قابل معامله در بورس (صندوق ETF).

در گزارش گری‌اسکیل آمده است:

جدای از عوامل فاندامنتالی مثبت آن‌چین، ساختار بازار بیت کوین برای رشد قیمت پس از هاونیگ مطلوب به نظر می‌رسد.

گری‌اسکیل در تجزیه و تحلیل خود، به این نکته اشاره می‌کند که با توجه به قیمت تقریباً ۵۰ هزار دلاری بیت کوین، نرخ استخراج فعلی ۶/۲۵ BTC به ازای هر بلوک برابر با بیش از ۱۴ میلیارد دلار است. به بیان ساده‌تر، برای حفظ قیمت‌های فعلی بیت کوین، باید فشار خرید معادل ۱۴ میلیارد دلار در همان بازه زمانی وجود داشته باشد.

گری‌اسکیل گفت:

پس از هاوینگ، این فشار خرید ۱۴ میلیارد دلاری نیز به نصف کاهش می‌یابد. با دریافت پاداش تنها ۳/۱۲۵ بیت کوین به ازای استخراج هر بلوک، فشار خرید به ۷ میلیارد دلار می‌رسد و در نتیجه فشار فروش کاهش می‌یابد.

فشار فروش ناشی از ماینرهای بیت کوین است. هر چهار سال یکبار، بیت کوین یک رویداد هاوینگ را تجربه می‌کند که پاداش استخراج هر بلوک را به نصف کاهش می‌دهد. به واسطه این امر، سرعت ورود کوین‌های جدید به شبکه کمتر می‌شود.

مکانیسم کاهش تورم برای ماینرها به معنای کاهش ۵۰ درصدی درآمد آن‌ها از استخراج است. با این حال، هزینه‌های ماینینگ برای حفظ سودآوری ثابت باقی می‌ماند یا حتی ممکن است افزایش یابد. برای مقابله با فشار هزینه‌ها، ماینرها معمولا مقدار بیشتری از بیت کوین‌های خود را می‌فروشند که منجر به افزایش عرضه و در نتیجه فشار نزولی بر قیمت بیت کوین می‌شود.

تاثیر هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ بر انتشار کوین‌های جدید
تاثیر هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ بر انتشار کوین‌های جدید

به گفته گری‌اسکیل، آغاز به کار ۹ صندوق ETF بیت کوین در وال استریت می‌تواند به عنوان یک عامل متعادل‌کننده برای فشار فروش ماینرها عمل کند. ETF‌های بیت کوین می‌توانند به طرز قابل‌توجهی فشار فروش را جذب کنند و حتی ساختار بازار بیت کوین را با ارائه یک منبع تقاضای جدید و ثابت که برای قیمت مطلوب است، تغییر دهند.

ETFهای بیت کوین تقاضای مثبتی از سوی سرمایه‌گذاران داشته‌اند. محصولاتی که اخیراً معرفی شده‌اند، ۲۰ دوره معاملاتی اول خود را در تاریخ ۹ فوریه (۲۰ بهمن) به پایان رساندند و تا آن تاریخ، ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌ تحت مدیریت (AUM) داشتند. بر اساس داده‌های BitMEX Research، صندوق iShares Bitcoin Trust با ۴ میلیارد دلار بیت کوین تحت مدیریت در بین همه صندوق‌ها پیشتاز است.

گری‌اسکیل در آخر گفت:

با تجزیه و تحلیل جریانات سرمایه خالص روزانه، به این نتیجه می‌رسیم که در سطوح بالاتر، کاهش فشار فروش می‌تواند شبیه به تاثیر هاوینگ باشد که اساساً ساختار بازار بیت‌ کوین را به شیوه‌ای مثبت تغییر می‌دهد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۱

علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا