اخبار ارزهای دیجیتالمنتخب سردبیر

سناریوی بدبینانه در تنش‌های خاورمیانه چیست؟ تحولات اخیر به رکود اقتصادی می‌انجامد؟

اقتصاددانان بلومبرگ می‌گویند با تشدید بحران در خاورمیانه، رکود اقتصادی در جهان دور از ذهن نیست. آن‌ها تلاش کرده‌اند با بررسی سناریوهای مختلف، ابعاد تحولات اخیر و تاثیر آن روی اقتصاد را پیش‌بینی کنند. 

به گزارش والکس و به نقل از cryptoglobe، مطلب پیش‌رو توسط کارشناسان اقتصادی بلومبرگ از جمله زیاد داوود (Ziad Daoud) اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور ارائه شده است. این تحلیلگران اقتصادی توضیح می‌دهند که افزایش تنش در منطقه خاورمیانه می‌تواند اقتصاد جهانی را از مسیر اصلی خارج کند و این یک ریسک واقعی است. کارشناسان با درنظر گرفتن بازیگران اصلی در تحولات کم‌سابقه اخیر در خاورمیانه، به این نکته مهم اشاره می‌کنند که گسترش احتمالی دامنه ناآرامی‌ها می‌تواند در نهایت منجر به رکود اقتصادی در کل جهان شود. از نظر آن‌ها این یک سناریوی وحشتناک است که با تشدید تنش‌ها ممکن است رخ دهد. 

در روزهای گذشته ما در بخش اخبار والکس به قیمت نفت اشاره کردیم و گفتیم که رسیدن هر بشکه نفت به ۱۰۰ دلار تبعات سنگینی برای اقتصاد به همراه دارد؛ تحلیلگران بلومبرگ با نگاهی بدبینانه می‌گویند تصور کنید که قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۵۰ دلار برسد و به تبع آن رشد جهانی به ۱.۷ درصد کاهش یابد، در این صورت رکود احتمالی حدود یک تریلیون دلار از تولید جهانی را کاهش می‌دهد! آن‌ها با ترسیم تصویری گسترده‌تر به وضعیت شکننده اقتصاد جهانی اشاره می‌کنند که هنوز با پیامدهای کرونا و افزایش تورم ناشی از جنگ در اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند. 

سال آینده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده در پیش است و اقتصاددانان این‌طور استدلال می‌کنند که احساسات رای‌دهندگان اغلب با قیمت بنزین در نوسان است؛ بنابراین افزایش تنش‌ها در منطقه غنی از انرژی خاورمیانه می‌تواند مجدد تورم را شعله‌ور کند. 

تحلیلگران بلومبرگ سه سناریوی مختلف را برای شرایط فعلی پیش‌بینی کرده‌اند. در سناریوی اول که مطلوب‌ترین گزینه برای اقتصاد است، نزاع در خاورمیانه تا حد زیادی فروکش می‌کند. در حالت دوم تنش به کشورهای دیگر نیز سرایت می‌کند و شرایط غیرقابل پیش‌بینی را به وجود می‌آورد. در حالت سوم که بدبینانه‌ترین و خطرناک‌ترین گزینه ممکن است، سایر طرفین به طور مستقیم وارد نبرد نظامی می‌شوند. به عقیده تحلیلگران هر چند که احتمال وقوع حالت سوم کم است اما رخ دادن آن می‌تواند محرکی برای رکود جهانی باشد. 

طبق گزارش‌ها در روزهای گذشته ارزهای دیجیتال نیز به عنوان یک بازیگر قابل توجه در تنش‌ها نقش‌آفرینی کرده‌اند و انجام مبادلات مالی پرسش‌برانگیز از طریق کریپتو خبرساز شده است. در حالی که بازارهای مالی سنتی به تحولات خاورمیانه واکنش فوری و مستقیم نشان دادند اما قیمت بیت کوین به عنوان بزرگترین رمزارز بازار بی‌اعتنا به این رویدادها همچنان در رکود به سرمی‌برد و زیر سطح ۳۰۰۰۰ دلاری معامله می‌شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا