NFT

NFT در ورزش؛ معرفی کاربرد nft در حوزه ورزش و هواداری ورزش

NFT در ورزش مثل تمام صنایع دیگر به طرفداران تیم‌های ورزشی این امکان را می‌دهد تا در صنعت بلاکچین هم هواداری خود را به آن‌ها ثابت کنند. یکی از انواع کاربرد NFT در صنایع مختلف، جمع‌آوری کلکسیون و آثاری هنری است و در ورزش نیز به هواداران این امکان را می‌دهد تا یادگاری‌های مجازی یا کارت‌های معاملات دیجیتالی را به صورت کلکسیون جمع‌آوری کنند. اگر قصد دارید با کاربرد NFT در حوزه ورزش آشنا شوید، در این مطلب همراه ما باشید.

NFT در ورزش چه کاربردی دارد؟

توکن غیر مثلی در ورزش مثل یک دارایی قابل تایید است و نباید نقش NFT در رسانه و سرگرمی دست‌کم گرفت. بازیکنان و تیم‌های ورزشی می‌توانند عکس‌ها، لحظات ماندگار و … را به صورت NFT در بستر بلاکچین به طرفداران خود بفروشند و از این طریق کسب درآمد کنند. طرفداران نیز با خرید این NFTها می‌توانند از تیم یا بازیکن مورد علاقه خود حمایت کنند. NFTهای ورزشی منحصر به فرد هستند و شامل انواع مختلفی از آثار مثل لحظات ورزشی، یادگاری‌های مختلف و دیگر محصولات ورزشی می‌شوند.

طرفداران دو آتیشه ورزشی زیادی وجود دارند که به هر نحوی می‌خواهند با تیم یا بازیکن مورد علاقه‌شان ارتباط برقرار کنند، NFT در ورزش یکی از بهترین شیوه‌های ارتباطی نوین است که بستر بلاکچین آن را برای هواداران به وجود آورد. NFTهای ورزشی به شما این امکان را می‌دهند تا یک دارایی خاص از طرف تیم مورد علاقه‌تان را در اختیار بگیرید. از آن‌جا که این دارایی‌ها خاص هستند، قیمت زیادی هم دارند و گاها قیمت آثار NFT ورزشی به هزاران دلار هم می‌رسد.

روش خرید NFT در ورزش

برای خرید NFT در ورزش باید به سراغ بازارهای NFT بروید. NFTها هم درست مثل ارزهای دیجیتال، بستری برای خرید و فروش دارند. در زیر به متداول‌ترین و کاربردی‌ترین بازارهای فروش NFT ورزشی اشاره می‌کنیم:

بازار اوپن سی (OpenSea)

تمام آنچه که از یک بازار NFT نیاز دارید را OpenSea در اختیارتان می‌گذارد فرقی نمی‌کند شما دنبال NFT در هنر یا هر زمینه دیگر. این بازار به شما امکان فیلتر کردن ان اف تی‌ها را هم می‌دهد تا دقیقا NFT مورد نظرتان را پیدا کنید. اگر به NFT در ورزش علاقه دارید و می‌خواهید توکن هواداری ورزشی بخرید، می‌توانید به OpenSea بروید. ثبت نام و خرید و فروش در این وب‌سایت راحت و بدون مشکل است. شما حتی می‌توانید در این بازار آثار خود را خلق کنید و به صورت NFT بفروشید.

بازار راریبل (Rarible)

یکی دیگر از بازارهای توکن غیر مثلی ورزشی Rarible است. در این وب‌سایت هم درست مثل اوپن‌سی می‌توانید انواع NFTها از جمله NFTهای ورزشی را خرید و فروش کنید. انواع ان اف تی‌ها از جمله آثار موسیقی، عکس‌های نمایه و پروفایل و … در این بازار قابل خرید و فروش هستند. بیشتر برندهای معروف و محبوب در سطح جهان که به صنعت NFT قدم گذاشتند نیز آثار و محصولات خود را در Rarible به فروش می‌رسانند.

یکی از قابلیت‌های چشمگیر راریبل پشتیبانی از انواع بلاکچین‌های مختلف است. در واقع این بازار نه تنها از ان اف تی‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند، بلکه قابلیت پشتیبانی از ان اف تی‌هایی بر بستر پالیگان، تزوس و فلو را هم دارد.

راریبل، بازار فروش NFT در ورزش

بازار آتوگرف (Autograph)

بازار Autograph سومین بستر معاملاتی NFT در ورزش است. این بازار از ان اف تی‌های مبتنی بر پالیگان و اتریوم پشتیبانی می‌کند. موسس بازار آتوگرف تام بردی (Tom Brady)، یکی از برجسته‌ترین بازیکنان فوتبال آمریکایی است. در این بازار می‌توانید NFTها و آثار هنری بسیار منحصر به فرد و خاصی را از بازیکنان فوق حرفه‌ای و محبوب در تمام دنیا پیدا کنید. اگر به دنبال آثار بی‌بدیل و بی‌همتا می‌گردید، بدون شک Autograph بستر مناسبی برای چیزی است که می‌خواهید.

انواع برندهای NFT در ورزش

برندهای مختلفی که در زمینه ورزش فعالیت می‌کنند، با قدم گذاشتن در دنیای توکن‌های غیر مثلی، آن را گسترده‌تر کردند. حالا در ادامه در مورد بعضی از این برندها صحبت می‌کنیم و توضیحاتی در موردشان ارائه می‌دهیم:

Sorare

اگر به بازی‌های کارتی فوتبال فانتزی علاقه دارید، Sorare بهترین گزینه پیش روی شما است. این بازی دارای تیم‌هایی ۵ نفره است که از کارت‌های مجازی که به صورت ان اف تی هستند، استفاده می‌کند. هر کارت مجازی، مخصوص یک بازیکن در واقعیت است.

NBA Top Shot

پلتفرم NBA Top Shot یکی از پلتفرم‌های معتبر معاملاتی مجازی است که با مجوز از سوی انجمن بازیکنان NBA به فعالیت خود ادامه می‌دهد و NFT در بازی کارتی اینجا پررنگ می‌شود. سازنده این پلتفرم Dapper Labs است که آن را در بستر بلاکچین فلو راه‌اندازی کرد. این پلتفرم از ویدیوهایی از صحنه‌های ماندگار NBA تشکیل می‌شود. ارزش بازار پلتفرم NBA Top Shot در سال ۲۰۲۱ به ۱.۱ میلیارد دلار رسید.

NFL All Day

NFL All Day یک بازی کارتی معمالاتی است. سازنده این پلتفرم نیز Dapper Labs است که آن را با مشارکت NFL در بستر بلاکچین فلو توسعه داد. شما می‌توانید در NFL All Day، آثار ان اف تی مربوط به بازیکنان مورد علاقه‌تان را خریداری و شبیه به یک کلکسیون نگهداری کنید. ارزش بازار این پلتفرم هم‌اکنون به چیزی حدود ۶۸.۱۵ میلیون دلار می‌رسد.

NFL All Day

UFC Strike

Dapper Labs علاقه زیادی به ایجاد پلتفرم‌های فروش آثار NFT در ورزش دارد و این بار با همکاری Ultimate Fighting Championship پلتفرم UFC Strike را راه‌اندازی کرد و توسعه داد. شما می‌توانید آثار مبارزهای محبوب و معروفی که در جهان همه آن‌ها را می‌شناسند در UFC Strike به شکل توکن‌های غیر مثلی خریداری کنید. ارزش بازار این پلتفرم در مارس سال ۲۰۲۲ به ۷.۹ میلیون دلار رسید. پلتفرم UFC Strike بر بستر بلاکچین فلو کار می‌کند.

آیا NFT در ورزش ارزش خرید و سرمایه‌گذاری دارد؟

NFT در ورزش به طرفداران و هواداران تیم‌های ورزشی این امکان را می‌دهد تا به شکلی کاملا جدید و نوین هواداری خود را برای تیم‌ها و بازیکنان مورد علاقه شان ثابت کنند. در واقع ان اف تی‌ها این فرصت را می‌دهند تا به شیوه‌ای جدید بتوانید با تیم یا بازیکنی که محبوب است، ارتباط بگیرید. اگر کلکسیونر آثار NFT هستید هم می‌توانید با جمع‌آوری NFTهای ورزشی کلکسیون خود را کامل‌تر کنید. از آن‌جا که شرکت‌هایی مثل Dapper Labs و Sorare نیز همواره قراردادهای تازه‌ای با لیگ‌های ورزشی می‌بندند، می‌توان انتظار داشت که صنعت NFT در ورزش روز به روز گسترده‌تر شود؛ این برای ورزش دوستانی که علاقه زیادی به تیم‌های ورزشی یا بازیکنان دارند، فرصت نویی از هواداری را می‌دهد.

با این حال اگر به فکر سرمایه‌گذاری هستید، باید هوشمندانه عمل کنید. NFT برای ورزش دوستان گزینه مناسبی است اما برای سرمایه‌گذاران بازاری پر از ریسک خواهد بود؛ چرا که ممکن است تمام سرمایه آن‌ها را از بین ببرد.

توکن غیر مثلی ورزشی

NFT در ورزش، تجربه‌ای جدید از هواداری

توکن غیر مثلی ورزشی یا NFT در ورزش فرصتی جدید برای تمام علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف ورزشی است تا آثار تیم‌ها و بازیکنان مورد علاقه خود را به صورت منحصر به فرد جمع‌آوری کنند و در قالب کلکسیون مالک آن‌ها باشند. اگر می‌خواهید به شیوه‌ای جدید طرفداری خود از تیم مورد علاقه‌تان را ثابت کنید، بدون شک NFTها راه جدیدی را پیش رویتان می‌گذارند.

کاربرد NFT در ورزش به غیر از NFTهای کلکسیونی در موارد دیگری هم است؛ مثلا توکن virtual access tokens یکی از موارد استفاده از NFT است که به هواداران این امکان را می‌دهد تا بتوانند به پشت صحنه تیم‌های ورزشی مورد علاقه‌شان به صورت مجازی دسترسی پیدا کنند. مثلا آن‌ها می‌توانند به دوربین‌های رختکن یا دوربین‌های نیمکتی دسترسی مجازی پیدا کنند. شما تجربه خرید و فروش این توکن‌ها را دارید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا