سرمایه گذاری

نگاهی به تعریف بازارهای ‌OTC و P2P و تفاوت‌های آن‌ها

خرید و فروش هر دارایی با روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. معامله‌ی ارزهای دیجیتال به‌طور معمول با دو روش OTC و P2P انجام می‌شود. OTC مخفف عبارت Over The Counter و به معنی معامله خارج از صرافی، کارگزاری یا بروکر است.

مبادلات همتا به همتا (P2P) زمانی انجام می‌شود که دو نفر برای خرید یا فروش ارز دیجیتال مستقیماً با یکدیگر در تعامل باشند.

یک صرافی‌ ارز دیجیتال براساس روش‌های معامله‌ای که مدنظر دارند، معماری‌های متفاوتی هم به‌کار می‌گیرند. البته بسیاری از صرافی‌ها، بسترهایی برای انجام تراکنش با هر دو روش را فراهم کرده‌اند.

این دو روش مشخصات متفاوتی دارند؛ مشخصاتی که مزایای مشخصی برای صاحبان استراتژی‌های متفاوت ایجاد می‌کنند. تفاوت‌های زیاد این دو روش و بسترهای انجام آن‌ها، اهمیت شناخت هردو را برای معامله‌گران بسیار بالا برده است.

بازار P2P چیست؟

بازار P2P از جمله بهترین بازارهای مالی در دنیای تجارت اقتصادی است. در این نوع مبادله، خریداران و فروشندگان در یک سایت (که به‌عنوان صرافی P2P، بازار P2P یا یک پلتفرم P2P نیز شناخته می‌شود) ثبت‌نام می‌کنند. فرآیند معامله در این بستر و با نظارت صرافی انجام می‌شود. در تمام صرافی‌های بزرگ جهان، کاربران پیش از آغاز فعالیت، احراز هویت می‌شوند تا فرصت برای فعالیت‌های غیرقانونی از بین برود.

مزایای استفاده از معامله  ‌P2P

صرافی‌های ارز دیجیتال P2P به کاربران خود این امکان را می‌دهند که ارز دیجیتال خود را بدون حضور شخص ثالث مانند بانک بخرند یا بفروشند. در این پلتفرم کاربران مستقیم از طریق یک فرآیند شفاف به یکدیگر متصل می‌شوند. این بستر دارای مزایای زیادی است. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرید و فروش با معامله‌گران بین‌المللی

از مزایای استفاده از صرافی P2P، دسترسی به خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال در بازارهای جهانی است.. شما می‌توانید تنها در چند ثانیه، ارزهای دیجیتال خود را با هرکسی در هر جای دنیا مبادله کنید.

روش‌های پرداخت چندگانه

در صرافی‌های P2P، گزینه‌های پرداختی بسیاری در اختیار کاربران قرار دارد. استفاده از ارزهای فیات، پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال یا استیبل کوین‌ها امکاناتی هستند که در بازارهای OTC کمتر به چشم می‌خورند.

مناسب برای کشورهایی که مبادلات در آن‌ها ممنوع است

بسیاری از کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای مبادلات ارزهای دیجیتال وضع می‌کنند. شبکه‌های همتا به همتا راه حل مناسبی برای مبادلات در این کشورها هستند.

امنیت بالا

صرافی‌های همتا به همتا به دلیل حذف شخص ثالث و امکان کنترل کامل دارایی‌ها توسط کاربر، ایمنی بسیار بالایی دارند.

معامله‌ی ارزان‌تر

در معاملات P2P شما مستقیما با خریدار یا فروشنده معامله می‌کنید. در نهایت صرافی، بابت بستری که برای انجام این معامله در اختیار شما قرار داده است، کارمزد اندکی از شما دریافت می‌کند. با توجه به عدم حضور شخص ثالث برای انجام این معامله، هزینه معاملات به مراتب ارزان‌تر خواهد بود.

دسترسی مناسب

برای خرید رمزارز در صرافی P2P نیازی به حساب بانکی ندارید و این امر باعث می‌شود این روش برای تمام افراد در دسترس باشد. در واقع، برای انجام معاملات در بیشتر این پلتفرم‌ها فقط نیاز به اینترنت و گوشی هوشمند یا کامپیوتر دارید.

بازار OTC چیست؟

OTC مخفف عبارت Over The Counter و به معنی معامله خارج از صرافی، کارگزاری یا بروکر است.  به طور کلی، معاملات OTC خارج از ساختار خرید و فروش عادی در یک بازار است و به صورت مستقیم توسط دو نفر یا دو سازمان انجام می‌شود. به عبارت دیگر، معامله در بازار OTC، معامله‌ای است که مستقیما بین خریدار و فروشنده و بدون نظارت صرافی‌ها انجام می‌شود.

معامله OTC در بازار ارزهای دیجیتال

بازار OTC برای افرادی که مایل به فروش مقادیر زیادی کوین هستند، مانند ماینرها یا سرمایه‌گذاری اولیه در یک پروژه، محبوبیت زیادی دارد. از طرف دیگر، برخی از سرمایه‌گذاران کلان یا شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری قصد انجام سرمایه‌گذاری در این بازار را داشته و از طرفی تمایلی به افشای هویت خود ندارند. استفاده از OTC Market و خرید و فروش ارزهای دیجیتال از این طریق، بستر مناسبی برای این افراد است. بازار OTC در حوزه ارزهای دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفته است. صرافی‌های بزرگی همچون بایننس و کوین بیس نیز برای برطرف کردن نیاز کاربران خود، بستری را برای انجام این نوع از معاملات فراهم کرده‌اند.

بازار OTC مناسب چه معامله‌گرانی است؟

ماینرهای ارزهای دیجیتال، مخصوصا بیت کوین، بخش قابل توجهی از فروشندگان بازار OTC را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری،  سرمایه‌گذاران حقوقی و همچنین سرمایه‌گذاران کلان خریدار این بیت کوین‌ها هستند.

ماینرها تنها بازیگران بازار OTC نیستند.  تحقیقی که توسط رویترز انجام گرفته است نشان می‌دهد که، سرمایه‌گذاران ثروتمند، صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز معاملات خود را در این بازار انجام می‌دهند.

مهم‌ترین معایب بازار OTC

این بازار برای معامله‌گران خورد و غیرحرفه‌ای مناسب نیست. حجم دارایی‌هایی که به‌طور معمول در بازار OTC جابه‌جا می‌شوند، فاصله‌ی زیادی با حجم دارایی‌های این دسته از معامله‌گران دارند. همین مسئله ریسک خطای این گروه از فعالان را در این بازار به شکل چشم‌گیری بالا می‌برد.

ناشناس بودن هر دو طرف معامله در این بازار، فرصت خوبی برای انجام معامله‌هایی با هدف پول‌شویی فراهم می‌کند. در سال‌های اخیر، بسیاری از هکرهایی که به پروژه‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال حمله کرده‌اند، دارایی‌های سیاه حاصل از این سرقت را در بازارهای OTC معامله کرده‌اند.

بازار OTC یا P2P؟

انتخاب بازار معاملاتی

در این مطلب به صورت کامل دو بازار معاملاتی OTC و P2P را بررسی کردیم. همچنین مزایا و معیاب این دو بازار را از نظر گذراندیم. هر دو بازار بسته به نیاز کاربر می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید و فروش باشد. در نهایت بسته به نیاز شما در نوع معامله است که می‌توانید انتخابی دقیق داشته باشید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۵ / ۵. مجموع آرا: ۴

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا