بلاکچین

الگوریتم proof of history چیست؟ آشنایی با الگوریتم اجماع اثبات تاریخ

الگوریتم اجماع اثبات تاریخ برای بلاک چین سولانا طراحی شد. از این الگوریتم نیز مثل سایر الگوریتم‌های اجماع اثبات سهام یا الگوریتم اجماع کار به منظور استخراج دارایی‌ها و حفظ امنیت شبکه بلاکچین استفاده می‌شود. در واقع ارزهای بازار کریپتوکارنسی از الگوریتم اجماع استفاده می‌کنند تا امنیت شبکه‌شان را حفظ کنند. الگوریتم PoH یکی از جدیدترین الگوریتم‌ها است که در سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرد. این الگوریتم، رویدادها را در مدت زمانی خاص، مشخص می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید که الگوریتم proof of history چیست و نکات کلیدی و مهمی در مورد آن بدانید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با الگوریتم اجماع اثبات تاریخ

الگوریتم اجماع اثبات تاریخ توسط آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) طراحی شد. این مکانیسم مبتنی بر شبکه بلاکچینی سولانا است. الگوریتم PoH سهم زیادی در موفقیت شبکه بلاکچینی سوالانا دارد تا حدی که باعث شد ارزش این شبکه تا ۱۱ هزار درصد بیشتر شود. تاییدکننده‌های شبکه سولانا می‌توانند به وسیله این الگوریتم، اتفاقات اخیر را متوجه شوند.

یکی از کارکردهای PoH رفع چالش‌ها و محدویت‌های فراوان برچسب زمانی یا Timestamp بود که به لطف این الگوریتم جواب دیگر وجود ندارند؛ به وسیله برچسب زمانی ترتیب زمان بلاک‌ها مشخص می‌شود.

الگوریتم proof of history ایجاد شد تا جایگزین مناسبی برای الگوریتم اجماع کار باشد. این الگوریتم یکی از حریفان سرسخت برای Proof of Stake در اتریوم ۲.۰ نیز است.

تاریخچه الگوریتم اجماع اثبات تاریخ

مهمترین هدف آناتولی یاکوونکو از معرفی الگوریتم PoH افزایش امنیت بود. هر چند در این زمینه برای او و تیم توسعه‌دهنده سولانا مشکلات و محدودیت‌های بسیاری به وجود آمد اما با این حال توانست از تمام آن‌ها عبور و این الگوریتم را طراحی کند. زمانی که یاکوونکو خواست شبکه بلاکچین سولانا را راه‌اندازی کند، در ابتدا تصمیمش بر این بود تا نام این شبکه را لوم (Loom) بگذارد اما به مرور زمان نام سولانا برای آن انتخاب شد. بعد از معرفی الگوریتم اجماع اثبات تاریخ، روز به روز لوم گذشته و سولانای امروز موفق‌تر شد.

روش کار الگوریتم اجماع اثبات تاریخ

رویدادهای زیادی در شبکه بلاکچین سولانا در زمان‌های مختلف به وقوع می‌پیوندند. وظیفه الگوریتم proof of history مرتب کردن این رویدادها با توجه به زمان است. این مکانیسم معیار زمانی مشخصی برای مرتب کردن رویدادها دارد. در الگوریتم PoH هر تراکنش در زمان مربوط به خود دسته‌بندی می‌شود؛ مثلا اگر چند تراکنش انجام شود، تراکنش اول در جایگاه یک، تراکنش دوم در جایگاه دو و تراکنش سوم هم در جایگاه سه قرار می‌گیرد و این ترتیب همچنان ادامه دارد.

الگوریتم PoH

به وسیله مکانیسم اثبات تاریخ لازم نیست که نودها همه رویدادها را به صورت مداوم تایید کنند. شبکه‌هایی که بر اساس این الگوریتم کار می‌کنند، به وسیله تابع SHA256 هش می‌شوند. این تابع باعث می‌شود تا خروجی هش غیر قابل تشخیص شود. در الگوریتم‌های قبل از proof of history نودها به وسیله برچسب زمانی به اجماع می‌رسیدند اما در این الگوریتم اجماع وجود ندارد و هر تراکنش به وسیله اعتبارسنج‌ها (Validator) به بلاک‌های بلاکچین اضافه می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا الگوریتم PoH سرعت بلاک چین را افزایش دهد.

الگوریتم اثبات، تاریخ تراکنش و ساعت داخلی را به عنوان ورودی می‌گیرد که به ترتیب تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. بنابراین به صورت زیر پیش می‌رود:

PoH (A, time stamp ۰) -> hash: encrypted version of A on time stamp ۰

نسخه رمزگذاری شده A در زمان صفر

PoH (B, time stamp ۱) -> hash: encrypted version of B on time stamp ۱

نسخه رمزگذاری شده B در زمان یک

PoH (C, time stamp ۲) -> hash: encrypted version of C on time stamp ۲

نسخه رمزگذاری شده C در زمان دو

ویژگی‌های الگوریتم اجماع اثبات تاریخ

الگوریتم proof of history یکی از بهترین الگوریتم‌ها در شبکه‌های بلاکچینی است اما با این حال نمی توان از نقص‌ها و مشکلاتی که دارد، چشم‌پوشی کرد. الگوریتم اثبات سهام که حریف سرسخت PoH است، با وجود همین مشکلات می‌تواند از آن پیشی بگیرید و نسبت به آن برتری‌هایی پیدا کند. در ادامه به برخی از مهمترین ویژگی‌های این الگوریتم می‌پردازیم:

  • به‌وسیله الگوریتم اجماع اثبات تاریخ در هر ثانیه ۶۵ هزار تراکنش انجام می‌شود که سرعت بسیار بالایی است
  • این الگوریتم با امنیت بالای خود از بسیاری از حریفان پیشی می‌گیرد
  • در مجموعه الگوریتم PoH ثروت به صورت منطقی توزیع می‌شود
  • این الگوریتم هنوز ناشناخته است
  • حریف این الگوریتم یعنی الگوریتم اثبات سهام، کارکردی غیر متمرکزتر از آن دارد
  • این الگوریتم در مقابل الگوریتم‌هایی مثل فضا – زمان ضعیف‌تر عمل می‌کند. در واقع الگوریتم‌های دیگر حجم داده‌ها را بهتر بهینه می‌کنند

آینده الگوریتم PoH

فرصت‌های پیشرفت زیادی سر راه الگوریتم proof of history وجود دارند. هر چند تراکنش‌های زیادی در هر ثانیه به وسیله این الگوریتم انجام می‌شوند اما در آینده این نقطه قوت تبدیل به یک نقطه ضعف می‌شود. اگر حجم رویدادهای شبکه بلاکچینی سولانا را حدودا ۲۵۰ کیلوبایت در نظر بگیریم، هر چند این مقدار حجم زیادی نیست اما بعد از اینکه در هر ثانیه ۶۵ هزار رویداد انجام شود، با حجم زیادی از داده روبرو خواهیم شد.

از آن‌جا که این الگوریتم باعث شد تا شبکه سولانا رشد بسیار خوبی را تجربه کند، می‌توان امیدوار بود که آینده آن خوب باشد چرا که سرمایه گذارهای زیادی مطمئن هستند الگوریتم PoH همچنان موفق باقی می‌ماند.

اثبات تاریخ دارای چالش‌هایی است. به عنوان مثال، این روش هرگز در مقیاس وسیع مورد آزمایش قرار نگرفته است؛ بنابراین ما نمی‌دانیم که آیا واقعاً بی عیب و نقص عمل می‌کند یا نه. علاوه بر این، آسیب‌پذیری‌ها و حملات مختلفی در سولانا در گذشته کشف شده‌اند که برخی از آنها تا حدی به دلیل اثبات تاریخ ایجاد شده‌اند. در نتیجه، ما هنوز مطمئن نیستیم که اثبات تاریخ یک مکانیسم اجماع امن است یا خیر.

الگوریتم proof of history

الگوریتم proof of history برگ برنده سولانا

در این مطلب از والکس تمام آنچه نیاز بود در مورد این مکانیسم بدانید را مطرح کردیم. برگ برنده سولانا را می‌توان الگوریتم اجماع اثبات تاریخ دانست. این الگوریتم پیشرفت‌های زیادی را برای سولانا به همراه داشت؛ مثلا در کنار سرعت، امنیت و رویکردی غیرمتمرکز را برایش به ارمغان آورد. سولانا در حال حاضر کمتر از ۱۲۰۰ اعتبار سنجی را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه خود به کار می‌گیرد.

گاهی اوقات از سولانا به عنوان یک قاتل اتریوم یاد می‌شود، اما در مقایسه با آن، dApp‌های کمتری در شبکه وجود دارد. در Solana، حدود ۳۵۰ dApps ساخته شده است، اما در Ethereum، بیش از ۳۰۰۰ dApps ساخته شده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا