NFT

کاربرد NFT در هنر چیست؟ استفاده از توکن غیر مثلی در هنر

در سال گذشته، بحث NFT به معنای واقعی فضای اینترنت را اشغال کرده بود. از پلتفرم‌هایی مانند TikTok و Twitter گرفته تا اخبار CNN. کل این جنون NFT زمانی شروع شد که یک هنرمند دیجیتال با نام مستعار بیپل (Beeple) شاهکار خود را به قیمت خیره کننده ۶۹ میلیون دلار فروخت! اگر «هنر NFT» را در Google تایپ کنید، فهرستی بی پایان از مقالاتی دریافت خواهید کرد که پیچیدگی‌های فنی سیستم کار NFT ها را توضیح می‌دهد. افزایش اخیر محبوبیت آن نوید انقلابی در کاربرد NFT در صنایع مختلف و خصوصاً کاربرد NFT در هنرهای زیبا را داده است؛ چیزی که ما به طور خاص در این مطلب به آن می‌پردازیم این است که کاربرد NFT در هنر چیست و چگونه بر سازندگان و صنایع خلاق تأثیر می‌گذارد؟

هنر NFT چیست؟

NFT یک دارایی دیجیتالی است که شما می‌توانید مالک آن باشید. کاربرد NFT در هنر و یا صنایع دیگر می‌تواند شامل هر نوع فایل دیجیتالی باشد که نشان دهنده مالکیت یک اثر هنری است. این می‌تواند شامل یک اثر هنری دیجیتال یا یک اثر هنری فیزیکی از جمله یک تابلو هنری، یک مقاله یا موسیقی یا NFTدر رسانه و سرگرمی باشد که به فرمت دیجیتال تبدیل شده است.

NFT مخفف Non Fungible Token است، برای آنکه بدانیم نقش NFT در هنر چیست ابتدا باید بدانیم NFT به چه معناست؟ اگر به توکن‌ها به عنوان پول نگاه کنیم، یک اسکناس ۱۰۰ دلاری را می‌توان با پنج اسکناس ۲۰ دلاری معاوضه کرد؛ در حالی همچنان همان ارزش را حفظ کند، به این معنی یک اسکناس ۱۰۰ دلاری یک توکن قابل تعویض است. اما اگر این اسکناس ۱۰۰ دلاری توسط «علی دایی» امضا شود، تبدیل به یک محصول کاملا منحصر به فرد می‌شود و تعیین ارزش آن بسیار دشوارتر است، زیرا دیگر ارزش برابر با پنج اسکناس ۲۰ دلاری را ندارد. این بدان معنی است که یک توکن غیرقابل تعویض را نمی‌توان با هیچ مقدار معادل تعویض کرد. همچنین به این معنی است که مانند هر سرمایه‌گذاری، ارزش آن می‌تواند در آینده بسته به شرایط افزایش یا کاهش یابد.

برای اینکه بدانیم کاربرد NFT در هنر چیست باید بدانیم که هر توکن NFT داده‌های منحصر به فردی را در خود نگه می‌دارد که یک سند شفاف مالکیت است. این داده در یک دفتر کل دیجیتال در شبکه بلاکچین ذخیره می‌شود. NFT به هر کسی این امکان را می‌دهد که در هر زمان، صاحب یک دارایی دیجیتال خاص را ردیابی کند.

چگونه NFTها دنیای هنر دیجیتال را تغییر دادند؟

استفاده از توکن غیر مثلی در هنر دیجیتال

هنر دیجیتال شکلی از اثر هنری است که با استفاده از فناوری دیجیتال به عنوان بخشی از فرآیند تولید ایجاد می‌شود. هنر دیجیتال به عنوان یک تکنیک یا دسته‌بندی هنری برای چندین دهه وجود داشته است. نمونه‌های هنر دیجیتال شامل عکس‌ها، انیمیشن‌ها، نقاشی‌های دیجیتال، طراحی‌ها و تصاویر و فیلم‌ها می‌شود. با توجه به اینکه تعریف اولیه هنر، بیان یا به کارگیری مهارت و تخیل خلاق انسان به شکل معمولی بصری است، هنر دیجیتال نیز به همان بینش و مهارت خلاقه‌ای نیاز دارد که اشکال هنری سنتی. با این حال این شکل هنری چندان در بازار هنرهای زیبا پذیرفته نشده است. این تا حدی به این دلیل است که تشخیص یک اثر هنری دیجیتال اصلی از یک بازتولید کپی غیرممکن بود. در نتیجه هنر دیجیتال به عنوان دارایی ارزشمند طبقه بندی نمی‌شد. این فقدان ارزش در هنر دیجیتال به این معنی است که هیچ بازار جهانی برای جمع آوری یا تجارت آثار هنری دیجیتال وجود نداشت.

با این حال، اکنون همه چیز در حال تغییر است. NFT ها با وجود تاریخچه کوتاه خود، هنر دیجیتال و به طور کلی دنیای هنرهای زیبا را تغییر داده‌اند. NFT ها به هیچ وجه یک رسانه هنری جدید نیستند، آن‌ها در واقع برای ایجاد مالکیت استفاده می‌شوند و ارزشی را به دارایی دیجیتال ارائه شده اختصاص می‌دهند.

به طور خلاصه، NFT ها با معرفی راهی برای تثبیت مالکیت، هنرهای دیجیتال را به عنوان یک دارایی با ارزش و کالای قابل جمع آوری تغییر داده‌اند و در نتیجه، مؤسسه هنرهای زیبا مجبور شد تا هنر دیجیتال را به عنوان هنری مستقل به رسمیت بشناسد.

کاربرد NFT در هنر به هنرمندان و مجموعه داران کمک می‌کند تا یکدیگر را در شبکه دیجیتال پیدا کنند و گاهی از طریق آن به شدت سود کسب کنند. طبق گزارش منتشر شده توسط پایگاه Nonfungible.com که توسط شرکت تحقیقاتی L’Atelier پشتیبانی شده است، NFT ها حدود ۱۶ درصد از بازار جهانی هنر را در سال ۲۰۲۱ تشکیل داده‌اند.

دسته‌بندی‌های NFT در هنر چیست؟

از آنجایی که می‌توانید هر چیز دیجیتالی را به NFT تبدیل کنید، می‌توانید در حوزه های مختلف از توکن های غیر مثلی بهره ببرید. به همین دلیل است که در حال حاضر، NFT در ورزش، موسیقی، سینما، صنعت بازی و بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز نفوذ کرده است. نقش تکنولوژی NFT تا آنجایی پیش رفته است که می‌توان گفت، توکن‌های غیر مثلی در آستانه استفاده به عنوان اثبات مالکیت کاملا قانونی برای اشیاء دنیای واقعی هستند. کاربرد NFT در هنر به نوبه خود می‌تواند زیرشاخه‌های مختلفی داشته باشد که چند مورد از آن‌ها را در ادامه عنوان می‌کنیم.

  • آثار هنری: هر چیزی که به شکل دیجیتال نقاشی، ترسیم یا مدل‌سازی شده باشد، می‌تواند به یک NFT تبدیل شود.
  • NFT کلکسیونی: می‌تواند شامل تقریباً هر چیزی باشد که در میان کلکسیونرها دارای ارزش بالقوه است.
  • اشیاء NFT در بازی: آنچه در یک بازی NFT به دست می‌آورید نیز ممکن است به راحتی به توکن‌های غیرقابل تعویض تبدیل شود؛ خواه یک شمشیر منحصربه‌فرد باشد یا یک صندوق طلا. بازیکنان می‌توانند گواهی مالکیت بالقوه هر شی بازی را خریداری کنند و آن را به یک NFT تبدیل کنند.
  • مد مجازی: اگر عاشق مد هستید، می‌توانید به راحتی یک نسخه NFT از کیف مورد علاقه خود را خریداری کنید تا از آن در یک فضای متاورس استفاده ببرید.

نمونه‌هایی از برترین آثار هنری در حوزه NFT

برای آن که در مورد کاربرد NFT در هنر جهانی، بینشی دقیق‌تر به دست آوریم، در ادامه چند مورد از پرسروصداترین NFT های هنری را بررسی می‌کنیم.

۱. Beeple – Everydays: The First 5000 Days

پنج هزار روز اول اثر بیپل

این قطعه به قیمت ۳۸۵۲۵ اتریوم معادل ۶۹ میلیون دلار فروخته شد. البته اکنون مقداری از ارزش خود را از دست داده؛ با این حال در حال حاضر هنوز گران‌ترین اثر هنری NFT محسوب می‌شود. این قطعه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین‌ها در کاربرد NFT در هنر تعریف می‌شود.

۲. جولیان آسانژ – Clock

ساعت ها اثر جولیان آسانژ

این اثر هنری NFT به قیمت ۱۶۹۵۳ ETH معادل تقریباً ۵۳ میلیون دلار فروخته شد. نکته جالب این اثر  اینجاست که تایمری را به تصویر می‌کشد که روزهایی را که آسانژ پشت میله های زندان گذرانده است، شمارش می‌کند.

۳. بیپل – Human One

انسان اول اثر بیپل

این لات، ترکیبی از یک نسخه دیجیتال و اصل فیزیکی است که به قیمت ۴۷۰۰ ETH معادل تقریباً ۲۹ میلیون دلار در حراج به فروش رسید.

۴. Larva Labs – CryptoPunk #5822

گرانترین کریپتو پانک

این پانک به قیمت ۸۰۰۰ ETH معادل تقریباً ۲۴ میلیون دلار فروخته شد. مجموعه کریپتوپانکس (CryptoPunks) یکی از معروف‌ترین، گران‌ترین و البته قدیمی‌ترین مجموعه‌های NFT است. اگر مایلید نحوه عملکرد هنر NFT را بهتر درک کنید، حتما به کریپتوپانک‌ها نگاه کنید. این مجموعه همچنان در حال رشد است و میلیون‌ها دلار سرمایه برای سازندگانش به ارمغان آورده است.

۵. Larva Labs – CryptoPunk #7523

کریپتوپانک با ماسک

این کریپتوپانک که با قیمت چشمگیر ۴۷۰۰ ETH معادل بیش از ۱۱ میلیون دلار فروخته شد، شور و هیجان اجتماعی در مورد همه‌گیری کووید را منعکس می‌کند و اهمیت جوامعی که پشت شهرت NFT ایستاده‌اند را برجسته می‌کند.

NFT از نگاه هنرمندان چه معنایی دارد؟

هنر NFT

مالکیت هنر دیجیتال

قبل از وجود کریپتوکارنسی، فرصت کنونی وجود نداشت که به طور خودکار مالکیت کامل و انحصاری یک فایل دیجیتال را در اختیار بگیریم. ظهور توکن‌های غیر مثلی و کاربرد NFT در هنر به سازندگان اجازه می‌دهد تا آثار هنری دیجیتال را اجاره کنند، آن‌ها را بفروشند یا آن‌طور که می‌خواهند، نمایش دهند. برای بهره‌مندی از کاربرد NFT در هنر، طراحان باید نوعی مالکیت قانونی بر کار خود داشته باشند. بنابراین، NFT در بلاکچین ذخیره یا توکنیزه می‌شود. بلاکچین یک سیستم ثبت تراکنش دیجیتال است که اطلاعات را به گونه‌ای ثبت می‌کند که هک یا کلاهبرداری را بسیار دشوار کند، در نتیجه برای ردیابی مالکیت حق امتیاز و حفظ سوابق ایجاد اثر بسیار مفید است. از نظر تئوری، هر اثر دیجیتالی که بسازید تنها در اختیار شما خواهد بود. در نهایت، این روند به هنرمندان دیجیتال اجازه می‌دهد تا بر مبنای اثری که خلق می‌کنند، به رسمیت شناخته شوند. مشکلی که در مورد این مفهوم بسیار جدید وجود دارد، این است که اگرچه بلاکچین قراردادهایی برای حمایت قانونی از استخراج و حق «کپی رایت» هنر رمزنگاری دارد، اما هیچ یک از آن‌ها هنوز در محاکم قانون‌گذاری به رسمیت شناخته نشده‌اند.

NFT ها وابسته به بستر ساختشان عمل می‌کنند

یکی دیگر از مواردی که با گسترش کاربرد NFT در هنر بر صنعت طراحی تأثیر زیادی می‌گذارد، ارزش است. اینکه نحوه ارزش گذاری NFT در هنر چیست و چگونه یک اثر هنری فیزیکی در مقایسه با یک اثر هنری مجازی ارزش گذاری می‌شود؟ ارزش NFT و CryptoArt وابستگی زیادی به ارزش کریپتوکارنسی‌ها دارد. برای مثال از آنجا که اکثر NFT ها بر بستر اتریوم ساخته می‌شوند، اگر ارزش اتریوم کاهش یابد، ارزش اثر هنری نیز کاهش می‌یابد.

روشی جدید برای درآمدزایی

هنر NFT روشی کاملاً جدید برای طبقه‌بندی آثار هنری دیجیتال است که به طراحان امکان می‌دهد از آثار خود درآمد کسب کنند. قرار است این کاربرد NFT در هنر ابزار سریع‌تری را در دسترس‌ طراحان قرار دهد تا اثر تولید کنند و از خلاقیت خود سود به دست آورند. اما یکی از تفاوت‌هایی که کاربرد NFT در هنر ایجاد می‌کند، آنجایی است که هیچ فایلی برای چاپ آماده نمی‌شود و هیچ سفارش‌دهنده‌ای برای کار وجود ندارد. در نتیجه منتظر شنیدن بازخورد یا تغییر و ویرایش کارتان برای مطابقت با نیازهای مشتری نمی‌شوید. کاربرد NFT در هنر با حق امتیاز به هنرمند آغاز می‌شود، به این معنی که هر بار که اثر هنری به فروش می‌رسد، هنرمند می‌تواند ۸ تا ۱۰ درصد از کل مبلغ معامله را دریافت کند. البته این بستگی به این دارد که هنرمند از کدام پلتفرم استفاده می‌کند. به عنوان مثال، زورا (Zora) یک پلتفرم NFT با گزینه «اشتراک خلاقانه» است، به این معنی که کاربران می‌توانند فوراً آثار هنری را خریداری و مبادله کنند.

دسترسی جهانی

پیش از این، دنیای انحصاری و درخشان گردآوری و فروش آثار هنری چیزی بوده است که عموماً در فضاهای گالری‌ها در رابطه با آثار هنری فیزیکی اتفاق افتاده است. طراحان و هنرمندان از رویدادهای IRL مانند نمایشگاه‌ها و بازارها درآمد کسب می‌کردند. ظهور تجارت NFT به این معنی است که مجموعه‌های هنری توانسته است به صورت آنلاین رشد کند. کاربرد NFT در هنر، بازار آن را به روی بسیاری از هنرمندان در مقیاس جهانی باز کرده که قبلاً این شانس را نداشتند که آثار خود را به خریداران در سراسر جهان بفروشند.

به طور مشابه، برای بسیاری از طراحان حفظ یک درآمد ثابت بدون انجام کارهای نامرتبط می‌تواند واقعاً دشوار باشد. تثبیت شدن در این صنعت رقابتی می‌تواند دشوار باشد و پایداری را می‌توان به کندی در مشتریان وفادار یا از طریق گردش مداوم و به موقع پروژه‌ها یافت. بنابراین، کاربرد NFT در هنر می‌تواند از نظر تئوری موجی از فرصت‌ها را برای تعداد زیادی از هنرمندان خلاق به‌ویژه کسانی که از امتیازات کمتری برخوردار هستند، باز کند و درآمدی فوری ایجاد کند. مانند رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های NFT به طراحان امکان دسترسی فوری به مخاطبان جهانی را می‌دهند.

داشتن فالوورهای آنلاین از قبل به هنرمندان کمک می‌کند تا در بازار NFT موفق شوند. مانند هر برند دیگری، شما باید در کاربرد NFT در هنر، مخاطبان خود را پیدا کنید و یاد بگیرید که چگونه با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. بخش دشوار کار برای طراحان این است که چگونه مخاطبان خود را به خریداران تبدیل کنند. این بدان معنی است که شما باید استراتژی‌های برندسازی را نیز بررسی کنید.

فراگیری در مقابل انحصار

کاربرد NFT در هنر، محیطی فراگیر و مطمئن برای کسب درآمد هنرمندان دیجیتال ایجاد می‌کند. هر کسی که به رایانه دسترسی دارد می‌تواند یک NFT بسازد؛ چه موقعیت کار شما واقع‌گرایانه باشد، چه گرافیک‌های متحرک سه‌بعدی یا پیکسل‌های بلوکی مانند ویدیوی Nyan Cat. با این حال، نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که هزینه ساخت چقدر است. طراحان بدون پرداخت این هزینه نمی‌توانند آثار هنری خود را در بازار فهرست کنند و باید از یکدیگر پیشی بگیرند تا آثار هنری خود را بر روی بلاکچین به نمایش بگذارند. قیمت‌ها بسته به زمان و شبکه در نوسان است، اما بین ۸۰ تا ۱۰۰۰ دلار متغیر است.

ردپای تخریب زیست محیطی

یکی از بحث‌هایی که پیرامون کاربرد NFT در هنر وجود دارد، تأثیر آن بر محیط زیست است. اخیراً اثر NFT یک هنرمند فرانسوی در ۱۰ ثانیه فروخته شد و هزاران دلار درآمد به دست آورد، اما چیزی که او همچنین نمی‌توانست پیش‌بینی کند این بود که این تراکنش دقیقاً چقدر انرژی مصرف می‌کند؛  8.7 مگاوات ساعت انرژی که معادل میزان مصرف کارگاه او در یک دوره ۲ ساله است. سپس خریدار او این اثر را دوباره فروخت که همان مقدار انرژی را مصرف کرد و هنرمندی را که به دنبال فروش آنلاین کار به عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست برای حمل و نقل آثار فیزیکی در سراسر موزه‌های جهان بود، متعجب کرد. در ادامه او بیانیه‌ای در مورد عدم شفافیت پلتفرم‌های cryptoart هنگام بررسی مصرف انرژی تراکنش‌ها منتشر کرد.

این واقعیت که آثار هنری NFT بسیار منابع سنگینی نیاز دارند برای بسیاری از طراحان بسیار نگران کننده است. اما این موضوع منحصر به تجارت cryptoart نیست. این بخشی از یک مسئله بزرگتر مربوط به مکانیسم اجماع اثبات کار است. از زمان ظهور در اوایل دهه ۹۰، اثبات کار به‌طور گسترده در استخراج ارزهای دیجیتال برای ایجاد و ضرب توکن‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم مورد استفاده قرار گرفت. کامپیوترهای پرقدرت اساساً برای به دست آوردن بیشترین بیت کوین با یکدیگر رقابت می‌کنند و برای انجام این کار نیاز به تامین مقدار زیادی برق دارند. البته جایگزین‌های سبزتر در حال توسعه‌اند، اما در حالی که بیت کوین همچنان بر ارزهای رمزنگاری شده تسلط دارد، ادامه این روند برای محیط زیست بسیار مضر است و برای هر طراحی که مایل به فروش هنر خود به عنوان NFT است، اجتناب ناپذیر است.

چگونه یک اثر هنری NFT ایجاد کنیم

ان اف تی مینت یک اثر هنری

اولین کاری که به عنوان یک طراح برای استفاده از NFT در هنر خود باید انجام دهید، ایجاد یک «کیف پول رمزنگاری» است که با رمزارز ذخیره شده در آن باید هزینه‌های استخراج را بپردازید. سپس باید کیف پول رمزنگاری خود را به یکی از بازارهای NFT متصل کنید. بازارهای NFT به طراحان و هنرمندان این امکان را می‌دهند که آثار هنری دیجیتال خود را آپلود کرده و آن را برای فروش آنلاین فهرست کنند. آن‌ها مانند Ebay یا Etsy هستند با این تفاوت که صرفاً برای NFT ایجاد شده‌اند. محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از rarible ، OpenSea ، Mintable ، KnownOrigin و SuperRare .

یکی از مواردی که باید هنگام آپلود آثار هنری خود در این موارد در نظر داشته باشید این است که چه تیراژی از آن‌ها را ارائه خواهید کرد. می‌توان تنها یک نسخه از اثر هنری به وجود آورد و فروخت، یا می‌توانید تصمیم بگیرید که مجموعه‌ای از اثر هنری خود را در چندین نسخه آپلود کنید. مانند اشکال هنری سنتی تعداد نسخه‌های اصلی و نادر بودن یک قطعه مستقیماً بر ارزش آن تأثیر می‌گذارد.

آیا کاربرد NFT در هنر ادامه خواهد داشت؟

شاید نتوان پاسخ مطمئنی به این سوال داد. در ماه آوریل شاهد کاهش ۷۰ درصدی قیمت NFT بودیم، اما با وجود این، بعید به نظر می‌رسد که کاربرد NFT در هنر از میان برود. هنرمندان دیجیتال در حال حاضر در حال پیشرفت هستند و بازار را با NFT ها از طریق مارکت‌های هنر NFT پر می‌کنند. کاربرد NFT در هنر پتانسیل تغییر کل صنایع خلاق را دارد. ظهور آن آغاز چیزی است که برای نسل‌های آینده تاثیرگذار به نظر می‌رسد. با این که در شرایط فعلی، هنر NFT نمی‌تواند به عنوان یک محیط قابل اعتماد و فراگیر برای فروش هنر دیجیتال در  نظر گرفته شود، ولی امیدواریم که جریان به نفع طراحان تغییر کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۴

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
7 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهدی غلامپور
مهدی غلامپور
1 ماه قبل

سلام. سال نوتون مبارک. در دوره زمونه ای که تصویرهایی موجود در گوگل با یه عکس از صفحه به راحتی قابل کپی کردن در گوشی افراد هست. چطور میشه صاحب یه نقاشی از تعلق نقاشی به خودش دفاع کنه؟ دوم اینکه چرا نقاشی های nft موجود در اینترنت اغلب غیر معمول و شاید مسخره ان؟ یه اثر هنری خریده میشه برای زیبایی یا خلاقیت اش، خریدار nft هم به همین دلیل اون رو می خره؟! چه استفاده ای ازش می کنه؟ واقعا زیباست یا فقط یه چیزی مثل ارز دیجیتاله که قیمتش بالا پایین میشه ؟

ر رواقی
ر رواقی
29 روز قبل

سلام
سال نو شما هم مبارک دوست عزیز
پاسخ ۱: این مساله برای NFT های ناشناخته صادق است و امکان کپی شدن آنها وجود دارد. علاوه بر این پیشنهاد میکنیم همیشه NFT ها را در پلتفرم معتبر مثل اپن سی معامله کنید.
پاسخ ۲ ، ۳ و ۴: توکنهای NFT انواع مختفی دارند. برخی از آنها مانند ارزهای دیجیتال از دل یک پروژه ظهور کرده اند و افراد به امید افزایش قیمت، آنها را خریداری میکنند. به عنوان مثال کالکشن های NFT میمون های خسته (Bored Ape Yacht Club) که در سال ۲۰۱۷ به عنوان آواتار منتشر شدند و رشد قیمتی خیره کننده داشتند.
اما در مقابل برخی NFT ها نسخه دیجیتال یک اثر دنیای واقعی هستند و شما با در اختیار داشتن آن توکن، مالک آن اثر در دنیای کریپتو هستید. مثلا توکن های NFT که از روی آثار نقاشی معروف دنیا ساخته میشوند از این دست هستند.

مهدی غلامپور
مهدی غلامپور
25 روز قبل
پاسخ به  ر رواقی

ممنونم.

میلاد کشانی
میلاد کشانی
9 ماه قبل

سلام و عرض ادب

بچه من در زمینه هنر نقاشی با ( گواش ، رنگ روغن و …. ) هنرمند است
و آثاری که میکشد را در اینستاگرام پست میکند
برای هر پست بالای ده دوازده نفر خارجی در خواست خرید در ضمینه NFT را دارند
.
مگه اثار NFT در ضمینه دیجیتال نیست ؟
میشه در این خصوص کمک یا راهنمایی کنید

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل
پاسخ به  میلاد کشانی

سلام
بله آثار nft به صورت توکن های دیجیتال هستند. برای انجام معاملات nft و ساخت توکن نیاز به داشتن اطلاعات مقدماتی دارید که ما در بلاگ والکس در مقالاتی متعدد پلتفرمهای ساخت nft و نحوه معاملات آنها را توضیح داده ایم. اما مساله مهمی که باید به آن توجه کنید، وجود کلاهبرداران و افراد سودجو در این حوزه است. پبشنهاد میکنیم هرگز به پیامهایی که در بستر شبکه های اجتماعی مبنی بر انجام معاملات کریپتو میشود اطمینان نکنید. (امروزه معاملات nft در پلتفرمهای شناخته شده‌ای مثل اپن سی انجام میشود و نه اینستاگرام.)

سپاس از همراهی شما

ماهرخ شعبانزاده
ماهرخ شعبانزاده
1 سال قبل

سلام ،ممنون از توضیحات تون ،من یک نقاش هستم و در لینکدین فعالیت دارم ،شخصی که مجموعه دار هنری بود و البته خارجی بود از طریق لینکدین با من تماس گرفت و ابراز علاقه به نقاشیهای من کرد و از من خواست ده تا از نقاشیهامو برای خرید در خصوصی لینکدین بفرستم ،بعدا به من گفت آثار شما درNFT ثبت شده یا نه ؟ راستش من کمی ترسیدم چون من ثبتی در NFT ندارم ،به نظر شما امکان داره ایشون کارهای منو به نام خودش ثبت کنه ؟ البته همه ی کارهای من در اینستاگرام شخصیم ثبت شده ،ممنون اگه راهنماییم کنید

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام و عرض ادب
بله؛ این امکان برای آثار هنری ناشناخته‌‌تر و یا هنرمندان ناشناس ممکن است رخ بدهد. البته توجه داشته باشید که ثبت شدن یک اثر در قالب NFT (خصوصا برای آثار هنری که معروف نیستند)، به منزله ثبت حقوقی نیست. قطعا در آینده اگر شما شهرت بیشتری به عنوان یک نقاش پیدا کنید و مارکتینگ قوی تری برای آثار هنری خود داشته باشید، کاربران متوجه میشوند که NFT که شخصا از آثار خود تهیه کرده‌اید، همان نسخه اصلی است.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا