بلاکچین

الگوریتم اثبات اهمیت؛ نحوه عملکرد الگوریتم POL روشی کم خطا

در دنیای ارزهای دیجیتال الگوریتم اجماع با قوانین مشخصی که تعیین می‌کند باعث می‌شود اعضایی که در یک شبکه قرار دارند به یک توافق جمعی برسند و با هم در ارتباط و هماهنگی باشند. یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های اجماع، اثبات اهمیت یا proof of importance نام دارد. این الگوریتم به وجود آمد تا کاستی‌هایی که در الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) است را برطرف کند.

با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی همه جانبه الگوریتم اثبات اهمیت می‌پردازیم. آشنایی با الگوریتم‌های اجماع بلاک چین (Blockchain) به شما کمک می‌کند تا در مسیر سرمایه‌گذاری‌های خود موفق‌تر عمل کنید.

بلاک چین (NEM) و اثبات اهمیت

یک بلاک چین با نام نِم وجود دارد که توکن بومی آن “XEM” است. این بلاک چین را بیشتر با عنوان یک جنبش اقتصادی جدید (New Economy Movement) می‌شناسند. ارائه اثبات اهمیت توسط بلاک چین نِم صورت گرفت.

هدف NEM این است که بتواند یک بلاک چین بسیار هوشمند را با تکنولوژی روز دنیا بسازد. البته XEM به اندازه سایر ارزهای دیجیتال معروف نیست اما از سطح کارایی بالایی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با اثبات اهمیت بهتر است که نگاهی به مزایا و معایب NEM بیندازیم:

مزایای NEM

  • بلاک چین NEM می‌تواند به صورت خودکار بلوک‌ها را در مدت یک دقیقه ایجاد کند.
  • کار کردن با آن اصلا سخت نیست. افراد می‌توانند نرم‌افزارهای مناسب NEM را از سایت رسمی آن به راحتی دانلود کنند.
  • در این بلاک چین سیستمی با عنوان “Catapult.com” وجود دارد که از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.
بلاک چین NEM و نقش آن در اثبات اهمیت

معایب NEM

  • نمی‌توانید به این موضوع پی ببرید که نِم دقیقا در چه مرحله‌ای از توسعه قرار دارد. این موضوع به ناشناس بودن تیم سازنده آن برمی‌گردد. از این رو اعتماد به آن برای برخی دشوار است.
  • رقبای بسیار قدرتمندی دارد و نمی‌توان موفقیت آن را در آینده پیش‌بینی کرد.

PoI چطور کار می‌کند و چرا اهمیت دارد؟

اثبات اهمیت به خوبی تعیین می‌کند که کدام یک از نودها (Node) اجازه دارند که در بلاک چین بلاک (Block) ایجاد کنند. در الگوریتم اثبات کار (PoW) مراحلی که برای تعیین بلاک طی می‌شود استخراج نام دارد. در بلاک چین NEM به فرایندی که برای که برای تأیید بلاک صورت می‌گیرد هاروست (harvest) می‌گویند که به معنی برداشت است.

البته لازم است بدانید که برای الگوریتم اثبات کار مانند اثبات سهام یک جایگزینی با عنوان الگوریتم اثبات زمان سپری شده (PoET) را نیز ایجاد کرده‌اند. اثبات اهمیت در واقع یک جایگزین مناسب هم برای اثبات کار و هم برای اثبات سهام است.

به دنبال برداشتی که در یک بلاک صورت می‌گیرد، گره‌ها می‌توانند هزینه تراکنش‌ها را در بلاک مورد نظر جمع‌آوری کنند. آن دسته از حساب‌هایی که امتیاز اهمیت بیشتری را به دست بیاورند این احتمال برایشان بیشتر می‌شود که بتوانند یک بلاک را ایجاد کنند.

کاربران برای کسب امتیاز اهمیت نودها باید ۱۰۰۰۰ ارز دیجیتال XEM را در حساب خودشان داشته باشند تا امتیاز لازم را برای افزودن یک بلاک به دست آورند. اثبات اهمیت به دنبال این است که از همه شبکه پشتیبانی کند و همین موضوع نشان می‌دهد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آشنایی با کارکرد اثبات سهام

فراموش نکنید که برای انجام معاملات خود به دنبال بهترین پلتفرم معامله ارز دیجیتال باشید. الگوریتم pol از آن جهت در دنیای ارزهای دیجیتال اهمیت دارد چرا که می‌تواند مشکلات مربوط به الگوریتم اثبات سهام را برطرف کند. مهم‌ترین مشکلات الگوریتم اثبات سهام به شرح زیر هستند:

امنیت پایین

اثبات سهام امنیت پایینی دارد و همین موضوع فرصت را برای هکرها فراهم می‌کند تا حملات خود را آغاز کنند. امنیت پایین دردسرهای زیادی را برای معامله‌گرها فراهم می‌کند. امنیت در الگوریتم PoI بالا است و به نوعی این ایراد اثبات سهام را از بین می‌برد.

وجود پاداش‌های متغیر

در اثبات سهام برای اینکه به کاربران شبکه پاداش داده شود به میزان دارایی‌های قفل شده توجه می‌شود. به این ترتیب هر چقدر میزان مشارکت در سهام گذاری شبکه افزایش یابد یعنی افراد و رمز ارزهای بیشتری در شبکه شرکت داشته باشند، میزان پاداش به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. اثبات اهمیت به برطرف کردن این مشکل می‌پردازد.

فعالیت الگوریتم اثبات سهام بر اساس دارایی

فعالیت مکانیزم اجماع سهام طبق دارایی‌ها و همچنین میزان ارزهای دیجیتال معامله‌گرها صورت می‌گیرد. به این ترتیب هر سرمایه‌گذاری که از بیشترین دارایی برخوردار است سود بیشتر و پاداش بیشتری هم به دست می‌آورد.

شاید تعجب کنید که چرا این ویژگی به عنوان مشکل در نظر گرفته می‌شود. در کوتاه‌مدت مشکلی ندارد ولی در بلندمدت باعث می‌شود که ثروت و قدرت شبکه در دست عده‌ای خاص که همان سرمایه‌گذاران ثروتمند هستند قرار بگیرد. این موضوع تهدید بزرگی برای امنیت شبکه است و به همین دلیل مکانیزم PoI ارائه شد تا این مشکل را برطرف کند.

حل مشکلات اثبات سهام توسط PoI

روش‌های برطرف کردن مشکلات با اثبات اهمیت

مشکلاتی که عنوان کردیم دردسرهای زیادی را برای معامله‌گرها ایجاد کرده بود. به همین دلیل اثبات اهمیت به عنوان یک راه‌حل جایگزین و ویژه روی کار آمد تا با کمک روش‌های زیاد به برطرف کردن مسائل مربوط به اثبات سهام بپردازد. مهم‌ترین روش‌هایی که PoI به کار می‌گیرد به شرح زیر هستند:

محاسبه مدت زمان نگهداری رمز ارز

اثبات اهمیت قادر است که رمز ارزهایی که در کیف پول خود دارید را با دقت محاسبه کند. در کنار آن می‌تواند به محاسبه مدت زمان نگهداری رمزارز شما نیز بپردازد. این ویژگی مزیت‌هایی را برای معامله‌گر دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا به صورت هدفمند ارزهای خود را در کیف پول مورد نظرشان نگهداری کنند.

کوین‌های (COIN) معامله‌گر که برای مدت مشخصی در کیف پول می‌مانند بعد از مدتی وارد پروسه واگذاری می‌شوند. به این ترتیب معامله‌گر می‌تواند با واگذار کردن ارزهای خود، ارزهای بیشتری را برداشت کند.

ارائه امتیاز به معامله‌گران فعال

یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت الگوریتم اثبات اهمیت این است که برای معامله‌گران فعالی که به صورت مرتب تراکنش‌های مختلف را انجام می‌دهند امتیازهای ویژه‌ای در نظر می‌گیرد. این ویژگی زمینه‌های معتبر کردن اثبات اهمیت را بیشتر می‌کند چرا که می‌تواند باعث گردش کوین‌ها شود.

شناسایی تراکنش‌های جعلی

مزیت برتری که اثبات اهمیت دارد به شناسایی تراکنش‌های جعلی مربوط می‌شود. خلاف‌هایی نیز در زمینه معاملات صورت می‌گیرد. برخی اقدام به افتتاح حساب‌های جعلی می‌کنند. این حساب‌ها با هدف افزایش امتیاز PoI شکل می‌گیرند. این الگوریتم به راحتی آنها را شناسایی می‌کند و با حذف آن‌ها جلوی چنین فعالیت‌هایی را می‌گیرد.

بررسی و حذف حساب‌های جعلی در اثبات اهمیت

مزایا و معایب اثبات اهمیت

با اینکه این الگوریتم خودش برای برطرف کردن مسائل مختلف ارائه شد اما مثل هر چیزی در دنیای ارزهای دیجیتال مزایا و یک ایراد خاص دارد. به عنوان یک استخراج کننده و معامله‌گر باید شناخت خوبی روی مزایا و ایرادی که اثبات اهمیت دارد، داشته باشید که شامل موارد زیر می‌شوند:

مزایای PoI

  • اثبات اهمیت به یک سخت‌افزار اختصاصی نیاز ندارد.
  • آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. این گزینه در مورد الگوریتم اثبات سهام نیز صدق می‌کند.
  • معامله‌گرها می‌توانند زمانی که سیستم روشن نیست هم اقداماتی مانند برداشت و استخراج را انجام دهند که در کاهش انرژی نیز تأثیر زیادی دارد.

معایب PoI

  • در پروتکل اجماع PoI درصد استخراج محدود است.

نحوه ارائه امتیاز اثبات اهمیت

یکی از مسائل مهمی که باید در مورد این الگوریتم بدانید مربوط به عواملی است که PoI آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد و نمره‌ای با عنوان امتیاز اثبات اهمیت به دست می‌آید. این نمره یک امتیاز ترکیبی است که از موارد زیر به دست می‌آید:

  • بررسی تعداد شرکا توسط اثبات اهمیت: هر چقدر تعداد شرکا بیشتر باشند در این صورت امتیاز بیشتری نیز نصیب معامله‌گر می‌شود.
  • بررسی تعداد کوین‌ها: فرد باید مقدار مشخصی از کوین‌ها را داشته باشد. این کوین‌ها باید برای مدت معینی در کیف پول فرد قرار گرفته باشند.
  • بررسی تراکنش‌ها: هر چقدر تعداد تراکنش‌های معتبری که در ۳۰ روز گذشته صورت گرفته‌اند بیشتر باشند، طبیعتا امتیاز اثبات اهمیت بیشتری هم نصیب معامله‌گر می‌شود.
فاکتورهای امتیازدهی در اثبات اهمیت

هر الگوریتمی که آن را مورد توجه قرار داده‌اید باید بدانید که بازار ارزهای دیجیتال هرگز ثابت نیستند. نوسانات جزء جدانشدنی در این بازار مالی به حساب می‌آیند. ممکن است در یک مدت کوتاه شاهد افت ۵۰ تا ۶۰ درصدی دارایی‌های خود باشید.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از فعالیت در این بازار حتما نسبت به شناخت الگوریتم اهمیت و جزئیات مربوط به استیکینگ (Staking) اطلاعات کاملی به دست آورید تا خطر از دست رفتن دارایی‌های خود را به شکل قابل توجهی کاهش دهید.

اثبات اهمیت، راهکاری برای رفع مشکلات

در این مقاله به بررسی اثبات اهمیت، ویژگی‌ها و مزایای آن پرداختیم. با هر دیدگاهی که به POI نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این الگوریتم توانسته به خوبی برخی از مشکلاتی که در الگوریتم اثبات سهام وجود دارد را برطرف کند. با وجود مزایای زیادی که در اثبات اهمیت می‌بینیم، POI هنوز بین سرمایه‌گذاران به اندازه سایر الگوریتم‌ها محبوبیت ندارد. به همین دلیل برای کسب محبوبیت به زمان بیشتری احتیاج دارد.

سؤالات متداول

چرا اثبات سهام از نظر زیست محیطی مفید است؟

چون به تجهیزات گران‌قیمت برای انجام محاسبات نیاز ندارد به همین دلیل از نظر زیست محیطی مفید است.

آیا اثبات اهمیت همه کوین‌ها را برای امتیاز دادن حساب می‌کند؟

این الگوریتم فقط به محاسبه کوین‌هایی می‌پردازد که برای مدتی معینی در حساب کاربر مانده‌اند. اگر کوین‌ها زیاد باشند امتیاز POI نیز برای حساب کاربر بیشتر خواهد بود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coinstelegram
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا