مفاهیم تحلیلی

گپ قیمتی در ارز دیجیتال؛ با انواع گپ قیمت آشنا شوید

معامله‌گران می‌توانند در بازارهای ارز دیجیتال با تحلیل تکنیکال از جهش‌ها و گپ‌ قیمتی که در نمودار قیمت وجود دارد، بهره‌مند شده و از آن‌ها به نفع خود استفاده کنند.

گپ یا شکاف، در واقع همان نواحی روی نمودار قیمت هستند که در زمانی که معاملات خیلی کم‌اند یا اصلا انجام نمی‌شوند، قیمت یک سهام به شدت بالا می‌رود یا پایین می‌آید. حال، یک معامله‌گر باهوش می‌تواند این گپ‌ها را تفسیر کرده و از آن‌ها برای کسب سود بیشتر استفاده کند. در این مقاله گپ قیمتی در ارز دیجیتال را برای شما به طور کامل شرح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تا کاملا متوجه شوید گپ‌ها چگونه و چرا رخ می‌دهند و چگونه می‌توانید از آن‌ها برای انجام معاملات سودآور استفاده کنید.

گپ قیمتی چیست؟

نمودار گپ

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم انواع گپ قیمت زمانی رخ می‌دهند که قیمت دارایی پس از بسته شدن بازار به سمت بالا یا پایین حرکت کند. گپ قیمتی به دلیل عوامل بنیادی و یا تکنیکی رخ می‌دهند. به عنوان مثال، اگر سود یک شرکت در یک برهه زمانی خاص خیلی بیشتر از حد انتظار باشد، ممکن است سهام شرکت در روز بعد از آن، با یک گپ یا شکاف مواجه شود. در بازار فارکس، این موضوع اصلا غیرمعمول نیست و ممکن است برای همه شرکت‌ها پیش بیاید.

معامله‌گران مبتدی احتمالا اولین باری که گپ قیمتی را تجربه کردند، شوکه شدند. حتی باتجربه‌ترین معامله‌گران نیز زمانی که یک گپ قیمتی در ارز دیجیتال رخ می‌دهد، از موضع خود عقب‌نشینی می‌کنند.

معمولا گپ قیمتی برای سهام عادی به ندرت رخ می‌دهد و بیشتر دامن صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF و سایر ارزهای دیجیتال و غیر نقدی را می‌گیرد. هرچند در این موارد نیز گپ‌ها اهمیت چندانی ندارند.

گپ قیمتی چگونه ایجاد می‌شود؟

گپ قیمتی زمانی رخ می‌دهد که یک سهام، به عنوان مثال در ساعت ۴ بعدازظهر که ساعت کاری تمام می‌شود، بسته و سپس روز بعد، قیمت آن به طور چشمگیری تغییر پیدا کند. حالا این قیمت می‌تواند بالاتر و یا کمتر از قیمت بسته شده روز قبل باشد. ممکن است در ساعات بعد از بسته شده بازار یا معاملاتی که قبل از باز شدن بازار انجام می‌گیرد، اتفاقی افتاده باشد که باعث ایجاد جنون خرید یا جنون فروش شده باشد. در این حالت، یک گپ قیمتی، در ساعت ۹ صبح فردا یعنی درست با آغاز ساعت کاری، ایجاد می‌شود.

جنون خرید یا فروش به حالتی گفته می‌شود که یک بازی رسانه‌ای، شایعه و خبری سبب خرید یا فروش یک سهم می‌شود. حال شایع‌ترین دلایلی که می‌تواند سبب رخ دادن گپ قیمتی در ارز دیجیتال شود، خرید سهام و تغییر مالکیت سهام یا شرکت است. هر چه گپ بیشتر و بزرگ‌تر باشد، استدلال پشت آن مهم‌تر و تاثیرگذارتر خواهد بود. چرا که هر رویداد مهمی که ارزش سهام روز را به طور چشمگیری تغییر دهد با باز شدن بازار، بلافاصله بر قیمت آن سهام تاثیر می‌گذارد.

مثالی از گپ قیمتی

نمودار گپ قیمتی آمازون

برای درک بهتر مفهوم گپ قیمتی در ارز دیجیتال و دیگر دارایی‌ها برای شما مثالی مطرح می‌کنیم. شرکت آمازون را در نظر بگیرید. سهام این شرکت در تاریخ ۲۹ ژانویه سال ۲۰۰۹ در قیمت ۵۰ دلار بسته شد. بعد از بسته‌شدن بازار، درآمدی را گزارش کرد که بسیار بهتر از انتظار تحلیلگران وال استریت بود.

در معاملاتی که بعد از اتمام ساعت کاری انجام گرفت، ارزش سهام آمازون صبح روز بعد ۱۴/۷ درصد افزایش یافت و به ۵۷/۳۶ دلار رسید. در تصویر بالا به‌وضوح می‌توانید گپ قیمتی رخ داده در نمودار و همچنین افزایش حجم معاملاتی آن را مشاهده کنید.

انواع گپ قیمتی در دارایی‌ها

به طور کلی گپ قیمتی در بازارهای مالی ۴ نوع است که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

گپ قیمتی رایج

نمودار گپ قیمتی رایج

گپ قیمتی رایج (Common Gaps)، گاهی اوقات به عنوان شکاف تجاری یا شکاف منطقه‌ای نیز شناخته می‌شود. این نوع گپ‌ها معمولا در بازارهای آشفته ارز دیجیتال رخ می‌دهند و ظرف چند روز نیز بسته می‌شوند. آن‌ها می‌توانند هنگامی رخ دهند که سهامی بدون احتساب سود دریافت شده از معاملات قبلی، فروخته شود. به این سهام‌ها Ex-dividend‌ می‌گویند.

زمانی که گپ رایج رخ می‌دهد عدم علاقه به خرید سهام را در آن برهه زمانی تقویت می‌کند. شناختن و تحلیل این گپ‌ها خیلی خوب است، اما معمولا فرصت معاملاتی خاصی را ایجاد نمی‌کنند.

گپ جداکننده

نمودار گپ جداکننده

گپ جداکننده (Breakaway Gaps)، گپ‌هایی هستند که معمولا پر نمی‌شوند. این گپ‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت سهام در یک نمودار شمعی از یک سطح حمایت و یا مقاومت فاصله می‌گیرد. این گپ از یک شکست خبر می‌دهد. این نوع گپ نشان‌دهنده شتاب قوی است و روند قیمت پس از آن به روند کاهشی و افزایشی خود ادامه می‌دهد. علاوه بر این، هر چه گپ بزرگ‌تر باشد، کندلی که بعد از آن قرار دارد قوی‌تر و بزرگ‌تر ظاهر خواهد شد.

گپ ادامه دار یا فرار

نمودار گپ ادامه‌دار

به این گپ قیمتی در ارز دیجیتال، گپ اندازه‌گیری نیز گفته می‌شود. گپ فرار (Runaway Continuation Gaps)، در یک روند صعودی نشان‌دهنده معامله‌کننده‌هایی است که در ابتدای روند صعودی وارد نشدند، زیرا منتظر کاهش قیمت آن بوده‌اند؛ ولی به این نتیجه رسیدند که این کاهش قیمت رخ نخواهد داد و سپس شروع به خرید آن ارز یا سهام کرده‌اند.

این گپ قیمتی در ارز دیجیتال سبب می‌شود خرید، به طور غیرمنتظره‌ای افزایش پیدا کند و همچنین نشان‌دهنده یک تغییر حالت ترسناکی بین معامله‌گران است. گپ‌های فرار نیز می‌توانند ناشی از رویدادهای خبری مهمی باشند که ممکن است باعث جلب توجه تاجران به یک سهام و ارز خاص شوند. در یک روند نزولی، این گپ‌ها نشان‌دهنده کاهش ارزش یک سهام توسط خریدارانی است که در حاشیه ایستاده‌اند و دست به خرید نمی‌زنند.

گپ فرسودگی

نمودار گپ فرسودگی

گپ فرسودگی یا فرسایشی (Exhaustion Gaps)، معمولا در سطوح حمایت و مقاومت مهم رخ داد و همچنین سریع پر می‌شوند و از بین می‌روند.

آیا گپ قیمتی در بازار به معاملات کمک می‌کند؟

در حالی که گپ قیمتی به خودی خود غیر قابل پیش‌بینی است؛ اما برای پیش‌بینی قیمت آتی سهام پس از شکاف نسبتا می‌تواند مفید باشد. افزایش یا کاهش قیمت می‌تواند تعیین کننده خط روند سهام در ماه‌های آینده باشد. در طول بروز یک گپ قیمتی، حجم معاملاتی می‌تواند یک نشانه خوب برای معامله‌گران باشد. گپ قیمت سهام در حجم معاملاتی بالا، به این معنی است که خرید آن سهام می‌تواند قیمت‌ها را در هفته‌ها و ماه‌های آینده افزایش دهد.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، اندازه گپ نیز بسیار مهم است. گپ‌های کوچک‌تر اهمیت کمتری دارند و در واقع می‌توانند به صورت روزانه برای برخی از سهام‌ها اتفاق بیفتند. در حالی که، گپ‌ها قیمتی بزرگی هستند که باید هنگام معامله به آن‌ها توجه کنید. یکی از اتفاقاتی که ممکن است هنگام رویارویی با یک گپ قیمتی، با آن مواجه شوید، پر شدن گپ است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پر شدن گپ قیمتی در بازار

پر شدن گپ قیمتی

اگر گپ قیمتی در ارز دیجیتال، یک گپ افزایشی باشد، یعنی قیمت سهام یا ارز افزایش پیدا کرده باشد، محدوده خاصی روی نمودار بین جایی که سهام قبلا بسته شده و جایی که در حال حاضر در حال معامله است، باقی می‌ماند. در این حالت، سهام یا قیمت ارز به سمت بازگشت به قیمت قبلی، یا اصطلاحا پر کردن شکاف، تمایل پیدا می‌کند.

پر شدن گپ قیمتی

همین امر برای گپ‌های کاهشی نیز صدق می‌کند. لازم به ذکر است که تمام گپ‌ها پر نمی‌شوند؛ اما به طور کلی، تمایل به این است که سهام این گپ را پر کند.

پر شدن گپ قیمتی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

الف. افزایش غیرمنطقی قیمت: افزایش اولیه قیمت غیرمنطقی و ناگهانی باشد، بنابراین به مرور از بین خواهد رفت.

ب. مقاومت و حمایت: زمانی که قیمت به شدت بالا یا پایین می‌رود، سطوح حمایت و مقاومت خاصی را از خود برجای نمی‌گذارد.

ج. الگوهای قیمت: این الگوها که از بین آن‌ها می‌توان به نقاط پیوت اشاره کرد، می‌توانند به شما بگویند که آیا گپ قیمتی در ارز دیجیتال پر می‌شود یا خیر. گپ‌های فرسودگی (Exhaustion Gap) به آن گپ‌هایی گفته می‌شود که پس از کاهش سریع قیمت رخ می‌دهند، معمولا سریع‌تر پر می‌شوند. زیرا نشانگر پایان یک روند قیمتی هستند. در حالی که احتمال پر شدن گپ‌های ادامه‌دار (continuation) و گپ‌های جداکننده (breakaway gaps) کمتر است، زیرا مهر تاییدی بر جهت روند فعلی نمودار هستند.

حال اگر گپی در همان روزی که پدید می‌آید، پر شود به آن محو شدن گپ می‌گویند. به‌طور کلی با آگاهی درباره انواع نمودار تحلیل تکنیکال و درک کامل آن‌ها به شما کمک بیشتری برای حضور در بازار می‌کند.

نکات مهم درباره گپ‌ قیمتی

در ادامه نکاتی وجود دارد که هنگام رویارویی با گپ‌ قیمتی در بازار باید به آن‌ها توجه کنید.

  • هنگام رویارویی با گپ‌های رایج، باید در جهت مخالف آن معامله را انجام دهید؛ زیرا بازار پس از وقوع آن، گپ را پر می‌کند.
  • گپ‌های ادامه‌دار روندی قوی را نشان می‌دهند و معامله‌گران می‌توانند پس از ایجاد آن با جریان همراه شده و در جهت آن وارد معامله شوند.
  • گپ خستگی یا همان گپ فرسودگی، نشانه معکوس شدن روند هستند و معامله‌گران باید پس از رویارویی با این گپ‌ها در روند مخالف معامله کنید.

با کمک این قوانین کلی، هم تاجرانی که به طور روزانه معامله می‌کنند و هم تاجرانی که منتظر فرصتی خاص هستند می‌توانند گپ‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس آن معامله کنند.

در این مقاله تلاش کردیم به بررسی اینکه گپ قیمتی چیست و انواع گپ قیمت چگونه شکل می‌گیرد بپردازیم. اگر همچنان درباره این گپ‌ها و کسب سود از این فرصت‌ها در بازار سوالی دارید با ما و مخاطبین در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا