بلاکچینمنتخب سردبیر

تغییرات بنیادی در بلاکچین پالیگان؛ چرا ارز MATIC به POL تبدیل شد؟

یکی مهم‌ترین اخبار مربوط به صنعت ارز دیجیتال در ابتدای ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴، شروع تغییر توکن بومی شبکه پالیگان از MATIC‌ به توکنی جدید با نام POL بود. تغییری که بخشی از پروسه اصلاح معماری این شبکه محسوب می‌شود. علاوه بر این، قرار است توکن جدید، کاربردها و مزایای افزوده‌ای نیز نسبت به متیک داشته باشد.

نسبت تبدیل ذکر شده یک‌به‌یک بوده و بنابراین انتظار می‌رود قیمت پل و متیک تا زمان پایان این فرآیند تقریبا یکسان باقی بماند. با این‌وجود این دو توکن تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند؛ بنابراین اطلاع از این تفاوت‌ها و سازوکار جدید بلاکچین پالیگان برای هولدرهای قبلی متیک و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بلاکچین ضروری است.

در این مقاله، به بررسی دلایل بدل شدن متیک به پل، جزئیاتی از سازوکار پالیگان پس از این تغییر، کاربردهای توکن POL، تفاوت‌های آن با MATIC و ارائه دیگر اطلاعات لازم دراین‌باره می‌پردازیم. با ما همراه شده و با یکی مهم‌ترین تحولات دنیای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۴ آشنا شوید.

دلایل مهاجرت پالیگان از متیک به پل

دلایل مهاجرت از متیک به پل

بلاکچین پالیگان، سال‌هاست که توسعه و راه‌اندازی ورژن دو خود یعنی پالیگان ۲ را دنبال می‌کند. دلیل اصلی تغییر توکن بومی این بلاکچین از MATIC به POL نیز همین موضوع است. 

بر اساس وایت‌پیپر POL، توکن متیک و جزئیات تکنیکی آن با سازوکار و اهداف بلاکچین جدید سازگار نبوده و به همین دلیل، ارز دیجیتال POL به‌عنوان توکن بومی جدید این بلاکچین راه‌اندازی شده است.

این تغییرات قرار است یک لایه جدید به معماری پالیگان اضافه کند تا پس از این، شامل دو لایه توکن پل (POL-Powered Layer) برای برقراری ارتباطات بین بلاکچینی و استیکینگ (Staking Layer) باشد. به‌این‌ترتیب مقیاس‌پذیری و ظرفیت پردازش آن نیز به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. 

همچنین در ساختار جدید، بخشی به‌عنوان خزانه‌داری جامعه (The Community Treasury) تعیین شده که هدف آن تمرکززدایی بیشتر از بلاکچین پالیگان و افزایش شفافیت آن است. اقتصاد این بخش نیز از طریق توکن جدید POL تامین می‌شود.

پالیگان مدعی است که Polygon 2.0‌ قدرت بدل شدن به سومین بلاکچین قدرتمند وب ۳ پس از بیت کوین و اتریوم را دارد. در نهایت نیز این شبکه به مجموعه‌ای از زنجیره‌های لایه ۲ و مجهز به رولاپ‌های دانش صفر (ZK) بدل می‌شود. این زنجیره‌ها می‌توانند از طریق یک پروتکل مرکزی و نیز تکنولوژی AggLayer پالیگان، با امنیت و سرعت بالا با یکدیگر تعامل کنند. 

چرا هر دو ارز POL و MATIC همزمان در بازار رمزارزها حضور دارند؟

پالیگان دلیل تعیین این بازه چهار ساله را مراقبت از سرمایه هولدرهای بلندمدت و نیز سرمایه‌گذارانی که توکن متیک را با دوره‌های طولانی‌مدت استیک کرده یا در پلتفرم‌های دیفای نگهداری می‌کنند، عنوان کرده است. حتی گفته می‌شود که احتمال برداشته شدن همین ددلاین نیز وجود دارد. 

بنابراین حداقل طی چهار سال، آینده شاهد حضور هر دو توکن MATIC و POL‌ در بازار ارز دیجیتال خواهیم بود. در زمان نگارش این مطلب، MATIC در رتبه ۵۲ و POL در رتبه ۳۰ کوین مارکت کپ قرار دارند.

ددلاین تبدیل متیک به پل

شبکه پالیگان، یک دوره نسبتا طولانی چهار ساله را به‌عنوان ددلاین تبدیل توکن متیک به پل تعیین کرده است. به‌طور معمول هولدرهایی که متیک‌های خود در صرافی ارز دیجیتال و در کیف پول شخصی‌شان روی بلاکچین پالیگان نگهداری می‌کنند، نیازی به تبدیل دستی آن به پل نخواهند داشت. اما در صورت نگهداری از متیک در کیف پول شخصی روی دیگر بلاکچین‌ها یا پلتفرم‌های دیفای و نیز در قالب قرارداد هوشمند، لازم است مطابق دستورالعمل‌های پالیگان این تبدیل را انجام دهید. ما در مقاله زیر، آموزش تبدیل متیک به پل را به‌صورت گام به گام آموزش داده‌ایم:

پروپوزال‌‌های مهم تبدیل متیک به پل

پروپوزال های تبدیل MATIC به POL

تغییرات پالیگان ۲ نسبت به پالیگان، در قالب پیشنهادها یا PIP‌های متعددی به این شبکه ارائه شده و تصویب شده‌اند. مهم‌ترین آن‌ها که با پیدایش توکن POL مرتبط هستند را را در این بخش مرور می‌کنیم.

PIP-18؛ فاز صفر پالیگان ۲

پیشنهاد PIP-18‌، خود شامل PIP‌های دیگری می‌شود که به تفصیل، فاز صفر پالیگان ۲ را توصیف می‌کنند. در این پروپوزال، اطمینان حاصل شده که کاربران نهایی و توسعه‌دهندگان فعلی بلاکچین‌های Polygon PoS و Polygon zkEVM پس از راه‌اندازی پالیگان ۲، نیازی به انجام اقدامات اضافه‌تر نداشته باشند. برای این منظور، تغییراتی در قراردادهای هوشمند اتریوم این دو بلاکچین داده شده است. این PIP، همچنین پیشنهادهای زیر را در بر می‌گیرد:

  • شروع تبدیل توکن MATIC‌ به POL
  • تبدیل شدن POL به توکن بومی پالیگان PoS به‌منظور پرداخت کارمزد تراکنش‌ها
  • تبدیل شدن POL به توکن استیکینگ در پالیگان PoS
  • راه‌اندازی لایه استیکینگ
  • فراهم کردن امکان استفاده بلاکچین‌های عمومی از لایه استیکینگ پالیگان

PIP-17؛ معرفی توکن POL

این پروپوزال، توکن POL را به همراه قراردادهایش معرفی و شرح می‌دهد. جزئیات فرایند انتقال، توکنومیکس، کاربردهای POL، قرارداد این توکن و نیز نرخ ضرب یا Mint آن نیز در PIP-17 گنجانده شده است. بر این اساس، قرارداد POL قابل ارتقا نبوده و نرخ ضرب آن نیز ۱۰ POL در ثانیه خواهد بود. دیگر مورد مهم در این پیشنهاد، جزئیات مربوط به قرارداد مهاجرت است که شامل دو آدرس متیک و پل می‌شود.

PIP-19؛ تبدیل شدن متیک به پل

در پروپوزال PIP-19، ارتقا توکن بومی پالیگان از MATIC به POL نهایی می‌شود. در این پروپوزال، جزئیاتی مطرح شده که از ارتقا قرارداد پل متیک (MATIC Bridge Contract) به قرارداد توکن جدید (POL Bridge Contract) با حداقل اصطکاک و حداکثر سازگاری، اطمینان حاصل می‌کند. بر اساس PIP-19، هیچ‌یک از قراردادهای پالیگان PoS با این ارتقا تغییر نکرده، اما قراردادهای حاضر روی بلاکچین‌های دیگر، مستلزم تبدیل دستی MATIC‌ به POL هستند. 

کاربردهای ارز دیجیتال پل

کاربردهای توکن پل

کاربردهای اصلی توکن POL را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تامین امنیت اکوسیستم از طریق استیکینگ POL و پرداخت پاداش استیکرها
  • پرداخت کارمزد تراکنش‌های زنجیره‌های فرعی اکوسیستم (این کاربرد بنا به نظر زنجیره اختیاری است)
  • کمک به مقیاس‌پذیری شبکه و تامین هزاران استخر نقدینگی متعلق به زنجیره‌های لایه ۲
  • کاهش اصطکاک بین کاربران و توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی
  • عمل کردن به‌عنوان یک توکن حاکمیتی و ابزار اصلی برای ارائه پیشنهاد به جامعه و مشارکت در رای‌گیری‌ها در لایه استیکینگ و نیز همه زنجیره‌های اکوسیستم
  • پرداخت کارمزد تراکنش‌های لایه استیکینگ پالیگان
  • تامین بودجه خزانه‌داری جامعه

شبکه پالیگان، توکن جدید خود یعنی POL را توکن نسل بعدی و با صفت Hyperproductive‌ یا «بیش مولد» معرفی می‌کند؛ صفتی که ماهیت و کاربردهای بیشتر آن را در مقابل رمزارزهای سنتی مانند اتریوم نمایان می‌سازد. به عبارت دیگر، هولدرهای این توکن، دیگر به یک زنجیره خاص محدود نبوده و می‌توانند از آن با اهداف متفاوت از اعتبارسنجی تا امور حاکمیتی و پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در زنجیره‌های مختلف اکوسیستم پالیگان استفاده کنند. 

توکنومیک ارز دیجیتال POL

کاربردهای توکن pol

بر اساس اطلاعات وایت پیپر POL، عرضه اولیه این توکن برابر با عرضه کل متیک، یعنی ۱۰ میلیارد است. تمامی این مقدار نیز به مهاجرت توکن MATIC‌ به POL اختصاص دارد. همانطور که گفتیم، در نظر گرفتن یک نرخ انتشار دو درصدی سالانه در توکنومیکس POL، قابل توجه است. از آنجا که پل کاملا جایگزین متیک خواهد شد، بقیه موارد توکنومیکس آن‌ها تفاوت‌های چندانی نخواهند داشت.

لازم به ذکر است که در بازه سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ حدود ۲۳ درصد از کل عرضه متیک در فروش‌های خصوصی و عمومی به فروش رفتند. مابقی کل عرضه آن نیز به شرح زیر توزیع شدند:

  • تیم توسعه: ۱۶ درصد
  • تیم مشاوران: چهار درصد
  • توکن‌های عملیاتی شبکه: ۱۲ درصد
  • بنیاد پالیگان: ۲۱٫۸۶ درصد
  • اکوسیستم پالیگان: ۲۳٫۳۳

تفاوت‌ های متیک و پل چیست؟

تفاوت متیک و پل

مهم‌ترین تفاوت توکن POL و MATIC توکنومیک آن‌هاست. بر اساس پروپوزال‌های تبدیل این دو توکن، یک نرخ انتشار (Emission) سالانه دو درصدی (۲۰۰ میلیون POL) برای POL در نظر گرفته شده است. این مقدار، سالانه و به‌طور برابر، بین نودهای اعتبارسنجی یا همان استیکرها و خزانه‌داری جامعه برای توسعه بلاکچین توزیع می‌شود. این نرخ تا ۱۰ سال قابل تغییر نبوده و پس از می‌تواند با نظر جامعه کاهش یابد. اما امکان افزایش آن هرگز وجود ندارد.

دلیل تعیین این بازه زمانی ده ساله برای حفظ نرخ انتشار دو درصدی، گذر از آنچه در دنیای تکنولوژی به آن دوران بلوغ گفته می‌شود، عنوان شده است. دوران بلوغی که برای تکنولوژی‌های مشابه مانند اینترنت و وب ۳ معمولا ۱۰ تا ۱۵ سال در نظر گرفته می‌شود. پالیگان، معتقد است که پس از آن هزینه‌های جامعه می‌تواند صرفا با اتکا به کارمزدها و بدون نگرانی از تاثیرگذاری منفی بر امنیت و عدم تمرکز شبکه پرداخت شود.

تفاوت کاربردهای متیک و پل

علاوه بر تفاوت در توکنومیکس و نرخ انتشار، دیگر تفاوت توکن POL با MATIC کاربردهای بیشتر آن است. مهم‌ترین آنها تامین اقتصاد خزانه‌داری جامعه به‌شمار می‌رود. همچنین برخلاف متیک، POL یک توکن بیش مولد است که می‌تواند در زنجیره‌های متفاوت انواع کاربردها را داشته باشد.

تفاوت آدرس و قراردادهای متیک و پل

در نهایت، قرارداد توکن POL با MATIC و در نتیجه آدرس آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بر اساس اطلاعات درج شده در پیشنهاد PIP-17، قرارداد POL از نوع OpenZeppelin ERC-20‌ با لایسنس MIT بوده که از استاندارد پیش‌فرض ERC-20 و نیز EIP-2612 پشتیبانی می‌کند. آدرس قرارداد پل در شبکه اتریوم نیز به شرح زیر است:

تاثیر تغییر توکن بومی پالیگان بر قیمت متیک یا پل

تاثیر پالیگان ۲ بر قیمت پل

در تحلیل‌های منتشر شده از سوی بسیاری از وب‌سایت‌ها، تبدیل توکن MATIC به POL می‌تواند به عنوان یک محرک برای قیمت این توکن در نظر گرفته شود. این تغییر، نشان‌دهنده پیشرفت بلاکچین پالیگان در مسیر تحقق پالیگان ۲ است. مسیری که خود مزایای متعددی مانند مقیاس‌پذیری و امنیت بیشتر، تمرکززدایی و ارتباطات آسان‌تر بین بلاکچینی را در پی دارد. سابقه آپدیت‌های این‌چنینی در بلاکچین‌های دیگر نیز موید تاثیر مثبت احتمالی آن خواهد بود. 

همچنین دور از انتظار نخواهد بود که از این پس، پالیگان و توکن بومی جدیدش یعنی POL به گزینه‌ای جذاب‌تر برای سرمایه‌گذاران بدل شوند. بنابراین شاید اکنون که این تغییر در ابتدای راه خود است، بهترین زمان برای خرید پل باشد.

پالیگان ۲؛ مسیری به سوی بلاکچین‌های نسل سوم

با تحقق کامل وعده پالیگان مبنی بر بدل شدن به لایه ارزش اینترنت و فراهم کردن یک بستر کاملا غیرمتمرکز برای ارتباطات بین بلاکچینی، ارزش‌های توکن POL نیز بیش از پیش مشخص می‌شوند. این توکن هایپرپروداکتیو، قرار است به مدد سازوکارهایی مانند AggLayer و معماری جدید پالیگان، اقتصاد بلاکچین را هرچه منعطف‌تر و عمومی‌تر سازد. دستیابی به این اهداف قطعا بر قیمت آن نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت. به‌نظر شما پالیگان در این مسیر تا چه اندازه موفق خواهد بود؟ آیا سرمایه‌گذاری روی POL یا متیک سابق را پیشنهاد می‌کنید؟

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا