NFT

آشنایی با کاربرد NFT؛ موارد استفاده توکن های غیر مثلی در صنایع مختلف

یکی از موضوعات بحث‌برانگیز که همیشه برای کاربران دنیای ارز دیجیتال محبوبیت دارند، توکن‌های غیر قابل تعویض یا غیر مثلی که به آن‌ها NFT هم می‌گویند هستند. این توکن‌ها نه تنها در دنیای کریپتوکارنسی نقش پررنگی دارند، بلکه در دنیای واقعی هم افراد را از مزایای خود بی‌ثمر نمی‌گذارند. یکی از ویژگی‌های توکن‌های غیر مثلی، کمیاب بودنشان است، این ویژگی باعث بالا رفتن ارزش آن‌ها می‌شود. حالا NFT در حوزه‌های مختلفی حضوری فعال دارد که دو مورد از برجسته‌ترین آن‌ها هنر و آیتم‌های کلکسیونی هستند. ما در این مطلب قصد داریم در مورد کاربرد NFT در صنایع مختلف صحبت کنیم. همراه ما باشید.

استفاده از  NFT در صنایع و کسب و کارها

با ظهور NFT ها برخی از دارایی‌های دنیای ارز دیجیتال کمیاب و منحصر به فرد شدند. در واقع تا قبل از توکن‌های غیر مثلی، امکان به سرقت بردن آثار هنری دیجیتال کاری ساده و راحت بود. اما به مرور و با توسعه این توکن‌ها، ورق برگشت و حالا این NFT ها نه تنها در آثار هنری و کلکسیون‌های هنری کاربرد زیادی دارند، بلکه در موارد مختلفی مثل املاک و مستغلات، موسیقی و … نیز پر ثمر دارند.

مدت زمان زیادی از تولد توکن‌های غیر قابل تعویض نمی‌گذرد اما با این حال کاربرد زیادشان را در صنایع مختلف شاهد هستیم. موارد استفاده NFT به قدری زیاد و جالب است که تصمیم گرفتیم حالا در مقاله‌ای جداگانه در مورد آن‌ها با شما صحبت کنیم. پروژه‌های بسیاری هستند که در حوزه NFT شروع به کار کردند و ارزش‌های زیادی هم آفریدند. تعدادی از این پروژه‌ها با قیمت‌های میلیون دلاری عرضه شدند و همین کاربرد NFT و ارزش آفرینی آن را اثبات می‌کند. حالا ما در زیر موارد استفاده ان‌اف‌تی را به صورت کامل بررسی می‌کنیم تا با کاربرد آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

کاربرد NFT در هنر

NFT ها مالکیت آثار هنری را در فضای دیجیتالی تضمین می‌کنند. در واقع با تضمین اصالت آثار هنر، مشکلاتی که در رابطه با کمیاب بودن این آثار وجود دارد برطرف می‌شود. برای مثال می‌توان به پانک‌ها در پروژه کریپتوپانک اشاره کرد. شاید تصاویر این پانک‌ها در سراسر اینترنت منتشر شوند و همه بتوانند آن‌ها را ذخیره کنند اما این به منزله مالکیت آن‌ها بر پانک‌ها نیست. NFT ها نه تنها ارزش یک اثر هنری را حفظ می‌کنند بلکه مالکیت آن که بسیار ارزشمندتر است را نیز به اثبات می‌رسانند.

کاربرد NFT در آیتم‌های کلکسیونی

آیتم‌های کلکسیونی محبوبیت زیادی دارند. با رشد روز افزودن تقاضا برای این آیتم‌ها، محبوبیت‌شان روز به روز افزایش می‌یابد. NFT در آیتم‌های کلکسیونی نیز تاثیرگذار هستند، مثلا کارت‌های کلکسیونی بسکتبال از NFT ها بهره می‌برند و این می‌تواند به NFT در ورزش اشاره کند. به وسیله پروتکلی به نام Flow Dapper، کارت هایی که با نام NBA Top Shot معروف هستند، به یکی از پروژه‌های NFT تبدیل شدند. لازم به ذکر است که بدانید بیشترین میزان فروش در بازار NFT به آیتم‌های کلکسیونی و آثار هنری تعلق دارد. در واقع کاربرد NFT در این دو حوزه بیشتر است و آن‌ها پیشرفت بیشتری نسبت به دیگر حوزه‌ها دارند.

NFT و ساخت کلکسیون

گاهی اوقات آیتم‌های کلکسیونی و آثار هنری در NFT با هم تلفیق می‌شوند و یک توکن واحد را می‌سازند. مثلا باز هم می‌توان به پروژه کریپتوپانک اشاره کرد که جدای از جنبه کلکسیونی، جنبه‌های بصری نیز دارد و از آن‌ها با عنوان آثار هنری یاد می‌شود.

کاربرد NFT در امور مالی

تنها کاربرد NFT در هنر نیست بلکه در حوزه امور مالی هم از توکن‌های غیر مثلی استفاده می‌شود. در حوزه دیفای از NFT ها به دلایل مختلفی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به Just Liquidity اشاره کرد که یک پلتفرم ارائه خدمات استکینگ توکن‌های غیر قابل تعویض است. در واقع معامله‌گرها امکان استکینگ توکن‌های خود را در استخر این پلتفرم دارند و در ازای نگهداری آن‌ها می‌توانند NFT دریافت کنند.

کاربرد NFT در بازی

NFT در بازی هم کاربرد دارد؛ در بازی‌های مختلف آیتم‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را معامله کنید، هر چه آیتم‌های قابل معامله منحصر به فردتر باشند، قیمت بیشتری دارند و برای خریدشان باید هزینه بیشتری نیز بپردازید. علاوه بر این در بعضی از بازی‌ها هم امکان انجام تراکنش‌های مالی وجود دارد که در بیشتر تراکنش‌ها از فناوری NFC استفاده می‌شود. توکن‌های NFT که در حوزه صنعت بازی و گیم روی کار آمدند را می‌توان تلفیقی از آثار هنری، آیتم‌های کلکسیونی و عملکردهای متفاوتی که برای بازیکنان وجود دارد، به شمار آورد.

کاربرد NFT در موسیقی

کاربرد NFT در صنعت موسیقی نیز بسیار است. تنها امکان تبدیل تصاویر به NFT وجود ندارد بلکه شما می‌توانید قطعات مختلف موسیقی را هم به NFT تبدیل کنید و حتی از آن‌ها یک کلکسیون به وجود آورید. هنرمندان به دو شکل می‌توانند از فروش آثارشان سود مناسب و خوبی به دست آورند که یکی ارائه موسیقی‌شان در پلتفرم‌هایی است که در بستر بلاکچین فعالیت می‌کنند و یکی دیگر پیگیری کردن حق عرضه آثار هنری‌شان در بلاکچین است.

کاربرد NFT در صنعت موسیقی

کاربرد NFT در پلتفرم‌های موسیقی زیاد است اما این پلتفرم‌ها در برابر پلتفرم‌های بزرگتری مثل یوتیوب شانس کمتری برای دیده شدن دارند. اینکه چقدر NFT می‌تواند در دنیای موسیقی رشد کند و تاثیرگذار باشد، به تایید شدن آن توسط پلتفرم‌های بزرگ بستگی دارد. هر چند با تلفیق NFT و موزیک مزایای زیادی برای خوانندگان و کسانی که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند به وجود می‌آید اما با این حال اگر پلتفرم‌های بزرگ از این قابلیت پشتیبانی نکنند، امکان رشد و توسعه NFT و موزیک با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

کاربرد NFT در دنیای واقعی

کاربرد NFT حتی در دنیای واقعی هم قابل لمس است. مثلا در حوزه املاک می‌توان به جای اسناد و مدارک فیزیکی، اسناد و مدارک دیجیتالی را به کار برد و NFT در املاک هم نقش دارد. هر چند قوانین مشخصی در مورد این موضوع وجود ندارد و قانون‌گذاران نیز تمایل زیادی از خود به این موضوع نشان نمی‌دهند، چنانچه حمایت قانون‌گذار‌ها در این روش جلب شود، قطعا کاربرد NFT را در دنیای واقعی نیز می‌توان به صورت واضح مشاهده کرد.

یکی از حوزه‌هایی که در دنیای واقعی نیاز دارد تا با NFT ها تلفیق شود که خدمات بهتری از سوی آن به مشتریان ارائه شود، بازار طلا است. در واقع با وجود اسناد و مدارکی که به صورت دیجیتالی می‌توان برای فروش طلا به ثبت رساند، مشتریان در دفعات بعدی که می‌خواهند زیورآلات خود را به فروش برسانند، می‌توانند از این مدارک دیجیتالی استفاده کنند.

کاربرد NFT در زنجیره تامین

کاربرد NFT در زنجیره تامین را نمی‌توان نادیده گرفت. مثلا NFTها ضمانت‌کننده اعتبار داده‌های زنجیره تامین هستند. همچنین توکن‌های غیر مثلی تشخیص‌دهنده مدت نگهداری کالاهایی مثلا مواد غذایی هستند و اینکه هم‌اکنون کجا نگهداری می‌شوند را نیز مشخص می‌کنند. به طور کلی از NFTها می‌توان برای ردیابی داده‌ها و محصولات مختلف استفاده کرد.

توکن غیر مثلی و افزایش کاربردهای آن

هر چه زمان جلوتر می‌رود، شاهد افزایش بیشتر کاربرد NFT در حوزه‌های مختلف هستیم. پیش‌بینی می‌شود که در آینده نیز کاربرد NFT در صنایع مختلف افزایش پیدا کند. تاثیر به سزای توکن‌های غیر قابل تعویض در اثبات مالکیت به محبوبیت آن‌ها می‌افزاید و انتظار می‌رود که در آینده استفاده بیشتری از آن‌ها بشود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
academy.binance
در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا