اخبار آلت کوین ها

هک در شبکه سولانا ادامه دارد؛ این بار نوبت «ریدیوم» است

پروتکل ریدیوم که یک صرافی غیرمتمرکز بزرگ در شبکه سولانا است، روز گذشته هک شد

پلتفرم «ریدیوم» (Raydium) که یک بازارساز خودکار در شبکه سولانا است، در روز ۱۶ دسامبر مورد حمله هکرها قرار گرفت. بر اساس گزارش‌ها، مهاجم موفق شد تا بدون در اختیار داشتن توکن‌های نقدینگی (LP token) یا سوزاندن آن‌ها، محتویات چندین استخر نقدینگی را برداشت کند.

به گزارش والکس و به نقل از ambcrypto، هکر با استفاده از نوعی حمله تروجان به حساب مالک استخر، توانست به این حساب دسترسی پیدا کند و با فراخوانی تابعی، کارمزد تراکنش و مبادله را برداشت کرد.

مجموعا ۹ استخر از جمله استخر نقدینگی SOL-USDC و SOL-USDT مورد حمله قرار گرفت و در جریان آن توکن‌هایی با ارزش بالغ بر ۴.۳ میلیون دلار به سرقت رفت.

نخستین واکنش پروتکل ریدیوم تغییر سطح دسترسی حساب آلوده بود. علاوه بر آن دسترسی تمامی آدرس‌های دیگر به حسابی که توسط کیف پول سرد نگهداری می‌شود، تغییر یافت. در قدم بعدی و برای تشویق هکر برای بازگرداندن مبالغ به سرقت رفته، به او پیشنهاد شد که ۱۰ درصد از مبلغ هک شده را به عنوان پاداش هک کلاه سفیدانه برای خود نگه دارد و باقی را بازگرداند.

به نظر می‌رسد که سیه‌روزی‌های شبکه سولانا تمامی ندارد؛ پس از چندین توقف فعالیت شبکه به واسطه مشکلات فنی و ورشکستگی صرافی FTX، هک شدن پروتکل‌های مختلف این شبکه موج جدید بدبیاری‌هاست. پیامد این اتفاقات کاهش شدید سرمایه قفل شده (TVL) در اکوسیستم سولانا بوده است. بنا بر داده‌های وبسایت دیفای لاما (DefiLlama)، سرمایه قفل شده این شبکه در چهار ماه گذشته از ۱.۳۷ میلیارد دلار به ۲۵۹ میلیون دلار کاهش یافته است.

میزان سرمایه قفل شده در اکوسیستم سولانا
میزان سرمایه قفل شده در اکوسیستم سولانا

با این وجود تحلیل سولانا نشان می‌دهد که مبلغ کل کارمزدهای این شبکه طی هفته گذشته رشد داشته است. افزون بر این، نرخ تراکنش بر ثانیه سولانا نیز بهبود یافته است.

کارمزد شبکه سولانا
کارمزد شبکه سولانا

قیمت سولانا در زمان نگارش این مطلب ۱۲.۳۱ دلار است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا