بلاکچین

آشنایی با شبکه بلاکچین Oasys و بررسی امکان سودآوری در محیط آن

شبکه بلاکچین Oasys، یک پلتفرم مخصوص گیمینگ و دوست‌دار محیط‌زیست است و بیشتر در بین گیمرها شناخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بلاکچین Oasys، استفاده از نظرات و انتقادات گیمرها برای ارائه و پشتیبانی از بازی‌های مبتنی بر web 3.0 و تقویت فضای کاربری آن است. شبکه Oasys، با توجه به قابلیت‌ها و ویژگی‌های اکوسیستم بازی Gamefi، یک دوره سرمایه‌گذاری استراتژیک را به رهبری شرکت‌های Galaxy Interactive، VC و Nexon آغاز کرده است. این سرمایه‌گذاری‌ها باعث شده‌اند تا اکوسیستمی مخصوص بازی برای علاقه‌مندان و گیمرهای حرفه‌ای ایجاد شود و آن‌ها بتوانند از دنیای کریپتوکارنسی درآمد داشته باشند.

بلاکچین Oasys، از ترکیب فضاهای L1 عمومی و L2 خصوصی برای تبدیل شدن به یک بلاک چین تخصصی بازی استفاده کرده است. توسعه‌دهندگان بازی‌های مبتنی بر فناوری Web 3.0 دائماً روی سرگرمی و خلاقیت تمرکز کرده‌اند و در حال حاضر بیش از ۴۰ برنامه کاربردی را با مشارکت شرکت‌هایی همچون Square Enix ارائه داده‌اند.  با ما در بلاگ والکس همراه باشید تا بیشتر با این شبکه بلاکچین آشنا شوید.

شبکه بلاکچین Oasys چیست؟

شبکه بلاکچین Oasys

امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi)، از سال ۲۰۲۰ در دنیای شبکه‌های بلاکچین ظاهر شد و تاثیر قابل توجهی را بر تحولات این فناوری داشته است. این دنیای مالی غیرمتمرکز، در سال ۲۰۲۱ و با ظهور توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، محبوبیت بیشتری پیدا کرد و بعداً با گسترش بازی های کریپتویی، کاربردی‌تر هم شد. پلتفرم‌های بسیاری برای رقابت با دیفای و استفاده حداکثری از این بازار مالی، ایجاد شدند که بلاکچین Oasys یکی از آن‌هاست. شبکه Oasys، یک بلاکچین ساخته‌شده توسط کشور سنگاپور است که ساختاری سازگار با محیط‌زیست دارد.

در حال حاضر، هیچ پلتفرم دیگری از لحاظ هزینه گس مصرفی، تراکنش‌های سریع‌تر و پایداری به‌اندازه Oasys برای بازی‌های بلاکچینی مناسب نیست. شبکه Oasys، یک بلاکچین عمومی است که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) هم سازگاری دارد. این پلتفرم، در حال حاضر به‌صورت خصوصی اداره می‌شود، اما اهداف اصلی آن، تبدیل شدن به ساختار DAO مانند (شبیه به Solana Labs) است.

ساختار بلاکچین Oasys، شامل چند لایه از جمله لایه Hub و لایه Verse است. لایه Hub، لایه ۱ یا لایه اجماع (Consensus layer) نامیده می‌شود و کم‌تر از لایه Verse مورد استفاده قرار می‌گیرد. لایه Verse، به‌عنوان لایه ۲ یا لایه اجرا (the Execution layer) شناخته می‌شود و در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد. شبکه Oasys، با الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) کار می‌کند و همین باعث می‌شود تا انرژی کم‌تری مصرف کند و به محیط‌زیست آسیب نزند. بخش Osys Architecture در بلاکچین Oasys، به‌صورت تخصصی برای توسعه بازی‌های بلاکچینی با یک پلتفرم شبیه به Web 2.0 طراحی شده که انعطاف‌پذیری قابل توجهی دارد و کاربردی‌تر است.

نگاهی به ساختار و سیستم کاری شبکه Oasys

شبکه بلاکچین برای عملکرد بهتر، از لایه ۱ و لایه ۲ بلاکچین برای استفاده حداکثری از خصوصیات هر دو طرف بهره‌مند شده است. لایه ۱ بلاکچین، شامل شبکه‌های زیرساخت است که تراکنش‌ها را بدون نیاز به شبکه دیگر، به تایید و ثبت نهایی می‌رساند. لایه ۲ بلاکچین، نقاط ضعف شبکه‌های قدیمی (مثل سرعت پایین و مقیاس‌پذیری کم) را پوشش می‌دهد. هوشمندانه‌ترین ویژگی بلاکچین Oasys، ترکیب خصوصیات هر ۲ لایه برای دست‌یابی به فضایی ماورایی و تخصصی است که به تمام دغدغه‌های گیمرها پاسخ می‌دهد.

با توجه به ویژگی‌های این شبکه بلاکچین، به‌جای این‌که همه بازی‌ها در یک لایه ایجاد شوند، از لایه ۲ برای طراحی و راه‌اندازی آن‌ها مخصوصاً بازی‌های خاص استفاده می‌شود. زیرساخت‌های بلاکچین Oasys، این امکان را برای توسعه‌دهندگان و بازی‌سازان فراهم کرده‌ تا از طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها بهره‌مند شوند.

در ساختار شبکه Oasys، داده‌ها و اطلاعات مثل NFT، در لایه ۱ میزبانی و در فضایی غیرمتمرکز نگه‌داری می‌شوند. پلتفرم Oasys با استفاده از کارمزد پایین (مبتنی بر Gas اتریوم)، توان عملیاتی بالا در فضای متمرکز لایه ۲ و غیرمتمرکز کردن لایه ۱، بهترین راه‌حل برای اجرای بازی‌های مبتنی بر بلاکچین محسوب می‌شود.

تاریخچه راه‌اندازی و توسعه شبکه Oasys

تاریخ راه‌اندازی رسمی پلتفرم Oasys به تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۲۰۲۲ مربوط می‌شود. البته، ۱۴ دسامبر سال ۲۰۲۲ بود که بلاکچین Oasys اعلام کرد که به‌عنوان بلاکچین منتخب برای توسعه و راه‌اندازی اولین بازی بلاکچینی شرکت ژاپنی DMM.com معرفی شده است. پلتفرم ژاپنی Oasys، شهرت امروز خود را مدیون میزبانی از بازی Kanpani Girls Re: BLOOM است. شرکت DMM.com، ورود خود به دنیای فناوری Web3 را در اوایل سال ۲۰۲۲ و با پشتیبانی شرکت‌هایی همچون CryptoGames، CryptoSpells و NFT wars آغاز کرد. دلایل انتخاب شبکه Oasys توسط شرکت بازی‌سازی DMM.com، عبارتند از:

  • تراکنش بسیار سریع و بدون تاخیر
  • هزینه کارمزد صفر برای کاربران
  • برخورداری از فضای مورد نیاز فناوری بازی‌های مبتنی بر بلاکچین

بازی Kanpani Girls، اولین بازی مبتنی بر بلاکچین است که به‌ سبک نقش‌آفرینی و سازگار با  پلتفرم موبایل و مرورگرهای کامپیوتری ساخته شده است. این بازی، برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و حالا قصد دارد تا بخش مربوط به Verse بازی را روی لایه ۲ بلاکچین Oasys اجرا کند. طبق پیشبینی‌ها انتشار می‌رود که بازی Kanpani Girls RE: BLOOM در سه‌ماهه دوم سال جاری یعنی سال ۲۰۲۳ منتشر شود.

شبکه Oasys، اخیراً Mainnet کامل خود را در ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی کرد. همچنین، این پلتفرم یک دوره فروش توکن خصوصی OAS را با ارزش ۲۰ میلیون دلار در ماه جولای سال ۲۰۲۲ شروع کرد که شرکت DMM.com از جمله شرکت‌کنندگان آن بود.

نقش بلاکچین Oasys در رهبری دنیای بازی‌های بلاکچینی

شرکت بازی‌سازی DMM

دایکی موریاما (Daiki Moriyama)، مدیر پلتفرم Oasys، گفته که مجموعه آن‌ها مشتاق است تا با ایجاد یک اکوسیستم برای گیمرها و توسعه‌دهندگان، فضای Web2 را به Web3 ارتقا دهد، میزبان بازی‌های نسل بعدی باشد و دنیای بازی‌های مبتنی بر بلاکچین را رهبری کند. او از فرصت همکاری نزدیک با شرکت بازی‌سازی DMM.com ابراز خوشحالی کرده و امیدوار است که تعامل آن‌ها در راستای پیشرفت اقتصادی در دنیای Web3 ادامه‌دار باشد. او عقیده دارد که ادامه همکاری‌های این شرکت بازی‌سازی ژاپنی با بلاکچین Oasys، می‌تواند دنیای گیمینگ را به مکانی بهتر برای همه بازی‌های مبتنی بر بلاکچین تبدیل کند.

اگر بخواهیم، نگاهی به پیشینه موفقیت‌آمیز شرکت DMM.com، داشته باشیم، باید روی بازی Kanpani Girls متمرکز شویم. بازی Kanpani Girls، یک بازی محبوب و مبتنی بر مرورگر محسوب می‌شد که توسط شرکت DMM GAMES منتشر شده بود و مجموعاً ۲.۵ میلیون کاربر فعال داشت. فضای بازی از یک دنیای فانتزی قرون وسطایی می‌گذشت و گیمرها به‌عنوان رئیس یک شرکت خرابکار و باج‌گیر ظاهر می‌شدند. گیمرها در طول این بازی می‌توانستند کنترل دیگران را در دست بگیرند و به دنیایی عرفانی سفر کنند.

یکی از خصوصیات برحسته بازی Kanpani Girls، محتوای قابل توجه آن است که به گیمرها امکان تبادل ارزش را می‌دهد. به‌عبارت ساده‌تر، گیمرها می‌توانند ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ارزشمند هر کاراکتر در بازی را از آن خود کنند و به بازی کردن ادامه دهند. این بازی، در زمان راه‌اندازی، ساختاری استراتژیک داشت و امکان بازی چندین کاربر فعال به‌صورت هم‌زمان را فراهم می‌کند. بازی Kanpani Girls RE: BLOOM به ۲ زبان انگلیسی و ژاپنی در دسترس گیمرها قرار گرفته و حالا فرصت جهانی شدن را هم پیدا کرده است.

نحوه کارکرد شبکه Oasys چگونه است؟

بخش Oasys Architecture، از چندین لایه تشکیل شده و با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگاری دارد. لایه Hub در شبکه Oasys، دارای زنجیره جانبی(EVM sidechain for gaming) است و به‌صورت انحصاری برای بازی‌های Play to earn طراحی شده است. لایه دوم، یعنی لایه Verse، به‌نحوی طراحی شده است که توسعه‌دهندگان بازی می‌توانند به‌صورت مستقل و جداگانه به آن متصل شوند.

نکته جالب، این است که لایه Hub به‌صورت تخصصی برای حفظ عملکرد خود با استفاده از لایه Verse طراحی شده است. این ساختار منحصربه‌فرد، باعث شده‌ تا سرعت عمل در انجام تراکنش‌ها افزایش پیدا کند و کاربران برای معاملات خود انتظار نکشند. بالا رفتن سرعت تراکنش‌ها باعث شده است تا هزینه کارمزد یا گس مصرفی در بلاکچین Oasys به‌نحوی کاهش پیدا کند و تقریباً حذف شود (به‌صفر برسد).

معرفی ۱۳ ویژگی اصلی پلتفرم Oasys

واقعیت این است که Oasys فقط‌ و فقط برای ایجاد تجربه‌ای بهتر از بازی‌های کریپتویی طراحی و راه‌اندازی شده است. مزایای منحصربه‌فرد این بلاکچین در مقایسه با سایرین، مربوط به لایه‌های چندگانه آن می‌شود. لایه‌های Hub و Verse، برای از بین بردن چالش‌های همیشگی بازی‌های مبتنی بر بلاکچین طراحی شده‌اند و در ترکیب با سایر ویژگی‌ها کار می‌کنند. در ادامه، به همه این ۱۳ ویژگی کاربردی اشاره می‌کنیم.

لایه هاب (Hub Layer)

سازگاری این لایه (به‌عنوان لایه ۱) با ماشین مجازی اتریوم (EVM) مورد توجه است و باعث تبادل و ذخیره‌سازی ایمن داده‌ها می‌شود. از مزایای برجسته این لایه می‌توان به افزایش پایداری شبکه، مقیاس‌پذیری و در دسترس بودن قابلیت‌های ویژه آن اشاره کرد. ویژگی‌های لایه هاب، باعث دسترسی کامل به داده‌ها در لایه Verse می‌شوند و همیشه روی Rollup و FT/NFT Bridge قرار می‌گیرند.

پایداری بالای شبکه (High network Stability)

پایداری شبکه oasys

یکی از ویژگی‌های مهم بلاکچین Oasys، پایداری شبکه آن است. شبکه Oasys هم ساختاری شبیه به اتریوم دارد و زمان اضافه شدن بلاک جدید در آن، ۱۵ ثانیه است. لایه ۲ یا لایه Verse می‌تواند هزاران پلتفرم متصل به‌یکدیگر را در خود جا دهد و لایه هاب هم تمام انعطاف‌پذیری لازم را برای انجام این حجم از فعالیت‌ها را در اختیار کاربر می‌گذارد.

مقیاس‌پذیری بالا (High Scalability)

بخش Oasys Architecture، با توجه به لایه هاب و لایه‌های سطح بالاتر، مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به سایر بلاکچین‌های مشابه دارد. لایه Verse، ترافیک سنگین بلاکچین را مدیریت می‌کند. تراکنش‌های لایه Verse، از طریق Rollups ارسال می‌شوند و حداقل تاثیر ممکن را روی لایه هاب می‌گذارند.

دسترسی به داده‌های بالا (High Data Availability)

در حالی که لایه هاب برای افزایش پایداری و مقیاس‌پذیری، مهندسی شده، هدف دیگر آن پشتیبانی از دسترسی به داده‌هاست. این قابلیت، شامل انتقال و ذخیره‌سازی داده‌ها در بلاکچین است. به‌عبارت ساده‌تر، داده‌های تراکنش‌ها در لایه Verse، به‌منظور تایید شدن در لایه هاب منعکس می‌شوند و در دسترس هستند.

سازگاری با محیط‌زیست

شبکه‌های بلاکچین، به‌دلیل مصرف بیش‌ازاندازه از انرژی، همواره به‌عنوان یکی از دشمنان جدید محیط‌زیست محسوب می‎شوند. بلاکچین Oasys، در مقایسه با سایر بلاکچین‌های مخصوص بازی، انرژی بسیار کم‌تری مصرف می‌کند و دوست‌دار محیط‌زیست است.

لایه Verse

لایه دوم بلاکچین Oasys، لایه Verse نام دارد. به‌لطف طراحی ویژه لایه Verse، ویژگی‌های پیشرفته‌ای خلق شده‌اند که باعث می‌شوند بلاکچین Oasys عملکرد بهتری داشته باشد.

قابلیت‌های Rollup، Verifiers، Verse Builders و Optimistic Rollups

بخش Rollup در بلاکچین Oasys، از ۲مکانیزم Verifiers و Verse Builders استفاده می‌کند. این ۲ مکانیزم، مسئول ساخت و مدیریت لایه‌های Verse متصل به بلاکچین هستند. هرکدام از این مکانیزم‌ها دارای Verseهای متعددی هستند که سطوح مختلفی از برنامه‌های غیرمتمرکز dApps را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

قابلیت Oasys Optimistic Rollups هم از سرعت بهینه‌شده‌ای برخوردار است که باعث پشتیبانی قدرتمند از پردازش تراکنش‌ها می‌شود. برخلاف سایر قابلیت‌های شبکه‌ Oasys، بخش Oasys Optimistic دوره چالش ۷ روزه (seven-day challenge period) ندارد.

لایه خصوصی ۲ (Private layer 2)

سایر شبکه‌های بلاکچین، از یک زنجیره جانبی خصوصی مجاز استفاده می‌کنند، اما شبکه Oasys یک زنجیره خصوصی لایه ۲ دارد. این لایه خصوصی، از نظر فنی می‎تواند داده‌های مربوط به دارایی‌های دیجیتال بازی را تضمین کند. حتی اگر لایه ۲ خراب باشد، امکان بازیابی کامل داده‌ها برای گیمرها وجود دارد و چیزی از دست نمی‌‎رود. با استفاده از لایه خصوصی ۲، می‌توان تجربه کاربری بهتری را در مقایسه با بازی‌های مبتنی بر Web 2.0 داشت.

پشتیبانی از ZK-Rollups

در حال حاضر، بلاکچین Oasys فقط از قابلیت Oasys Optimistic Rollups پشتیبانی می‌کند. با تمامی این اوصاف، توسعه‌دهندگان این بلاکچین عقیده دارند که اضافه کردن لایه‌های ۲ اضافه‌تر می‌تواند باعث تقویت شبکه شود. معرفی رسمی قابلیت ZK_Rollups برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. این قابلیت باعث می‌شود تا راه‌حل‌هایی کاربردی برای افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم ایجاد شوند و Oasys هم در بالاترین جایگاه خود قرار بگیرد.

ایمن و مقاوم در برابر کلاهبرداری

مسئولیت اصلی Verse Builder، مدیریت گره‌ها (نودها)، انجام تراکنش‌ها بدون نیاز به پرداخت گس و استقرار قراردادهای هوشمند است. قدرت Verse Builder، به‌لطف توسعه برنامه‌های DApps است و باعث می‌شود تا امکان کلاهبرداری و فعالیت‌های خرابکارانه به‌حداقل برسد.

طراحی توکن انعطاف‌پذیر

ساختار ویژه Oasys Architecture در بلاکچین Oasys، باعث شده تا امکان پشتیبانی کردن از توکن‌های قابل تعویض و توکن‌های غیرقابل تعویض به‌صورت هم‌زمان وجود داشته باشد. به‌طورکلی، ۳ نوع توکن وجود دارند؛ از جمله توکن‌های با استفاده محدود (restrictive-use tokens)، توکن‌های با قابلیت تعامل بالا (highly interoperable tokens) و توکن‌های شبکه خارجی (external network tokens).

پل زنجیره‌ای متقاطع برای FT و NFT

قابلیت پل زنجیره‌ای متقاطع (cross-chain Bridge)، امکان قرار گرفتن زنجیره‌های vFT/vNFT را روی لایه Verse فراهم می‌کنند. با توجه به چنین قابلیت‌هایی، جفت oFT/oNFT از طریق لایه هاب، متصل خواهند شد، اما از طریق لایه Verse عملی می‌شوند و  قابل استفاده هستند.

با استفاده از پل زنجیره‌ای متقاطع، می‌توان جفت‌های FT/NFT را به بلاکچین‌های دیگر انتقال داد. ضمناً جفت exFT/exNFT روی بلاکچین دیگر ساخته می‌شوند و در هر ۲ لایه بلاکچین Oasys و از طریق پل زنجیره‎‌ای متقاطع در دسترس هستند. این قابلیت بلاکچین Oasys، باعث می‌شود تا بتوان از نشانه‌های مختلف برای اهداف به‌خصوص در بازی‌های مبتنی بر بلاکچین استفاده کرد.

حاکمیت شبکه (governance)

سیستم حاکمیت زنجیره‌ای (on-chain governance) باعث می‌شود تا مشروعیت شبکه Oasys حفظ شود. جامعه Oasys (the Oasys community)، تصمیم‌گیری‌های خود را با استفاده از ۳ بدنه اصلی اداره می‌کند که عبارتند از:

  • دارندگان توکن OAS: دارای قدرت ارائه پیشنهاد و رای دادن هستند.
  • نهاد شورا (the Council): دارای اعضای منتخب از کاربران و شرکت‌کنندگان است.
  • نهاد حاکمیتی کمیته فنی (the Technical Committee):شامل توسعه‌دهندگانی است که باگ‌ها را با توجه به پیشنهادهای فنی برطرف می‌کنند.

اطلاعات توکنومیک راجع به توکن OAS

توکن اختصاصی بلاکچین OAS نام دارد و نقشی کلیدی و مهم در انجام بازی‌های کریپتویی بازی می‌کند. البته، توکن OAS، خود به ۳ توکن جزئی دیگر تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • توکن‌های Verse
  • توکن‌های Game
  • توکن‌های DApp

توکن‌های OAS، به‌صورت تخصصی برای پشتیبانی از زیرساخت‌های اکوسیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند. توکن‌های Verse، برای پشتیبانی از اقتصاد داخلی و ساخت لایه‌های Verse ساخته شده‌اند. توکن‌های Game و DApp هم برای توسعه‌دهندگان ساخته شده‌اند تا بتوان توکنومیک بازی‌ها را تا حد امکان تقویت و تامین کرد.

در زمان راه‌اندازی بلاکچین Oasys، عرضه توکن OAS، برابر با ۱۰ میلیارد توکن بود. از این مقدار توکن‌ها، ۳۸ درصد به جامعه و اکوسیستم Oasys تعلق دارد؛ ۲۱ درصد دیگر برای استیکینگ OAS استفاده می‌شود؛ ۱۵ درصد برای صندوق توسعه، ۱۴ درصد برای حامیان اولیه و ۱۲ درصد هم برای بنیاد Oasys است. طبق پیش‌بینی‌های سایت  PricePrediction، قیمت توکن OAS به این شرح است:

پیش‌بینی قیمت OAسال
بین ۰.۰۸۶ تا ۰.۱۰ دلار۲۰۲۳
بین ۰.۱۸ تا ۰.۲۲ دلار۲۰۲۵
بین ۱.۱۸ تا ۱.۳۸ دلار۲۰۳۰

آینده برای گیمرها است

سال ۲۰۲۲ سالی بسیار خوب برای گیمرها بود. آمار و ارقام نشان می‌دهد که در این سال، حوزه گیمینگ بیشترین میزان توجه را به خود نشان داده است. تلفیق بلاکچین و گیمینگ خبری بسیار خوشنود کننده برای طرفداران این حوزه است. نوآوری‌های بلاکچین Oasys می‌تواند به صنعت گیمینگ کمک شایانی کند و به رشد هر چه بیشتر این حوزه بیانجامد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا