ترید

ژورنال معاملاتی چیست؟ چطور یک ژورنال معاملاتی درست کنیم؟

ژورنال معاملاتی یکی از آن ابزارهایی است که می‌تواند به شما در مسیر بدل شدن به تریدری بهتر کمک کند. در این ژورنال، اطلاعاتی مانند جزئیات معاملاتی که به سود یا ضرر منجر شده‌اند، و همچنین احساساتی که روی تصمیمات شما تاثیر گذاشته‌اند، ثبت خواهد شد. ثبت این اطلاعات و بررسی دقیق آنها به تریدر کمک می‌کند تا به یک استراتژی معاملاتی سودآور رسیده و رفتارهای احساسی یا هیجانی خود در بازارهای مالی را به حداقل میزان ممکن برساند.

در این مقاله علاوه بر روش درست کردن ژورنال معاملاتی، مزایای استفاده از این ابزار تریدینگ را هم بررسی خواهیم کرد.

ژورنال معاملاتی چیست؟

یک ژورنال تریدینگ تمام اطلاعات مربوط به معاملات و نتایج آن را شامل می‌شود و در واقع خلاصه‌ای از تجربیات معاملاتی شما ارائه می‌دهد.

برای مثال، اگر به هنگام ترید ارز دیجیتال دلایل خاصی برای عدم استفاده از یک استراتژی معاملاتی داشته‌اید، آن را در ژورنال معاملاتی ثبت خواهید کرد.

موفقیت در انجام معاملات با برنامه‌ریزی دقیق میسر می‌شود و یک ژورنال تریدینگ می‌تواند جزئیات عملکرد هر استراتژی را مشخص کند. در نتیجه تریدر می‌تواند در هر نوع بازاری (صعودی یا نزولی) پتانسیل موفقیت یک معامله خاص را از طریق ژورنال معاملاتی خود بسنجد.

علاوه بر این، درست کردن ژورنال معاملاتی هزینه خاصی ندارد. امکانات موجود در گوگل اسپرد شیت یا مایکروسافت اکسل برای تشکیل این ژورنال کافی است. اگر شما هم از آن دسته تریدرها هستید که نمی‌توانند به یک استراتژی خاص پایبند باشند، ثبت جزئیات معاملاتی که انجام می‌دهید، اولین قدم در جهت بهبود رفتار معاملاتی شما خواهد بود. پس از ثبت تاریخچه معاملات، به درک بهتری در مورد ضررهای خود می‌رسید و در نهایت قادر به شناسایی اشتباهات خود خواهید بود تا از تکرار آنها جلوگیری کنید. برای مثال ممکن است متوجه شوید که حد ضرر (Stop loss) انتخابی شما برای بیشتر معاملات نامناسب بوده است.

مزایای استفاده از ژورنال معاملاتی

مزایای ژورنال معاملاتی

داشتن یک ژورنال تریدینگ مزایای زیادی دارد که شاید مهم‌ترین آن، کمک به شناسایی نقاط ضعف و قدرت استراتژی معاملاتی باشد. یک ژورنال دقیق به تریدر کمک می‌کند تا تصمیمات منطقی و غیر احساسی بگیرد. برای مثال، وی تشخیص می‌دهد که ورود به بازار مشتقات ارز دیجیتال برای او مناسب است یا اصلا سرمایه‌گذاری مجدد سود به دست آمده از معاملات کار درستی است یا خیر؟ در هر صورت، تصمیماتی که با توجه به ژورنال معاملاتی گرفته می‌شوند، تحت تاثیر داده‌های محکم و تجربه تریدر خواهند بود.

ثبت اطلاعات در یک ژورنال معاملاتی باعث می‌شود تا استراتژی تریدینگ خود را به دقت زیر نظر داشته باشید. برای مثال، اگر در بازار کریپتو چند معامله موفقیت‌آمیز داشته و به سود مناسبی رسیدید، ممکن است نظم معاملاتی خود را از دست داده و نقاط ورود بعدی برای خرید ارز دیجیتال را با دقت کمتری انتخاب کنید. اینجاست که تجربیات ثبت شده در ژورنال به شما کمک می‌کند تا عجولانه وارد یک پوزیشن معاملاتی پرریسک نشوید.

افرادی که برای ثبت اطلاعات در ژورنال معاملاتی خود دقت کافی به خرج می‌دهند، می‌توانند از آن انگیزه یا درس عبرت بگیرند. اگر تاریخچه معاملاتی شما موفقیت آمیز بوده، از بهبود مهارت‌های معاملاتی خود انگیزه خواهید گرفت. از طرف دیگر، اگر تعداد معاملاتی که در آنها متضرر شده‌اید بیشتر بوده، بالاخره اشتباهات اصلی خود را شناسایی خواهید کرد و حتی ممکن است تصمیم بگیرید استراتژی خود را به کلی تغییر دهید.

علاوه بر این، ثبت اطلاعات در ژورنال تریدینگ باعث می‌شود تا الگوهای معاملاتی سودآور را شناسایی و به دنبال تکرار آنها باشید. این فرآیند معمولا تریدر به یک درآمدزایی نسبتا ثابت می‌رساند و هزینه لازم برای تست ایده‌های معاملاتی جدید را نیز کاهش می‌دهد. به عبارتی، ژورنال معاملاتی می‌تواند در تبدیل شما به یک تریدر موفق نقش بسزایی ایفا کند.

نرم افزار تهیه ژورنال معاملاتی

بهترین ژورنال معاملاتی

نرم افزارهایی مانند گوگل اسپرد شیت یا مایکروسافت اکسل برای درست کردن ژورنال معاملاتی کافی هستند، اما در صورتی که به چارت‌های گرافیکی علاقه دارید یا به دنبال تسهیل فرایند ثبت اطلاعات هستید، پلتفرم‌های (پولی) زیادی خدمات ژورنال معاملاتی را ارائه می‌دهند که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تریدر سینک (TraderSync)
  • تریدر متریا (Trademetria)
  • تریدر ویو (Tradervue)

مراحل درست کردن ژورنال معاملاتی

به طور کلی، فرمول خاصی برای تهیه ژورنال وجود ندارد و شما می‌توانید هر جزئیاتی که در مورد معاملات خود ضروری می‌دانید را به آن اضافه کنید. با این حال توصیه می‌شود، مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، حتما در ژورنال معاملاتی ایده‌آل وجود داشته باشند.

نوع دارایی و پلتفرم معامله

اولین قدم برای تهیه یک ژورنال مناسب، مشخص کردن نوع دارایی و محل انجام معامله است. برای مثال در این بخش می‌توان «بیت کوین در بازار فیوچرز بایننس» یا «دلار در بازار فارکس» را وارد کرد.

تاریخ انجام معامله

به طور کلی توصیه می‌شود تاریخ انجام معاملات خود را همراه با ساعت دقیق وارد کنید. برای مثال، می‌توانید یادداشت کنید در «در پنجم مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱ بعد از ظهر، و در زمانی که قیمت کاردانو کاهش پیدا کرده بود، یک سفارش خرید ۵۰۰ دلاری ثبت کردم.»

نوع معامله و هدف آن

ثبت اطلاعات در مورد معاملات لانگ و شورت به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از استراتژی معاملاتی خود داشته باشید. هنگام استفاده از استراتژی معاملاتی لانگ، تریدر به افزایش قیمت دارایی در بلند مدت امیدوار است. اما در استراتژی شورت، تریدر بیشتر به دنبال کسب سود در ریزش قیمت‌ها خواهد بود. اشاره به هدفی که در ابتدای انجام معامله در نظر داشتید (مثلا ۲ درصد سود) هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

قیمت ورود و خروج

قیمت ورود، قیمتی است که معامله را با آن آغاز، و قیمت خروج هم قیمتی است که معامله را با آن به پایان می‌رسانید. تریدرها معمولا از طریق سفارش‌های حد ضرر یا استاپ لاس، قیمت خروج معاملات خود را کنترل می‌کنند. در این نوع سفارش، زمانی که قیمت به حد از پیش تعیین شده برسد، فروش به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد.

حجم معامله

تریدرها معمولا یک «مقدار دارایی قابل معامله» دارند که می‌تواند همه یا بخشی از دارایی‌هایشان را شامل شود. برای این که از میزان ریسک‌پذیری خود آگاه شوید، در کنار ثبت حجم هر معامله، درصد آن در مقایسه با «مقدار دارایی قابل معامله» خود را هم یادداشت کنید. برای مثال اگر مقدار دارایی قابل معامله شما ۵۰۰ دلار است و معامله‌ای که به تازگی انجام داده‌اید ارزشی معادل ۲۵۰ دلار دارد، شما در واقع ۵۰ درصد از دارایی خود را برای انجام یک معامله در معرض ریسک قرار داده‌اید.

میزان سود و ضرر

ثبت میزان سود و ضرر حاصل از هر معامله، مهم‌ترین روشی است که به شما کمک می‌کند میزان کارآمدی یک استراتژی خاص، نظیر استراتژی پله ای را بسنجید.

توضیحات اضافی

همان طور که قبلا هم اشاره شد، میزان اطلاعاتی که در ژورنال معاملاتی خود وارد می‌کنید به خودتان بستگی دارد. در همین راستا، می‌توانید بخشی را به عنوان توضیحات اضافی در نظر گرفته و دلایل احساسی یا محاسباتی که برای انجام هر معامله داشتید را هم ذکر کنید. برای مثال ممکن است یک معامله را صرفا به خاطر انتشار خبری مهم انجام داده باشید.

نمونه ای یک ژورنال معاملاتی

ثبت اطلاعات در ژورنال

در این بخش اطلاعات ثبت شده در مورد یک معامله انجام شده در بازار فارکس را مشاهده می‌کنید. همچنین توجه داشته باشید که منظور از پیپ (Pip)، کوچکترین واحد محاسبات سود و ضرر در بازارهای مالی است.

تاریخ معاملهشانزدهم خرداد ۱۴۰۲ – ساعت ۱۹:۱۰
نوع داراییپوند انگلیس/دلار آمریکا (GBPUSD) – چارت M15 (تایم فریم ۱۵ دقیقه‌ای)
هدفهدف = ۳۰ پیپ / حد ضرر= ۱۰ پیپ
قیمت ورودخرید (لات اول) با قیمت ۱.۳۲۲۵۴
توضیحات ورودتقاطع سه اندیکاتور میانگین متحرک، شرایط لازم جهت ورود به معامله صعودی را تایید کرد.
قیمت خروجخروج از معامله با قیمت ۱.۳۲۵۰۴ (ساعت ۲۰:۳۰)
توضیحات فروشپس از فروش، روند افزایشی ادامه داشت و قیمت از سطح هدف هم عبور کرد.
میزان سود و ضرر۲۵ پیپ سود
توضیحات اضافهامروز سرم شلوغ نبود و کل زمان معامله جلوی مانیتور بودم. به خاطر ترس از دست دادن پیپ‌های کسب شده، قبل از رسیدن به هدف از پوزیشن خارج شدم.

ژورنال معاملاتی؛ ابزاری که هر تریدر به آن نیاز دارد

ژورنال معاملاتی یکی از مفیدترین ابزارهایی است که می‌تواند در بهبود مهارت‌های تریدرهای تازه کار تاثیرگذار باشد. ثبت جزئیات کامل معاملات در این ژورنال به شما کمک می‌کند از موفقیت و شکست‌های خود درس بگیرید و در کنار این کار، بهترین استراتژی معاملاتی برای پرتفوی خود را هم پیدا کنید.

آیا تاکنون از ژورنال معاملاتی استفاده کرده‌اید؟ تا چه در حد آن را در موفقیت خود تاثیرگذار می‌دانید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا