NFT

نقش توکن های غیرمثلی NFT در صنعت فیلم سازی

بازار NFT انگار همان‌طور که خالقان آن می‌گویند، آمده تا جهان ما را زیر و رو کند. این تکنولوژی که در ابتدا کمتر کسی آن را جدی می‌گرفت، اکنون به حدی از مقبولیت رسیده که بسیاری از غول‌های صنعت جهان و حتی سلبریتی‌ها و افراد مشهور جهان به‌دنبال فعالیت در آن هستند. از اسنوپ داگ (Snoop Dog) که می‌خواهد آهنگ جدید خود را به توکن غیرقابل تعویض تبدیل کند تا مک دونالد (Mc Donalds) که قصد دارد در این فضا شعبه بزند، همه تنها بخشی از کاربرد nft در سال گذشته بوده است.

هیجان‌انگیزتر از همه این‌ها، خبر آغاز همکاری‌ شرکت‌های فیلم‌سازی و هالیوود (Hollywood) در این پلتفرم بود! پس ادامه این مقاله والکس را از دست ندهید تا بیشتر در مورد نقش NFT در فیلم سازی توضیح دهیم.

استفاده از NFT در فیلم سازی به چه معنا است؟

بسیاری فکر می‌کنند ورود NFT به فیلم سازی به‌معنی تبدیل کردن فیلم‌ها به توکن‌های غیرقابل تعویض است. در حالی که در واقعیت، تاثیر این فناوری بر هالیوود بسیار غیرمنتظره‌ و عظیم‌تر خواهد بود. یک فضای سرگرمی مانند فیلم‌سازی، می‌تواند از پتانسیل‌های این پلتفرم برای جامعه‌سازی و جذب مخاطب بیشتر برای فیلم‌های خود کمک بگیرد.

تهیه‌کنندگان فیلم‌ها می‌توانند با استفاده از NFT به طرفداران فیلم این فرصت را بدهند که با خلاقیت خود در نوشتن بخشی از داستان نقش داشته باشند. در چنین فضایی، طرفداران می‌توانند در مورد خطوط داستانی رای دهند و در نهایت تصمیم بگیرند که داستان چگونه باید ادامه یابد.

با این تکنولوژی، تهیه‌کنندگان فیلم‌ها بازخوردهای ارزشمندی را از پروژه‌های در حال انجام خود می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند تعداد زیادی داده نظری را از دارندگان NFT فیلم دریافت کنند تا بتوانند با تجزیه و تحلیل داده‌ها، تصمیمات بهتری بگیرند و آن‌ها را در جهت بهبود کیفیت پروژه به‌کار ببرند.

تغییرات در فیلم سازی توسط nft

علاوه بر شرکت‌ دادن مخاطبان در داستان فیلم، NFT در فیلم سازی یک روش جدید برای جمع‌آوری سرمایه‌ اولیه پروژه‌های سینمایی است. در این روش، طرفداران و سرمایه‌گذاران، توکن‌های امنیتی که نشان‌دهنده سهمی در یک پروژه سینمایی باشد را خریداری کرده و به‌نوعی در فیلم‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. بدین ترتیب طرفداران نیز می‌توانند با شریک شدن در سود فیلم‌ها کسب درآمد نیز داشته باشند.

در مجموع، NFT در هنر موقعیت‌ها و فرصت‌های بسیار زیادی به وجود می‌آورد تا استودیوهای تولیدی و سازندگان فیلم بدون توجه به موقعیت جغرافیایی به طرفداران خود نزدیک شوند و با ایجاد ارتباط احساس تعلق را درآن‌ها تقویت کنند.

تاثیر nft در فیلم سازی

صنعت فیلم‌سازی در هر دوره از تحول تکنولوژی تغییرات گسترده‌ای داشته و همواره خود را با شرایط سازگار کرده است. اما بیاید ببینیم با ورود NFT به دنیای فیلم و سینما شاهد چه تغییراتی خواهیم بود.

توزیع و بهره برداری فیلم ها

از آغازین روزهای تولد صنعت فیلم‌سازی تاکنون روش‌های مختلفی برای توزیع فیلم در میان مخاطبان وجود داشته است. VHS ،DVD و در چند سال اخیر SVOD، روش‌هایی هستند که پیش از این تهیه‌کنندگان فیلم‌های خود را به دست مخاطب می‌رساندند. اما امروز یک روش پول‌ساز و ساده دیگر پیش روی فیلم‌سازان قرار دارد و آن NFT است.

تاکنون چندین تهیه‌کننده از NFT در فیلم سازی و برای توزیع پروژه‌های خود استفاده کرده‌اند. برای نمونه، درسال ۲۰۲۱ یک مستند به نام Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah، که در سال ۲۰۱۶ نامزد جایزه اسکار نیز شده بود، برای اولین بار به‌عنوان یک NFT منتشر شد. این مستند اگرچه هیچ‌وقت در دسترس عموم قرار نگرفت اما صاحبان آن توانستند آن را به قیمت یک نوع ارز دیجیتال معادل ۳۷۵۰۰۰ دلار آمریکا بفروشند.

از نمونه‌های دیگر حضور توکن NFT در فیلم سازی، باید به سازندگان سریال‌های انیمیشنی به نام گربه‌های استونر (Stoner Cat) اشاره کنیم که  ۸/۴ میلیون دلار از طریق فروش NFT‌های این انیمیشن به‌دست آوردند. در این پروژه تنها افرادی که توکن‌ nft انیمیشن را خریده بودند حق تماشای فیلم را داشتند. جالب است بدانید تمام توکن‌های Stoner Cat NFT در ۳۵ دقیقه فروخته شد.

توکن‌های NFT در فیلم سازی تنها برای پروژه‌های سینمایی جدید کاربرد ندارند و می‌توان حتی برای بازگردانی پروژه‌های قدیمی به بازار نیز از آن‌ها استفاده کرد. برای مثال، چندی پیش افرادی که بلیط سینمای فیلم Deadpool2 را خریده بودند یک سری NFT اختصاصی دریافت کردند. این کار با هدف بازگرداندن مردم به سینماها اجرا شد.

سرمایه گذاری در پروژه ها

فناوری NFT از زمان ورود خود یکی از پول‌سازترین حوزه‌ها بوده و هست. به همین دلیل جای تعجبی ندارد اگر این روزها می‌شنویم که بسیاری از نام‌های بزرگ به‌دنبال ‌سرمایه‌گذاری و ورود به این پلتفرم و استفاده از NFT در فیلم سازی می‌گردند. برای مثال، CNN اخیراً از راه‌اندازی Vault که توسط CNN: Moments That Changed Us، یک فناوری بلاکچین NFT که به‌طور اختصاصی برای کاربران CNN ارائه شده، خبر داد و گفت که قصد دارد مجموعه‌ای دیجیتالی از آرشیو تلویزیون خود را در این پلتفرم ارائه کند.

نه‌تنها CNN، بلکه شبکه تلوزیونی فاکس (FOX) نیز خبر راه‌اندازی یک شرکت اختصاصی NFT و بلاکچین (Blockchain Creative Labs) به‌همراه اولین مجموعه انیمیشنی که کاملاً بر روی بلاکچین تهیه شده است را داد. این پروژه توسط خالق سریال انیمیشینی محبوب ریک و مورتی Rich and Morty ، به نام Krapopolis ارائه شده است.

اما علاوه بر موقعیت‌های سرمایه‌گذاری بی‌نظیر NFT در فیلم سازی، این پلتفرم یک روش جدید برای تامین بودجه پروژه‌ها نیز به‌شمار می‌رود. برای نمونه، سرمایه‌گذار فیلم آمریکایی Forest Road Company به‌تازگی یک صندوق ۲۰ میلیون دلاری را در این فضا به‌وجود آورده تا به تولیدکنندگان برای کسب درآمدهای مستقل از محتوا و تبدیل مالکیت پروژه‌های جدید و قدیمی به  NFT کمک کند؛ بدین ترتیب افراد می‌توانند به کمک این صندوق یک جریان درآمدسازی تازه داشته باشند.

در کنار جذب سرمایه‌گذارانی که مایل به تامین مالی پیش‌تولید فیلم‌ها هستند، فروش مجموعه‌های دیجیتال مثل اثرهای هنری، کلیپ‌های موسیقی و فیلم می‌تواند به تهیه‌کنندگان این امکان را بدهد تا برای تولیدات جدید خود از طرفداران پول جمع‌آوری کنند. این عمل درست مانند یک سرمایه‌گذاری جمعی خواهد بود و هر دو طرف از استفاده NFT در فیلم سازی سود می‌برند.

جذب سرمایه از طریق nft

کلکسیون های فیلم

با ظهور اینترنت و استریمینگ، DVDها دیگر طرفدارانی نداشتند و دوران آن‌ها به پایان رسید. اما نکته مهم اینجا است که با تبدیل نسخه‌های ویژه این DVDها به NFT، می‌توان آن‌ها را به قیمت‌های بالاتری فروخت و علاوه بر آن پوسترهای کلکسیونی، مجلات و کالاهای کلکسیونی را نیز ارائه کرد. در حقیقت به کمک توکن‌های غیرقابل تعویض یک فرصت فوق‌العاده برای معرفی مجدد وسایل کلکسیونی به‌وجود می‌آید.

در همین راستا، چندی پیش شرکت OpenSea منتخبی از پوسترهای فیلم دیجیتالی NFT را ارائه داد که ۱۰ نسخه اول مستند Claude Lanzmann در کنار کپی‌هایی از قسمت‌های منتشر نشده و همچنین پوسترهای فیلم دیجیتال امضا شده در آن حراجی به فروش رفت.

قوانین حقوقی و کپی رایت

یکی از مزایای مهم NFT در فیلم سازی محفوظ ماندن مالکیت نسخه اصلی است. زمانی که فردی یک اثر را در این پلتفرم منتشر می‌کند یا می‌فروشد، در واقع دارد یک به اصطلاح کپی از اثر اصلی را می‌فروشد و اثری که افراد خریداری می‌کنند همواره دارای اطلاعات صاحب آن خواهد بود. بدین ترتیب مردم تنها می‌توانند یک نسخه خاص از اثر اصلی مانند اولین نسخه از یک فیلم را بخرند و تنها می‌توانند نسخه خود را بفروشند و یا قرض دهند.

البته باید این هشدار را بدهیم که ممکن است فردی یک NFT از یک اثر ایجاد کند که خود خالق آن نیست. بنابراین درصورتی که قصد خرید اثری به صورت توکن غیرقابل تعویض دارید، حتما از اصل بودن آن مطمئن شوید؛ زیرا با توجه به این که حضور NFT در فیلم سازی یک فناوری نوظهور است، هنوز قوانین قطعی و ثابتی در مورد آن وجود ندارد و خود خریداران باید محتاط باشند.

فیلم سازهای فعال در NFT

NFT هالیوود

Mogul production

شرکت Mogul یکی از فعالان مشهور و یک پلتفرم غیرمتمرکز تامین مالی است که توانسته تاثیر مهمی بر استفاده NFT در فیلم‌ سازی بگذارد. این شرکت فرصتی را برای فیلم‌سازان فراهم می‌آورد تا بتوانند بودجه پروژه‌های خود را از طریق NFT تامین کنند. تهیه‌کنندگان می‌توانند پروژه‌ای که می‌خواهند برای آن سرمایه‌گذار پیدا کنند را در وب‌سایت این پلتفرم به‌اشتراک بگذارند. همچنین طرفداران آن پروژه می‌توانند با نگهداری توکن پلتفرم Mogul یعنی Stars در فرآیند تولید فیلم نظر بدهند.

Gimmick

Gimmick یک مجموعه انیمیشن NFT است که اعضای آن را افراد دارنده توکن تشکیل می‌دهند. دارندگان توکن در این مجموعه می‌توانند با رای دادن در پایان هر قسمت از یک پروژه در نگارش داستان آن شرکت کنند و تصمیم بگیرند یک فیلم چگونه به پایان برسد. 

Midnight Club

Midnight جامعه‌ای از دوستداران فیلم است که با خرید NFT در مجموعه عضو می‌شوند و در پلتفرم‌ها برای روند ساخت فیلم مشارکت می‌کنند. این مجموعه در واقع اولین استودیوی غیرمتمرکز است که علاوه بر فیلم سازی، به دارندگان توکن، کل فرآیند ساخت فیلم را نیز آموزش می‌دهد. افرادی که توکن این مجموعه را دارند در تمام فرآیند ساخت شرکت دارند و می‌توانند در پشت صحنه تولید پروژه نیز حضور داشته باشند.

NFT یک فناوری همه جانبه

NFT روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و حوزه‌های بیشتری را در برمی‌گیرد. این تکنولوژی که تا به‌حال در هر حوزه‌ای وارد شده و پول‌های کلان را برای افراد به‌همراه آورده، اکنون به صنعت فیلم‌سازی آمده تا جانی تازه به آن بدهد. تامین بودجه‌ پروژه‌های سینمایی، تغییرات گسترده در روند تولید، افزایش نقش طرفداران مجموعه در ساخت فیلم‌ها و… همه تنها گوشه‌ای از مزیت‌های NFT در فیلم سازی است که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم. این که توکن‌های غیرقابل تعویض می‌توانند در سینما و هالیوود موفق عمل کنند هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما بدون شک این تکنولوژی یک عصر جدید را برای تمام جهان آغاز کرده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا