سرمایه گذاری

ارزش NFT چگونه تعیین می‌شود؟ همه چیز درباره ارزش گذاری NFT

توکن‌های غیرمثلی (NFT) در دنیای کریپتوکارنسی انفجاری بزرگ را پدید آورده‌اند. در یک سال گذشته این حوزه توجه تمام سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال را خود جلب کرده است. بسیاری از کاربران به دنبال این هستند که NFT چیست و چگونه می‌توانند از این راه کسب درآمد کنند.

یک هنرمند آمریکایی به نام بیپل (Beeple) با فروش آثار هنری خود با عنوان Everydays: the First 5000 Days به ارزش ۶۹ میلیون دلار در حراج کریستیز، توانست یک رکورد تاریخی را در بازارهای NFT ثبت کند. اما این NFTها چگونه ارزش بالایی را کسب می‌کنند؟ نحوه تعیین ارزش NFT چگونه است؟

در حقیقت فرآیند ارزش گذاری NFT خیلی هم پیچیده و سخت نیست، یکی از دلایل مشکل بودن این کار کم بودن سابقه و شناخت کم معامله‌گران از بازار ارزهای دیجیتال است. امکان قیمت گذاری NFT با روش‌های کلاسیک وجود ندارد و برای انجام این کار باید از معیارهای درست و اصولی استفاده شود. در این مقاله از بلاگ والکس قصد داریم عوامل تأثیرگذار در تعیین ارزش گذاری NFT را معرفی کنیم.

معرفی عوامل تعیین کننده ارزش NFT

شاخص تعیین کننده ارزش NFT

آیا تابه‌حال با خودتان فکر کرده‌اید که چرا برخی از مجموعه‌های NFT مانند میمون‌های خسته قیمت بالایی دارند؟ چرا دو توکن که شباهت خیلی زیادی به یکدیگر دارند، ولی ارزش آنها با دیگری چند میلیون دلار تفاوت دارد؟ به‌طورکلی عوامل زیادی وجود دارد که در ارزش گذاری NFT مؤثر هستند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

میزان امنیت بلاک چین

بلاک چینی که NFT در آن ساخته می‌شود به طور موازی با ارزش توکن مرتبط است. برای مثال NFTهایی که در شبکه اتریوم ساخته می‌شوند امنیت بیشتری نسبت به NFTهای ساخته شده در سایر شبکه‌ها دارند. در حال حاضر اتریوم امن‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمندی است که تا کنون ساخته شده‌است.

قرار گیری توکن NFT روی زنجیره

برخی از زنجیره‌های اجرایی NFT مانند “Avastars” و “Aavegotchis” روی زنجیره قرار می‌گیرند و با تکیه به قراردادهای هوشمند اتریوم می‌توانند وجود داشته باشند. این یعنی آنها تا زمانی می‌توانند وجود داشته باشند که اتریوم به کار خود ادامه دهد و می‌توانند NFT خود را برای مدت طولانی بر بستر اتریوم قرار دهند. در مقابل برخی از پروژه‌های NFT به ارائه‌دهندگان خارج از زنجیره متکی هستند. چنانچه این پروژه ادامه نداشته باشد، NFT ممکن است فقط برای چند سال معتبر باشد.

ارزش گذاری بر اساس سن توکن NFT

توکن‌های غیرمثلی می‌توانند بر اساس زمانی که ساخته شده‌اند هم ارزش کسب کنند. برای مثال، NFTهایی که قبل از سال ۲۰۲۱ مطرح شده‌اند به‌عنوان پیشرو به همگان معرفی شده‌اند. در حال حاضر مدت‌زمان شکل‌گیری توکن‌ها خیلی در نحوه تعیین ارزش NFT نقشی ندارد؛ اما در سال‌های آینده ممکن است هر توکنی که قبل از سال ۲۰۳۰ ساخته شده باشد دارای ارزش خاصی باشد.

تأثیرات جامعه و خالق اثر بر روی ارزش NFT

افرادی که طرفدار و سابقه‌ای در ایجاد  NFT ندارند و قصد بارگذاری یک توکن و خرید و فروش NFT در پلتفرم “OpenSea” را دارند، ممکن است اثر آنها اصلاً فروخته نشود. به همین دلیل OpenSea ساخته شده توسط یک هنرمند زمانی ارزش پیدا می‌کند که آن فرد یک سلبریتی یا یک شخصیت محبوب باشد. مشارکت جامعه می‌تواند تقاضا ایجاد کند. به‌طورکلی، هر چقدر سازنده NFT محبوب‌تر باشد، قیمت گذاری NFT نیز بیشتر می‌شود.

تاثیر کمیابی

اثر کمیابی روی ارزش گذاری NFT

NFTهای منحصربه‌فرد کمیابند و به همین دلیل نسبت به سایر آثار ارزشمندتر هستند. البته به این معنا نیست که NFTهایی که تعداد بالایی دارند بی‌ارزش هستند. برخی از پلتفرم‌های NFT وجود دارند نظیر “SuperRare” که تنها از آثار دیجیتال تک‌نسخه‌ای پشتیبانی می‌کنند. در حقیقت در این روند، اصالت یک اثر با کمیابی آن همراه است. برای مثال، اگر موزه لوور تنها یک NFT برای مونالیزا، در نظر بگیرید در این صورت NFT  لوور ارزش بیشتری خواهد داشت تا آن چیزی که توسط دیگران و به تعداد زیاد ایجاد می‌شود.

تاثیر نرخ انتشار و ارزش توکن

یک پروژه با عرضه نامحدود NFT با قیمت ۰.۱، به‌اندازه اثر هنرمندی که فقط در سال حدود ۲۰ NFT تولید می‌کند، اصلاً ارزشمند نیست. هنرمندان برجسته‌ای که در سال فقط چند اثر منتخب را منتشر می‌کنند معمولاً آثار خود را گران‌تر از هنرمندان هم سطح خود که چندین اثر در هفته را منتشر می‌کنند، می‌فروشند.

متمایز بودن نسبت به سایر توکن ها

مسلماً نمی‌توانیم کسی را پیدا کنیم که دوست نداشته باشد هنگام تماشای NFT خود موسیقی مخصوصی را بشنود. با در نظر گرفتن این نکته، صدا می‌تواند ارزش گذاری NFT را افزایش دهد، مخصوصاً زمانی که این صدا مربوط به هنرمندی مشهور باشد. برای مثال، خوانندگان معروف می‌توانند صدای خود را به یک NFT اضافه کنند و ارزش آن را چند برابر کنند. انتظار می‌درود که ادغام صوت و تصویر در NFTها به یک شگفتی هنری تبدیل شود.

نادر بودن NFT

کمیاب بودن NFT

برخی از پروژه‌های NFT ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند مانند “CryptoPunks” که میمون‌های پانک ارزش بیشتری را نسبت به سایر فاکتورهای بازی دارند. هرچقدر ویژگی‌های NFT نادرتر باشد، احتمال دستیابی به سود زیاد در بازار NFT بیشتر می‌شود. به همین دلیل اگر می‌بینیم قیمت یک NFT زیاد است باید ویژگی‌های منحصربه‌فرد که در ارزش گذاری NFT تأثیر گذاشته است را بررسی کنیم.

تاثیر قیمت بیت کوین روی ارزش NFT

به طور کلی، بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال و تمام دارایی‌های کریپتو است و به‌عنوان سلطه دار بازار می‌تواند تأثیر مستقیمی را روی ارزش بازار و سایر ارزهای دیجیتال بگذارد. NFTها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و از قیمت و روند بیت کوین تأثیر می‌گیرند.

کاربردها و موارد استفاده NFT

کاربرد NFTها نقش مهمی در ارزش این دارایی‌های پر طرفدار ایفا می‌کند. برخی از این توکن‌ها دارای سود زیادی هستند و کاربردی فراتر از روش مجدد برای آن ایجاد می‌شود. داشتن یک دارایی با ارزش باعث می‌شود تا تقاضای زیادی برای به‌دست‌آوردن آن دارایی وجود داشته باشد. برای مثال، سینسیس وان (Synesis One) از فارمینگ اطلاعات برای یادگیری زبان هوش مصنوعی بهره می‌برد. NFTهای هر کلمه به دارنده آن سود پرداخت می‌کنند، یعنی هر بار که از کلمه موجود در این NFTها در بازی استفاده شود، به دارندگان این توکن سود می‌رسد.

 ارزش گذاری NFT؛ درخشش یک الماس

در عصر امروز، میلیون‌ها NFT طراحی شده‌اند و در بازارها معامله می‌شوند. انتخاب یک توکن غیرمثلی که سابقه قوی، اعتبار و مبدا مناسبی داشته باشد می‌تواند یک سرمایه‌گذاری پر سود را برای ما به همراه داشته باشد. با سنجیدن تمامی مواردی که در این مقاله برای نحوه تعیین ارزش NFT مطرح کردیم، شانس بیشتری برای خرید توکن‌های غیرمثلی که ارزش بالایی دارند، خواهیم داشت.

به نظر شما سرمایه‌گذاری در کدام NFT ارزش بیشتری دارد؟ نظرات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا