بلاکچین

شبکه اومنی چیست؟ ارتباط omni layer با بیت کوین

در اوایل راه‌اندازی بلاکچین بیت کوین، علاقمندان به دنیای غیرمتمرکز و سایفرپانک‌ها (طرفداران جنبشی آزاد که به دنبال حفاظت از حریم خصوصی و بهبود امنیت با استفاده از دانش رمزنگاری هستند) استقبال گسترده‌ای از این پول نوظهور کردند. اما با گذشت سال‌ها، علاقمندان بیت کوین متوجه ضعف‌های این بلاکچین شدند. بنابراین توسعه‌دهندگان به ارائه راه‌کارها و ابزارهای مختلف پرداختند تا این نقص‌ها را جبران کنند. یکی از این راه‌کارها که به افزایش بهره‌وری شبکه‌ی بیت کوین کمک کرده است، ایجاد لایه‌ای جداگانه از شبکه اصلی ولی متصل به آن است. شبکه اومنی نیز به عنوان لایه‌ای در بالای بلاکچین بیت کوین عمل می‌کند. در این مقاله به بررسی لایه اومنی می‌پردازیم و کاربردهای این شبکه را توضیح می‌دهیم.

شبکه اومنی چیست؟

شبکه اومنی پلتفرمی غیرمتمرکز، همتا به همتا و توزیع‌شده است که بر اساس بلاکچین بیت کوین ساخته شده است.

این شبکه که در سپتامبر ۲۰۱۲ با انتشار وایت‌پیپر توسط JR Willett راه‌اندازی شد، در آغاز مسترکوین نام داشت و در ادامه فعالیت مسترکوین در سال ۲۰۱۵ به اومنی تغییر نام داد.

پروتکل OMNI یکی از اولین پروتکل‌های زنجیره جانبی است که بر روی بلاکچین بیت کوین ساخته شده است. هدف این شبکه فراهم کردن عملکردهای مالی اضافی در بالای شبکه‌ی بیت کوین است.

لایه امنی به ویژه در روزهای اولیه توسعه فناوری بلاکچین بسیار محبوب بود، زیرا جایگزین‌های کمی برای آن وجود داشت. هسته‌ی اصلی شبکه یعنی Omni Core، یک هسته بیت کوینیِ ارتقا یافته است که شامل تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیت کوین است. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های خود را به راحتی و با استفاده از این شبکه در بلاکچین بیت کوین تراکنش کنند.

پروتکل Omni همچنین اولین شبکه‌ای بود که استیبل کوین تتر را بر روی بلاکچین راه‌اندازی کرد. در سال‌های بعد، همزمان با راه‌اندازی سایر بلاک‌چین‌ها، تتر توکن‌های خود را بر روی چندین بلاکچین ضرب کرد. اما شایان ذکر است که این لایه همچنان سومین شبکه بزرگی است که تتر برای ضرب کردن USDT استفاده می‌کند. البته صرافی بایننس چند ماه قبل خبری مبنی بر حذف تتر اومنی منتشر کرد.

شبکه اومنی چگونه کار می‌کند؟

قرارداد هوشمند در لایه اومنی

پروتکل OMNI این امکان را می‎دهد که توکن‌سازی و سایر ویژگی‌های قرارداد هوشمند در شبکه بیت کوین قابل اجرا شود، بنابراین برای انجام این کارها به ساخت بلاکچین اختصاصی نیازی نیست.

وظیفه بلاکچین بیت کوین اجرای عملیات منطقی پایه است، بنابراین برای اجرای عملیات سفارشی‌سازی شده از شبکه اومنی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه اصطلاحا این شبکه در بالای بلاکچین بیت کوین قرار دارد، امکان ارتباط مداوم با پلتفرم بیت کوین مهیا شده است.

در مارس ۲۰۱۴ قابلیتی به این لایه اضافه شد به نام OP_RETURN که امکان اجرای قراردادهای هوشمند را بدون تغییر بر لایه اصلی (بیت کوین) فراهم می‌کند. در واقع استیبل‌کوین دلاری تتر نیز با استفاده از همین قراردادهای هوشمند در این لایه ساخته شده است.

پروتکل OMNI با استفاده از این ارتباط مداوم و پشتیبانی شبکه بیت کوین، از قدرت هش و امنیت مکانیزم اجماع اثبات کار بلاکچین بیت کوین بهره می‌برد.

کاربردها و محصولات شبکه اومنی

کاربردهای پروتکل Omni

لایه امنی ابزاری ایده‌آل برای ایجاد و تبادلِ ارزهای سفارشی‌سازی شده است. همچنین سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر بلاکچین را با جمع‌آوری ارزهای دیجیتال به روشی ایمن، غیرمتمرکز، همتا به همتا و بدون واسطه امکان‌پذیر می‌کند. در ادامه به کاربردهای این پلتفرم می‌پردازیم.

صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال

پلتفرم OmniDEX به هر کاربر اجازه می‌دهد تا بدون واسطه یک سفارش برای خرید یا فروش ارسال کند. هنگامی که یک سفارش تکمیل شود، تراکنش اجرا می‌شود. به عنوان مثال، یک فروشنده می‌تواند یک تراکنش را به شبکه پیشنهاد دهد و یک ارز و مبلغ مورد نظر را مشخص کند. سپس هر کاربری که مایل به خرید است، می‌تواند بلافاصله تراکنش را مستقیماً در شبکه انجام دهد. کل فرآیند به صورت همتا به همتا و بدون هیچ واسطه‌ای انجام می‎شود.

دارایی‌های سفارشی‌شده

شبکه اومنی به عنوان پُلی بین آلتکوین‌ها، قراردادهای هوشمند و بلاکچین بیت‌ کوین عمل می‌کند. ایجاد و تبادل ارزهای دیجیتال سفارشی‌سازی‌ شده را آسان‌تر می‌کند. طبق گزارش Omni Explorer، در حال حاضر ۸۸۱ دارایی برای معامله در  این لایه در دسترس است.

تامین مالیِ جمعی مبتنی بر بلاکچین

شبکه اومنی مانند Kickstarter به عنوان یک پلتفرم جمع‌سپاری عمل می‌کند، البته به روشی غیرمتمرکز. این شبکه از ایده‌ها و نوآوری‌های بلاکچینی با فراهم کردن سرمایه لازم بدون دخالت شخص ثالث حمایت می‌کند. شرکت‌کنندگان می‌توانند بیت‌کوین یا توکن‌های دیگر را مستقیماً به یک آدرس صادرکننده ارسال کنند یا ICO خود را در این لایه ایجاد کنند.

توکن‌های محبوب در لایه اومنی

یکی از محبوب‌ترین توکن‌های بر اساس ارزش بازار که در شبکه اومنی ساخته شده‌ است، ارز دیجیتال MAID است. این توکن برای پشتیبانی از توسعه شبکه MaidSafeCoin ایجاد شده است. این پروژه رمز ارز دیگری دارد به نام EMAID که امکان پیش خرید ارز اصلی شبکه را فراهم می‌کند.

تتر در شبکه اومنی

تتر (USDT) تا حد زیادی محبوب‌ترین توکن در شبکه اومنی است و رابطه طولانی با این پروتکل دارد، که به آغاز تأسیس بنیاد مسترکوین باز می‌گردد.

براک پیرس، یکی از بنیانگذاران تتر، یکی از اعضای اصلی این بنیاد بود؛ در حالی که کریگ سلرز، یکی دیگر از بنیانگذاران تتر، مدیر ارشد فناوری بنیاد مسترکوین بوده است.

پروتکل OMNI از زمانی که در سال ۲۰۱۴ در شبکه بیت کوین راه‌اندازی شد، پایه و اساس فناوری برای ایجاد توکن Tether بوده است. البته در حال حاضر توکن‌های تتر به روز شده‌اند تا با بلاکچین‌های اتریوم، EOS، ترون، الگورند و سایر شبکه‌ها نیز کار کنند. این ارز دیجیتال محبوب در حال حاضر با ارزش بازار بیش از ۶۶ میلیارد دلار سومین رمزارز بازار است.

کیف پول OmniWallet

ابزار Omniwallet نوعی از کیف پول تحت وب است که هدف آن ایجاد امنیت و پشتیبانی از ارزهای مختلف است. البته طبق گفته سایت اومنی‌ولت این کیف پول در حال بروزرسانی است و در آینده با نسخه‌ی کامل‌تری روبرو خواهیم بود.

این کیف پول قابلیت پشتیبانی از بیت کوین، کوین OMNI و توکن‌های تست این شبکه را دارد. البته کیف پول‌های اختصاصیِ بیت کوین زیادی هستند که قابلیت پشتیبانی از بلاکچین‌های مختلف را دارند مانند کوینومی، که از نظر امنیت و کاربری بسیار حرفه‌ای‌ تر از این کیف پول است.

کوین OMNI و کاربرد آن در لایه اومنی

کوین اومنی، رمز ارز بومی پروتکل OMNI است که در حال حاضر قیمتی برابر با ۰.۵۷ دلار دارد. مارکت‌کپ این ارز در حال حاضر تنها ۳۲۰ هزار دلار دارد و رتبه ۱۷۸۵ کوین‌مارکت‌کپ را به خود اختصاص داده است.

این ارز دیجیتال تنها در صرافی بیت فینکس قابل خریداری است و حجم معاملات روزانه آن برابر با ۱.۳۴ دلار است.

بالاترین قیمت این کوین در ژانویه ۲۰۱۸ رقم خورده که ۱۲۹ دلار بوده است و در حال حاضر ۹۹.۶ درصد از سقف قیمتی خود فاصله دارد.

طبق اطلاعات موجود در یکی از سایت‌های این پلتفرم، کوین‌ OMNI برای استفاده از برخی ویژگی‌های لایه امنی مانند اجرای قراردادهای هوشمندِ اختصاصی ضروری است. تعداد کل کوین‌های موجود ۶۱۹۴۷۸.۶ است و هیچ OMNI دیگری هرگز ایجاد نخواهد شد. علاوه بر این، کوین OMNI را نمی‌توان استخراج کرد. این تعداد کوین، در نتیجه‌ی یک جمع‌سپاریِ مالیِ عمومی به سبک Kickstarter.com ایجاد شده است.

لازم به ذکر است قیمت این کوین، ارتباطی به قیمت بیت کوین ندارد و دو دارایی جدا محسوب می‌شوند.

پیشرفت‌های شبکه بیت کوین و آینده لایه اومنی

پروتکل Omni با توجه به نیازهای موجود در شبکه بیت کوین ایجاد شد و تا سال‌ها نیز این نیازها را مرتفع کرده بود. حتی استیبل‌کوین بزرگ تتر نیز در آغاز در این شبکه راه‌اندازی شد. اما با پیشرفت روزافزون صنعت بلاکچین و کریپتو این پروژه از این نوآوری‌ها جامانده است؛ تا آنجا که به تازگی متخصصان شبکه بیت کوین از اجرای قراردادهای هوشمند DLC بر روی بلاکچین اصلی بیت کوین خبر داده‌اند. قراردادهای هوشمند DLC به قراردادهای اختصاصی و هوشمند شبکه بیت کوین گفته می‌شود که از سرعت و انطباق‌پذیری بالایی برخوردارند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اجرای این قراردادها و ساخت توکن در شبکه اصلی ایمن‌تر و مطمئن‌تر از اجرای آن در لایه‌ی ثانویه شبکه اومنی خواهد بود.

به نظر شما، امکان بازگشت این شبکه به رونق سابق وجود دارد؟ چه آپدیتی می‌تواند اومنی را احیا کند؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا