اخبار بیت کوینتحلیل ارزهای دیجیتال

گزارش گلس نود با استفاده از داده‌های آنچین؛ شرایط بیت کوین قبل از حرکت صعودی به سمت ۵۰٬۰۰۰ دلار چگونه بوده است؟

داده‌های آنچین به تحلیلگران بینش روشنی را در مورد عملکرد دارایی‌های دیجیتال، میزان پذیرش گسترده آنها و جهت‌گیری سرمایه‌گذاران در بازار ارائه می‌دهند. در این مطلب گزارش شرکت گلسنود از داده‌های آنچین شبکه بیت کوین در تاریخ ۵ فوریه (۱۵ بهمن) و پیش از حرکت قیمت بیت کوین از محدوده ۴۳۰۰۰ دلار به ۵۰٬۰۰۰ دلار بررسی شده است.

به گزارش والکس و به نقل از glassnode، داده‌های آنچین به تحلیلگران اجازه می‌دهند تا به سطح قابل‌توجهی از شفافیت در مورد عملکرد دارایی‌های دیجیتال دسترسی داشته باشند، چیزی که اغلب برای دارایی‌های مالی سنتی ممکن نیست. مزیت شفافیت این است که تحلیلگران و سرمایه‌گذاران می‌توانند روندها و حرکات بازار را از طریق طیف بسیار گسترده‌ای از معیارها و شاخص‌ها رصد کنند.

در این مطلب، چگونگی استفاده از داده‌های آنچین را برای شناسایی لحظات کلیدی تغییر روند و دوره‌های پایدار روند مثبت بازار بیت کوین بررسی خواهیم کرد. گلس نود (Glassnode)‌ این مفهوم را از طریق چهار دسته‌بندی تجزیه و تحلیل آنچین زیر ذره‌بین می‌برد:

🟢 فعالیت آنچین: استفاده از فعالیت شبکه و پذیرش برای شناسایی دوره‌های رشد و گسترش کاربران.
🔵 سودآوری بازار: شناسایی دوره‌هایی که سود تحقق‌نیافته سرمایه‌گذاران در حال افزایش است.
🔴 الگوی خرید: شناسایی دوره‌هایی که تقاضای ورودی کافی برای جبران فروش هولدرهای فعلی و جذب سود وجود دارد.
🟠 توزیع ثروت: در نظر گرفتن موجودی و انتقال ثروت بین هولدرهای قدیم و جدید.

در حالی که هر شاخص را می‌توان به صورت جداگانه در نظر گرفت، اما گلس نود یک شاخص ترکیبی هم برای ارزیابی قدرت و جهت حرکت بازار ساخته که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

سیگنال مومنتوم آنچین بیت کوین
سیگنال مومنتوم آنچین بیت کوین

در طول این مطلب، تکنیک‌های مختلفی برای تجزیه و استانداردسازی داده‌های آنچین ارائه می‌شوند که می‌توانند برای تحلیل‌گران آموزنده باشند.

فعالیت آنچین و پذیرش

افزایش استفاده از شبکه بیت کوین یک اتفاق معمول در دوره‌های رشد بازار است، به طوری که تعداد کاربران افزایش پیدا می‌کند، فعالیت شبکه بیشتر می‌شود و قیمت نیز به طور کلی یک روند صعودی را تجربه می‌کند. به این ترتیب، می‌توانیم دوره‌های مومنتوم مثبت بازار را از طریق معیارهایی که افزایش فعالیت آنچین را توصیف می‌کنند، شناسایی کنیم.

فشار افزایش کارمزد

در مثال اول از درآمد حاصل از کارمزد آنچین به عنوان یک شاخص جایگزین برای تقاضا در فضای بلوکی استفاده می‌شود. فشار کارمزد زمانی افزایش می‌یابد که کاربران بیش از پیش به دنبال بلوک بعدی هستند و برای پرداخت هزینه‌های بالاتر جهت اطمینان از پردازش تراکنش خود با اولویت بالاتر ابراز آمادگی می‌کنند.

در این مثال، یک Z-Score (نمره استاندارد) دو ساله به نسبت درآمد ماینر از کارمزدها اعمال شده است. با انتخاب این معیار و تبدیل Z-Score به دو هدف دست پیدا می‌کنیم:

  • استانداردسازی مجموعه داده‌ها در طول چرخه‌ها.
  • شناسایی نقاط تغییر مهم در نیم چرخه دو ساله قبل (مثلاً افزایش کارمزدها نسبت به بازار نزولی یا کاهش کارمزدها پس از سقف چرخه).

💡مومنتوم درآمد ماینرها:

  • معیار پایه: درآمد ماینر از کارمزدها
  • دگرگونی: Z-Score دو ساله گردشده
  • 🟩 مومنتوم مثبت: Z-Score > صفر
Z-Score درآمد حاصل از کارمزد دو ساله
Z-Score درآمد حاصل از کارمزد دو ساله

مومنتوم حجم ورودی به صرافی

افزایش موجودی در صرافی‌ها و فعالیت‌های معاملاتی در طول دوره‌های رشد شبکه یک اتفاق معمول است. در این قسمت، حجم‌ ورودی صرافی مورد بررسی قرار می‌گیرد که فعالیت‌های معاملاتی اسپات را به شکل بهتری ارائه می‌دهد.

برای این معیار، از تقاطع میانگین‌های متحرک ساده سریع/آهسته استفاده می‌شود. هدف شناسایی فواصل زمانی است که میانگین متحرک ساده ۳۰ روزه (SMA) بالاتر از میانگین متحرک ساده ۳۶۵ روزه قرار می‌گیرد. این امر نشان می‌دهد که فعالیت کوتاه‌مدت از خط پایه بلندمدت فراتر رفته است. خط بلندمدت نسبت به خط کوتاه‌مدت حرکت کندتری دارد.

تحلیلگران همچنین ممکن است میزان انحراف بین این میانگین‌های متحرک و همچنین گرادیان (∇) آنها را برای شناسایی نشانه‌ها و واگرایی‌های پیشرفته‌تر در نظر بگیرند.

💡مومنتوم جریان ورودی به صرافی:

  • معیار پایه: حجم ورودی صرافی [دلار آمریکا]
  • دگرگونی: تقاطع میانگین متحرک ساده ۳۰ روزه و میانگین متحرک ساده ۳۶۵ روزه
  • 🟩 مومنتوم مثبت: میانگین متحرک ساده ۳۰ روزه > میانگین متحرک ساده ۳۶۵ روزه
حجم ورودی صرافی‌ها
حجم ورودی صرافی‌ها

قیمت‌گذاری و سود تحقق‌نیافته

مزیت اصلی تجزیه و تحلیل آنچین، نظارت بر پایه قیمت تمام شده برای هر کوین با در نظر گرفتن قیمت آخرین معامله آن است. می‌توانیم از ابزار سود به زیان تحقق‌نیافته برای شناسایی مناطق قیمتی استفاده کنیم که در آن‌ها حجم زیادی از عرضه تغییر کرده است.

روند عرضه در سود

در طول روندهای صعودی پایدار بازار، قیمت اسپات به طور مداوم بالاتر از ارزش مبنای افزایش حجم عرضه کوین مورد نظر (با قرار دادن این عرضه «در سود») قرار می‌گیرد. برای صرف نظر از نوسانات روزانه، یک میانگین متحرک نمایی ۹۰ روزه را برای کل عرضه در سود بیت کوین اعمال می‌کنیم.

مومنتوم مثبت در دوره‌هایی ایجاد می‌شود که میانگین متحرک نمایی ۹۰ روزه عرضه در سود در حال رشد است. در اینجا از یک تابع اختلاف ۳۰ روزه استفاده می‌کنیم و آن را به عنوان یک 🔵 اسیلاتور (نوسانگر) نمایش می‌دهیم. مقادیر مثبت نشان می‌دهند که کل عرضه در سود طی یک ماه گذشته افزایش یافته است.

در تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته‌تر می‌توان بزرگی و واگرایی‌های این اسیلاتور را نیز در نظر گرفت، به خصوص هنگام بررسی حد بالا و پایین چرخه‌های بازار (وقتی قیمت به یک رکورد تاریخی جدید (ATH)‌ می‌رسد و زمانی که حجم‌های بزرگ نزدیک به پایین‌ترین سطح چرخه دست به دست می‌شوند، ۱۰۰ درصد از عرضه در سود قرار می‌گیرد).

💡مومنتوم عرضه در سود:

  • معیار پایه: عرضه در سود [BTC]
  • دگرگونی: اختلاف ۳۰ روزه عرضه در سود (۹۰D-EMA). نشان‌دهنده عرضه‌ای است که در ۳۰ روز گذشته سود کسب کرده و با استفاده از میانگین متحرک نمایی ۹۰ روزه محاسبه می‌شود.
  • 🟩 مومنتوم مثبت: عرضه‌ای که در سود قرار گرفته (۹۰D-EMA) طی ۳۰ روز افزایش پیدا کند.
عرضه در سود بیت کوین
عرضه در سود بیت کوین

نقاط تغییر MVRV و AVIV

یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند برای نظارت بر نقاط تغییر سودآوری سرمایه‌گذار، نسبت MVRV است. گلس نود اخیراً یک اندیکاتور برای ردیابی حرکات بازار با استفاده از روش تقاطع میانگین متحرک ساده ۳۶۵ روزه پیاده‌سازی کرده است.

مومنتوم MVRV بیت کوین
مومنتوم MVRV بیت کوین

نسبت AVIV با همکاری ARK Invest به عنوان بخشی از چارچوب Cointime Economics توسعه یافته است. AVIV نماینده بهتری برای اسیلاتور سود به زیان تحقق‌نیافته سرمایه‌گذاران فعال در نظر گرفته می‌شود. از این رو، می‌توانیم نقاط عطف بازار را شناسایی کنیم:

  • مومنتوم مثبت: با افزایش سودآوری سرمایه‌گذاران، AVIV از میانگین متحرک ساده ۳۶۵ روزه خود عبور می‌کند. این امر اغلب نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران زیادی کوین‌های خود را با پایه قیمت تمام شده مناسبی در اختیار دارند.
  • مومنتوم منفی: AVIV با کاهش سودآوری سرمایه‌گذاران به زیر میانگین متحرک ساده ۳۶۵ روزه خود سقوط می‌کند که اغلب نشان می‌دهد بسیاری از سرمایه‌گذاران در یک وضعیت چالش‌برانگیز قرار دارند و پایه قیمت تمام شده آن‌ها برای خرید کوین‌ها مناسب نبوده است.

💡مومنتوم MVRV یا AVIV:

  • معیار پایه: نسبت MVRV یا AVIV
  • دگرگونی: میانگین متحرک ساده ۳۶۵ روزه
  • 🟩 مومنتوم مثبت: نسبت MVRV یا AVIV > میانگین متحرک ساده ۳۶۵ روزه
مومنتوم AVIV بیت کوین
مومنتوم AVIV بیت کوین

هولدرهای کوتاه‌مدت در سود قرار دارند

می‌توانیم از MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) برای ردیابی سود یا زیان تحقق‌نیافته تقاضای جدید به بازار نیز استفاده کنیم. به واسطه مقایسه پایه قیمت تمام شده هولدرهای کوتاه‌مدت با قیمت اسپات دیدگاه خوبی در مورد میزان فشاری که فعالان جدید بازار برای بستن پوزیشن‌های خود با ضرر یا کسب سود تجربه می‌کنند، ارائه می‌شود.

با ردیابی دوره‌هایی که در آن‌ها STH-MVRV بالاتر یا کمتر از سطح ۱ قرار دارد، می‌توان به یک شاخص مومنتوم بسیار ساده دست یافت.

این شاخص سرعت بالاتری در پاسخگویی دارد (نسبت به MVRV و AVIV) زیرا فقط کوین‌های جابجا شده در ۱۵۵ روز گذشته را در نظر می‌گیرد. به این ترتیب، نسبت به دوره‌هایی که در آن‌ها اخیراً کوین‌های زیادی در یک محدوده قیمتی خاص دست به دست شده، کاملاً حساس است. دور شدن قیمت از این گروه، به طور چشمگیری نسبت سود به زیان تحقق‌نیافته هولدرهای کوتاه‌مدت را تغییر می‌دهد.

💡مومنتوم STH-MVRV:

  • معیار پایه: نسبت MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت
  • دگرگونی: ۳۶۵D-SMA
  • 🟩 مومنتوم مثبت: STH-MVRV > 365D-SMA
مومنتوم MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین
مومنتوم MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین

الگوی خرید و سود به زیان تحقق‌یافته

در بخش قبل، سود به زیان تحقق‌نیافته را که بر روی تصمیمات فعالین بازار تأثیر می‌گذارد، ارزیابی کردیم. این داده‌ها به شکلی موثر با معیارهایی تکمیل می‌شوند که پاسخ سرمایه‌گذاران به این محرک‌ها را نشان می‌دهند.

بنابراین، گام بعدی، ارزیابی پاسخ تحقق‌یافته بازار به این فشارهاست.

مومنتوم SOPR

اولین معیاری که باید در نظر بگیریم، شاخص SOPR است که میانگین بزرگی سود و زیان فعالین بازار را در هر روز معین ارزیابی می‌کند. هدف از این کار شناسایی دوره‌هایی است که برداشت سود معامله‌گران از بازار نسبت به یک دوره بلندمدت افزایش می‌یابد.

برای دست‌یابی به این هدف، دوباره از استراتژی مومنتوم تقاطع سریع/آهسته استفاده می‌کنیم که در معیار SOPR اعمال می‌شود. گلس نود از SOPR تعدیل‌شده خود نیز استفاده می‌کند تا مطمئن شویم که فقط تراکنش‌های معنادار و ارزشمند را دریافت می‌کنیم و تراکنش‌های داخلی و هزینه‌های شخصی حذف شده‌اند.

💡مومنتوم SOPR:

  • معیار پایه: SOPR تعدیل‌شده
  • دگرگونی: ۳۰D-SMA و ۳۶۵D-SMA
  • 🟩 مومنتوم مثبت: ۳۰D-SMA > 365D-SMA
مومنتوم SOPR بیت کوین
مومنتوم SOPR بیت کوین

دومین معیاری که باید در نظر بگیریم، نسبت بین سود تحقق‌یافته و زیان تحقق‌یافته است. این ابزار بسیار پاسخگو بوده و مستعد دریافت تغییراتی در بازار مانند موارد زیر است:

در طول روندهای صعودی قدرتمند، کوین‌های نسبتاً کمی در ضرر قرار می‌گیرند. با این حال، چنین وضعیتی به سرعت در طول اصلاحات بازار تغییر می‌کند، زیرا خریداران جدید وحشت‌زده می‌شوند و کوین‌های خود را که پیش از این سودآور بوده با ضرر به فروش می‌رسانند.

در نزدیکی کف چرخه‌های نزولی، بسیاری از سرمایه‌گذاران تسلیم ضرر و زیا‌ن‌های شدید می‌شوند و کوین‌های نسبتاً کمی در سود قرار دارند. همانطور که بهبود بازار شروع می‌شود، افزایش چشمگیری نیز در سود تحقق‌یافته نسبت به روند نزولی قبلی دیده می‌شود.

دوباره از روش مومنتوم تقاطع برای برجسته کردن دوره‌هایی استفاده می‌کنیم که نسبت سود به زیان در هر دو جهت شتاب زیادی را تجربه می‌کند. این امر در شناسایی نقاط تغییر روند کمک‌کننده است.

💡مومنتوم نسبت سود به زیان تحقق‌یافته:

  • معیارهای پایه: نسبت بین سود تحقق‌یافته و زیان تحقق یافته (تعدیل‌شده)
  • دگرگونی: ۳۰D-SMA و ۳۶۵D-SMA
  • 🟩 مومنتوم مثبت: ۳۰D-SMA > 365D-SMA
مومنتوم نسبت سود به زیان تحقق‌یافته بیت کوین
مومنتوم نسبت سود به زیان تحقق‌یافته بیت کوین

انتقال ثروت

مومنتوم SLRV

ویژگی آخری که در مورد آن بحث خواهیم کرد، انتقال ثروت از سرمایه‌گذاران بلندمدت به سرمایه‌گذاران جدیدتر و اغلب با تجربه کمتر است. به طور معمول، کف‌های چرخه با تمرکز قابل‌توجهی از ثروت در میان هولدرهای بلند‌مدت مشخص می‌شود. از سوی دیگر، در سقف‌های چرخه‌ اغلب شاهد اشباع هولدرهای کوتاه‌مدت هستیم.

می‌توان از تعادل ثروت بین این دو گروه برای ارائه دیدگاهی جامع در مورد وضعیت چرخه فعلی استفاده کرد.

برای مدل‌سازی این پدیده، از معیار SLRV استفاده می‌کنیم که ثروت نگهداری‌شده توسط کوین‌های با سن ۲۴ ساعت را با کوین‌ ۶ ماه تا ۱ ساله مقایسه می‌کند. از مومنتوم تقاطع میانگین‌های متحرک ساده ۳۰ روزه تا ۱۵۰ روزه در این شاخص استفاده می‌شود.

💡مومنتوم SLRV:

  • معیارهای پایه: نسبت بین موج HODL تحقق‌یافته ۲۴ ساعته و موج HODL تحقق‌یافته ۶ ماه تا یک ساله (SLRV)
  • دگرگونی: ۳۰D-SMA و ۱۵۰D-SMA
  • 🟩 مومنتوم مثبت: ۳۰D-SMA > 150D-SMA
شاخص SLRV بیت کوین
شاخص SLRV بیت کوین

ساخت یک شاخص مومنتوم ترکیبی

در نهایت، می‌توان یک شاخص ترکیبی را برای تولید یک مدل کل‌نگر با استفاده از موارد مطرح شده در این مطلب ایجاد کرد. هدف از این کار ارزیابی تلاقی بین دسته‌‌بندی‌های مختلف است؛ سودآوری، الگوی خرید، فعالیت آنچین و انتقال ثروت.

در اینجا وزن‌های مساوی را به هر جزء اختصاص می‌دهیم و یک قانون ساده را اجرا می‌کنیم: اگر ۴ شرط از ۸ شرط برآورده شود، شاخص به رنگ آبی علامت‌گذاری می‌شود. به طور تاریخی، شاخص‌های آبی رنگ دوره‌هایی را شناسایی می‌کنند که بازار بیت کوین در یک روند صعودی پایدار قرار دارد. همچنین، زمانی که هر هشت شرط برآورده شوند، می‌توانیم شاخص را به رنگ بنفش علامت‌گذاری کنیم که نشان‌دهنده دوره‌هایی با مومنتوم بسیار مثبت در همه دسته‌‌بندی‌هاست.

سیگنال مومنتوم آنچین بیت کوین
سیگنال مومنتوم آنچین بیت کوین

از طرف دیگر، اگر عدد شاخص ترکیبی زیر ۴ باشد، بدان معنی است که در مجموع، اکثر این شرایط منفی هستند و برآورده نشده‌اند. این امر نشان می‌دهد که بازار به صورت کلی مومنتوم منفی دارد. این وضعیت معمولاً در بازارهای نزولی، از جمله نقاط تغییر روند اولیه تجربه می‌شود.

سیگنال مومنتوم آنچین بیت کوین
سیگنال مومنتوم آنچین بیت کوین

خلاصه و نتیجه‌گیری

داده‌های آنچین به تحلیلگران شفافیت قابل‌توجهی را در بحث عملکرد، پذیرش و وضعیت سرمایه‌گذاران دارایی‌های دیجیتالی ارائه می‌دهند. در این مطلب جامع، چندین رویکرد و چارچوب را برای ارزیابی مومنتوم بازار در دسته‌‌بندی‌های مختلفی بررسی کردیم. همانطور که پیش‌تر ذکر شد این داده‌ها متعلق به تاریخ ۵ فوریه (۱۵ بهمن ماه) و پیش از حرکت قیمت بیت کوین به سمت ۵۰٬۰۰۰ دلار بوده است. در آن زمان بیت کوین با قیمت نزدیک به ۴۳۰۰۰ دلار معامله میشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا