صرافی ها

صرافی FTX و آموزش معامله در آن برای تازه‌ کارها

صرافی FTX یکی از پلتفرم‌های معامله رمزارهای مشتقه است که تنها ۳ سال پس از ظهور خود، حسابی سروصدا کرد و توانست حجم معامله بسیار بالایی را تجربه کند. اما در نهایت در نوامبر سال ۲۰۲۲ اعلام ورشکستگی کرد. در دنیای رمزارزها، این اوراق مشتقه برای به‌حداکثررساندن سود و به‌حداقل رساندن ضرر در معامله بسیار حائز اهمیت هستند. در واقع، اوراق مشتقه، یک ابزار مالی‌ست که ارزش خود را از ارزش دارایی زیربنایی و اصلی خود می‌گیرد.

در این مقاله صرافی متمرکز FTX را معرفی می‌کنیم و دلایل سقوط و ورشکستگی آن را نیز از نظر می‌گذرانیم.

معرفی صرافی FTX  

تقریبا ۳ سال پیش و در تاریخ ۸ می ۲۰۱۹، سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried) و گری وانگ (Gary Wang) بنیان‌گذاران شرکت الامدا ریسرچ (Alameda Research) صرافی اف تی ایکس را که پلتفرمی معاملاتی برای مشتقات ارزهای دیجیتال بود، تاسیس کردند. این آغاز مسیر یکی از معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال بود. 

بنکمن که یکی از معامله‌گران حرفه‌ای سابق شرکت جین استریت (Jane Street) است، اصلا به تصویری که ممکن است شما از یک مدیر حوزه کریپتوکارنسی در ذهن خود داشته باشید، شباهتی ندارد. او طرفدار پرپاقرص گیاه‌خواری است، معمولا تی‌شرت و شلوارک می‌پوشد و در کشوری جزیره‌ای ساکن است!

با این حال، او از ویژگی مشترک تمامی معامله‌گران و مدیران برخوردار است؛ کار کردن زیاد! او در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرده بود که در طول شبانه‌روز تنها ۴ ساعت می‌خوابد! همین مسئله هم باعث شده است که او با تنها ۲۹ سال سن، یکی از ثروتمندترین افراد در حوزه ارزهای دیجیتال لقب بگیرد و دارایی خالص او از ۲۰ میلیارد دلار فراتر برود.

سم بنکمن یکی از موسسین صرافی اف تی ایکس

بنکمن و گری وانگ که یکی از توسعه‌دهندگان شرکت گوگل بود، تیمی حرفه‌ای از متخصصان حوزه ارز دیجیتال را گرد هم آوردند تا آن‌ها را در ایجاد صرافی اف تی ایکس یاری برساند. در دسامبر ۲۰۱۹ که بایننس سهام این شرکت را خریداری کرد، متوسط حجم روزانه تمامی محصولات این صرافی، تقریبا نیم میلیارد دلار آمریکا بود.

القصه، صرافی FTX، یک صرافی ارز دیجیتال آنلاین برای ارزهای دیجیتال محبوبی مثل بیت کوین و رمزارزهای مشتقه بود. FTX این امکان را برای کاربران فراهم می‌ساخت که به بهترین شیوه‌های معاملاتی نقطه‌ای (spot) دست پیدا کنند و امکان انتقال وجه از طریق ارزهای فیات و ارزهای دیجیتالی مثل اتریوم، بیت کوین و لایت کوین را فراهم می‌کرد.

برای درک بهتر این مقاله پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت بروکر با صرافی را مطالعه نمایید.

صرافی FTX چه امکاناتی دارد؟

معرفی قابلیت‌های صرافی اف تی ایکس

به‌عنوان یک معامله‌گر، هنگام آشنایی با یک صرافی، باید به امکاناتی که پلتفرم مورد نظرتان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، توجه ویژه‌ای داشته باشید. با اینکه اف تی ایکس در حال حاضر یک صرافی وشکسته محسوب می‌شود، اما آشنایی با امکاناتی که به کاربران خود ارائه می‌داد، خالی از لطف نیست. برخی از مهم‌ترین امکانات این صرافی عبارت‌اند از:

معاملات آتی یا فیوچرز (Futures trading)

در این صرافی، ارزهای زیادی پشتیبانی می‌شوند، از جمله ارزهایی که معمولا دارای معاملات آتی یا دائمی هستند. معامله‌گران ممکن است با استفاده از بیش از ۱۰۰ جفت آتی سه‌ماهه و دائمی با حداکثر ۱۰۱ برابر اهرم (leverage)، روی ارزهای دیجیتال معامله کنند. برای باز کردن و نگهداری معاملات، از استیبل‌کوین‌هایی مانند USD و تتر به‌عنوان وثیقه استفاده می‌شود.

معاملات اسپات (Spot trading)

در صرافی اف تی ایکس، بیش از ۵۰۰ بازار معاملاتی پیش روی کاربران قرار دارد. در حقیقت، FTX دارای بازارهای اسپات که رابط آن‌ها مشابه معاملات آتی‌ست؛ معاملاتی که در آن‌ها می‌توانید بیت کوین، FTT و سایر آلت کوین‌ها را معامله کنید. در مجموع، این صرافی بیش از ۱۰۰ جفت معاملات اسپات مختلف ارائه می‌کند.

معاملات اختیاری (Options trading)

این قابلیت مشابه مشتقات است، با این تفاوت که کاربران ملزم به خرید دارایی‌های پایه در زمان انقضای قرارداد نیستند. FTX در حال حاضر فقط از آپشن بیت کوین پشتیبانی می‌کند.

توکن‌های اهرمی (Leveraged tokens)

FTX توکن‌های مبتنی بر ERC20 را با اهرمی که تا ۳ برابر بیشتر در معرض جفت معاملاتی زیربنایی (حرکت صعودی یا نزولی) قرار دارند، ارائه می‌کند. هیچ الزام حاشیه‌ای برای توکن‌های اهرمی FTX وجود ندارد. در حال حاضر، صرافی FTX دارای ۴ توکن اهرمی برای معاملات آتی است: BULL (+3x)، BEAR (-3x)، HEDGE (-1x) و HALF.

موو (MOVE)

از طریق قرارداد MOVE، معامله‌گران می‌توانند روی نوسان (حرکت- MOVE) قیمت کریپتو در یک بازه زمانی خاص شرط‌بندی کنند. هر قرارداد MOVE، با توجه به قیمت شاخص اصلی، به یک حاشیه احتیاج دارد. هر چه نوسان یک محصول بیشتر باشد، MOVE آن عموما بیشتر خواهد بود. کارمزدهایی که در قراردادهای MOVE دریافت می‌شوند، با مقدار کارمزدهای اخذشده در بازار اسپات اصلی یکسان است. این قابلیت، یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های FTX است و توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده است.

توکن‌های نوسانی (Volatility tokens)

توکن‌های نوسانی FTX، با استفاده از قراردادهای FTX MOVE، در معرض نوسانات ضمنی دارایی قرار می‌گیرند. قراردادهای MOVE (روزانه، هفتگی یا سه‌ماهه) برای افرادی که منتظر مشاهده تغییرات قابل توجهی در بازار یا ثبات طولانی‌مدت هستند، سودآور است. توکن‌های نوسانی این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که دارایی‌های خود را لانگ یا شورت کنند.

بازارهای پیش‌بینی (Prediction markets)

با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند روی پیش‌بینی‌های خاصی معامله کنند؛ اگر چه بازار محدود است، اما به رویدادهای دنیای واقعی گره خورده است.

NFT ها

FTX ایالات متحده این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که توکن‌های غیر قابل تعویض را با اهداف تجاری، سپرده‌گذاری یا ضرب کنند. این قابلیت تنها در ایالات متحده قابل استفاده است و در FTX.com در دسترس نیست.

معاملات OTC

این قابلیت، ابزار معامله‌گران سازمانی‌ست که مقدار زیادی پول را روی دارایی‌های دیجیتال اصلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. واریز و برداشت اوراق OTC از طریق کیف پول FTX انجام می‌شود و معاملات OTC، هیچ کارمزد اضافه‌ای به‌غیر از اسپرد (spread) ندارد.  

توکن صرافی ارز دیجیتال FTX چیست؟

FTT، توکن اصلی FTX است و ستون فقرات اکوسیستم آن محسوب می‌شود. این توکن امکانات متعددی را به کاربران عرضه می‌کند؛ چون می‌توان از آن برای کاهش کارمزدها و کسب سود در پلتفرم FTX، بهره‌مندی از صندوق بیمه FTT و استفاده از توکن به‌عنوان وثیقه‌ای برای معاملات آتی استفاده کرد.

دارایی FTT با بیش از ۲۵۰ میلیون توکن در گردش، در حال حاضر یکی از ۵۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش فعلی بازار است. صرافی ارز دیجیتال FTX این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کند که با سپرده‌گذاری FTT های خود، از امکانات بیشتری برخوردار شوند. این امکانات عبارت‌اند از:

  • ایجاد نرخ جدید برای کارمزد نگهداری FTT
  • شانس بیشتر برای کسب حق امتیاز در نظرسنجی‌های مربوط به تولید محصولات یا خدمات مالی جدید؛ در واقع، در شرایطی که بخواهید محصولات مالی جدیدی ابداع و به بازار معرفی کنید، سپرده‌گذاری FTT شانس شما را برای موافقت با خدمات ابداعی‌تان بالا می‌برد.
  • بالاتر بودن میزان پاداش به‌ازای هر معرفی که باعث می‌شود فرد از معرفی دیگران سود بیشتری کسب کند. این اقدام از طریق لینک یا کد ریفرال انجام می‌شود.

ورشکستگی FTX

ورشکستگی FTX در یک دوره ۱۰ روزه در نوامبر ۲۰۲۲ رخ داد. طبق گزارشی که CoinDesk در تاریخ ۲ نوامبر منتشر کرد، شرکت تجاری Alameda Research موقعیتی ۵ میلیارد دلاری روی توکن FTT داشت. همین سرمایه‌گذاری نشان داد که شرکت Alameda نقش مستقیمی در ارزش گذاری توکن FTT دارد و در واقع این توکن بر پایه هیچگونه ارز دیجیتال یا ارز فیات در بازار پشتیبانی نمی‌شود. نگرانی‌های بسیاری در خصوص شفافیت کاری FTX و توکن آن در میان سرمایه‌گذاران ایجاد شد.

پس از بررسی‌های متعدد، صرافی بایننس در ۶ نوامبر اعلام کرد که تمامی توکن‌های FTT خریداری شده که حدود ۲۲ میلیون توکن بود را به فروش می‌رساند. این اقدام بایننس شاید آخرین ضربه مهلک به صرافی FTX بود. پس از این اقدام بایننس و سقوط ارزش سهام صرافی، در تاریخ ۱۰ نوامبر، FTX به صورت رسمی اعلام ورشکستگی کرد.

آموزش ثبت نام در صرافی FTX

ثبت نام و معامله‌گری در FTX در مقایسه با سایر صرافی‌های بسیار آسان‌تر است. در ادامه، دستورالعملی ساده برای ثبت نام در صرافی FTX و انجام معاملات مورد نظر ارائه شده است. همراه ما باشید.

آموزش تصویری و مرحله‌به‌مرحله ثبت نام در FTX (نسخه وب)

اولین قدم برای کار با FTX، ثبت نام و ایجاد یک حساب کاربری است. ثبت نام در این پلتفرم بسیار ساده است و برای ایجاد حساب کاربری، تنها به آدرس ایمیل و رمز عبور نیاز دارید. برای ثبت نام در اف تی ایکس، به سایت این صرافی مراجعه کنید و از بخش بالا سمت راست، روی گزینه REGISTER کلیک کنید.

ثبت نام در FTX

در کادر زیر، ایمیل خود را وارد کنید و پسوردی برای حسابتان تعیین کنید.

ایجاد حساب کاربری در FTX

سپس، تیک موافقت با شرایط و قوانین را بزنید و سپس روی گزینه Sign Up کلیک کنید.

مرحله نهایی افتتاح حساب در سایت FTX

تبریک می‌گوییم! حساب شما با موفقیت ایجاد شده است. توجه داشته باشید که با پیروی از مراحل فوق، تنها دارای حسابی کاربری در FTX خواهید شد و بدون احراز هویت، اف تی ایکس محدودیت‌های زیادی را پیش روی شما قرار خواهد داد. پیش از آن‌که به آموزش تصویری تایید هویت دو مرحله ای (۲FA) بپردازیم، بهتر است مختصرا سطوح مختلف حساب‌های کاربری در FTX را به شما معرفی کنیم:

سطحموارد مورد نیازمحدودیت‌ها
تاییدنشده (سطح صفر)ایمیلممنوعیت معامله، سپرده‌گذاری یا برداشت
سطح ۱ایمیل، نام قانونی کامل، تاریخ تولد، کشور، شهر و ناحیه محل سکونت، تلفن، بررسی محدودیت‌های قضاییامکان معامله، سپرده‌گذاری یا برداشت تا سقف ۲۰۰۰ هزار دلار در روز
سطح ۲ایمیل، نام قانونی کامل، تاریخ تولد، نشانی، اثبات درست‌بودن آدرس/ تلفن، شرح منابع دارایی، گذرنامه یا سایر مدارک شناسایی دولتی مشابه، تأیید چهرهعدم محدودیت در معامله، سپرده‌گذاری و برداشت کریپتو و فیات

برای احراز هویت در صرافی FTX، باید مراحل زیر را طی کنید:

گزینه Verification Type را انتخاب کنید و در مرحله بعد، تعیین کنید که آیا حسابی که ایجاد کرده‌اید، به یک فرد تعلق دارد یا یک سازمان.

احراز هویت حساب کاربری در FTX

در مرحله بعدی، اطلاعات KYC خود را وارد کنید و سپس، روی گزینه Submit Information کلیک کنید.

وارد کردن اطلاعات KYC برای تایید هویت

پس از طی‌کردن این مراحل، حساب کاربری شما از سطح صفر به سطح ۱ ارتقا پیدا کرده است. برای آن‌که بتوانید از خدمات FTX برای حساب‌های سطح ۲ هم بهره‌مند شوید، احراز هویت را ادامه دهید.

ارتقا حساب کاربری FTX به سطح 2

پس از پرکردن جاهای خالی، باید از مدرک هویت خود عکس بگیرید و در سایت بارگذاری کنید. لزوم انجام این فرآیند، محافظت از شما در برابر سرقت هویت است.

ارسال مدرک شناسایی برای تایید هویت

روی گزینه Start کلیک کنید تا اولین مرحله از این فرایند آغاز شود.

مرحله پایانی تایید هویت برای ارتقا حساب FTX به سطح ۲

تبریک! پس از اتمام این فرآیند، حساب شما به سطح ۲ ارتقا پیدا می‌کند. البته مدتی طول می‌کشد تا این سطح تایید شود. با این حال، اگر مدارک خود را به‌درستی ارسال کرده باشید، درخواست kyc شما تقریبا فوری تایید خواهد شد؛ راه‌اندازی kyc سریع‌تر و ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.

ثبت نام در اپلیکیشن FTX

ثبت در اپلیکیشن FTX نیز درست مثل سایت آن بسیار راحت است. ابتدا اپلیکیشن را از اپ‌استور یا گوکل‌پلی دانلود و روی تلفن همراهتان نصب کنید. پس از باز کردن اپلیکیشن، روی گزینه Register کلیک کنید تا به صفحه ثبت نام هدایت شوید.

مرحله اول افتتاح حساب در اپلیکیشن FTX

در مرحله بعدی، اطلاعات زیر از شما خواسته می‌شود. پس از واردکردن آن‌ها، گزینه Register را فشار دهید:

۱) آدرس ایمیل

۲) رمز عبور

۳) کد ارجاع (اگر کسی شما را به این اپلیکیشن دعوت کرده، می‌توانید کد معرف را در این قسمت وارد کنید. اگر کدی دریافت نکرده‌اید، این بخش را خالی بگذارید)

۴) تیک موافقت با شرایط و ضوابط را بزنید.

مرحله دوم افتتاح حساب در اپلیکیشن FTX

۵) پازلی را که در این مرحله برای شما به‌نمایش درمی‌آید، تکمیل کنید.

مرحله سوم (تکمیل پازل) افتتاح حساب در اپلیکیشن FTX

۶) باقی فرایند ثبت نام را با توجه به دستورالعمل‌های لازم انجام دهید تا حساب کاربری‌تان فعال شود.

احراز هویت در اپلیکیشن FTX

اپلیکیشن را باز کنید و به حساب کاربری‌تان وارد شوید.

ورود به حساب کاربردی برای احراز هویت

روی نماد User که پایین صفحه سمت راست قرار گرفته است، کلیک کنید. از بخش تایید هویت، گزینه Enable trading and deposits را انتخاب کنید و به صفحه تایید مدارک FTX بروید.

ورود به صفحه تایید مدارک برای تایید هویت

با استفاده از دستورالعمل‌ها، مدارک شناسایی خود را بارگذاری کنید.

 بارگذاری مدارک شناسایی برای احراز هویت

پس از انجام این مراحل، احراز هویت حساب شما به پایان خواهد رسید.

آموزش تصویری معامله‌گری در FTX

FTX یکی از معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال در سراسر جهان است و معامله‌گری با این صرافی از آن چیزی که فکرش را می‌کنید ساده‌تر است. در ادامه، اقداماتی را که باید پیش از شروع اولین معامله در صرافی ارز دیجیتال اف تی ایکس انجام دهید، تشریح کرده‌ایم:

۱. ثبت نام

پیش از هر چیزی باید در سایت یا اپلیکیشن FTX ثبت نام کنید و یک حساب کاربری برای خودتان بسازید.

ثبت نام در صرافی FTX

پس از کلیک روی گزینه Sign Up، به صفحه اصلی FTX هدایت خواهید شد. اگر قصد دارید مبلغی بیش از ۱۰۰۰ دلار را برداشت کنید، در مرحله بعدی باید احراز هویت کنید. برای انجام این کار روی تب کیف پول در بالای صفحه کلیک کنید و سپس گزینه Verify Identity را که درست بالای بخش Balances قرار گرفته است، انتخاب کنید.

احراز هویت در FTX برای معامله‌گری

فرآیند احراز هویت در FTX بسیار ساده است. اگر حسابی شخصی ساخته‌اید (نه برای یک موسسه یا سازمان)، اطلاعاتی که صرافی از شما می‌‌خواهد عبارت‌اند از: نام کامل، آدرس، منبع دارایی و یک کپی اسکن‌شده از مدرک شناسایی. صرافی همچنین از شما می‌خواهد که مدرکی مبنی بر صحت نشانی خود ارائه دهید. می‌توانید قبض آب و برق منزلتان را که حاوی آدرس است، برای صرافی ارسال کنید.

پس از آن‌که فرم KYC را ارسال کنید، معمولا ۱۲-۸ ساعت طول می‌کشد تا مدارک شما بررسی و تایید شوند. پس از تایید مدارک و هویت، دسترسی نامحدودی به حساب FTX خود خواهید داشت.

۲. سپرده‌گذاری

FTX از TUSD، USDC، PAX، بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین، تتر و همه توکن‌های اهرمی پشتیبانی‌شده توسط صرافی، پشتیبانی می‌کند. برای واریز و سپرده‌گذاری، کافی‌ست دوباره به بخش «کیف پول» مراجعه کنید و دارایی مورد نظرتان برای واریز را انتخاب کنید. سپس، روی Deposit کلیک کنید و صبر کنید تا پنجره‌ای که آدرس سپرده شما را نشان می‌دهد باز شود.

آموزش سپرده‌گذاری برای معامله‌گری در FTX

در نهایت، مبلغ مورد نظرتان را در آدرسی که برای شما به نمایش درمی‌آید، سپرده‌گذاری کنید. با توجه به دارایی که قصد سپرده‌گذاری روی آن را دارید، ممکن است نشان‌دادن حساب ۳۰ دقیقه طول بکشد.

۳. شروع معامله

پس از سپرده‌گذاری و نمایش حساب، می‌توانید اولین معامله خود را انجام دهید. اگر مایل هستید که از طریق معاملات دائمی به مبادله بپردازید، روی تب Futures در بالای صفحه کلیک کنید. از سوی دیگر، اگر تمایل دارید که با استفاده از توکن‌های اهرمی معامله کنید، روی تب Tokens کلیک کنید.

اگر معاملات آتی (futures) انجام می‌دهید، اهرم به‌طور خودکار با توجه به تعداد قراردادهایی که خریداری می‌کنید، تنظیم خواهد شد. از سوی دیگر، توکن‌های اهرمی، با توجه به توکنی که خریداری می‌کنید، از قبل دارای مقداری اهرم هستند.

آیا صرافی FTX برای ایرانیان گزینه مناسبی است؟

در قوانین و سیاست‌های داخلی صرافی FTX، نام ایران صراحتا در دسته کشورهایی قرار داده شده است که این صرافی هیچ خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌کند. بنابراین، زمانی که کاربری در سایت FTX ثبت نام کند، عملا نمی‌تواند حساب کاربری خود را از سطح صفر ارتقا دهد و در نتیجه، اجازه هیچ‌گونه معامله‌ای هم نخواهد داشت. بهترین راه، انتخاب یک صرافی غیر متمرکز مانند DYDX یا اعتماد به صرافی‌های ایرانی مانند صرافی دیجیتال والکس است.

آینده FTX پس از بحران

پس از اتفاقات رخ داده در نوامبر برای این صرافی و متعاقبا اعلام ورشکستگی، بسیاری از سرمایه‌گذران بر این باور بودند که کار این صرافی به آخر رسیده است. ارزش سهام این صرافی افت بسیار شدیدی پیدا کرد و توکن‌های آن یعنی FTT جایی در پلتفرم‌های معاملاتی نداشت. با این حال شایعاتی در خصوص خرید FTX‌ از سوی چانگ پنگ ژائو، مدیر عامل بایننس شنیده می‌شود. در صورت محقق شدن این اتفاق، آینده جدیدی پیش روی صرافی FTX‌ خواهد بود.

FTX از چه روش‌های پرداختی پشتیبانی می‌کند؟

علاوه بر ارزهای فیاتی چون دلار، یورو و پوند، این صرافی از انتقال وجه از طریق کارت اعتباری هم پشتیبانی می‌کند. FTX از Simplex به‌عنوان درگاه پرداخت آنلاین برای سپرده‌های کارت اعتباری استفاده می‌کند.

FTX در کدام کشورها قابل استفاده است؟

ساکنین بسیاری از کشورها می‌توانند از خدمات FTX بهره‌مند شوند، اما FTX هیچ‌گونه خدماتی را برای حساب‌های شخصی افراد یا حساب‌های شرکتی سازمان‌های ساکن در کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، کوبا، کریمه، ایران، افغانستان، سوریه، کره شمالی، ارائه نمی‌کند.

نرخ کارمزد در FTX چقدر است؟

در پلتفرم FTX، هیچ کارمزدی برای واریز یا برداشت دریافت نمی‌شود. همچنین، کاربرانی که از طریق FTX به معاملات آتی می‌پردازند، موظف به پرداخت کارمزد نیستند. خدمات معاملاتی OTC هم از طریق کیف پول FTX انجام می‌شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

کلمات پناه‌اند، شکوه‌اند، شعراند، شوق‌اند... من آنم که زاده شده برای زیباترکردن دنیا با کلمات. باشد که آیندگان با خواندن نوشتک‌هایم بگویند: کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب، تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند...
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا