افراد مشهور

رون کریستنسن (Rune Christensen) کیست؟ بیوگرافی مدیرعامل MakerDAO

بازار ارز دیجیتال هم مانند هر بازار و شبکه مالی دیگری بالا و پایین و اصطلاحاً نوسان دارد. سرمایه‌گذاران هم همیشه به دنبال بیشترین سود و کمترین ضرر هستند، به همین خاطر معمولاً خرید ارز دیجیتالی که پایین‌ترین نرخ نوسان fluctuating را در بازار داشته باشد، پیشنهاد می‌شود. چرا این را مطرح کردیم؟ چون قرار است به معرفی پلتفرم میکر و خالق آن بپردازیم.

نیاز و تقاضا از سمت خریداران بود که جرقه‌ای در ذهن رون کریستنسن (Rune Christensen) انداخت تا برای پرداخت‌های همتا به همتا P2P ارز دیجیتالی را معرفی کند که ساختاری غیرمتمرکز با پایین‌ترین نوسان داشته باشد. ایده‌ای که در نهایت رون را به بنیانگذار میکردائو تبدیل کرد، امروز با دو توکن دای و میکر از قدرتمندان بازار کریپتوکارنسی است. به همین خاطر در این مقاله می‌خواهیم ببینیم رون کریستنسن کیست و ایده او برای رسیدن به نتیجه مثبت از چه مراحلی عبور کرد؟! با قصه جوانی خلاق و باهوش همراه شوید.

رون کریستنسن کیست؟

Rune Christensen

اگر همین حالا نام رون کریستنسن را در گوگل سرچ کنید، بیشتر مقاله‌ها از او به‌عنوان بنیانگذار میکردائو یاد می‌کنند.

Rune Christensen مدیرعامل و بنیانگذار میکردائو (MakerDao) است، اما چیزی که او را از دیگر فعالان و توسعه‌دهندگان حوزه رمزارز متمایز کرده ایده‌های او برای بازار رمزارز و پرداخت‌های همتا‌به‌همتا است.

رون در پایتخت دانمارک، شهر کپنهاگ زندگی می‌کند و از سال ۲۰۱۵ نامش بر سر زبان‌ها افتاد. تا پیش از ورود به دنیای کریپتوکارنسی و پیش از ۱۸ سالگی مدتی ساکن چین بود و به‌خوبی به این زبان مسلط است. روحیه بیزینسی رون را نباید دست‌کم گرفت. او پیش از اینکه وارد مدرسه تجارت کپنهاگ شود و زمانی که در چین زندگی می‌کرد، شرکتی را تأسیس کرد که معلمان زبان انگلیسی را برای تدریس زبان به چین می‌فرستاد. سال ۲۰۱۴ رون برای همیشه چین را ترک کرد، ولی دست از فعالیت‌های خلاقانه تجاری و بیزینسی‌اش بر نداشت و در نهایت در مارس ۲۰۱۶ میکردائو را به‌عنوان ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم به دنیا معرفی کرد.

تا پیش از معرفی میکردائو، رون درباره ارز بیت‌کوین مطالعات و تحقیقاتی داشت و در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کرد. در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت که تمام فعالیت‌های تجاری‌اش را برای خرید بیت‌کوین بفروشد و به‌صورت تخصصی وارد این حوزه شود. علاقۀ وافر و البته دقت او در تحلیل بازار در نهایت منجر به توسعه رمز ارزی جدید به نام میکر دائو شد. نقطه مشترک همه بنیان‌گذارهای جوان که پروژه‌های فوق‌العاده خلق کرده‌اند، باور و دید آنها به بیت کوین، پادشاه ارزهای دیجیتال است.

آدرس لینکدین رون کریستنسن (Rune Christensen): 

https://dk.linkedin.com/in/runebentsenchristensen

توییتر رون کریستنسن (Rune Christensen): 

https://twitter.com/runekek?lang=en

چرا رمزارز میکردائو توسعه یافت؟

اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله گفتیم، رون کریستنسن به دنبال رمزارزی با کم‌ترین میزان نوسان در بازار بود. او توانست با تمرکز بر ایجاد یک ساختار سازمانی مشهور شود. عمدۀ شهرت او به دلیل تلاش برای شکل‌دادن سازمانی خودمختار و غیرمتمرکز است که بر اصول و مبانی اقتصادی ارز دیجیتال با نوسان بسیار پایین تمرکز کند. همان‌طوری که گفتم رمزارز او بر پایه اتریوم راه افتاده و در حال حاضر یکی از بهترین و قوی‌ترین رمزارزهای شکل‌گرفته بر پایه اتریوم است.

پلتفرم میکر دائو

تا سراغ معرفی رویکرد رون برای کاهش نوسان بازار می‌رویم، شما هم می‌توانید برای بررسی بیشتر و یا تحلیل نمودار سری به صفحه خرید ارز دیجیتال میکر والکس بزنید.

رمزارز میکردائو، تلاش برای کاهش نوسان بازار

شروع شهرت جهانی رون کریستنسن به‌عنوان بنیانگذار میکردائو از سال ۲۰۱۹ بود یعنی زمانی که این رمزارز با رشد و توسعۀ برنامه‌های غیرمتمرکز مالی برخورد کرد. در نهایت هم میکردائو توانست با سرمایه‌گذار جایگزین بانکداری لندن همکاری کرده تا پرداخت‌های این رمزارز از طریق ویزاکارت و دبیت کارت نیز انجام شود.

با این حساب حالا میکردائو یک رمزارز موفق و البته باثبات در بازار است که در اواخر سال  2019 در بازار جهانی تا ۲۷.۵ میلیون دلار توکن فروش داشت. در همین دوران هم بود که توسعه‌دهندگان دائو به‌روزرسانی‌های مهمشان را انجام دادند که اصلی‌ترین آن در ماه نوامبر به‌روزرسانی و راه‌اندازی Multi-Collateral Dai برای گسترش پشتیبانی و ساپورت دارایی‌ها بود. البته با چیزی که میکردائو در بازار از خودش نشان داده، خریداران و تحلیلگران بازار به دنبال به‌روزرسانی‌های بیشتر هستند.

میکردائو برای اولین‌بار توسط بنیان‌گذارش در پلتفرم میکر توسعه یافت. همان‌طوری هم که گفتیم، هدف نهایی آن آسان‌تر شدن پرداخت‌های بین‌المللی و انتقال‌های مالی همتا به همتا یعنی p2p بود. این پلتفرم با شعار مبارزه با نوسانات بازار بر روی مارکتی با نوسان پایین و غیرمتمرکز تمرکز کرد و توانست در سال ۲۰۱۹ فروش بالایی را تجربه کند.

احتمالاً به‌عنوان یک خریدار این سؤال برایتان پیش‌آمده که میکردائو چگونه در تلاش برای کاهش نوسانات بازار است؟!

معرفی توکن دای و توکن میکر

حالا که با بنیانگذار میکردائو و کلیات این رمزارز موفق بازار آشنا شدیم، وقت صحبت از توکن‌های این پلتفرم است. پلتفرم میکردائو، توکن دای DAI  و توکن میکر MKR را در بازار عرضه کرده است.

توکن میکر نوعی توکن ERC-20 که بر روی بلاک‌چین اتریوم توسعه‌یافته است. این توکن برای پشتیبانی از دای وارد بازار شد و تمامی خریداران آن در زمینه فعالیت این توکن، به‌روزرسانی‌ها و ارائۀ تصمیم‌های مهم دربارۀ آینده توکن صاحب‌نظر و هستند.

اگر یادتان باشد گفتم که هدف رون کریستنسن تمرکز بر روی بازاری با نوسان پایین بود، به همین خاطر او برای استیبل و ثابت کردن دای از روشی متفاوت یعنی توکن‌های اختصاصی خودش استفاده می‌کند. این توکن‌های اختصاصی با ارز فیاتی آمریکا پشتیبانی نشده و فقط با اتریوم حمایت می‎شوند. در ضمن پلتفرم اکوسیستم کاملاً هوشمندی دارد که بر اساس آن می‌توان مطمئن شد که رون در مسیر تمرکز بر روی بازار غیرمتمرکز را به‌خوبی قدم برداشته است. برای تمرکز بر روی این بازار با نوسان پایین، توکن میکر برای حمایت از توکن دای وارد بازار شد، یعنی میکر صرفاً برای حفظ ارزش مالی دای معرفی شده است. در نتیجه میکر قابلیت استخراج و ماینینگ ندارد.

دای هم رتبه با دلار آمریکا است، یعنی هر یک دای برابر یک دلار است و قاعدتاً در بازار نوسان بسیاری دارد. میکر برای حفظ ارزش دای در برابر نوسان بازار توسعه‌یافته، امکان استخراج ندارد و همان رویکرد متفاوت رون در مقایسه با دیگر توسعه‌دهندگان برای مقابله با نوسانات بازار است.

خریدوفروش رمزارز میکردائو

میکردائو رمزارز معرفی شده توسط رون کریستنسن بازار خوبی در آینده خواهد داشت و برخلاف سایر ارزها کمترین میزان نوسان را تجربه خواهد کرد. این رمزارز در صرافی‌های مختلفی مانند والکس قابل خریدوفروش است و هر دو توکن آن یعنی دای و میکر مبتنی بر توکن ERC-20 است. توکن‌ها هم در کیف پول میکر از جمله Atomic wallet ، MyEtherWallet و Coinomi که قابلیت پشتیبانی دای و میکر را دارد، نگهداری می‌شوند.

نگاهی به فراز و فرودهای زندگی Rune Christensen

سازنده میکر دائو مانند هر انسان دیگر در زندگی خود چالش‌هایی داشته که در ادامه آنها را مرور می‌کنیم:

سال ۲۰۲۰ برای رون کریستنسن

کریستنسن شروع دشواری در سال ۲۰۲۰ داشت، زیرا میکر متحمل ضررهای هنگفتی به دنبال سقوط بازار «پنجشنبه سیاه» در ماه مارس شد که در آن قیمت اتر(در آن زمان دارایی اصلی که به عنوان وثیقه برای استیبل کوین Maker’s Dai عمل می‌کرد) به طور قابل توجهی کاهش یافت و منجر به میلیون‌ها دلار ضرر شد.

پس از آن در ماه آوریل، بنیاد Maker اعلام کرد که منحل خواهد شد و به تدریج کنترل کامل را به MakerDAO و جامعه Maker در چند سال آینده واگذار کرد. کریستنسن به نوبه خود گفت که از روزی استقبال می‌کند که دیگر به او نیازی نباشد و بتواند از این کار کناره‌گیری کند.

با دغ شدن تنور دیفای Maker به سرعت از ضررهای ماه مارس خود نجات یافت و در ماه ژوئیه به عنوان اولین پروتکل DeFi که به ارزش کل ۱ میلیارد دلار رسید، در تاریخ ثبت شد. در همین حال، دای نیز شاهد رشد عظیمی بود. تنها در سه ماهه سوم، کل عرضه آن ۶۲۳ درصد افزایش یافت. در واقع، تعداد زیادی دای در پروتکل‌های فارم تولید شده بود که در برخی مواقع در حفظ پیوند یک به یک خود با دلار آمریکا مشکل داشت.

سال ۲۰۲۱ برای رون کریستنسن

با افزایش پذیرش و تبدیل DeFi به جریان اصلی، کریستنسن ممکن بود تسلط پلتفرمی را که تأسیس کرده است به چالش بکشد. در حالی که Maker مزایای چنین رشدی را خواهد دید، پلتفرم‌های جدید نیز ظهور خواهند کرد و پلتفرم‌های موجود نوآوری خواهند کرد. 

با این حال، از آنجایی که پروتکل Maker در طول سال ۲۰۲۱ به تمرکززدایی ادامه می‌دهد، نقش و تأثیر فردی خود کریستنسن در اکوسیستم به تدریج کاهش می یابد، که ممکن است باعث شود او تمرکز خود را به پروژه‌های جدید و هیجان انگیز دیگری تغییر دهد.

باید دید در پایان سال ۲۰۲۲ چه اتفاقاتی برای خالق میکر دائو و پروژه‌اش می‌افتد. نظر شما چیست؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا