مقالات ارز دیجیتال

توکن هواداری (Fan Token) چیست؟ کدام تیم ها و برندها توکن طرفداری دارند؟

توکن هواداری (Fan Token) یکی انواع ارزهای دیجیتال است که به دارندگان و معامله‌گران امکان دسترسی به انواع امتیازات مربوط به عضویت برند یا باشگاه مورد علاقه‌شان را می‌دهد. برای مثال، اگر شما یکی از دارندگان توکن‌های هواداری باشید، می‌توانید از امتیازاتی مثل عضویت در باشگاه طرفداران ویژه، رای‌دهی به تصمیمات اساسی باشگاه یا برند، برخورداری از جوایز، بهره‌مندی از طرح‌های ویژه و همچنین تجربیات منحصربه‌فرد برخوردار شوید. اگر از جمله طرفداران تیم‌های ورزشی و همچنین دنیای ارزهای دیجیتال باشید، حتماً اسم توکن هواداری یا Fan Token به گوشتان آشناست.

در دنیای فوتبال، چندین تیم باشگاهی محبوب از جمله بارسلونا، اتلتیکو مادرید، منچستر سیتی، پاری‌سن‌ژرمن، اینترمیلان، آرسنال، آ اس رُم، گالاتاسرای و غیره، توکن هواداری خود را از طریق سایتی به اسم Socios.com منتشر و راه‌اندازی کرده‌اند. اما دنیای توکن‌های هواداری چه جزئیات مهم دیگری دارد و چرا آشنایی با آنها حائز اهمیت است؟ ارتباط خرید چیلیز (CHZ) با فن توکن‌ها چیست؟ با ما همراه باشید.

توکن هواداری (Fan Token) چیست؟

باشگاه‌ها با توکن هواداری سرمایه‌گذاری می‌کنند

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، توکن هواداری یا همان Fan Token از جمله ارزهای دیجیتال هستند که علاوه بر برخورداری از نشان و لوگوی تیم یا برند مورد نظر، امکان دستیابی به امتیازات ویژه را هم فراهم می‌کنند. با توجه به این که یک دارنده توکن طرفداری می‌تواند، هم در باشگاه طرفداران ویژه عضو شود و هم در تصمیمات مهم باشگاه دخالت داشته باشد، اهمیت این توکن‌ها و ارزهای دیجیتال بیش از هر لحظه‌ای حائز اهمیت است؛ چرا که این بار دیگر نه فقط بحث سرمایه‌گذاری و سودآوری، بلکه شرکت کردن در تصمیمات حیاتی یک باشگاه ورزشی یا برند تجاری در میان است؛ پس این ارزهای دیجیتال چیزی فراتر از یک توکن تبلیغاتی و دکوری هستند.

توکن‌های طرفداری علاوه بر امتیازات ویژه‌ای که از آنها نام بردیم، شرایط ویژه دیگری را هم فراهم می‌کنند. برای مثال این توکن‌ها می‌توانند توسط باشگاه‌های ورزشی، کلوپ‌های طرفدار موسیقی و گروه‌های هنری خاص و سایر سازمان‌ها و برندها عرضه شوند تا علاوه بر دموکراتیزه کردن مجموعه مورد نظر، ایجاد یک پایگاه مردمی بهتر هم فراهم شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، فرایند دموکراتیزه کردن باشگاه‌ها و یا برندها از طریق راه‌اندازی و فروش توکن‌های هواداری، از جمله ترفندهای کارآمد و جالب باشگاه‌ها و برندهای معتبر است. چرا که این باشگاه‌ها و برندها با به فروش رساندن توکن‌های هواداری مخصوص به خودشان، هم به سودآوری قابل توجهی می‌رسند و هم با شرکت دادن کاربران و هواداران، آنها را در تصمیمات مهم باشگاه و یا برند دخیل می‌کنند.

برخلاف توکن‌های غیر قابل تعویض (ان اف تی)، توکن‌های طرفداری کاملاً «قابل تعویض یا Fungible» هستند. قابلیت تعویض یک توکن هواداری به این معناست که آن را می‌توان دقیقاً شبیه به یک ارز رایج یا پول فیات، با کالاهای باشگاه ورزشی مورد نظر یا خدمات VIP آن مبادله کرد. به عبارت ساده‌تر با در دست داشتن توکن‌ها طرفداری می‌توان شبیه به سازوکار یک پول نقد از آن استفاده کرد و با توجه به ارزش آن، کالا یا خدمات خرید. علاوه بر همه این موارد مهم که در مورد آنها به بحث نشستیم، این توکن‌ها نقش بسیار پررنگی را در مورد زنده نگه داشتن یاد و نام باشگاه یا برند تجاری مورد نظر و محبوب‌تر کردن آنها در نظر طرفداران و مشتریان ایفا می‌کنند.

ارزش فن توکن‌ها چگونه تأمین می‌شود؟

بارسلونا، پاریس سنت ژرمن، یوونتوس توکن هواداری دارند

نکته بسیار جالب در مورد توکن‌های طرفداری، این است که ارزش اساسی آنها لزوماً توسط دارایی‌های خاصی تأمین نمی‌شود. ارزش یک فن توکن‌ها  با توجه به میزان ارزشی که طرفداران آن برند یا باشگاه برای آن قائل می‌شوند، ارزیابی و اندازه‌گیری خواهد شد. به عبارت ساده‌تر توکن‌های هواداری، ارزش بالقوه خودشان را از میزان ارزشی که از طریق استقبال هواداران برای شرکت در یا بهره‌مندی از مزایای منحصربه‌فرد آنها دریافت می‌کنند. برای مثال اگر باشگاه فوتبال پرسپولیس یا استقلال بخواهند یک توکن هواداری برای خودشان راه‌اندازی و عرضه کنند، این میزان استقبال هواداران و طرفداران این دو باشگاه است که نشانگر میزان ارزش آن توکن‌ها خواهد بود؛ یعنی این که هواداران به چه اندازه بخواهند از خدمات ویژه‌ای که این توکن‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند، استفاده کنند و برای خرید آنها ترغیب شوند.

اولین و برجسته‌ترین توکن طرفداری

توکن چیلیز اولین توکن هواداری دنیای کریپتوکارنسی

اولین و برجسته‌ترین توکن طرفداری در دنیای کریپتوکارنسی با عنوان چیلیز (Chiliz) ارائه شد. این توکن با انقلابی که در دنیای ارزهای دیجیتال به وجود آورد، باعث شد تا باشگاه‌های ورزشی مختلفی همچون یوونتوس، منچسترسیتی، AC Milan و غیر هم برای ورود به دنیای توکن‌های هواداری ترغیب شوند. توکن چیلیز با علامت اختصاری CHZ در بین تریدرها شناخته می‌شود و هم‌اکنون قابل خریداری است. شاید بتوان دنیای ارزهای دیجیتال و رابطه آن با دنیای محبوب ورزش را با ظهور توکن چیلیز به یکدیگر گره زد. پیدایش و ظهور رمزارز چیلیز برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ کلید خورد. البته شروع فعالیت چیلیز با شروع فعالیت پلتفرم سوشیوز (Socios) درهم‌آمیخته شده است و زمانی که فعالیت پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین سوشیوز آغاز شد، توکن‌های CHZ هم به سرعت وارد دنیای وسیع کریپتوکارنسی شدند تا انقلابی جدید در بازار ارزهای دیجیتال شکل بگیرد.

نکته جالبی که در مورد توکن چیلیز وجود دارد، سرعت استقبال و فروش آن در صرافی‌های مختلف بود که نشانگر آینده درخشان این توکن هواداری در دنیای وسیع ارزهای دیجیتال بود. حالا با گذشت بیشتر از پنج سال، باشگاه‌های ورزشی و برندهای مختلفی در این حوزه ورود کرده‌اند.

اولین و مهم‌ترین شریک و دوستدار توکن چیلیز، باشگاه فوتبال یوونتوس بود. یوونتوس در همان اوایل که چیلیز فعالیت خود را شروع کرده بود، فعالیت خود را در حوزه ارزهای دیجیتال آغاز کرد و اولین توکن هواداری این باشگاه در نوامبر سال ۲۰۱۹ منتشر شد. جالب است بدانید که در نوامبر سال ۲۰۱۹ و در زمانی که یوونتوس اولین توکن طرفداری خود را ارائه کرد، حدود ۳ میلیون توکن از عرضه کل ۲۰میلیونی آن به فروش رسید. این در حالی بود که این حجم بسیار قابل توجه از توکن‌های هواداری باشگاه یوونتوس تنها در عرض یک ماه به فروش رسیدند و هواداران توانستند از این مزایای ویژه برخوردار شوند. شما می‌توانید این توکن‌های محبوب را در کیف پول (Wallet) نگهداری کنید.

توکن هواداری چگونه کار می‌کند؟

طرفداران می‌توانند با خریداری کردن توکن‌های طرفداری، آنها را دقیقاً شبیه به سایر ارزهای دیجیتال معامله کنند. در حین معامله، قیمت یک فن توکن (Fan Token) معمولاً توسط فروشنده یا همان هوادار تعیین می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که بدانید، با توجه به حرکت بازار و میزان محبوبیت توکن در آن زمان مشخص، ممکن است که قیمت آن هم دستخوش تغییرات اساسی و قابل‌توجه بشود. هنگامی که کاربران و معامله‌گران به تعدادی معین و مشخص از توکن‌های هواداری دسترسی پیدا کردند، حق رأی و حضور در تصمیم‌گیری‌های باشگاه، برند یا سازمان مورد نظر داده می‌شود. موضوع حضور در تصمیمات اساسی با توجه به داشتن توکن هواداری می‌توان شامل دخالت در مسائل زیر باشد:

  • دخالت در تصمیمات مربوط به طراحی‌های تجاری باشگاه یا برند
  • تصمیم‌گیری در طرح‌های اتوبوس ویژه تور باشگاه‌های ورزشی
  • بلیط‌های مسابقه
  • مکان‌هایی که قرار است، رویداد یا مسابقه در آن برگزار شود

امتیازاتی که یک توکن هواداری در اختیار طرفداران قرار می‌دهد، این احساس را به وجود می‌آورد که طرفداران مشارکت بیشتری در باشگاه یا برند دارند و همان ویژگی دموکراتیزه شدن به وقوع می‌پیوندد. این مسائل باعث به وجود آمدن سطح مستحکم‌تری از غرور و حس هواداری بیشتر و همچنین افزایش اعتبار باشگاه یا برند در نزد هواداران خود می‌شود. توکن‌های طرف‌داری، جامعه‌ای انحصاری و ویژه از همه طرفداران یک باشگاه یا برند می‌سازند تا هم امکان سرمایه‌گذاری و سودآوری به وجود بیاید و هم طرفداران در تصمیم‌گیری‌‎های حساس و اساسی دخالت داده شوند. با خریداری کردن توکن‌های طرف‌داری، هم نفوذ بیشتری بر باشگاه می‌توان داشت و هم وفاداری یک هوادار به تیم ورزشی یا برند محبوبش نمایان خواهد شد.

معرفی بهترین پروژه های توکن هواداری در ۲۰۲۳

هرچند که توکن‌های هواداری به منظور نشان دادن حمایت از تیم مورد علاقه شما ایجاد شده‌اند، اما شما می‌توانید در صورت تمایل و حتی به عنوان یک سرمایه‌گذاری، نگاهی به سایر گزینه‌های موجود در بازار داشته باشید. در ادامه فهرستی از بهترین پروژه‌های توکن‌های هواداری در سال ۲۰۲۳ را به شما معرفی کرده‌ایم. هر یک از این موارد می‌تواند به عنوان یک گزینه حفظ ارزش، در لیست خرید برای سبد سرمایه‌گذاری شما حضور داشته باشند.

توکن هواداری اتحادیه فوتبال آرژانتین (ARG)

اتحادیه فوتبال آرژانتین یکی از شناخته‌شده‌ترین نهادهای ورزشی است. این تیم ملی که موفق به کسب جام جهانی ۲۰۲۲ نیز شد، یکی از مطرح‌ترین تیم‌های ملی حال حاضر جهان به شمار می‌رود. نکته قابل توجه ماجرا در اینجاست که توکن ARG به عنوان فن توکن این تیم، تنها شش ساعت پس از انتشار به صورت کامل به فروش رفت! هر توکن در عرضه اولیه ۲ دلار ارزش‌گذاری شده و ۶۰۰ هزار واحد از آن نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. در حال حاضر این توکن در پلتفرم Socios قابل خرید و فروش است.

توکن هواداران پاری‌سن‌ژرمن (PSG)

پاری‌سن‌ژرمن یکی از باشگاه‌های قدرتمند و شناخته‌شده فوتبال در فرانسه است. توکن مخصوص این تیم بر روی شبکه اتریوم ساخته شده و در دسترس قرار دارد. هواداران با استفاده از این توکن، می‌توانند پیامی که بر روی بازوبند کاپیتانی تیم قرار دارد را انتخاب نمایند. علاوه بر این، خدماتی نظیر دسترسی به جوایز رسمی سال باشگاه و تجربیات VIP دیگری برای دارندگان این توکن در نظر گرفته شده است. این توکن در زمان پیوستن لیونل مسی به باشگاه، تنها در عرض ۵ روز حدود ۱۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد!

توکن باشگاه گالاتاسرای (GALFT)

گالاتاسرای یک باشگاه در کشور ترکیه است که با هواداران پرشور خود شناخته می‌شود. این باشگاه فوتبال برای اولین بار در تاریخ ترکیه، در سال ۲۰۰۰ موفق به کسب عنوان سوپرکاپ و جام یوفا شد. هواداران این تیم می‌توانند با تهیه توکن هواداری این باشگاه، در رأی‌گیری‌های مدیریتی شرکت کرده و برای خرید کالاهای مرتبط با این باشگاه، تخفیف دریافت کنند.

توکن هواداران باشگاه بارسلونا (BAR)

بارسلونا در سال ۱۸۹۹ تأسیس شده و یکی از بزرگ‌ترین و پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال حال حاضر جهان به شمار می‌رود. توکن مخصوص این باشگاه اسپانیایی، در پلتفرم Socios Fan Token با نماد BAR خرید و فروش می‌شود. توکن BAR بر روی شبکه اتریوم ساخته شده و مزایای امنیتی این شبکه را با خود به همراه دارد. دارندگان این توکن می‌توانند در تصمیمات مدیریتی باشگاه شرکت کرده و حتی در مورد پیام نوشته شده بر روی بازوبند کاپیتانی نظر بدهند. همچنین باشگاه بارسلونا مزایایی نظیر برنده‌شدن جوایز شگفت‌انگیز، دعوت به جلسات و امکان کسب رایگان بلیت‌های مسابقه را برای دارندگان این توکن‌های هواداری در نظر گرفته است.

توکن هواداری بارسلونا

توکن سانتوس اف سی (SANTOS)

توکن SANTOS که در نوامبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، یک توکن BEP-20 مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس است. این توکن به هواداران باشگاه سانتوس برزیل تعلق دارد. باشگاه سانتوس با بیش از ۱۱۰ سال سابقه، اسطوره‌های بسیاری نظیر پله و روبینیو را در لیست بازیکنان خود داشته است. دارندگان توکن هواداری SANTOS می‌توانند در تمام فعالیت‌های گروهی و رأی‌گیری‌های مجاز شرکت کنند. با استفاده از این توکن، انتخاب آهنگ پخش شده برای بازیکنان در حین گرم‌کردن پیش از بازی نیز مهیا خواهد بود. مزایایی نظیر دسترسی به NFT، کالاهای رسمی مربوط به تیم و همچنین دسترسی به پلتفرم GameFi باعث شده تا این توکن از لحاظ ارزش، یکی از بهترین فن توکن‌های موجود در بازار باشد.

چطور توکن هواداری بخریم؟

امکان خریداری کردن توکن چیلیز در والکس وجود دارد

به طور کلی، طرفداران باید توکن CHZ را از طریق یک صرافی ارز دیجیتال معتبر خریداری کنند تا به واسطه آن، توکن‌های طرف‌داری مربوط به هر باشگاه را در شبکه بلاکچین Chiliz به دست بیاورند. با این حال، توکن‌های طرف‌داری خاصی هم وجود دارند که از خارج از شبکه Chiliz قرار گرفته‌اند و می‌توان آنها را مستقیماً از وب‌سایت Socios.com خریداری کرد.

در حال حاضر، شما می‌توانید، بهترین و محبوب‌ترین توکن‌های هواداری را از پلتفرم‌های زیر هم خریداری کنید:

  •  Binance.com
  • Coinbase Pro
  •  Huobi Global
  •  Kucoin
  •  Bithmb
  •  Chiliz

البته به یاد داشته باشید که به دلیل تحریم‌های اقتصادی، امکان فعالیت کاربران ایرانی در بازار ارز دیجیتال به صورت مستقیم ممنوع است و اگر در صرافی‌هایی مثل Binance به معامله مشغول شوید،احتمال دارد همه دارایی‌های دیجیتال شما بلوکه شوند؛ پس بهتر است که پس از خرید توکن هواداری آن را در کیف پول متامسک خود ذخیره کنید. 

توکن طرفداری، تجربه‌ای جدید از پیوند دنیای سرگرمی و بازارهای کریپتو

توکن هواداری یا Fan Token از جمله ارزهای دیجیتال موجود در دنیای کریپتوکارنسی است که به منظور افزایش محبوبیت باشگاه‌های ورزشی مشهور، گروه‌های موسیقی محبوب، سازمان‌ها، برندها و غیره ایجاد شده است. هواداران و علاقه‌مندان به توکن‌های هواداری می‌توانند، با خریداری کردن این توکن‌ها در تصمیمات مهم باشگاه‌ها و برندها هم دخالت کنند.این مقاله به صورت تخصصی و مفصل به بررسی تعاریف و نحوه کارکرد توکن‌های هواداری مربوط می‌شود. شما می‌توانید با مطالعه نکات گردآوری‌شده در این مطلب به صورت کامل در مورد توکن هواداری و نحوه خریداری کردن آن مطلع شوید. راستی نظر شما در مورد این نوع از ارزهای دیجیتال چیست؟ شما طرفدار کدام باشگاه ورزشی یا گروه موسیقی هستید و آیا توکن طرفداری باشگاه مورد علاقه شما در سایت Socios وجود دارد؟

توکن طرفداری یا فن توکن چیست؟

توکن طرفداری یا نوعی رمزارز است که در شبکه بلاکچین چیلیز (Chiliz) به فروش می‌رسد. این توکن به صورت اختصاصی به باشگاه‌های ورزشی، برندهای مشهور، سازمان‌ها، گروه‌های موسیقی محبوب و غیر مربوط می‎‌شود.

معروف‌ترین توکن‌های هواداری کدام هستند؟ 

در حال حاضر، توکن هواداری گروه موسیقی KPOP، هواداران باشگاه فوتبال پاری‌سن‌ژرمن، بارسلونا، یوونتوس و گالاتاسرای از جمله توکن‌های محبوب محسوب می‌شوند.

بهترین کیف پول برای نگهداری توکن‌های طرفداری کدام‌اند؟

 بهترین کیف پول (Wallet) سخت‌افزاری برای نگهداری توکن‌های طرفداری شامل کیف پول Ledger Nano S، Ledger Nano X و Trezor هستند. بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری مناسب فن توکن، شامل کیف پول متامسک، تراست ولت (Trust MyEther و Atomic هستند.

شبکه چیلیز چیست؟

شبکه مبتنی بر بلاکچین Chiliz که توکن بومی آن با عنوان CHZ شناخته می‌شود، پلتفرمی که است که در بستر آن می‌توان توکن‌های طرفداری را خریداری کرد. این پلتفرم از طریق سایت سوشیز (Socios.com) قابل دسترسی است.

نحوه خریدن توکن CHZ چگونه است؟ 

با توجه به تحریم اقتصادی ایران، امکان معامله مستقیم کاربران ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد؛ لذا کاربران و تریدرها می‌توانند با استفاده از خدمات صرافی‌های معتبر ایرانی مثل والکس، برای خریدن توکن CHZ اقدام کنند.

 

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
coinmarketcap
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا