اخبار اتریوماخبار بیت کوین

چالش‌های پیش‌روی بیت کوین و اتریوم؛ چرا قیمت BTC و ETH بیشتر نمی‌شود؟

بازار ارزهای دیجیتال رکود تاریخی را تجربه می‌کند و در این میان تلاش‌های بیت کوین و اتریوم برای رهایی از اسارت بی‌نتیجه مانده است. در هفته گذشته قیمت بیت کوین با عبور از ۲۸ هزار دلار امیدهایی را در دل سرمایه‌گذاران زنده کرد اما با سقوط مجدد قیمت به کانال ۲۷ هزار دلار همه رویاها نقش بر آب شد. اتریوم هم به عنوان دومین رمزارز برتر جهان به تبعیت از بیت کوین، به رکود همراه با نوسانات کوتاه مدت ادامه می‌دهد. سیگنال‌های مربوط به اقتصاد ایالات متحده که ما در بخش اخبار والکس به تفصیل به آن‌ها پرداختیم همچنان بر احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد و بازارهای مالی را در وضعیتی متزلزل قرار داده است. 

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، قبل از بحث درباره چالش‌های پیش روی قیمت بیت کوین و اتریوم، بیایید به احتمال ادامه سیاست‌های ویرانگر فدرال رزرو بپردازیم تا درک بهتری از وضعیت امور مالی سنتی و تاثیر آن بر اعتماد سرمایه‌گذاران گذاشته باشیم. 

بحران اقتصادی آمریکا مانع اصلی رشد قیمت بیت کوین است

مشکلات سیاسی آمریکا از احتمال تعطیلی دولت تا برکناری کوین مک‌کارتی رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، در کنار بحران‌های اقتصادی مثل افزایش بدهی‌های ملی و بدتر شدن ترازنامه فدرال رزرو همگی چشم‌انداز تیره و تاری را ترسیم می‌کنند اما یک مساله بیش از سایر موضوعات باعث نگرانی تحلیلگران شده است و آن هم ادامه سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو برای کنترل تورم با ابزار افزایش نرخ بهره است. روندی که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را در ورطه هولناک رکود اقتصادی قرار داده و فعالان بازارهای مالی را به تکاپو انداخته است تا راهی برای نجات از بحران احتمالی پیدا کنند. 

سرمایه‌گذاران انتظارات خود را از اقدامات انقباضی بیشتر، توسط فدرال رزرو پس از انتشار جدیدترین داده‌های بازار کار آمریکا در ۳ اکتبر (۱۱ مهر) افزایش داده‌اند که نشان می‌دهد ۹.۶ میلیون فرصت شغلی در پایان ماه آگوست وجود داشته که نسبت به ۸.۹ میلیون شغل در جولای افزایش یافته است.

جروم پاول (Jerome Powell) رئیس فدرال رزرو، طی سخنرانی در سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول در ماه آگوست (مرداد) بر ادامه سیاست‌های پولی بانک مرکزی تاکید کرده بود اما پس از آن برخی از اعضای فدرال رزرو نسبت به این اقدام دچار شک و تردید شدند چرا که داده‌های اقتصادی زنگ خطر را برای رکود به صدا درآورده بودند. بنابراین در جلسه گذشته موقتا افزایش نرخ بهره متوقف شد تا اعضا به ارزیابی پیامدها و تاثیرات افزایش‌های قبلی بپردازند. اما حالا براساس اطلاعات FedWatch CME، معامله‌گران نگاه خوش‌بینانه‌ای به توقف نرخ بهره ندارند و اکنون با احتمال ۳۰ درصدی معتقدند که فدرال رزرو در جلسه نوامبر (آبان) مجدد نرخ بهره را افزایش می‌دهد. این رقم در مقایسه با ۱۶ درصد در هفته گذشته یک افزایش چشم‌گیر را نشان می‌دهد. 

نوسانات بیت کوین و ادامه رکود بازار

قیمت بیت کوین از ۱ اکتبر (۹ مهر) تا ۲ اکتبر (۱۰ مهر) ۶ درصد افزایش یافت اما پس از ناکامی در شکستن مقاومت ۲۸۵۰۰ دلاری، قیمت در همان روز ۴.۵ درصد کاهش یافت. این کاهش به دلیل اخبار ناامیدکننده از سرنوشت صندوق‌های ETF بیت کوین و فروکش‌کردن احساسات خرید بود که همین امر نیز ناشی از نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی آمریکا است. 

news-challenges-ahead-of-price-bitcoin-ethereum
شاخص قیمت بیت کوین منبع: TradingView

قیمت بیت کوین در حالی بعد از ۴۷ روز مجدد به ۲۸ هزار دلار رسید که اصلاحات در کمین نشسته بودند. بیت کوین یک اصلاح دیگر را در ۳ اکتبر (۱۱ مهر) پشت سر گذاشت که منجر به لیکویید شدن ۲۲ میلیون دلار از قراردادهای آتی شد. این نوسانات به سرمایه‌گذاران یادآوری کرد که رکود همچنان بر بازار حکم فرما است. 

آغاز به کار ETFهای آتی اتریوم با حجم معاملاتی پایین

سرانجام ETF آتی اتریوم در ۲ اکنبر (۱۰ مهر) شروع به کار کرد اما در اولین روز حجم معاملات زیر ۲ میلیون دلار بود که رقمی بسیار ناامید کننده است. اریک بالچوناس (Eric Balchunas) تحلیلگر ارشد ETF در بلومبرگ تاکید کرد که حجم معاملات ETF آتی اتریوم کمتر از انتظارات بوده است. 

news-challenges-ahead-of-price-bitcoin-ethereum
حجم ETF مبتنی بر معاملات آتی اتریوم در ۲ اکتبر

حجم معاملات ۲ میلیون دلاری برای ETF آتی اتریوم در روز اول راه‌اندازی در مقایسه با حجم معاملات ۱ میلیارد دلاری ETF آتی بیت کوین پروشرز (ProShares) یک اختلاف قابل‌توجه را به ما نشان می‌دهد. البته لازم است به این نکته توجه کنیم که راه‌اندازی ETF آتی بیت کوین در جریان اوج بازار ارزهای دیجیتال بود اما ETF آتی اتریوم در شرایط یک رکود بی‌سابقه راه‌اندازی شد. 

برخی معتقدند که این استقبال کم می‌تواند نگاه مثبت سرمایه‌گذاران را در مورد تایید ETF اسپات بیت کوین تغییر دهد. در واقع فعالان بازار ممکن است به این نتیجه برسند که تاثیر طولانی مدت این صندوق‌های قابل معامله در بورس چندان قابل توجه نخواهد بود. هنوز کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تصمیمی را درباره رد یا تایید این صندوق‌ها اتخاد نکرده است و تاریخ نهایی اعلام نتیجه در این‌باره احتمالا به سال آینده میلادی موکول خواهد شد. 

شکایت دست‌جمعی علیه صرافی بایننس و ادامه بحران نظارتی

فشار رگولاتوری در حالی افزایش می‌یابد که صرافی بایننس با یک دعوی حقوقی جدید روبرو شده است. در ۲ اکتبر (۱۰ مهر) یک شکایت دسته‌جمعی علیه بایننس و مدیرعامل آن چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) در دادگاه منطقه‌ای کالیفرنیای شمالی تنظیم شد. این شکایت به رقابت ناعادلانه با هدف انحصار بازار ارزهای دیجیتال از طریق آسیب رساندن به رقیب آن، یعنی صرافی منحل شده FTX اشاره می‌کند.

شاکیان ادعا می‌کنند که اظهارات مدیرعامل بایننس در رسانه‌های اجتماعی، نادرست و گمراه کننده بوده است. آن‌ها به این استناد می‌کنند که بایننس توکن‌های FTT خود را قبل از اعلام ورشکستگی FTX فروخته بود. در دادخواست ادعا می‌شود که چانگ پنگ ژائو شخصا قصد داشته است که قیمت توکن FTT را کاهش دهد.

از روز گذشته ۳ اکتبر (۱۱ مهر) دادگاه سم بنکمن فرید موسس و مدیرعامل صرافی FTX در آمریکا آغاز شده است و در این میان علی‌رغم رد ادعاهای رقابت ناعادلانه توسط مدیرعامل بایننس، گمانه‌زنی‌ها درباره این دادگاه و شکایت جدید در جامعه ارزهای دیجیتال همچنان ادامه دارد. 

همبستگی بیت کوین با بازارهای سنتی بالاتر از حد انتظار است؟

به نظر می رسد کاهش قیمت بیت کوین در ۳ اکتبر (۱۱ مهر) نشان‌دهنده نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی قریب الوقوع و ادامه سیاست‌های پولی فدرال رزرو باشد. علاوه بر این، نشان داد که بازار ارزهای دیجیتال تا چه اندازه با عوامل کلان اقتصادی مرتبط هستند. انتظارات اغراق‌آمیز برای ETF‌های آتی و عدم تصمیم‌گیری SEC درباره ETFهای اسپات بیت کوین در کنار مجموعه مشکلات نظارتی و حقوقی، همچنان عبور از مقاومت‌ها را برای بیت کوین سخت و فرسایشی می‌کند و ظاهرا در شرایط فعلی این رکود به پایان نخواهد رسید. 

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۲ / ۵. مجموع آرا: ۶

منبع
cointelegraph
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا