افراد مشهور

سم بنکمن فراید؛ آشنایی با میلیارد جوان و بنیانگذار صرافی FTX

«من می‌خواهم تاثیرگذار باشم!»؛ این جمله سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)، همان پسر جوان ۲۹ ساله‌ای است که موهای فر و چهره لبخندبه‌لب او در ذهن بسیاری از تریدرها نقش بسته. ساموئل بنکمن فراید که حالا یکی از پولدارترین افراد دنیای کریپتوکارنسی محسوب می‌شود، بنیان‌گذار صرافی FTX هم است و داستان زندگی جالبی دارد. شاید اگر به چهره سم بنکمن فراید نگاه کنید، یک شخص تازه‌ازخواب‌بیدارشده می‌بینید که حتی وقت نکرده موهایش را شانه کند! اما واقعیت این است که سم کمتر از بقیه استراحت می‌کند و دائماً در تکاپوی عواملی است که روی دنیای ارزهای دیجیتال اثر مثبت می‌گذارند.

با ما در والکس همراه باشید تا به سراغ داستان زندگی و موفقیت شخصی برویم که در ۲۹ سالگی ثروتی برابر با ۲۲.۵ میلیارد دلار دارد و جایگاه ۳۲ را در لیست ثروتمندترین افراد به خود اختصاص داده. این مقاله متعلق به کسی است که اگر حضور نداشت، بحران استیبل کوین‌ها به‌سختی حل می‌شد.

بیوگرافی سم بنکمن فراید

سم در ششم مارچ سال ۱۹۹۲ در شهر استنفورد از ایالات کالیفرنیا به‌دنیا آمد. او به‌قول خودمان یک دهه‌هفتادی است و یکسال دیگر به دهه سوم زندگیش نزدیک‌تر شده. این کارآفرین جوان هم‌اکنون دارای چهارمین صرافی بزرگ دنیای کریپتوکارنسی از نظر حجم مبادلاتی است که با عنوان FTX در بین کاربران و سرمایه‌گذاران شناخته می‌شود. همچنین از او با عنوان مدیر عامل پلتفرم Alameda Research هم نام برده می‌شود که از جمله عوامل بازارساز در دنیای ارزهای دیجیتال است.

سم بنکمن فراید بنیانگذار صرافی FTX

 سم بنکمن فراید مدرک فارغ‌التحصیلی خود را در رشته فیزیک و در موسسه فناوری ایالت ماساچوست کسب کرد. سم در آن موقع یعنی در سال ۲۰۱۴، به‌عنوان یک تاجر در یک شرکت بازرگانی فعالیت می‌کرد و تا سال ۲۰۱۷ هم در همین بخش ماندگار شد.

سم پس از اتمام کار خود به‌عنوان یک تاجر در سال ۲۰۱۷ در Alameda مشغول به فعالیت شد و سپس صرافی FTX را راه‌اندازی کرد. برای شناخت بیشتر صرافی ارز دیجیتال و کاربرد آن مقاله صرافی ارز دیجیتال چیست به شما کمک می‌کند.

ساموئل همیشه فلسفه خاص خودش را در زندگی دنبال می‌کند و معتقد است که رابطه او با سایر انسان‌ها باید یک دوستی موثر و مستمر باشد. جالب است که سم بنکمن فراید نگاهی فراتر از هر تاجر و کارآفرین معمولی دارد و همین باعث شده که او ۰.۱ درصد از ثروتش را تاکنون صرف کارهای خیر و بشردوستانه کند.

همین یکسال پیش در سال ۲۰۲۱ بود که دفتر مرکزی صرافی FTX به دستور سم از هنگ‌کنگ به باهاما انتقال داده شد و خودش هم به آنجا نقل مکان کرد تا کار و زندگی شخصیش با هم عجین شوند. شاید جالب باشد بدانید که باهاما چارچوب بهتری را برای قوانین ارزهای دیجیتال وضع کرده و همین باعث نقل مکان سم شده است. باهاما اولین کشور جهان بود که ارز دیجیتال بانک مرکزی خود (San Dollar) را راه‌اندازی کرد و سم بنکمن فراید این کشور را ایده‌آل ارزیابی کرده بود.

سال ۲۰۲۱ و تسخیر میامی

شاید اکتبر سال ۲۰۲۱ همواره به‌عنوان نقطه عطف زندگی سم بنکمن فراید شناخته می‌شود؛ زمانی که سم با دریافت حق نامگذاری استادیوم بسکتبال NBA در شهر میامی، تا ۲۰۴۰ میلادی با FTX خواهد تاخت. میامی یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان مخصوصاً از لحاظ پذیرش بازار کریپتوکارنسی است و سم با این حرکت، قلب این شهر را تا دست‌کم تا دو دهه آینده تسخیر کرد. سال گذشته در جریان مراسم افتتاحیه Miami Heat، ۵۰۰ دلار ارز دیجیتال از طرف صرافی FTX به بعضی از مشتریان تقدیم شد. پیش از آن هم، صرافی FTX اسپانسر رسمی لیگ بیسبال شده بود و نام‌آشنا بود.

البته سال ۲۰۲۱ به دنیای ورزشی محدود نشد و سم بنکمن فراید هدف اصلی FTX را صراحتاً اعلام کرد. او در جلسات کنگره سال، از صرافی‌های دنیای کریپتوکارنسی خواست تا برای جلوگیری از دست‌کاری شدن بازار، فعالیت‌های مربوط به تراکنش‌ها را به‌صورت داوطلبانه گزارش کنند. همچنین شرکت تحت مدیریت او یعنی Alameda هم با رشد روزافزون مواجه شد و این روند ادامه‌دار باقی ماند؛ تا حدی که در Alameda روزانه بین یک تا ۱۰ میلیارد دلار ارز دیجیتال معامله می‌شود.

سال ۲۰۲۲ و اهدافی که نشانه‌گذاری شده‌اند

سم برای سال ۲۰۲۲ دورخیز کرده است و انتظارات مشخصی را در مسیر رشد خود دنبال می‌کند. او می‌خواهد روی سرعت سیستم بلاک چین، موضوع مقیاس‌بندی و همچنین تنظیم مقررات بازار ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارد و این اهداف را نشانه‌گذاری کرده است. داستان سم بنکمن فراید، داستان کسی است که به‌جای استخراج گنج، بیل می‌سازد و به جویندگان گنج می‌فروشد.

سم بنکمن و مسیر صرافی FTX

او همواره روی عوامل و پلتفرم‌هایی کار می‌کند که برای دنیای کریپتوکارنسی، بازارسازی می‌کنند و بستری برای معامله کاربران محسوب می‌شوند. صرافی تحت مدیریت او یعنی FTX به‌زودی، یک کارت نقدی برای کاربرانش ارائه می‌کند که امکان خرج کردن ارزهای دیجیتال را در دستگاه‌های تراکنش پول فیات فراهم می‌کند.

یعنی یک کاربر FTX می‌تواند با موجودی ارز دیجیتال این کارت، یک پلی‌استیشن ۵، یک اتومبیل، یک وعده غذایی یا هرچیز دیگری را با اعتبار پول رایج مثل دلار بخرد.

صرافی FTX در راستای حمایت از فناوری بلاک چین و نهادهای مبتنی بر web3 سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری را شروع کرده و می‌‎خواهد امسال را هم در تسخیر خود داشته باشد. سم بنکمن فراید معتقد است که وضعیت استیبل کوین‌ها باید بهتر و بهتر شود و مدعی است که اگر شفافیت تراکنش‌ها بیشتر شود، ۸۰ درصد مشکلات حل خواهند شد. مهم‌ترین هدف او، همراه شدن قانون‌گذاران با او برای ایجاد یک شبکه دیجیتالی یکپارچه است که در آن احتمال وقوع تقلب بسیار پایین خواهد بود.

از محوطه دانشگاه استنفورد تا اپسیلون تتا

شاید جالب باشد که بدانید، سم در محوطه دانشگاه استنفورد به‌دنیا آمد. مادرش باربارا فرید و پدرش جورف بنکمن هر دو از اساتید تراز اول دانشکده حقوق استنفورد بودند. بسیاری سم را شخصی معمولی و عادی می‌دانند که تنها به سبب بسترهای مناسبی که برایش فراهم شده‌اند، توانست موفق شود. در عوض، افرادی هم هستند که معتقدند سم بنکمن فراید با توجه به شم اقتصادی و استعداد عجیبی که دارد، تا این مرحله از رشد مالی و شخصیتی رسیده است.

بررسی سیر زندگی سم بنکمن

سم از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ که فارغ‌التحصیل شد، در موسسه فناوری ماساچوست کار کرد و خاطرات ماندگاری را با دوستانش در خانه‌ای با عنوان «اپسیلون تتا (Epsilon Theta)» رقم زد. سم در سال ۲۰۱۲ مشغول به وبلاگ‌نویسی در وبلاگ شخصی خود بود و مطالبی در مورد موضوعات مورد علاقه‌ش همچون بیسبال، سیاست و مبحث فایده‌گرایی منتشر می‌کرد.

زنگ‌ها برای ساموئل به صدا در می‌آیند

برای پیدا کردن ردپای موفقیت سم بنکمن فراید باید به سپتامبر سال ۲۰۱۷ برگردیم؛ زمانی که او از شغل خود کناره گرفت و به Bekeley، جایی که پیش‌ازآن هم در آن فعالیت داشت، رفت. او فعالیت خود را به‌عنوان مدیر بخش توسعه Berkeley تا نوامبر ۲۰۱۷ ادامه داد و سپس در همان ماه، یکی از پلتفرم‌های موثر حوزه کریپتوکارنسی یعنی Almeda Research را بنیان‌گذاری کرد. روند رشد سم تا سال ۲۰۲۱ آنچنان ادامه‌دار بود که او در همان سال، ۹۰ درصد از مالکیت Almeda Research را به نام خود زد. سم بنکمن فراید در ژانویه سال ۲۰۱۸ دست به معامله‌ای ۲۵ میلیون‌دلاری زد که به رشد قیمت بیت کوین در ژاپن (نسبت به آمریکا) منجر شد. همین قضیه باعث شد تا او با الهام از یکی از انشعابات بیت کوین یعنی بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، تصمیم‌هایی بگیرد و به همین منظور به هنگ‌کنگ برود.

پس از سفر سم به هنگ‌کنگ، رویاهای او به واقعیت تبدیل شدند و او با تاسیس FTX، مدیر عامل آن شد. همچنین در می سال ۲۰۲۲ معلوم شد شرکت Emergent Fidelity Technologies که اکثریت سهام آن متعلق به سم بنکمن فراید است، ۷.۶ درصد از سهام شرکت سهامی Robinhood Markets را خریداری کرده و در مسیر سودآوری قرار گرفته.

زندگی سیاسی سم بنکمن فراید

سم در فوریه سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که تمامی تصمیمات سیاسی او مبتنی بر ارتقای دنیای ارزهای دیجیتال شکل خواهند گرفت و او هر تصمیمی که برای دنیای کریپتوکارنسی مفید باشد، اتخاذ می‌کند. با تمامی این اوصاف، پیشنهاداتی هم از سوی صرافی FTX برای سیاستگذاران اعلام شد که انتظارات او را نشانه می‌گرفتند. او همچنین در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که ترجیح می‌دهد کمیسیون CFTC را هدایت کند؛ این کمیسیون مشخصاً در مورد معاملات آتی در صنعتی کریپتوکارنسی شکل گرفته است و در مقایسه با سایر تنظیم‌کننده‌ها مثل کمیسیون بورس و اوراق بهادار، مقررات بهتری را در مورد ارزهای دیجیتال وضع می‌کند.

فعالیت‌های سیاسی sam bankman fried

سم بنکمن فراید تحرکات سیاسی مشخص‌تری را هم در دهه گذشته انجام داده است؛ یکی از این تحرکات، کمک هزار دلاری او به مایکل بنت در سن ۱۸ سالگی بود که در جریان انتخابات ۲۰۲۰ صورت گرفت. ضمناً او ۵.۲ میلیون دلار به ستاد انتخاباتی جو بایدن کمک کرد و پس از مایکل بلومبرگ در جایگاه دوم حامیان بایدن قرار گرفت. کمک‌های مالی او به اعضای هر ۲ حزب فعال سیاسی ایالات متحده از ژوئن ۲۰۲۱ تا فوریه سال ۲۰۲۲ نشان‌دهنده میل او برای تاثیر سیاسی در ایالات متحده است. این کمک‌های مالی شامل کمک‌های مستقیم به فعالیت‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان از جمله سوزان کالینز، میت رامنی، لیزا مورکوفسکی و بن ساس هستند.

ارزش دارایی‌های سم بنکمن در سال ۲۰۲۲

ساموئل یکی از ثروتمندترین افراد تاثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که دارایی‌های خود را مدیون صرافی FTX و شرکت تحقیقاتی Alameda می‌داند. او در همین لحظه که شما در حال مطالعه این مقاله هستید، ثروتی بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار دارد که او را در رتبه ۷۸ فهرست میلیاردرهای برتر نشریه Forbes قرار می‌دهد. ارزش ۱۸ میلیارد دلاری صرافی FTX کمک کرد تا سم بنکمن فراید به یکی از ثروتمندترین افراد تاریخ تبدیل شود که زیر ۳۰ سال سن دارد. گفتنی است که در ژانویه سال ۲۰۲۲، ارزش صرافی FTX و مجموع عملیات تراکنش آن مجموعاً به ۴۰ میلیارد دلار رسید.

به گفته او تمامی ثروت و درآمدی که حاصل شده، بر مبنای فلسفه‌ای با عنوان «درآمد برای بخشش (eraning to give)» بنا نهاده شده است. بر اساس این فلسفه است که سم بخش قابل توجهی از درآمد و ثروت خود را به امور خیریه اختصاص داده.

سوپرمنی که دنیای کریپتوکارنسی را نجات داد

سم بنکمن فراید همواره نشان داده که اگر وجود نداشت، مشکلات بسیاری از شرکت‌های کریپتوکارنسی همچنان به قوت خود باقی می‌ماندند. بسیاری از افراد متعقدند که تاثیرگذاری او بر دنیای ارزهای دیجیتال و نقش نجات‌دهنده‌ش، دست‌کمی از تاثیر جی پی مورگان در بحران ۱۹۰۷ ایالات متحده ندارد. تمامی این تعریف‌ها زمانی معنادار شدند که سم در سال گذشته یک خط اعتباری ۱۲۰ میلیون‌دلاری را راه‌اندازی کرد. این خط اعتباری در جبران حمله هکرها از یک صرافی ژاپنی راه‌اندازی شد که صرافی FTX آن را در آوریل ۲۰۲۲ خریداری کرده بود.

از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال به‌دلیل سقوط ارزش توکن‌های luna و terra با بحران نقدینگی عمیقی مواجه شده بود، سم بنکمن فراید شروع به اعطای خطوط اعتباری قابل توجهی کرد که مجموعاً ۷۵۰ میلیون‌دلار ارزش داشتند. این خطوط اعتباری به شرکت‌های فعال در بازار کریپتوکارنسی کمک می‌کردند تا از بحران پیش‌آمده عبور کنند.

در اواخر ژوئن ۲۰۲۲ بود که مدیریت پلتفرم BlockFi تصمیم گرفت، ۲۰ درصد از کارکنان خود را اخراج کند و خط افزایش سرمایه را در پیش بگیرد. سم یک تسهیلات اعتباری به ارزش ۲۵۰ میلیون‌ دلار ارائه کرد تا شرکت‌هایی مثل BlockFi برای ادامه دادن قدرت بیشتری داشته باشند.

جشن سال ۲۰۲۴ در میدان FTX تایمز

همین چندوقت پیش یکی از خبرنگاران از سم بنکمن فراید در مورد آینده کاری او در سال ۲۰۲۴ سوال کرد. او هم در جواب گفت که پیشبینی دقیق سال ۲۰۲۴ کار سخت و دشواری است. او اضافه کرد که برای پیشروی و رشد در سال ۲۰۲۴ باید دانست که دقیقاً چه افرادی در سیاستگذاری ایالات متحده روی کار می‌آیند و انتظارات او در حیطه کریپتوکارنسی تا چه میزان عملی خواهند شد.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که آینده کاری سم آنقدر درخشان است که احتمالاً باید منتظر جشن سال ۲۰۲۴ در میدان اختصاصی FTX تایمز باشیم. همه‌چیز روی کاغذ آنقدر به‌نفع صرافی FTX است که نمی‌توان از آنها به همین سادگی گذشت. بسیاری از افراد دوست دارند که تا آن موقع بتوانند از برنامه‌های جدید FTX که اکوسیستم پرداخت و خرید را تسهیل می‌کنند، بهره‌مند شوند. البته همه این اتفاقات به شرطی عملی می‌شوند که ناجی این روزهای دنیای ارزهای دیجیتال یعنی سم بنکمن فراید همچنان عاشق کارش بماند و لباس‌های سوپرمن را از تنش خارج نکند!

مدیرعامل صرافی FTX

اطلاعاتی در مورد زندگی خصوصی ساموئل

در زمان نگارش این مقاله، هیچگونه اطلاعاتی در مورد همسر سم در دسترس قرار نگرفته یا دست‌کم هنوز کسی او را با همسر احتمالی‌اش ندیده است. ممکن است که سم بنکمن فراید هنوز مجرد باشد و یا اخبار مربوط به زندگی خصوصی خود را از دیگران پنهان کند. با تمامی این اوصاف، او کسی است که فعلاً فقط روی مسیر و آینده شغلی خود متمرکز شده است و به‌دلیل ماهیت کارش نیاز دارد تا از این اخبار دور باشد. با توجه به این که اکثر وقت ساموئل در دفتر کارش سپری می‌شود، به‌نظر می‌رسد که زمان خاصی برای عشق‌وعاشقی وجود نداشته باشد.

هدف از تاسیس FTX دقیقاً چه بود؟

اگر همین حالا به بخش About سایت صرافی FTX سر بزنید، به هدف تاسیس آن پی خواهید برد. طبق اطلاعاتی که در این صفحه از سایت وجود دارد، FTX یک صرافی ارز دیجیتال است که توسط معامله‌گران (تریدرها) برای معامله‌گران ساخته و طراحی شده. صرافی FTX محصولات و خدمات خلاقانه‌ای را ارائه می‌دهد که با استفاده از آنها (مثل توکن‌های اهرمی) می‌توان در مسیر سودآورتری حرکت کرد. صرافی FTX دائماً در تلاش است تا یک پلتفرم قدرتمند برای شرکت‌های تجاری و حرفه‌ای ارائه دهد و علاوه‌براین، در کنار معامله‌گران تازه‌وارد هم تمام‌قد بایستد.

سم بنکمن فراید پیش از تاسیس صرافی FTX، در دنیای معامله ارزهای دیجیتال و سهام فعالیت می‌کرد و سیستم معاملاتی خودکار مخصوص خودش را هم طراحی کرده بود. مهم‌ترین عاملی که ساموئل را برای تاسیس FTX ترغیب می‌کرد، کمک مالی به تاثیرگذارترین موسسات خیریه دنیا بود. این عامل که سم بنکمن فراید از آن الهام گرفته، باعث شده است که او تاکنون بیش از ۱۰ میلیون‌دلار برای کمک به افراد مختلف در نظر بگیرد.

ضمناً بنکمن فراید همواره خود را به‌عنوان مهره تاثیرگذار بازار کریپتوکارنسی می‌داند و یکی دیگر از عوامل الهام‌بخش تاسیس FTX را «بهبود فعالیت و آینده کاری شرکت‌های ارز دیجیتال» عنوان می‌کند. از جمله فعالیت‌های مهمی که سم در این زمینه‌ها انجام داده، کمک به رفع مشکلات مربوط به استیبل کوین‌هاست که اخیراً به یک بحران ظاهراً حل‌نشدنی تبدیل شده بود.

دنیای مدیرعامل صرافی FTX

شاید باورکردنی نباشد که بخش مهمی از آینده دور و نزدیک دنیای کریپتوکارنسی در دستان یک جوان ۲۹ ساله با موهای فرفری قرار دارد. سم بنکمن فراید که هم مالک موسسه تحقیقاتی Alameda و هم صرافی متمرکز ارز دیجیتال FTX محسوب می‌شود، فعالیت‌هایی را انجام داده که بازار ارز دیجیتال مدیون آنهاست. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که سم انجام داد، کمک به حل شدن بحران استیبل کوین‌ها بود. علاوه بر این، ساموئل قصد دارد تا آنقدر موثر عمل کند که آیندگان او را به چشم یک سوپرمن خوش‌اخلاق و البته ثروتمند بشناسند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی
علی
1 سال قبل

با سلام این همه در مورد زندکی و موفقیت این دوست عزیزمون نوشتید. الان می شه در مورد کلاه برداری ۳۲ میلیارد دلاری و بازدادشت در باهاما هم بگید؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  علی

سلام
وقت شما به خیر
با توجه به اینکه این حادثه به تازگی برای صرافی FTX و مدیرعامل پیشین آن رخ داده است، این مطلب در دست تهیه است و به زودی بروزرسانی میشود. ممنونیم از اینکه مطالب بلاگ را پیگیری میکنید.
منتظر دریافت پیشنهادات و نظرات شما کاربر عزیز هستیم.

دکمه بازگشت به بالا