اخبار ارزهای دیجیتالپیش بینی ارزهای دیجیتالمنتخب سردبیر

ترس از رکود در بازار؛ شاخص VIX به بالاترین سطح خود از زمان کرونا رسید!

بازار کریپتو ممکن است با افزایش نوسانات مواجه شود، زیرا شاخص نوسانات (VIX) به بالاترین سطح خود از زمان وحشت بازار در همه‌گیری کووید-۱۹ رسیده است. شاخص نوسانات CBOE یا همان VIX در روز دوشنبه، ۵ آگوست (۱۵ مرداد)، بزرگترین جهش روزانه خود در تاریخ را تجربه کرد و با افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران از رکود، ۴۲ واحد افزایش یافت.

به گزارش والکس، شاخص VIX که «میزان ترس» وال استریت نیز نامیده می‌شود به ۶۵.۷۳ رسید و تا حدودی در سطح ۵۷.۱۵ تثبیت شد؛ یعنی بالاترین سطح از زمان هرج‌ومرج بازار در مارس ۲۰۲۰. نگرانی سرمایه‌گذاران به معاملات آتی سهام ایالات متحده نیز سرایت کرد؛ به طوری که شاخص‌های داوجونز، S&P 500 و نزدک نیز سقوط کردند. این زمین لرزه بازار نگرانی‌ها در مورد رکود قریب‌الوقوع را بازتاب می‌دهد که ناشی از افزایش عدم اطمینان اقتصادی است. اما تاثیر این شاخص نوسانات بر بازار کریپتو چیست؟

افزایش ارزش ین ژاپن باعث آشفتگی بازار شد

جهش تاریخی VIX نشان‌دهنده یک تغییر گسترده در احساسات بازار است و نشان می‌دهد که دوره آرامش طولانی ( ۳۵۶ جلسه معاملاتی بدون کاهش ۲ درصدی در شاخص S&P 500) ممکن است رو به پایان باشد. در میان این ترس‌ها، بازار ژاپن نیز ضربه‌ای به اقتصاد جهان وارد کرد و ضررهای آن از سقوط «دوشنبه سیاه» در سال ۱۹۸۷ پیشی گرفت.

عوامل زیادی بر آشفتگی بازار تأثیر گذاشتند، از جمله افزایش ارزش ین ژاپن، آخرین داده‌های شغلی در ایالات متحده، ترس از اینکه فدرال رزرو ممکن است برای رسیدن به فرود نرم، تنش‌های ژئوپلیتیکی و کاهش حباب هوش مصنوعی با مشکل مواجه شود.

احساسات کلان نیز پس از آمارهای ضعیف بیکاری در ایالات متحده در روز جمعه گذشته رو به وخامت گذاشت. علاوه بر آن، بالا رفتن ارزش ین ژاپن باعث افزایش شدید نوسانات شد. ین ژاپن در روز دوشنبه به بالاترین سطح هفت ماهه خود در برابر دلار رسید، زیرا معامله‌گران به شدت معاملات خود را کاهش دادند. این اتفاق به دنبال مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی در هفته گذشته بود که نگرانی‌ها را در مورد رکود اقتصادی احتمالی در ایالات متحده و احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو برای جلوگیری از رکود را افزایش داد.

ریزش بازار کریپتو به دلیل نقدینگی پایین در معاملات آخر هفته تشدید شد. نقدینگی پایین در آخر هفته، زمانی که مؤسسات معمولا غیرفعال هستند و نقل‌وانتقالات ارزهای فیات با مشکلاتی مواجه می‌شوند، این ریزش را بیشتر متورم کرد. در نتیجه، بازار موجی از مارجین کال (Margin Call) را برای پوزیشن‌های خرید تجربه کرد. پس از چنین افت قابل‌توجهی، ممکن است شاهد یک بازگشت اصلاحی در قیمت بیت کوین باشیم. با این حال، این افزایش احتمالا به دلیل بدبینی غالب در بازارها محدود خواهد بود.

شاخص نوسانات (VIX) چیست؟

VIX که به عنوان شاخص نوسان یا «شاخص ترس» نیز شناخته می‌شود، یک شاخص کلیدی در مورد احساسات بازار و نوسانات مورد انتظار در بازار سهام است.

صبح روز دوشنبه این شاخص، با کاهش شدید سهام جهانی به بالاترین سطح خود در بیش از چهار سال گذشته رسید. شاخص نوسانات Cboe (بورس اوراق بهادار شیکاگو) یا VIX، برای مدت کوتاهی به بالای ۶۵ در صبح دوشنبه رسید. میزان این شاخص در روز جمعه در حدود ۲۳ و تقریباً یک هفته پیش، روی عدد ۱۷ قرار داشت. در زمان نگارش این مطلب، این شاخص روی عدد ۳۸.۵۷ قرار دارد.

افزایش شاخص نوسانات در روز دوشنبه

اوج صبح روز دوشنبه بالاترین سطحی بود که VIX از مارس ۲۰۲۰ به آن رسیده است. در آن زمان، مدت کوتاهی پس از اقدامات اضطراری فدرال رزرو در طول همه‌گیری کووید-۱۹، شاخص VIX در مارس ۲۰۲۰ به ۸۵.۴۷ افزایش یافته بود.

VIX بر اساس قیمت‌گذاری بازار برای قراردادهای آپشن موجود در شاخص S&P 500 محاسبه می‌شود. این شاخص برای اندازه‌گیری نوسانات مورد انتظار در ۳۰ روز آینده طراحی شده است و اغلب به عنوان «میزان ترس» وال استریت شناخته می‌شود. از زمانی که همه گیری کووید-۱۹ فروکش کرد، شاخص VIX هم فروکش کرده بود و اغلب زیر میانگین بلندمدت ۲۰ معامله می‌شد اما در روز دوشنبه این شاخص ناگهان افزایش یافت.

افزایش چشمگیر VIX منعکس‌کننده نگرانی‌های گسترده‌تر در مورد ثبات اقتصادی جهانی است. تورم مداوم، تنش‌های ژئوپولیتیکی و سیاست‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران را در معرض خطر قرار داده و نگرانی‌ها از رکود عمیق را دوباره برانگیخته است. همانطور که پورتفولیوها با این واقعیت جدید روبرو می‌شوند، باید انتظار تغییر به سمت سرمایه‌گذاری‌های محافظه کارانه‌تر و بررسی دقیق بازار با هر گونه اطلاعات اقتصادی منتشر شده را داشته باشیم. این نوسانات بر بازار کریپتو نیز تاثیر خود را گذاشته است.

تاریخچه شاخص VIX و بررسی تاثیر آن بر بازار کریپتو

در اینجا تاریخچه سقف زدن این شاخص و معنای آن در بازارها را به طور مختصر بررسی می‌کنیم:

۱- بحران مالی سال ۲۰۰۸

چه اتفاقی افتاد: فروپاشی شرکت Lehman Brothers و بحران وام مسکن به یک فروپاشی مالی جهانی منجر شد. ترس و عدم اطمینان بازارها را فرا گرفت و شاخص VIX را به سطوح بی سابقه‌ای سوق داد.

-تاثیر: سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن هجوم آوردند و بازار سهام رکود شدیدی را تجربه کرد.

۲- همه‌گیری کووید-۱۹ سال ۲۰۲۰

چه اتفاقی افتاد: شروع همه‌گیری ویروس کرونا باعث قرنطینه و اختلالات اقتصادی در سراسر جهان شد. ترس از رکود قریب‌الوقوع باعث افزایش چشمگیر نوسانات بازار شد.

تاثیر: بازارها با نوسانات شدید مواجه شدند، زیرا سرمایه‌گذاران به بحران بهداشتی در حال ظهور و پیامدهای اقتصادی آن واکنش نشان دادند.

۳- رویدادهای جهانی سال ۲۰۲۴

-اکنون چه اتفاقی افتاده است: آخرین افزایش در شاخص VIX نشان‌دهنده افزایش عدم قطعیت به دلیل چندین عامل جهانی است. این عوامل شامل تنش‌های ژئوپولیتیکی، تغییر سیاست‌های اقتصادی و نگرانی در مورد افزایش تورم و نرخ بهره است.

تأثیر: سرمایه‌گذاران در حال عبور از محیط پیچیده انقباض مالی و غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار هستند که منجر به افزایش نوسانات می‌شود.

این موضوع برای بازار کریپتو چه معنایی دارد؟

زمانی که شاخص VIX افزایش می‌یابد، نشان‌دهنده قیمت‌گذاری بالاتر در معاملات آپشن است و زمانی که اعداد کوچک‌تری ثبت می‌کند، نشان‌دهنده قیمت پایین‌تر معاملات آپشن است.

در حالت کلی، خرید قراردادهای آپشن در شرایطی که نوسانات نسبتاً کم باشد، سودمندتر است. در مقابل، در صورت نوسانات نسبتا زیاد، فروش قراردادهای آپشن سود بیشتری خواهد داشت.

شاخص VIX‌ با بازار سهام، به ویژه شاخص S&P 500‌، رابطه منفی یا عکس دارد. برای مثال، وقتی بازار نسبتاً آرام بوده و روند صعودی داشته باشد، VIX اعداد نسبتاً کوچکی را ثبت می‌کند و در زمان نزول، هنگام افزایش فشار فروش و ترس در بازار، شاخص VIX شروع به جهش می‌کند. در نتیجه، در چنین مواقعی معامله‌گران به سمت دارایی‌های امن حرکت می‌کنند و همه می‌دانیم که دارایی‌های کریپتو در زمره دارایی‌های پرریسک قرار دارند. در نتیجه به این موارد توجه داشت:

  • نوسانات بازار: میزان بالای شاخص VIX نشان‌دهنده نوسانات بیشتر بازار است که می‌تواند ریسک‌ها و فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.
  • استراتژی سرمایه‌گذاری: آگاه ماندن و در نظر گرفتن یک سبد متنوع برای مدیریت موثر ریسک در زمان‌های آشفتگی بازار بسیار مهم است.

معامله‌گران آپشن کریپتو غافلگیر شدند

بازار ارزهای دیجیتال با ریزش اخیر غافلگیر شد که این موضوع با کمبود تقاضا برای محافظت از نزول در بازار آپشن‌ها (اختیار معامله) در هفته‌های اخیر کاملا مشخص است.

بازار کریپتو اولین بار بود که به رکود اقتصاد کلان در بازارهای جهانی واکنش نشان داد و یکی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده که نوسانات بیشتری در پیش است. بوهان جیانگ (Bohan Jiang)، رییس بخش بازرگانی قراردادهای آپشن در شرکت ابرا (Abra) پیش‌بینی کرده که نوسانات ضمنی در بازارهای ارزهای دیجیتال تا زمانی که بخش کلان آرام شود، در سطح بالایی حفظ شود.

به گفته این تحلیلگر اکثریت فعالان بازار آپشن برای آخرین رکود اقتصاد کلان آماده نبودند.

وی در این باره گفت:

در هفته‌های اخیر هیچ تقاضایی برای پوشش ریسک در برابر نزول در بازار آپشن‌ها وجود نداشته است، زیرا معامله‌گران عمدتاً روی کاتالیزورهای صعودی متمرکز شده‌ بودند.

ریزش کریپتو به بازار مشتقات ارتباط دارد

باب والدن، رئیس بازرگانی ابرا، گفت که بازار ارزهای دیجیتال در واکنش به وضعیت اقتصاد کلان کند عمل کرده است.

والدن گفت:

با تغییر وضعیت اقتصاد کلان، بازار کریپتو بدون پوشش ریسک‌های نزولی، همچنان به سمت سوگیری صعودی متمایل بود.

والدن به منفی شدن فاندینگ ریت معاملات آتی دائمی بیت کوین و اتر در ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرد.

وی افزود:

این شدیدترین چرخش منفی در فاندنیگ ریت در سال جاری بوده است که سودآوری معاملات بازار را کاهش داده است.

به گفته والدن، ریزش اخیر به خاطر نحوه سوگیری بازارهاست:

وی گفت:

بازار برای حرکت‌های بالاتر به خاطر حضور دونالد ترامپ در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۴، با پوزیشن‌های لانگ و ساختار بازار آپشن‌ها، منحرف شد. بنابراین آنچه که ما می‌بینیم پاک شدن این پوزیشن‌های معاملاتی و تعدیل وثیقه‌ای است که برخی از این پوزیشن‌ها را بسته است.

والدن افزود:

بازار ارزهای دیجیتال از نظر ساختاری برای صعود ساخته شده است، روزهایی مانند امروز لزوم آماده شدن برای سناریوهای خطر چندگانه را تأیید می‌کند.

جمع‌بندی

در حالی که جهش‌ها در شاخص VIX اغلب با فروش عمیق بازار همزمان می‌شوند، اما می‌توانند کوتاه‌مدت باشند و به دنبال آن شاهد بازگشت قیمت باشیم.

زمانی که VIX به اوج خود می‌رسد و سپس شروع به ریزش می‌کند، بهبودی می‌تواند به همان سرعت انجام شود. اما باید توجه داشت که این شاخص در جلسه روز جمعه نیز کاهش یافت، اما در آخر هفته مجددا اوج گرفت. در نتیجه، همچنان توصیه می‌شود که در بازار احتیاط کنید تا شرایط پایداری در آن مشاهده شود.

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۴

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا