اخبار ارزهای دیجیتال

بلواسکای رقیب غیرمتمرکز توییتر و ساخته جک دورسی در راه است

برنامه غیرمتمرکز بلواسکای (Bluesky) که به عنوان رقیب جدی پلتفرم X (توییتر) شناخته می‌شود، به زودی سیستم دعوت‌نامه برای پیوستن به این شبکه اجتماعی را به طور کامل کنار می‌گذارد و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

به گزارش والکس و به نقل از decrypt، شبکه اجتماعی غیرمتمرکز بلواسکای توسط جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر راه‌اندازی شده است. این پلتفرم از ماه مارس سال گذشته مشغول آزمایش نسخه بتا بود و کاربران تنها با ثبت‌نام و ماندن در صف انتظار و یا با دریافت کد دعوت‌نامه از اعضای قدیمی، می‌توانستند در این شبکه اجتماعی حساب شخصی بسازند. 

بعد از خرید توییتر توسط ایلان ماسک و حواشی پیرامون آن، افراد بیشتری به بلواسکای پیوستند و طبق آمار، این شبکه در مدت زمان کوتاهی ۳ میلیون کاربر جذب کرد. حالا پس از یک سال آزمایش نسخه بتا، این پلتفرم به زودی سیستم دعوت‌نامه را کنار می‌گذارد و برای عموم قابل استفاده خواهد بود. 

بلواسکای تفاوت ظاهری چندانی با توییتر ندارد. وجه تمایز اصلی بلواسکای در غیرمتمرکز بودن آن است. همین غیرمتمرکز بودن، انگیزه اصلی جک دورسی برای خلق توییتری دیگر بود. 

غیرمتمرکز بودن بلواسکای به این معنا است که این شبکه عملا غیرقابل سانسور خواهد بود. حساب کاربری افراد مانند آنچه در توییتر شاهد آن هستیم، توسط کارکنان کنترل نمی‌شود و مهم‌تر از همه، بلواسکای داده‌های کاربر را جمع‌آوری نمی‌کند. پروتکل زیربنایی AT همچنین در نهایت کاربران را قادر می‌سازد تا داده‌های شخصی خود را به سرورهای دیگر در سایر شبکه‌ها منتقل کنند.

عقاید و رفتارهای ایلان ماسک، رسوایی‌هایی توییتر و عدم رضایت کاربران از تغییرات اعمال شده توسط ماسک، باعث جذابیت بیشتر بلواسکای برای مردم شد. در روزهای اخیر پلتفرم غیرمتمرکز فارکستر (Farcaster) نیز مورد استقبال کاربران و به ویژه علاقمندان به رمزارزها قرار گرفته است.

در هفته گذشته، شبکه غیرمتمرکز فارکستر با ارائه ویژگی جدیدی به نام فریم در اپلیکیشن خود به نام وارپ کست (Warpcast)، توجه جامعه ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرد. این توسعه جدید به کاربران اجازه می‌دهد تا مینت NFT، ساخت بازی و پرداخت‌های فوری را به طور مستقیم از طریق این پلتفرم انجام دهند. با انتشار این ویژگی، فارکستر شاهد افزایش تصاعدی در ثبت‌نام‌ها و فعالیت‌ها بوده است. 

شبکه Farcaster در حال حاضر در حدود ۱۴۰ هزار کاربر دارد که قابل مقایسه با تعداد کاربران بلواسکای نیست اما نباید فراموش کنیم که فارکستر قابلیت‌هایی را به ویژه در بخش رمزارزها ارائه می‌کند که بلواسکای فعلا از آن محروم است. 

علی‌رغم این پیشرفت‌های چشم‌گیر در توسعه شبکه‌های غیرمتمرکز، هنوز هیچ یک از قاتلان احتمالی توییتر نتوانسته‌اند تاج را از سر این شبکه اجتماعی بردارند. توییتر با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، همچنان برترین پلتفرم متن محور جهان است. 

رقبای توییتر در این مدت تلاش کرده‌اند تا کاربران بیشتری را به خود جذب کنند. برای مثال، زمانی که نسخه بتای Bluesky در سال گذشته منتشر شد، تعدادی از چهره‌های مشهور از جمله نماینده کنگره الکساندریا اوکاسیو-کورتز (Alexandria Ocasio-Cortez) و یا بازیگر شناخته شده کومیل نانجیانی (Kumail Nanjiani) به این پلتفرم پیوستند و افراد زیادی را برای عضویت ترغیب کردند. نکته عجیب این است که ظاهرا جک دورسی اکانت خود را حذف کرده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا