صرافی ها

صرافی پنگولین چیست؟ نحوه کار با صرافی غیرمتمرکز پنگولین (Pangolin)

بازارسازان خودکار یا Automated Market Makers، تاثیرات بسیار زیادی بر فضای بازارهای مالی غیرمتمرکز می‌گذارند. علی‌رغم مزایا و ویژگی‌های مثبتی که این بازارسازان روی دنیای کریپتوکارنسی می‌گذارند، چالش‌هایی هم دارند که نمی‌توان آن‌ها در نظر نگرفت. برای مثال، بازارسازان خودکار در شبکه اتریوم، مشکلات بسیاری را مثل هزینه کارمزد (Gas) بالا و کاهش مقیاس‌پذیری (به‌علت ازدحام زیاد کاربران) به‌وجود آورده‌اند. در این میان، صرافی پنگولین از جمله راه‌حل‌هایی است که برای بهبود عملکرد AMMها طراحی شده‌ است. صرافی پنگولین، در قلب پروژه اوالانچ (Avalanche) قرار دارد که خود، پلتفرمی بهبودیافته برای کار با دیفای محسوب می‌شود.

صرافی پنگولین، درواقع یک بازار ساز خودکار است که در پروژه اوالانچ اجرا می‌شود و معاملات ارز دیجیتال را برای کاربران و معامله‌گران، آسان و ارزان می‌سازد. ما در این مطلب از بلاگ والکس سعی داریم تا در مورد جزئیات این صرافی غیرمتمرکز، امکان استفاده کاربران ایرانی از آن، توکن PNG و هرآن‌چیزی که به پنگولین مربوط می‌شود، به بحث بنشینیم.

پنگولین، در فوریه ۲۰۲۱ توسط آزمایشگاه ویژه اوالانچ (Ava Labs) راه‌اندازی و به‌دنیای بزرگ کریپتوکارنسی معرفی شد. این پلتفرم، یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر بازارسازی خودکار (DEX) است که در پروژه اوالانچ اجرا می‌شود. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر شویم، از پنگولین باید به‌عنوان یک مدل از AMMها یاد کنیم که به‌عنوان یونی‌سواپ (Uniswap) استفاده می‌شود. این صرافی، توکن بومی و حاکمیتی خودش را دارد که با عنوان PNG شناخته می‌شود. کاربران و معامله‌گران می‌توانند با استفاده از توکن PNG، همه توکن‌های میزبانی‌شده در شبکه‌های بلاکچین اتریوم (Ethereum) و اوالانچ (Avalanche) را معامله کنند.

صرافی پنگولین (Pangolin Exchage) چیست؟

هدف از توسعه و راه‌اندازی پنگولین، فراهم کردن بستری مناسب برای انجام تراکنش‌ها و معاملات سریع و ارزان است. تیم توسعه‌دهنده پنوگولین، متعهد شده است تا بهترین فرصت‌های معاملاتی را برای کاربران رقم بزند و البته سود خود را به حداکثر میزان ممکن برساند. علاوه بر همه این‌ها، برای این‌که صرافی پنگولین بتواند به کاربران اتریوم هم امکان معامله بدهد، از ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کند.

مهم‌ترین پرسش این است که ویژگی برجسته پنگولین، از چندین ویژگی مهم اوالانچ (از جمله تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر) در شبکه بلاکچین اتریوم استفاده می‌کند. برای مثال، این صرافی می‌تواند ۴۵۰۰ تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد و این در حالی است که اتریوم فقط می‌تواند ۱۵ الی ۳۰ تراکنش را در ثانیه به سرانجام برساند. علاوه‌براین، با مقیاس‌پذیری پنگولین، شبکه اوالانچ می‌تواند تراکنش‌های به‌مراتب بیشتری را نسبت به سایر AMM ها پردازش کند. ضمناً، کاهش کارمزدها یا هزینه Gas در اوالانچ، معاملات را در پنگولین ارزان‌تر از شبکه‌هایی مثل اتریوم می‌سازد.

نگاهی به نحوه عملکرد صرافی پنگولین

فارمینگ در صرافی پنگولین

ساختار پنگولین با توجه به ساختار شبکه اوالانچ طراحی شده است و به‌همین دلیل به‌راحتی از توکن‌های اتریوم پشتیبانی می‌کند. پروتکل AMM به‌نحوی کار می‌کند که تراکنش‌ها می‌توانند در برابر دارایی‌های موجود در استخرهای نقدینگی (liquidity pools) به‌درستی انجام شوند. برای این‌ که بتوان به یک ارائه‌دهنده نقدینگی (liquidity provider) در صرافی پنگولین تبدیل شد، باید ۲ دارایی مختلف را در استخرهای آن ارائه داد. وقتی‌که تراکنش انجام می‌شود، کارمزدهایی شکل می‌گیرند که در نهایت به‌عنوان پاداش به ارائه‌دهندگان نقدینگی تعلق می‌گیرد. به‌عبارت ساده‌تر، کارمزد ارزانی که در پنگولین دریافت می‌شود، نهایتاً خرج افزایش انگیزه ارائه‌دهندگان نقدینگی در این پلتفرم می‌شود.

پنگولین، علاوه بر تامین نقدینگی، این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا توکن‌های مختلف را از یک شبکه به شبکه دیگر منتقل کنند. همچنین، می‌توان توکن‌های PNG را به توکن‌های AVAX (توکن بومی اوالانچ) و نهایتاً به توکن‌های اتریوم تبدیل کرد؛ این فرایند بی‌نظیر و سودآور با توجه به استخرهای نقدینگی خودکار (automated liquidity pools) انجام می‌شود.

صرافی پنگولین، در حال حاضر یکی از بهترین‌های دنیای DEX در اوالانچ محسوب می‌شود. ویژگی معروف به “Super Farm”، همان چیزی است که باعث استخراج نقدینگی در پنگولین می‌شود. با توجه به این ویژگی است که کاربران می‌توانند از طریق فارمینگ ارز دیجیتال در استخرهای نقدینگی، تا ۱۱۵ درصد سود، کسب کنند. شرایط استیکینگ ارز دیجیتال هم در پنگولین ساده است و با بازدهی تقریباً ۲۴ درصدی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. فراموش نکنید که شما برای استیکینگ ارز دیجیتال در پنگولین، به کیف پول اوالانچ یا اتریوم نیاز دارید.

سرویس‌های منحصربه‌فرد پنوگولین برای کاربران

معاملات ارز دیجیتال در پنگولین

پنگولین، علاوه‌براین‌که یک صرافی DEX همه‌چیزتمام برای اوالانچ محسوب می‌شود، مشکلات حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال را هم حل کرده است. با توجه به ویژگی‌های نوآورانه و فناوری‌هایی که در این صرافی تعبیه شده‌اند، عملکرد آن اساساً از رقبا و سایر صرافی‌ها متمایز می‌شود. در ادامه به برجسته‌ترین سرویس‌ها و قابلیت‌هایی که صرافی پنگولین به‌همراه دارد، اشاره می‌کنیم.

سرویس مبادله سواپ (Swaps)

پلتفرم پنگولین، یک رابط کاربری ساده و درعین حال، مملو از جزئیات مهم است. این صرافی، به‌ازای هر سوآپ یا معامله، ۰.۳ درصد کارمزد دریافت می‌کند. همه کارمزدهایی که توسط پنگولین دریافت می‌شوند، بین افراد مختلف و کیف پول اختصاصی آن تقسیم می‌شود. نحوه تقسیم کارمزد در صرافی Pangolin عبارت است از:

  • ارائه‌دهندگان نقدینگی: ۰.۲۵ درصد
  • سهامداران توکن PNG: 0.0425 درصد
  • هزینه کیف پول سواپ DAO در پنگولین: ۰.۰۰۷۵ درصد

کاربران پلتفرم پنگولین می‌توانند تجربه کاربری یک صرافی متمرکز را در این صرافی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند سفارشات محدودی را با توجه به توکن‌های مورد نظرشان و طبق پروتکل اختصاصی پنگولین تنظیم کنند. ضمناً آن‌ها می‌توانند از این قابلیت به‌عنوان استراتژی آربیتراژ (Arbitrage Strategy) در جهت کسب سود از نوسانات قیمت در بازار استفاده کنند.

قابلیت Super Farms

قابلیت Super Farms در صرافی پنگولین، یک مفهوم کاملاً منحصربه‌فرد است که باعث بهبود نقدینگی پروتکل این پلتفرم می‌شود. بسیاری از استراتژی‌هایی که در Super Farms وجود دارند، شامل توکن‌های مختلف و متعدد پاداش می‌شوند. بعضی از معروف‌ترین شرکای پنگولین که توکن‌های مختلفی را در آن ارائه می‌کنند، عبارتند از:

  • Lost Worlds (Lost)
  • Kalao (KLO)
  • Heroes Chained (HEC)

برنامه استخراج نقدینگی (Liquidity mining Program)

در برنامه استخراج نقدینگی صرافی پنگولین، توکن AVAX و توکن PNG به‌عنوان توکن‌های پایه در استخرها توزیع می‌شوند. وقتی که توکن پایه در یکی از استخرهای AVAX نباشد، نقدینگی استخر توسط ارزش توکن پایه معادل با توکن AVAX تعیین می‌شود. استخرهای توزیع AVAX عبارتند از:

  • AVAX/ETH
  • AVAX/USDT
  • AVAX/PNG

پل‌ها یا Bridges

کاربران با استفاده از قابلیت پل اوالانچ (AB)، می‌توانند توکن‌هایی با استاندارد ERC-20 را از اتریوم به زنجیره C-Chain شبکه اوالانچ و بالعکس منتقل کنند. این قابلیت صرافی پنگولین باعث می‎‌شود تا تراکنش‌ها و معاملات ارز دیجیتال از شبکه‌های بلاکچین مختلف به‌یکدیگر پُل بزنند و متصل شوند.

۴ مزیت ویژه صرافی غیر متمرکز پنگولین

صرافی Pangolin، راه‌کارهای بسیاری را برای مسائل و چالش‌های مرتبط با شبکه اتریوم ارائه کرده است. اوالانچ، برای ارائه همه ابزارهای کمک‌کننده پنگولین طراحی شده و این صرافی را در قلب خود جا داده است. در ادامه به ۴ مزیت ویژه این صرافی اشاره می‌کنیم که آن را به یک پلتفرم بی‌رقیب در دنیای DEX تبدیل کرده‌اند.

  • دسترسی کامل به توکن‌ها: ازآنجایی‌که صرافی پنگولین با تمام ابزارهای اتریوم سازگار هستند، امکان دسترسی کاربران به همه توکن‌های جدید وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از ویژگی‌های استیبل کوین‌ها (از جمله USDT، USDC و غیره)، توکن اتریوم (ETH) را از بلاکچین اتریوم به اوالانچ انتقال دهید.
  • اتصال هم‌زمان به کیف پول‌ها: پنگولین، پلتفرمی است که فرصت تعامل و ادغام کیف‌پول‌های مختلف از بلاکچین‌های متفاوت را فراهم کرده است. به‌عنوان مثال، کاربران می‌توانند به کیف پول متامسک (Metamask) متصل شوند و توکن‌های مختلف ERC-20 را مورد بررسی قرار دهند.
  • تراکنش‌های ارزان‌قیمت: یکی از جذاب‌ترین کارکردهای صرافی پنگولین، کارمزد پایین آن است. این، بدان معناست که کارمزد تراکنش‌ها در پنگولین در مقام مقایسه با سایر صرافی‌های DEX مثل Uniswap و SushiSwap به‌مراتب کمتر است.
  • سرعت شگفت‌انگیز: پنگولین، ویژگی‌های مهم و برجسته اوالانچ را به ارث برده است. تراکنش‌های کاربران در این صرافی معمولاً در عرض چند ثانیه پردازش می‌شوند. با انجام تراکنش‌های سریع و آنی، می‌توان از تصمیمات نادرست جلوگیری کرد و به سودآوری رسید.

نحوه خریدوفروش ارز دیجیتال در صرافی Pangolin

معامله در پنگولین بسیار ساده و سرراست است؛ برای شروع باید کیف پول متامسک داشته باشید. در ابتدا، با کلیک کردن روی کیف پول متامسک و اتصال به آن، قفل کیف پول پشتیبانی‌شده خود را باز کنید.

اتصال متامسک به پنگولین

کیف پول متامسک را که به شبکه اوالانج متصل است، تنظیم کنید و پس از راه‌اندازی آن، هر مقدار توکن AVAX را که در نظرتان است در آن قرار دهید و معاملات ارز دیجیتال را شروع کنید.

نقدینگی استخراج AVAX-PNG

شما می‌توانید در بخش‌های مختلف صرافی پنگولین به جست‌وجو و کاوش مشغول شوید و ویژگی‌های مختلف آن را کشف کنید.

معرفی کامل توکن اختصاصی پنگولین: PNG چیست؟

توکن PNG

توکن PNG، ارز حاکمیتی پنگولین است که باعث تسهیل عملکرد کلی پلتفرم و سوق دادن آن به سمت توسعه بیشتر می‌شود. مجموع توکن در گردش آن برابر با ۱۱۷ میلیون و مجموع عرضه کل آن برابر با ۲۳۰ میلیون PNG است. البته مجموع عرضه کل این توکن، قبلا برابر با ۵۳۸ میلیون PNG بود که حالا تقریباً نصف شده است. طبق اطلاعات به‌روز سایت CoinMarketCap،  توکن PNG در زمان نگارش این مقاله و در اوایل دسامبر سال ۲۰۲۲ با قیمت ۰.۰۴۴۷۶ دلار معامله می‌شود.

بررسی وضعیت توکنومیک PNG

توکن بومی صرافی پنگولین، یعنی PNG به‌صورت کاملاً غیرمتمرکز و در بین جامعه این پلتفرم توزیع شده است. البته، تیم توسعه‌دهنده و بنیان‌گذار، مشاوران و سایر طرفین این صرافی، هیچ مقداری از توکن‌های PNG را دریافت نمی‌کنند. قرار بود که ۲۵۶ میلیون توکن PNG برای چهار سال اول و باقی آن در هر چرخه چهار ساله توزیع شوند. با تمامی این اوصاف، وضعیت توکنومیک PNG در سپتامبر سال ۲۰۲۱ تغییر کرد و مجموع حداکثری عرضه این توکن به ۲۳۰ میلیون PNG کاهش یافت.

توکن‌های PNG چگونه و بین چه افرادی توزیع شده‌اند؟

نحوه تقسیم و توزیع اولیه توکن‌های PNG عبارت است از:

  • ●     ۹۵ درصد برای استخراج نقدینگی
  • ●     ۵ درصد به Airdropها

در حال حاضر، حدود ۸۳ درصد از توکن‌های PNG به ارائه‌دهندگان نقدینگی و ۱۳ درصد باقی‌مانده به خزانه تخصیص یافته است.

شیوه حاکمیتی صرافی پنگولین با استفاده از PNG

کاربرد اصلی PNG، کنترل پروتکل صرافی Pangolin است. نگه‌داشتن توکن‌های PNG این امکان و اجازه را به کاربران می‌دهد تا در اداره هرچه‌بهتر این صرافی فعالیت کنند و سهیم باشند. پنگولین، به‌عنوان یک پروتکل غیرمتمرکز، پیشنهادات توسعه خود را از سوی جامعه دریافت می‌کند. پیشنهادات کاربران و فعالان این صرافی، برای رای‌گیری در اختیار سایرین قرار داده می‌شود و بدین‌ترتیب، عملکردهای اساسی مثل خزانه‌داری پلتفرم، هزینه پروتکل و غیره تامین می‌شود. توکن PNG، برای مواردی دیگری همچون استیکینگ و فارمینگ ارز دیجیتال (برای کسب پاداش در استخرها) در صرافی پنگولین استفاده می‌شود.

مزیت صرافی پنگولین برای معامله‌گران ایرانی

با توجه به این‌ که کاربران ایرانی به‌دلیل تحریم‎های اقتصادی و اجباری شدن احراز هویت نمی‌توانند به‌صورت مستقیم وارد صرافی‌های ارز دیجیتال شوند، پنگولین گزینه خوبی برای معاملات آن‌ها محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های صرافی Pangolin، اختیاری بودن احراز هویت کاربران است و این مسئله برای کابران ایرانی، یک مزیت محسوب می‌شود.

البته، قابلیت احراز هویت اجباری از جمله ویژگی‌هایی است که باعث افزایش امنیت پلتفرم‌های ارز دیجیتال می‌شود. به‌عقیده بسیاری از تحلیل‌گران و صاحب‌نظران، صرافی‌های DEX مثل صرافی پنگولین، معمولاً امنیت پایینی دارند و قابلیت بازیابی اطلاعات و موجودی حساب در آن‌ها کم‌رنگ است.

چشم‌اندازی بر آینده درخشان پنگولین

با نگاهی به ویژگی‌های جالب صرافی پنگولین، می‌توان به این نکته پی برد که چرا این پلتفرم، بزرگ‌ترین صرافی DEX در اوالانچ محسوب می‌شود. بسیاری معتقد هستند که صرافی Pangolin رقیبی شایسته برای شبکه اتریوم محسوب می‌شود؛ چرا که قابلیت‌های ویژه آن باعث می‌شود تا بسیاری از مشکلات موجود در اتریوم برطرف شود.

پنگولین، از اکثر پروژه‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کند. با در نظر گرفتن همه این قابلیت‌ها می‌توان چشم‌اندازی روشن از آینده درخشان این صرافی غیرمتمرکز داشت و به رشد روزافزون توکن بومی آن یعنی PNG امیدوار بود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا