اخبار بیت کوین

دلیل فشار فروش روی ETF بیت کوین گری‌اسکیل چیست و تا چه زمانی ادامه دارد؟

بعد از تایید صندوق‌های ETF بیت کوین توسط SEC، شاهد یک رویداد فروش کم‌سابقه بودیم و همین مساله منجر به سقوط قیمت بیت کوین شد. از طرفی، صندوق ETF اسپات بیت کوین شرکت گری‌اسکیل (Grayscale) که برای چند روز متوالی با خروج سرمایه مواجه بود، همچنان فشار فروش شدیدی را تجربه می‌کند. این عقب‌گرد، مستقیما بر روند کلی بازار تاثیر می‌گذارد. اما سوال اساسی این است که دلیل این فشار فروش روی GBTC چیست و تا چه زمانی ادامه دارد؟ 

به گزارش والکس و به نقل از azcoinnews، صندوق Grayscale Bitcoin Trust، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین صندوق بیت کوین در جهان است. در روزهای اخیر GBTC شاهد خروج گسترده سرمایه بوده است؛ چرا که سرمایه گذاران ETFهای نقدشونده و کارآمدتر را انتخاب می کنند. کریپتو کوانت تخمین می‌زند که GBTC از زمان تایید ETFهای اسپات، روزانه ۱۰ هزار بیت کوین از دست داده است و دارایی آن از ۶۲۰.۹ هزار بیت کوین در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲) به ۵۵۱ هزار بیت کوین در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۴ (۳۰ دی ۱۴۰۲) کاهش یافته است. این کاهشی ۱۱ درصدی در ۳۰ روز گذشته را نشان می‌دهد. 

اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، یعنی روزانه حدود ۱۰ هزار بیت کوین از این صندوق خارج شود، CryptoQuant پیش‌بینی می‌کند که GBTC ممکن است تا اوایل آوریل ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) به طور کامل نابود شود. با این حال، این یک سناریوی فرضی است، زیرا خروجی احتمالا بسته به شرایط بازار و ترجیحات سرمایه‌گذاران متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، با کاهش دارایی‌های GBTC ممکن است جریان خروجی کاهش یابد و جذابیت آن برای آربیتراژگیرها و تامین‌کنندگان کمتر شود.

news-grayscale-gbtc-selling-pressure
منبع: کریپتو کوانت

صندوق GBTC از سال ۲۰۱۳ راهی محبوب برای نهادها و صندوق‌های تامینی بود تا در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق با کارمزد یا حق‌العمل قابل توجهی نسبت به قیمت نقدی بیت کوین معامله می‌شد که منعکس‌کننده تقاضای بالا و عرضه محدود سهام آن بود. اما در اوایل سال ۲۰۲۱ و همزمان با مطرح شدن احتمال تایید ETFهای اسپات، صندوق به تخفیف روی آورد. این فرصتی را برای سرمایه‌گذاران باهوش ایجاد کرد تا سهام GBTC را با تخفیف خریداری کنند و بعدا آن را یا با قیمت بالاتر بفروشند یا اینکه آن را به بیت کوین تبدیل کنند. اکنون که ETFها رسما شروع به کار کرده‌اند، سرمایه‌گذاران دلیلی برای حفظ سرمایه خود در GBTC نمی‌بینند و از آن خارج می‌شوند.

داده‌های CryptoQuant نشان می‌دهد که برخی از خروجی‌های GBTC در قراردادهای آتی دائمی پوشش داده می‌شود که افزایش نرخ‌های تامین مالی و ضعف قیمت بیت‌کوین را توضیح می‌دهد. علاوه بر این، شایعاتی وجود دارد که برخی از فشارهای فروش GBTC مربوط به ورشکستگی صرافی FTX است. با این حال، CryptoQuant معتقد است که خروج GBTC یک پدیده موقتی است که در نهایت با تطبیق بازار با واقعیت جدید ETFهای بیت کوین، فروکش خواهد کرد. این شرکت انتظار دارد که ETFها نقدینگی، کارایی و پذیرش بیشتری را در درازمدت به بازار بیت کوین بیاورند و به نفع سرمایه‌گذاران و شبکه باشند. CryptoQuant همچنین به مشتریان خود توصیه می‌کند که شاخص‌های آنچین و حق بیمه/تخفیف GBTC را برای بررسی روند احساسات و جهت‌گیری بازار، زیر نظر داشته باشند. 

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
azcoinnews.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا