NFT

پروتکل اثبات حضور چیست؟ معرفی پواپ POAP

استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در قالب آثار هنری، آواتارها و دارایی‌های درون بازی در چند سال گذشته رشد زیادی کرده است. اما با وجود تعداد بیشمار پروژه های nft، در حال حاضر کاربردهای محدودی برای این نوع دارایی‌ها وجود دارد. با این حال، یکی از موارد استفاده کاربردی‌تر که در طول رویداد ETHDenver سال ۲۰۱۹ معرفی شد، پروتکل اثبات حضور (Proof of Attendance Protocol) یا به اختصار پواپ است که به NFTها کاربرد ویژه‌ای بخشیده است. در این مقاله به معرفی الگوریتم پواپ می‌پردازیم و با قابلیت‌ها و مزایای این پلتفرم بیشتر آشنا خواهیم شد.

پروتکل اثبات حضور چیست؟

پروتکل اثبات حضور در قالب یک توکن غیرقابل تعویض NFT به شرکت‌کنندگان یک رویداد، دوره یا فعالیت داده می‌شود. در واقع این نشان قدردانی برای حضور در یک رویداد آنلاین یا واقعی است. در حال حاضر الگوریتم پواپ به ابزاری مفید برای پروژه‌های کریپتویی تبدیل شده است تا بتوانند کاربران فعال و اعضای جامعه خود را بشناسند و از آنها حمایت کنند. چند نمونه از رویدادهایی که از پواپ استفاده کرده‌اند عبارتند از:

  • EthGlobal
  • کنفرانس Dappcon برلین
  • کنفرانس انجمن اتریوم پاریس

همچنین  پروژه متاورسی دیسنترالند به طور مرتب POAPهایی را برای کاربران خود ارسال می‌کند تا بدین وسیله از آنها حمایت کند. علاوه بر این، چندین پروژه ارز دیجیتال نیز از این توکنها برای تعامل با جامعه خود استفاده می‌کنند. DAO‌هایی مانند Sushi Swap و ShapeShift توکن‎‌های POAP را بین شرکت‌کنندگان در جلسات AMA و رای‌دهندگان پیشنهادات حاکمیتی توزیع می‌کنند.

در کنار پروژه‌های کریپتویی که به پواپ‌ها روی آورده‌اند، باید به شرکت‌های بزرگی مثل گلدمن ساکس، فروشگاه اینترنتی ebay، مجله vogue، تی موبایل و گیت‌هاب اشاره کرد.

استفاده از پواپ در شرکت های بزرگ

لازم به ذکر است که همه POAPها با استاندارد ERC721 که برای NFTها استفاده می‌شود صادر می‌شوند. با این حال برای اینکه یک NFT به عنوان پواپ طبقه‌بندی شود، باید مجموعه خاصی از معیارها را برآورده کند. ابتدا باید از طریق قرارداد هوشمند رسمی پروتکل اثبات حضور منعقد شود. دوم، زمان یا تاریخ انتشار پواپ در متا دیتا (تمام اطلاعات مربوط به توکن NFT) ثبت شود و در نهایت، همه پواپ‌ها تصاویر یکسانی خواهند داشت.

برای کاهش کارمزد تراکنش در شبکه اصلی اتریوم، پروتکل POAP در اکتبر ۲۰۲۰ به زنجیره جانبی بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر اتریوم به نام Gnosis Chain منتقل شد. از آنجایی که معماری زیربنایی Gnosis با اتریوم سازگار است، کلکسیونرها می‌توانند در صورت پرداخت هزینه‌های گس، نشان‌های خود را به شبکه اصلی اتریوم منتقل کنند.

مزایا و کاربردهای جمع‌آوری پواپ

کاربردهای پروتکل Poap

اگرچه جمع‌آوری مجموعه توکن‌های POAP می‌تواند به کاربران برای ایجاد هویتی غیرمتمرکز کمک کند، اما دارندگان آنها می‌توانند از مزایای مالی هم بهره‌مند شوند. برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال از NFTها برای پاداش دادن و ایجاد روابط نزدیک‌تر و طولانی‌مدت با اعضای فعال جامعه‌ی خود استفاده می‌کنند. برای مثال، پروژه Bankless DAO، بخشی از توکن‌های خود را به کیف پول کاربرانی که پواپ‌های این پلتفرم را دارند، ارسال می‌کند. در واقع این کاربران شامل دریافت ایردراپ این پروژه می‌شوند و برای فعالیت خود در این پلتفرم پاداش دریافت می‌کنند.

البته کاربردهای خاص‌تری هم برای پروتکل اثبات حضور وجود دارد. برخی از پروژه‌ها، POAPها را به عنوان رزومه در نظر می‌گیرند و سوابق فعالیت کاربران را بوسیله این توکن‌ها می‌سنجند. در ادامه با سایر کاربردهای پروتکل POAP آشنا می‌شویم:

  • افزایش حریم خصوصی: با توجه به نقض مداوم داده‌های کاربران توسط غول‌های فناوری مانند متا و گوگل، حریم خصوصی در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای ارزشمند شده است. پروتکل POAP به کاربران اجازه می‌دهد لحظات زندگی را بدون دست کشیدن از آزادی‌های مدنی خود جمع‌آوری و ذخیره کنند. با وجود این واقعیت که برخی از نهادها هنوز می‌توانند آدرس‌های IP را که به کیف پول‌های عمومی متصل هستند مهندسی معکوس کنند، حداقل یک نشان POAP به تنهایی هیچ اطلاعات شخصی حساسی را فاش نمی‌کند.
  • مالکیت دارایی‌های نایاب: پواپ‌ها می‌توانند به واسطه ارتباط با رویدادهای تاریخی و نقاط عطف فرهنگی ارزش کسب کنند. در زمینه متاورس، POAP‌های مرتبط با فناوری‌های بنیادی مانند اتریوم و رویدادهای حضوری اولیه آن می‌توانند تبدیل به دارایی‌های ارزشمندی شوند.

نحوه دریافت توکن‌های پروتکل اثبات حضور

دریافت توکن‌های Poap فرایندی ساده است. طبق اطلاعات ارائه شده در سایت رسمی پواپ، دریافت این توکن‌ها می‌‌تواند به روش‌های زیر انجام شود:

  • تحویل جمعی: اگر افراد آدرس کیف پول اتریوم خود را هنگام ثبت‌نام وارد کرده باشند، ارائه‌دهنده پواپ این توکن‌ها را از طریق Airdrop (به‌طور خودکار) برای آنها ارسال می‌کند.
  • دریافت دستی: صادرکننده POAP می‌تواند QR کد کیف پول شما را برای رویدادهای فیزیکی اسکن و فوراً توکن پواپ را برای شما ارسال کند.
  • دریافت از طریق Dapp: روش دیگر این است که کاربران از طریق یک اپلیکیشن غیرمتمرکز dapp توکن خود را دریافت کنند. در این روش کاربر با اسکن QR کد و وارد کردن secret world یا کد اختصاصی، توکن POAP را دریافت می‌کند.
دریافت توکن در الگوریتم پواپ

به طور کلی، کاربران می‌توانند یک QR کد را اسکن کنند یا روی لینکی در صفحه وبی که POAP را ایجاد کرده کلیک کنند. سپس باید آدرس کیف پول اتریوم را برای دریافت پواپ مورد نظر وارد کنند. پس از دریافت، این پواپ‌ها در اپلیکیشن اختصاصی این پلتفرم و کیف پول متامسک قابل مشاهده است.

پواپ‌های ارزشمند یا ترندی زودگذر

با توجه به رشد روزافزون NFTها و استقبال گسترده کاربران ارز دیجیتال، به پروژه‌هایی که مورد حمایت بزرگان جامعه کریپتو قرار دارند می‌توان امید بیشتری داشت. پروتکل اثبات حضور نیز با توجه به کارایی و نوآوری پواپ‌ها و حمایت‌های ویتالیک بوترین آینده روشنی خواهد داشت. قابل ذکر است ویتالیک بوترین یکی از بنیانگذاران اتریوم طی توییت‌هایی به نقش برجسته POAP در صنعت کریپتو اشاره کرده است. در کنار این موضوع، استقبال زیاد پروژه‌ها و رویدادهای رسمی کریپتویی از پروتکل اثبات حضور نیز جالب توجه است. تا حدی که پروژه‌ای مانند پروجکت گلکسی Project Galaxy، از نوآوری پواپ برای برگزاری رویدادها و اجرای ایردراپ‌های سایر پروژه‌ها استفاده می‌کند. پیش‌بینی می‌شود در آینده پلتفرم‌های بیشتری به استفاده از الگوریتم پواپ روی بیاورند و کاربردهای بیشتری برای این توکن‌ها ایجاد شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coindesk.com
سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا