تحلیل آنچینمنتخب سردبیر

آن‌چین دیتا چیست؟ همه چیز درباره داده های آن چین و اصطلاحات آنچین

سرمایه‌گذاران با تجربه بازار ارزهای دیجیتال می‌دانند که ردیابی و نظارت مداوم در بازار مالی یکی از راه‌های مهم برای کسب سود است. برخلاف سایر بازارهای مالی، داده‌های تراکنش‌های رمز ارزها به‌صورت عمومی در دسترس هستند و به‌راحتی می‌توان پروژه‌های خوبی که ارزش سرمایه‌گذاری دارند را شناسایی کرد. همزمان با آنکه تحلیل بنیادین و تکنیکال، دیدگاه‌های مختلفی را در مورد روند ارزهای دیجیتال مختلف ارائه می‌دهند، آن‌چین دیتا (on-Chain Data) نیز مجموعه اطلاعاتی از تجزیه‌وتحلیل زنجیره بلاکچین هر رمزارز را در دسترس قرار می‌دهد. در این مطلب از والکس هر آنچه که باید در مورد تحلیل آنچین و داده های آن چین بدانید را بررسی می‌کنیم؛ با ما در ادامه همراه شوید.

آشنایی با آن‌چین دیتا

آن‌چین دیتا داده‌هایی است که اطلاعات تمام معاملات درون زنجیره بلاکچین را در بر می‌گیرد. جزئیات تراکنش‌ها مانند آدرس‌های ارسال و دریافت، وجوه منتقل شده، آدرس کیف پول، کارمزد تراکنش و گردش وجوه برای یک آدرس خاص همگی داده های آن چین هستند. از آنجایی که بلاکچین‌ها تغییر ناپذیرند تراکنش‌هایی که روی آن‌ها ذخیره و تایید می‌شوند قابل ویرایش یا حذف نیستند. تغییرناپذیری، امنیت و شفافیت از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن‌چین دیتا است.

تحلیل و بررسی زنجیره یک استراتژی تحقیقاتی است که از اطلاعات ذخیره شده بر روی بلاکچین عمومی استفاده می‌شود. به همین جهت پیش‌بینی آینده قیمت‌ها و حمایت از استراتژی‌های معاملاتی را برای تحلیلگرها ممکن می‌کند.

چرا به تحلیل آن‌چین دیتا نیاز داریم؟

معرفی آن‌چین دیتا

در بازار ارزهای دیجیتال عده‌ای با دست‌کاری قیمت‌ها، انتشار اطلاعات غلط و ایجاد جو سعی دارند قیمت رمز ارزها را بالا و پایین کنند. با استفاده از داده های آن چین می‌توانید درستی این اخبار را بسنجید.

اطلاعات آن چین کمک می‌کنند تا اطلاعات دقیق و درستی را به دست آورید، چراکه فناوری بلاکچین در جهت شفافیت در اطلاعات ساخته شده است.

از تحلیل‌های آن‌چین دیتا در الگوی وایکوف نیز استفاده می‌شود و با کمک آن موقعیت‌های خریدوفروش شناسایی می‌شوند. به لطف این اطلاعات می‌توانید رفتار سایر بازیگران بازار را رصد کنید. به‌خصوص فعالیت نهنگ‌هایی که دارای منابع مالی و اطلاعات زیادی برای دست‌کاری بازار هستند.

آن‌چین دیتا از چه اجزایی تشکیل شده است؟

داده های آن چین بسیار وابسته به تکنولوژی بلاکچین و سیستم دموکراتیک این شبکه هستند. این داده‌ها از ۳ لایه سلامت شبکه، رفتار خریداران و فروشندگان متمرکز و ارزیابی ارزش تشکیل شده است.

سلامت شبکه

لایه اول نقش زیرساختی را ایفا می‌کند و همچنین ساختار لایه‌های بعدی را مشخص می‌کند. سایر لایه‌ها شاخص‌های خود را بر اساس دیتای این بخش می‌سازند. داده‌ها در این فاز خام و غیر قابل دست‌کاری هستند.

لایه اول شامل امنیت (نرخ هش و نرخ استخراج)، یکپارچگی پولی (موجودی در گردش)، کاربردها (آدرس‌های فعال و حجم تراکنش‌ها) و شفافیت شبکه می‌شود.

رفتار خریداران و فروشندگان

در بازار کریپتو جدا از تریدرهای کوچک و صرافی‌ها، بازیگران و سرمایه‌گذاران بزرگی وجود دارند که اثری از آنها در معاملات روزانه نیست، اما رفتار آنها در روند بازار بسیار اهمیت دارد. لایه دوم با کمک شاخص‌هایی از داده ‌های آن‌ چین به تحلیل و بررسی فعالیت آنها کمک می‌کند. اطلاعاتی که در لایه اول به دست می‌آیند در لایه دوم کاربرد دارند و دید عمیق‌تری نسبت به برنامه‌های سرمایه‌گذاران بزرگ را نمایش می‌دهند.

ارزیابی ارزش

در بازار رمز ارزها، ماینرها زمانی که قیمت مبادلاتی بیت کوین برابر یا کمتر از قیمت واقعی آن باشد، دست به فروش گسترده دارایی خود نمی‌زنند. پی‌بردن به این فاصله قیمتی با کمک آن‌چین دیتا انجام می‌شود.

داده های آن چین به معامله‌گران کمک می‌کند که ارزش واقعی را حدس بزنند و تشخیص دهند که بازار در حباب منفی یا مثبت قرار دارد. در بلاکچین بیت کوین با کمک این دیتاها می‌توانید هر ۱۰ دقیقه با تحلیل شکل‌گیری بلاک‌های جدید میزان حباب را محاسبه کنید.

راه های استفاده از داده های آن چین

آن‌چین دیتا دید بسیار عمیقی را برای معامله‌گر ایجاد می‌کند و برای تمامی افراد و بیزینس‌های فعال در این حوزه کاربرد دارد. تریدرها می‌توانند از این طریق به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کرده و معاملات خود را سازماندهی کنند. هر چند که این داده‌ها نمی‌توانند پاسخگوی تمام اتفاقات مارکت باشند اما راحت‌تر می‌توانید مبادلات رمزارزی خود را انجام دهید. در ادامه چند روش اساسی برای کار با آن‌چین دیتا وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

ارزش کل قفل شده (TVL)

ارزش کل قفل شده

ارزش کل قفل شده یا همان TVL معیاری برای اندازه‌گیری دارایی‌های دیجیتال در یک پلتفرم DeFi یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. هرچه این معیار عدد بالاتری را نشان دهد، پلتفرم یا نرم‌افزار مورد نظر نیز قابل اعتمادتر خواهد بود و از لحاظ آن‌چین دیتا ارزش بالاتری خواهد داشت. TVL شامل مجموع ارزهای دیجیتال، استیبل‌کوین‌ها یا سایر توکن‌هایی است که در یک پلتفرم به عنوان وثیقه برای وام‌ها استفاده شده‌اند. همچنین این ارزش، نقدینگی لازم برای پلتفرم را نیز فراهم کرده و باعث معتبر شدن آن خواهد بود. به عنوان مثال اگر یک پلتفرم DeFi دارای اتریوم به ارزش ۱۰ میلیون دلار، تتر به ارزش ۵ میلیون دلار و سایر توکن‌های ERC-20 به ارزش ۲ میلیون دلار باشد، ارزش کل قفل شده آن برابر با ۱۷ میلیون دلار خواهد بود.

حجم معاملات

یکی دیگر از معیارهای دخیل در آن‌چین دیتا به حجم معاملات (Trade Volume) اختصاص دارد. این معیار نشان‌دهنده مجموع واحدهایی از یک ارز دیجیتال است که در یک بازه زمانی مشخص خرید و فروش شده‌اند. حجم معاملات می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد نقدینگی و فعالیت یک پلتفرم یا بازار ارائه دهد. در صورتی که حجم معاملاتی یک پلتفرم یا اپلیکیشن غیرمتمرکز عدد بالاتری را نشان دهد، می‌توان استنباط کرد که نقدینگی بالایی در آن بستر وجود دارد. حجم معاملات در کنار تحلیل‌های آن‌چین، در تجزیه‌های تکنیکال نیز مورد استفاده سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار می‌گیرد.

اطلاعات توسعه‌دهندگان و ماینرها

پورتفوی پروژه‌های در حال انجام ارز دیجیتال معمولاً در دسترس عموم قرار دارند. ردیابی این آدرس‌ها به شما کمک می‌کند به این پاسخ برسید که آیا این تیم در حال جمع‌آوری و بارگذاری توکن هستند یا خیر.

در پروژه‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم برای حفظ شبکه به ماینرها نیاز است به همین دلیل ذهنیت آنها بسیار مهم است. رفتار خریدوفروش ماینرها به طور قابل‌توجهی بر روی بازار تاثیر می‌گذارد.

آدرس‌های فعال

یکی دیگر از پارامترهای بسیار کاربردی در تحلیل آن‌چین دیتا، توجه به تعداد آدرس‌های فعال (Active Addresse) در یک بازار یا پلتفرم خاص است. در دنیای ارزهای دیجیتال، به‌محض این که یک آدرس (چه به‌عنوان فرستنده و چه به‌عنوان گیرنده دارایی) در یک تراکنش موفق حضور داشته باشد، فعال تلقی خواهد شد. از همین رو می‌توان نتیجه گرفت که بازارهای مالی پررونق، تعداد آدرس‌های فعال بیشتری نیز داشته باشند. درصورتی‌که تعداد این دسته از آدرس‌ها در یک پلتفرم رو به کاهش باشد، می‌توان احتمالاتی نظیر رکود یا از دست رفتن کاربران را به آن نسبت داد.

توزیع عرضه

حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین هرچند که به غیرمتمرکز بودن خود معروف است، اما گاهی نشانه‌های نوعی از تمرکز نیز در آن دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال تصور کنید که بخش عمده‌ای از عرضه کل یک ارز دیجیتال خاص، در اختیار آدرس‌های فعال محدودی قرار داشته باشد. در این حالت می‌توان نتیجه گرفت که این ارز دیجیتال از لحاظ توزیعی عملکرد متناسبی نداشته و نهنگ‌ها می‌توانند به‌سرعت قیمت آن را تغییر دهند. داده‌هایی که به بررسی این جنبه از بازار می‌پردازد، با نام توزیع عرضه (Supply Distribution) شناخته می‌شود. با بررسی این داده می‌توانید از نحوه توزیع یک ارز دیجیتال خاص در بین آدرس‌های فعال بازار اطلاع یافته و استراتژی سرمایه‌گذاری خود را با دقت بالاتری تنظیم کنید. برای مثال تصویر زیر، تعداد آدرس‌های فعال بیت کوین از پیدایش تا آخرین زمان آمارگیری را نمایش می‌دهد.

توزیع عرضه

زمان نگهداری

بررسی زمان هولد یک توکن به این معناست که سرمایه‌گذاران برای مدت طولانی یک ارز را نگهداری می‌کنند و در یک زمان آنها را به فروش می‌رسانند. در چنین مواقعی حال و هوای بازار و موقعیت سرمایه‌گذار مشخص می‌شود.

چنانچه تعداد سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کند به معنای کاهش عرضه در گردش رمزارز است. این تحلیل به ما می‌گوید اگر تقاضا ثابت باشد، قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند.

نظارت بر رفتار نهنگ های بازار

تحلیل رفتار نهنگ های بازار

با بررسی آن‌چین دیتا تعداد سرمایه‌گذاران بزرگ و نهنگ‌ها مشخص می‌شود. زمانی که درصد زیادی از یک دارایی در دست گروه کوچکی از افراد باشد، به این معناست که این سرمایه‌گذاران در مقیاس بزرگ می‌توانند بازار را دست‌کاری کنند. به همین دلیل تجزیه‌وتحلیل میزان دارندگان ارزهای اصلی بسیار اهمیت دارد.

تعداد توکن‌های منتقل شده به صرافی

در آن‌چین دیتا می‌توانید توکن‌هایی که به‌صورت مداوم به صرافی‌هایی مانند بایننس و کوین بیس هدایت می‌شود را مشاهده کنید. این امر به معنی اصلاح قیمت رمزارز است و با چنین اطلاعاتی می‌توانید میزان ریسک سرمایه‌گذاری و نگهداری رمزارز خود را بسنجید.

معرفی وب‌سایت های ارائه دهنده داده های آن چین

در تحلیل فاندامنتال و تکنیکال شما فقط می‌توانید اخبار و قیمت یک دارایی را بررسی کنید. اما در آن‌چین دیتا علاوه بر قیمت، احساسات معامله‌گران نسبت به بیت کوین و هر رمزارز دیگر را می‌توانید بسنجید. در این بخش به معرفی برخی از سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات آن‌چین دیتا می‌پردازیم.

  • In to the block: این پلتفرم امکانات و ابزارهای گسترده‌ای همچون تحلیل درون زنجیره‌ای برای بسیاری از رمز ارزها را پوشش می‌دهد.
  • Sentiment/Sanbase: سنتمینت یکی دیگر از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده آن چین دیتا است و اطلاعات جامعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • CQ.live: این وب‌سایت یکی از ابزارهای مهم در بررسی جریان نقدینگی در صرافی‌ها و فعالیت ماینرها است.
  • Coinmetrics: این وب‌سایت در زمینه داده‌های درون زنجیره‌ای برای ۳۷ دارایی خدمات رایگان ارائه می‌دهد.

معایب و محدودیت های آن‌چین دیتا

در کنار تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که داده های آن چین دارد، برخی معایب استفاده از آن را محدود می‌کند. در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.

  • تاریخچه داده‌های موجود برای بیت کوین، برای حدود ۱۰ سال گذشته است و برای برخی از رمز ارزها حتی به کمتر از این مقدار می‌رسد. به همین دلیل برخی از داده‌ها کمتر قابل‌اعتماد هستند و ممکن است تفسیر آنها تغییر کند.
  • راه‌حل‌های لایه ۲ مقیاس‌پذیری مانند لایتنینگ و سایدچین،‌ پتانسیل تغییر شکل حجم تراکنش‌ها را دارند. این موارد در آن‌چین دیتا اندازه‌گیری می‌شوند و ممکن است در طول زمان تغییر پیدا کنند.
  • استفاده از آن‌چین دیتا و تحلیل‌های درون زنجیره‌ای برای تریدرهای کوتاه‌مدت و اسکالپرها اصلاً مناسب نیست. سیگنال‌های حاصل از این تحلیل‌ها برای بازه زمانی‌های بلندمدت مناسب است.

نقاط قوت داده های آن چین

استفاده از آن‌چین دیتا در معاملات کمک بسیاری به سرمایه‌گذاران می‌کند و موجب پیشروی آنها در بازار می‌شود. همچنین با بررسی این اطلاعات می‌توانید به شناخت نسبی از عملکرد نهنگ‌های بازار برسید که روند مارکت را در دست دارند. به همین دلیل بهتر است تمامی سرمایه‌گذاران یک شناخت نسبی با داده های آن چین داشته باشند.

آن‌چین دیتا؛ فانوس روشن اطلاعات

در این مطلب به معرفی و بررسی آن‌چین دیتا، کاربردها و مزایا و معایب آن پرداختیم. جهان بلاکچین، جهانی غیرمتمرکز و شفاف است که به کمک داده‌های آنچین می‌توان به کشف نکات مهم آن پرداخت و در نهایت مانند سرمایه‌گذاران آگاه عمل کرد.

شما بگویید، استفاده از داده های آن چین تا کنون چه مزایایی برایتان داشته است؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۴

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا