بلاکچین

الگوریتم اثبات مشارکت چیست؟ شناخت الگوریتم اجماع (PoCo)

مکانیزم جدیدی که با عنوان الگوریتم اثبات مشارکت (PoCo) و توسط پلتفرم آی اگزک (iExec) راه‌اندازی شده، نسلی جدید از فناوری بلاکچین است. این الگوریتم اجماع، سطح مشارکت کاربران را به‌عنوان مبنایی برای کسب اعتماد لازم جهت محاسبات بلاکچین قرار می‌دهد. پلتفرم آی اگزک که در مجموعه شبکه‌های وابسته به اتریوم فعالیت می‌کند، اولین بستری است که الگوریتم اثبات مشارکت را ارائه می‌کند. یکی از برجسته‌ترین کاربردهای این الگوریتم، ایجاد اعتماد کافی برای ایجاد اجماع محاسباتی در خارج از محیط بلاکچین است. منظور از محیط خارج از شبکه بلاکچین، جایی مثل فضای ابری است که تمامی سازوکار الگوریتم PoCo در آن اجرا می‌شود.

در این مقاله از والکس قرار است تا مروری کوتاه بر الگوریتم‌های اجماع مختلف و سپس بحثی مفصل در مورد الگوریتم اثبات مشارکت داشته باشیم. همچنین، همه مشکلاتی که الگوریتم PoCo در محیط بلاکچین حل می‌کند را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با کاربرد آن بیشتر آشنا شوید.

الگوریتم اثبات مشارکت چیست؟

توضیح الگوریتم اثبات مشارکت

الگوریتم PoCo بر مبنای مشارکت کاربران حاضر در شبکه بلاکچین طراحی و راه‌اندازی شده است. طبق این الگوریتم، هم مشارکت کاربران و هم محاسبه نرخ هش (hash rate) نیاز هستند تا تصمیم لازم برای تایید صلاحیت کاربران برای شرکت در مکانیزم رقابتی شبکه گرفته شود. به‌عبارت ساده‌تر، در الگوریتم PoCo، همه گره‌های (nodes) فعال در شبکه بلاکچین با مولفه‌هایی خاص مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ادامه، گره‌هایی که بیشترین مشارکت را در شبکه داشته باشند، مجاز هستند تا بلاک جدید را در بلاکچین ایجاد کنند. در الگوریتم اثبات مشارکت، یک سطح حداقلی از اعتماد تعیین می‌شود تا کاربر بتواند با به‌دست آوردن آن، امتیاز مشارکت را به‌دست آورد.

تمامی کاربرانی که می‌خواهند با الگوریتم PoCo در بلاکچین فعالیت کنند، باید در ابتدا یک سپرده امنیتی ایجاد کنند. در ادامه، میزان مشارکت کاربران با توجه به سوابق فعالیت او و حجم سپرده امنیتی‌اش اندازه‌گیری می‌شود. در هر دوره‌ای که اجماع در بلاکچین صورت می‌گیرد، نتایجی که برای محاسبات در نظر گرفته شده‌اند، توسط جمعی از کاربرانی که صلاحیت لازم را دارند، ارائه می‌شوند. نهایتاً کاربری که حداقل اعتماد مورد نیاز برای محاسبات را دارد، دارای صلاحیت پیشنهاد نتیجه است. سازوکار الگوریتم اثبات مشارکت به‌نحوی است که کارمزد تراکنش‌های بلاکچین در بین گره‌ها یا کاربرانی که نتیجه درست را محاسبه کرده‌اند، تقسیم می‌شود. ضمناً سپرده امنیتی کاربرانی که محاسبات نامعتبر را انجام داده‌اند، در اختیار گره‌ها قرار می‌گیرد.

طبق الگوریتم PoCo، هربار که یک بلاک جدید ایجاد می‌شود، اعتبار همه کاربران (چه موفق‌ها و چه شکست‌خورده‌ها) مجدداً با توجه به سابقه فعالیتشان، از نو بررسی می‌شود. سطح استفاده و کاربرد الگوریتم اثبات مشارکت وسیع و همه‌گیر نیست و در میان پلتفرم‌های فعال، آی اگزک (iExec) و آیکون نتورک (ICON Network) از این الگوریتم استفاده می‌کنند و جزو پیشتازان فناوری بلاکچین مدرن محسوب می‌شوند. البته آنچه که در محیط پلتفرم ICON Network وجود دارد، سطح اصلاح‌شده‌ای از PoCo است که با عنوان اثبات مشارکت نمایندگی‌شده (DPoC) یا Delegated Proof of Contribution شناخته می‌شود.

مکانیزم اجماع (Consensus Mechanism) چه مفهومی دارد؟

بازار ارزهای دیجیتال، یک سیستم چندعاملی از نوع پردازشگر توزیع‌شده (distributed processors multi-agent system) است. سیستم‌های بلاکچین برای اینکه داده‌ها به‌صورت واحد و یکسان در اختیار سیستم چندعاملی ارز دیجیتال قرار بگیرند، معمولاً از مکانیزم‌های اجماع (مثل الگوریتم اثبات مشارکت) استفاده می‌کنند.

البته مکانیزم‌های اجماع دارای کاربردهای دیگر مثل ایجاد اعتماد و امنیت در یک شبکه بلاکچین غیرمتمرکز هم هستند. در دنیای کریپتوکارنسی، الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) و الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) دو مورد از رایج‌ترین و مشهورترین‌ها محسوب می‌شوند. در این میان، الگوریتم اثبات مشارکت (PoCo) از جمله مکانیزم‌هایی است که در کمتر شبکه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مکانیزم‌های اجماع، یک نیاز اساسی هستند

شبکه‌های بلاکچین عمومی به‌صورت خودکار تنظیم می‌شوند و اصطلاحاً غیرمتمرکز هستند. به‌عبارت ساده‌تر، بلاکچین‌ها در سطح بین‌المللی و بدون تکیه به یک مرجع مرکزی یا متمرکز مشغول به ادامه فعالیت هستند. بلاکچین‌ها به میلیون‌ها مشارکت‌کننده برای تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها، ایجاد بلاک‌های جدید و سایر فعالیت‌ها نیاز دارند. با توجه به اینکه وضعیت شبکه‌های بلاکچین دائماً در حال تغییر است، باید مکانیزم‌هایی منصفانه، کارآمد، قابل اعتماد و ایمن در آن‌ها اجرایی شوند.

عملکرد حیاتی مکانیزم‌های اجماع، به مشارکت‌هایی که در شبکه‌های بلاکچین صورت می‌گیرند، مشروعیت می‌بخشد. با توجه به همین مشروعیت است که مشارکت‌کنندگان می‌توانند گره‌ها با تراکنش‌های جدید در بلاکچین را تعیین کنند و به مرحله اجرا بگذارند.

مروری بر انواع مکانیزم‌های اجماع

انواع مکانیزم‌های اجماع

به‌غیر از الگوریتم اثبات مشارکت که در ادامه مفصلاً به آن می‌پردازیم، مکانیزم‌های اجماع دیگری هم وجود دارند که طبق مجموعه‌ای متفاوت از اصول و استانداردها فعالیت می‌کنند. در ادامه به همه آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW): این الگوریتم یک تکنیک در مکانیزم‌های اجماع است که معمولاً در ساختار ارزهای دیجیتال ارزشمند مثل لایت کوین و بیت کوین دیده می‌شود. طبق این الگوریتم، یک گره یا شرکت‌کننده باید نشان دهد که فعالیتش به پایان رسیده و شرایط لازم را برای اضافه کردن بلاک جدید به بلاکچین دارد. اگرچه فرآیند استخراج یا ماین کردن در الگوریتم PoW زمان و انرژی زیادی می‌برد، اما همیشه پاداش خوبی در انتظار ماینرها است.
  • الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS): برخلاف الگوریتم PoW، این مکانیزم اجماع بسیار کم‌هزینه‌تر است و انرژی کمتری هم نیاز دارد. همچنین، به‌منظور حفظ دفتر کل بلاکچین، مقادیر لازمی از توکن‌های شبکه به هر گره یا شرکت‌کننده داده می‌شود.
  • الگوریتم اجماع اثبات ظرفیت (PoC): بعضی از کاربران مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای، اجماع اثبات ظرفیت (proof of capacity) را با الگوریتم اثبات مشارکت اشتباه می‌گیرند. در الگوریتم PoC گره‌های شرکت‌کننده در بلاکچین می‌توانند فضای حافظه خود را برای انجام تراکنش‌ها به اشتراک بگذارند. دفتر کل عمومی بلاکچین مبتنی بر الگوریتم PoC توسط گره‌ای که بیشترین ظرفیت رم یا هارد را دارد، به‌روز و در امنیت کامل نگهداری می‌شود.
  • الگوریتم اجماع اثبات فعالیت (PoA): این الگوریتم (proof of activity) هم مانند الگوریتم اثبات مشارکت در کمتر پلتفرمی دیده می‌شود. در حال حاضر، بلاکچین Decred با ترکیب مولفه‌های دو الگوریتم PoW و PoS به شکلی از الگوریتم PoA رسیده است.
  • الگوریتم اجماع اثبات سوزاندن (PoB): اثر معکوس این الگوریتم (proof of burn)، کاربران را ملزم می‌کند تا مقادیر کمی از ارزهای دیجیتال را به آدرس کیف پول‌های غیر قابل دسترس و اصطلاحاً «سوخته» ارسال کنند.

چه چیزی الگوریتم PoCo را از سایر مکانیزم‌های اجماع متمایز می‌کند؟

الگوریتم اثبات مشارکت و سایر الگوریتم‌ها

یکی از ویژگی‌های منفی الگوریتم‌های PoW و PoS این است که فرض می‌کنند، گره یا کاربر به منابع محاسباتی دسترسی دارد. طبق ساختار این الگوریتم‌ها گره یا کاربری که منابع بیشتری داشته باشد، برنده است و سایرین از شانس کمتری برخوردار هستند. علاوه بر همه اینها، اندازه منابع محاسباتی کاربران با سهمشان در شبکه یکسان و یک‌سو نیست.

با تمامی این اوصاف، دو مولفه منابع محساباتی و سرمایه‌گذاری اقتصادی در سایر الگوریتم‌ها به‌جز الگوریتم اثبات مشارکت، به‌صورت تصاعدی همبستگی دارند. این همبستگی بسیار شدید باعث می‌شود تا قدرت و منابع محاسباتی در ساختار آن‌ها متمرکز شود و شبکه مورد تهدید قرار بگیرد. الگوریتم اثبات مشارکت با در نظر گرفتن این که هیچ شکلی از مشارکت نباید هدر برود، وارد کار شده است. الگوریتم PoCo دارای چندین مزیت نسبت به الگوریتم PoW است و پتانسیل به‌کارگیری در بلاکچین‌های عمومی را هم دارد.

برجسته‌ترین مزایای الگوریتم PoCo

مزیت الگوریتم اجماع اثبات مشارکت

الگوریتم اجماع اثبات مشارکت در مقام مقایسه با سایر الگوریتم‌ها (مثل اجماع اثبات سهام (PoS) و اجماع اثبات کار (PoW)) دارای مزایای بسیاری است. چند مورد از این قبیل مزایا:

  • مکانیزم PoCo، شکلی جدید از بازار ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد که انرژی مصرفی در آن به‌صورت کارآمد به کار گرفته می‌شود.
  • در روش اجماع اثبات مشارکت، پیچیدگی‌های رمزنگاری‌شده کاهش می‌یابند و مصرف انرژی برق را برای استخراج یا ماین کردن به حداقل می‌رساند.
  • زمانی که ماینرها دیگر پاداشی را در بلاکچین دریافت نمی‌کنند، هم هزینه ماین کردن استاندارد و هم مشوق‌های دندان‌گیر دیگر برای تشویق آن‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرند.
  • انعطاف‌پذیری الگوریتم اثبات مشارکت نسبت به الگوریتم PoW قابل مقایسه نیست. میزان حملاتی که در بلاکچین‌های مبتنی بر PoW به‌وجود می‌آیند، با آرامش الگوریتم PoCo اصلاً قابل قیاس نیست.
  • این الگوریتم، زمینه‌سازی‌های یک تراکنش امن و مطمئن را فراهم می‌کند.
  • از یک مکانیزم مجاز برای کنترل کردن و دسترسی داشتن به اپلیکیشن‌ها، دیتاها و مجموعه‌های دیگر استفاده شده است.

شبکه BuzzShow: نمونه‌ای موفق از اجماع اثبات مشارکت

شبکه BuzzShow یک رسانه اجتماعی غیرمتمرکز (decentralized) است که طبق فناوری بلاکچین ساخته شده است. این پلتفرم به‌صورت اختصاصی از الگوریتم PoCo بهره‌مند شده است و به کاربرانش اجازه می‌دهد تا به ازای هر اقدامشان، پاداش بگیرند. برای مثال، هر کاربری که در محیط BuzzShow، ویدئو ببیند، فایلی آپلود کند یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارد، می‌تواند از شبکه بلاکچین پاداش دریافت کند؛ دقیقاً شبیه به سازوکار یک ماینر در اکثر شبکه‌ها. پاداشی که در این شبکه به کاربران داده می‌شود، از جنس توکن بومی آن یعنی GLDY است تا در اجماع آن مشارکت کنند. گلدی‌ها (GLDY) را می‌توان به‌راحتی با توکن‌های اتر (ETH) یا Polygon Matic تعویض کرد.

خاصیت جادویی BuzzShow می‌تواند، توکن‌های گلدی (GLDY) کاربر را به اتر تبدیل کند و او هم در محیط اتریوم و مجموعه‌های مرتبط با آن مشغول کسب سود و معامله شود. علاوه بر همه این ویژگی‌ها، امکان معامله با ارز فیات هم وجود دارد. پلتفرم BuzzShow، کاربرمحور است و با هدف توزیع عادلانه درآمد در بین مردم مشهور شده است.

ادغام سرویس IPFS و شبکه BuzzShow

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های BuzzShow، ترکیب آن با سرویس IPFS یعنی شبکه غیرمتمرکز اشتراک‌گذاری فناوری web3 است. با ترکیب سرویس IPFS، کاربران می‌توانند در محیطی امن، مطمئن و غیرمتمرکزتر از قبل فعالیت کنند. محافظت کامل از محتوای تراکنش، محرمانه ماندن آن و انعطاف‌پذیری شبکه برای به‌اشتراک‌گذاری از جمله قابلیت‌های کاربردی این شبکه هستند.

تمامی سازوکار الگوریتم اثبات مشارکت روی خط‌مشی‌های حفظ حق کپی‌رایت در محتواها قرار دارند تا امکان هیچ‌گونه سوء استفاده وجود نداشته باشد. حفظ حق کپی‌رایت در BuzzShow باعث شده تا کاربران برای خلق محتواهای منحصربه‌فرد، تشویق و ترغیب شوند. با توجه به الگوریتم اثبات مشارکت و ساختار مبتنی بر پاداش، شبکه BuzzShow هم‌اکنون در ردیف برترین شبکه‌های پخش ویدئو قرار دارد.

جایگاه و کاربرد PoCo در پلتفرم iExec چیست؟

جایگاه الگوریتم اثبات مشارکت در iExec

پلتفرم آی اگزک (iExec) برای ادامه دادن به فعالیتش به ۲ مولفه مهم و حیاتی نیاز دارد:

  • بازاری که نمایندگانش، منابع پیشنهادی خود را ارائه می‌کنند و معاملات آن با تکیه بر اعتبار ارز دیجیتال RLC انجام می‌شوند.
  • یک زیرساخت محاسباتی اصطلاحاً توزیع‌شده (distributed computing infrastructure) که بر اساس میان‌افزار (middleware) تخصصی XtremWeb-HEP طراحی شده است.

الگوریتم اثبات مشارکت برای پلتفرم آی اگزک در نقش یک چسب دوقلوی قدرتمند ظاهر می‌شود تا پیوند دو مولفه بالا عملی شود. زمانی که نسخه یک معامله پیچیده می‌شود، اجماعی توسط الگوریتم اثبات مشارکت شروع می‌شود که نهایتاً مشارکت کاربران را در میان‌افزار فوق‌الذکر تایید می‌کند. وقتی که توافق لازم در مورد نتیجه محاسبات حاصل شد، الگوریتم PoCo باعث راه‌اندازی و پیشروی تراکنش مربوطه می‌شود.

تاثیر الگوی PoCo در شبکه iExec

غیرمتمرکز بودن، امنیت و اطمینان از اجرایی شدن برنامه‌هایی همچون iExec Hub & Marketplace از جمله مولفه‌هایی هستند که با وجود الگوریتم اثبات مشارکت، عملی می‌شوند. نظارت الگوی PoCo در شبکه‌ای مثل iExec به‌نحوی است که نهایتاً باعث ایجاد انگیزه‌های اقتصادی قدرتمند برای انجام تراکنش‌های موفق می‌شود.

تمامی قابلیت‌های فوق باعث می‌شوند تا iExec بیشتر از سایر ارائه‌دهندگان فضای ابری به‌چشم بیاید؛ چرا که قابلیت سازماندهی یک پلتفرم محاسباتی مطمئن در آن ایجاد شده است. فرآیند اعتمادسازی الگوریتم اثبات مشارکت نه‌تنها به‌عنوان یک ویژگی جالب، بلکه به معنای ارائه نتایج به کاربران بلاکچین و قراردادهای هوشمند، تلقی می‌شود.

عوامل موثر الگوریتم PoCo در پلتفرم‌های مختلف

مکانیزم‌های پلتفرم‌های مختلف در مقایسه با یکدیگر متفاوت هستند، اما عوامل موثر الگوریتم PoCo در هر کدام از آن‌ها که باشد، یکی است. در ادامه این بخش از مقاله، مولفه‌هایی را لیست کرده‌ایم که در همه پلتفرم‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات مشارکت یکسان هستند:

  • کارکنان یا Workers: کارکنان، افراد یا شرکت‌هایی هستند که منابع محاسباتی شبکه را در اختیار دارند و تمایل دارند که این منابع را در ازای دریافت توکن بومی شبکه، ارائه دهند. برای مثال، Workerهایی وجود دارند که به ازای دریافت توکن بومی شبکه iExec یعنی RLC، منابع محاسباتی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهند. سازوکار فعالیت Workerها هم دقیقاً شبیه به ماینرهاست؛ البته با این تفاوت که workerها کامپیوتر خود را به زیرساختی بزرگ برای محافظت از منابع محاسباتی تبدیل می‌کنند.
  • استخرهای کارکنان (Worker Pool): این استخرها به‌صورت ویژه برای سازماندهی مشارکت کارکنان در شبکه طراحی شده است. کارکنان یا Workers می‌توانند در این استخرها هزینه‌های مدیریت زیرساخت‌ها را دریافت کنند. برخلاف تصور بعضی‌ها، این استخرها برای انجام محاسبات شبکه بلاکچین نیستند. سیستم این استخرها توسط یک برنامه‌ریزی پیش می‌رود و مبتنی بر ایجاد یک مدیریت کارآمد برای تضمین درآمد کارکنان است.
  • ارائه‌دهندگان اپلیکیشن (App providers): این افراد مسئولیت اجرای اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی را در بستر بلاکچین‌ها دارند. اپلیکیشن‌ها می‌توانند از جنس DAppهایی باشند که به‌صورت غیرمتمرکز طراحی شده‌اند و می‌توانند با قابلیت‌های یک شبکه بلاکچین سازگار باشند. برای مثال، پلتفرم iExec شامل یک فضای ابری غیرمتمرکز است که ارائه‌دهندگان اپلیکیشن می‌توانند برنامه‌های خود را در آن به‌صورت رایگان یا با دریافت یک هزینه ثابت ارائه کنند.
  • ارائه‌دهندگان مجموعه اطلاعات (dataset providers): این افراد مالکان مجموعه‌هایی از اطلاعات و داده هستند و تمایل دارند که آن‌ها را در یک الگوی امن مثل الگوریتم اثبات مشارکت و در ازای دریافت توکن بومی شبکه در دسترس قرار بدهند. برای مثال، یک ارائه‌دهنده این‌چنینی در شبکه iExec به ازای دریافت توکن‌های RLC، دیتا و اطلاعات مهمی را در دسترس قرار می‌دهد.
  • کاربران (Users): کاربران، افراد یا مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند هستند که برای اجرای وظایف خود، با یا بدون دسترسی به مجموعه‌های اطلاعات، با استفاده از منابع محاسباتی کارکنان (workers)، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند. کاربران همواره قصد دارند تا از بابت اعتبار نتایجی که دریافت می‌کنند، مطمئن شوند.

ریسک‌های انتخاب اشتباه الگوریتم PoCo

با توجه به اینکه الگوریتم اثبات مشارکت و به‌طورکلی، مکانیزم‌های اجماع جزء لاینفک و جدایی‌ناپذیر سیستم‌های بلاکچین محسوب می‌شوند، انتخاب اشتباه آن‌ها عواقب خطرناکی دارد. خوشبختانه، الگوریتم اثبات مشارکت از جمله معدود مکانیزم‌هایی است که برای بلاکچین‌های عمومی به‌شدت پیشنهاد می‌شود. در ادامه به همه ریسک‌های جدی‌ای که منجر به از دست رفتن سرمایه‌گذاری می‌شوند، اشاره خواهیم کرد.

  • عملکرد ضعیف: اگر مکانیزم اجماع، نادرست انتخاب شود، فعالیت گره‌ها، پردازش تراکنش‌ها و سرعت شبکه بلاکچین با شکست و اُفت چشمگیر روبه‌رو می‌شوند. اگر قصد دارید تا در بازار ارزهای دیجیتال موفق شوید، باید الگوریتم اجماعی را در نظر بگیرید که سرعت تراکنش‌ها در آن بالاست و مقیاس‌پذیری قابل توجهی هم دارد.
  • خرابی سیستم: تصور کنید الگوریتم‌ اجماعی را انتخاب کرده‌اید که برای سیستم بلاکچین‌های عمومی مناسب نیست. حالا فرض کنید که یک اپلیکیشن راه‌اندازی کرده‌اید و کاربران بسیاری هم جذب آن شده‌اند. اگر شما الگوریتم اجماع نادرستی را انتخاب کنید و بعد معلوم شود که گره‌های کافی برای حفظ شبکه وجود ندارند، چه اتفاقی می‌افتد؟ وقتی که گره‌ها کار نکنند، مشکلات جدی ظاهر می‌شوند و کل شبکه از کار می‌افتد.
  • فورک شبکه بلاکچین: فورک بلاکچین (Blockchain forking) معمولاً با مشکلات متعددی همراه است. اما ممکن است که یک فورک عمداً و برای اجرای قوانین اجماع جدید رخ دهد. وقتی که یک فورک اتفاق می‌افتد، ماینرها و گره‌های کمتری در شبکه وجود دارند و همین باعث آسیب‌پذیری می‌شود. در این وضعیت، بعضی از خرابکاران، می‌توانند بیش از ۵۰ درصد از قدرت محاسباتی شبکه را در دست بگیرند و در امور آن دخالت کنند. انتخاب به‌جا و مناسب الگوریتم اثبات مشارکت می‌تواند از بروز همه این ریسک‌ها جلوگیری کند.

محاسبات در الگوریتم اثبات مشارکت چگونه انجام می‌شوند؟

انجام محاسبات در الگوریتم اثبات مشارکت

در الگوریتم PoCo، این ضمانت داده می‌شود که نتایج محاسبه‌شده‌شده توسط کارکنان (workers) معتبر هستند و می‌توانند در اختیار کاربرانی که به آن‌ها نیاز دارند، قرار بگیرند. الگوریتم PoCo روشی را در خود دارد که چندین worker در آن به یک نتیجه محاسباتی یکسان با استفاده از مکانیزم‌های متعدد دست پیدا می‌کنند.

  • گام نخست: هربار که الگوریتم فعال می‌شود، یک آستانه اطمینان در نظر گرفته می‌شود که شامل حداقل سطح اطمینان مورد نیاز برای تایید یک نتیجه محاسباتی است.
  • در ادامه، پیش از انجام هر محاسبتی، کارکنان باید سپرده امنیتی یا سهامشان را به شبکه بلاکچین متعهد شوند.
  • کارکنان به‌صورت تصادفی و طبق زمان‌بندی مشغول انجام محاسبات می‌شوند و یک هش یا امضا از نتیجه محاسبات ارائه می‌کنند.
  • سهم هر worker از محاسبات، شامل سطحی از اطمینان است که با توجه به حسن شهرت و سهام او ارزیابی می‌شود.
  • وقتی که کارکنان مختلف، یک نتیجه واحد را ارائه می‌دهد، اطمینان آن‌ها برای محاسبه نتیجه مورد نظر به توافق می‌رسد.
  • در ادامه: تا زمانی که سطح اطمینان یکی از نتایج پیشنهادی در الگوریتم اثبات مشارکت از حد اطمینان فراتر برود، فعالیت‌های فوق تکرار می‌شوند.

در این مرحله، شبکه در مورد نتیجه محاسبات به توافق می‌رسد. حالا آن بخش دیگر که در ساختار الگوریتم اثبات مشارکت وجود دارد، رخ می‌دهد:

  • کارکنانی که نتیجه را اشتباه محاسبه کرده‌اند، سهام خود را از دست می‌دهند.
  • کارکنانی که نتیجه تاییدشده را محاسبه کنند، پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش، متشکل از پرداختی‌های شبکه و سهام ازدست‌رفته کارکنان شکست‌خوره در محاسبات است.
  • نهایتاً شهرت و اعتبار کارکنان تعدیل می‌شود تا شکل جدیدی از سطح اطمینان در رابطه با هرکدام تعریف شود.

سهم کارکنان (Workers) از الگوریتم PoCo چقدر است؟

اگر خیلی در سازوکار الگوریتم PoCo غرق شده باشید، این سوال برایتان مطرح می‌شود که سهم یک worker از فعالیتش چقدر است؟ سهم کارکنان بر اساس میزان مشارکتشان در اجماع شبکه بلاکچین ارزیابی می‌شود؛ به‌همین سادگی! روش‌های مختلفی برای محاسبه سهم منصفانه در الگوریتم اثبات مشارکت وجود دارند. سهم منصفانه هر worker طبق فرمول زمان‌بندی‌شده و سیستم توزیع پرداخت برنامه (distribution of the application payment) تقسیم‌بندی می‌شود.

طبیعی است که هرچقدر کارکنان بیشتری در شبکه فعالیت داشته باشند، پاداش‌ها هم بیشتر تقسیم می‌شوند و هر worker سهم کمتری نسبت به قبل دریافت می‌کند. البته استفاده از قضیه استیکینگ (staking) می‌تواند سهم کارکنان الگوریتم اثبات مشارکت را افزایش دهد. با توجه به این مسئله، کارکنان می‌توانند با استیک کردن ارز دیجیتال، همان‌قدر که سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سود کسب کنند.

الگوریتم اجماع اثبات مشارکت؛ فرصت‌ها و کاستی‌ها

اگرچه الگوریتم اثبات مشارکت (PoCo) یک مکانیزم اجماع نسبتاً جدید و نوپا محسوب می‌شود، اما پیش‌ازاین در پروژه‌های موفقی همچون iExec و ICON Network مورد استفاده قرار گرفته است. الگوریتم PoCo همواره خود را به‌عنوان یک جایگزین کاربردی برای مکانیزم‌های مشابه خود نشان داده و می‌توان روی قابلیت‌های آن حساب ویژه‌ای باز کرد. برای مثال، امنیتی که الگوریتم PoCo در مورد حفاظت از مالکیت معنوی یا IP کاربران به ارمغان می‌آورد، مثال‌زدنی و شگفت‌انگیز است. باید منتظر ماند و دید که این الگوریتم در ادامه راه خود تا چه حد می‌تواند از مشکلات پروژه‌های کریپتویی بکاهد و عملکرد آن‌ها را بهبود دهد.

نظر شما مخاطبان همیشگی والکس در مورد الگوریتم اثبات مشارکت چیست؟ آیا می‌توان این الگوریتم‌های نوظهور را به‌عنوان پایانی بر دوره حکومت الگوریتم‌های PoW و PoS دانست؟ نظراتتان را با ما در همینجا در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا