بلاکچین

تورینگ کامل چیست؟ کاربرد کامل بودن تورینگ در بلاکچین

در دنیایی از فناوری و پیشرفت زندگی می‌کنیم که در آن همه چیز با ادغام فناوری تغییر می‌کند. همین فناوری باعث شده است که استانداردهای زندگی، پارامترهای سرمایه‌گذاری یا موارد دیگر دچار تغییر شوند و فرصت‌های بیشتری پیش روی ما قرار گیرد. همان‌طور که می‌دانیم، مفهوم سبد سرمایه‌گذاری بلاک چین، کامل بودن تورینگ و رمزارزها، جدیدترین مفهوم‌ها در فضای رمزارزها هستند و زوایای متعددی دارند که باید در مورد آنها مطالعه کرد.

بنابراین، در این مقاله به کشف این‌که تورینگ کامل چیست می‌پردازیم و به نقش ماشین تورینگ و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال پی خواهیم برد. 

تورینگ کامل چیست؟

تورینگ کامل یک سیستم دستکاری داده است که می‌تواند زبان برنامه‌نویسی را با ماشین تورینگ بفهمد تا بتوان از آن برای خواندن پایگاه داده‌های پیچیده بهره برد. ماشین‌های تورینگ به حل مسائل و محاسبه سیستم داده‌ای که ذهن انسان عموماً قادر به درک آن نیست، کمک می‌کنند. همان‌طور که ماشین‌حساب‌ها انسان را قادر می‌سازند تا محاسبات دشوار را انجام دهند، ماشین‌های تورینگ نیز انسان را قادر می‌سازند تا سیستم‌های داده پیچیده را بخواند و درک کند.

مجموعه‌ای از ساختارها و دستورات داده، بدون استفاده از ماشین تورینگ، به راحتی امکان رمزگشایی ندارند. به چنین دستگاه‌هایی که قادر به دستکاری داده‌ها هستند، تورینگ کامل گفته می‌شوند. در میان ارزهای دیجیتال، اتریوم از این سیستم در بلاکچین استفاده می‌کند.

ماشین تورینگ اصطلاحی است که توسط آلن تورینگ تعریف شده است و ایده‌ای را توصیف می‌کند که ماشین‌های محاسباتی را قادر می‌سازد که هر کاری که کامپیوتر انجام می‌دهد را بتوانند اجرا کنند.

آلن تورینگ

در زیر خصوصیات کامل بودن تورینگ آمده است:

  • این مفهوم در قلب توسعه نرم افزار و برنامه کاربردی است، جایی که اجازه می‌دهد تا کد نوشته شود، بدون اینکه از قبل بررسی شود که کار می‌کند یا خیر.
  • به عبارت دیگر، می‌توانید برنامه خود را بدون نگرانی در مورد اینکه چه کارهای دیگری مجاز به انجام است، بنویسید.

مهم است بدانیم، تورینگ کامل به چه معناست و چگونه با بلاکچین اتریوم ارتباط دارد.

کامل بودن تورینگ و ارز دیجیتال

از آنجایی که نام کریپتو به معنای پنهان یا رمزگذاری شده است؛ بنابراین، رمزارز به اطلاعات پنهانی گفته می‌شود که روی کوین به زبان برنامه‌نویسی نوشته می‌شود. هدف این است که انتقال دارایی بدون اینکه کسی از نحوه انجام آن مطلع باشد، انجام شود. به عبارت دیگر، ارز دیجیتال به عنوان یک وسیله مبادله ناشناس عمل می‌کند. در واقع، فناوری رمزارزی در جنگ‌های گذشته برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه بدون آن که دشمن بتواند آن را شناسایی کند، استفاده می‌شده است. با گذشت زمان، تکنولوژی و زبان برنامه‌نویسی از این فناوری برای ایجاد انقلابی در صنعت سرمایه‌گذاری استفاده کرده است.

ادغام رمزارز با زبان برنامه‌نویسی تورینگ باعث شد که به کنترل و محافظت از تراکنش‌های مالی کمک شود. با استفاده از رمزارز، افراد در اشتراک‌گذاری راحت‌تر هستند و انتقال وجوه بدون دخالت اشخاص ثالث (یعنی بانک‌ها یا سایر موسسات مالی) انجام می‌شود. چراکه فرد نیاز ندارد هیچ کارمزد اضافی یا هزینه تراکنش در انتقال را پرداخت کند.

امروزه، اکثر رمزارزها با مفهوم تورینگ تکمیل می‌شوند؛ کدها به زبان‌های خاصی روی ارزها نوشته می‌شوند و از ماشین Turing برای انجام رمزگذاری و خواندن استفاده می‌شود. ارز دیجیتال با الگوریتم کامل بودن تورینگ مدیریت می‌شود و توسط Turing اطلاعات خصوصی را ایمن و فشرده نگه می‌دارد. اما همه ارزهای دیجیتال از طریق تورینگ تکمیل نمی‌شوند.

اتریوم یا بیت کوین: کدام ارز دیجیتال از تورینگ کامل استفاده می‌کند؟

تاثیر الگوریتم تورینگ کامل بر اتریوم

این مفهوم در بلاکچین با گذشت زمان گسترش یافت و مورد توجه قرار گرفت. همچنین با گسترش بلاکچین، علاقه افراد به ارزهای دیجیتال افزایش یافت. در این میان، اتریوم به عنوان ارز دیجیتالی که از این الگوریتم بهره می‌برد، بسیار معروف شده است.

اتریوم به عنوان تورینگ کامل در بلاکچین

پلتفرم اتریوم نمایشی دقیق از تورینگ کامل است و پایگاه داده‌ای عظیم را بدون نیاز به واسطه‌گری موسسات مالی ارائه می‌دهد. از بین تمام ارزهای دیجیتال، فقط اتریوم با استفاده از دستگاه تورینگ تکمیل می‌شود. هدف از طراحی پلتفرم، ارائه یک راه‌حل مالی است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا مستقیماً با بازار ارتباط برقرار کنند و از طریق آن کسب درآمد داشته باشند.

ویژگی‌های متعددی در پلتفرم اتریوم وجود دارد که آن را از سایر پلتفرم‌های کریپتو متمایز می‌کند. این پلتفرم از نظر عملکرد به دلیل زبان برنامه‌نویسی و راه اندازی از طریق فرآیند کامل بودن تورینگ، متفاوت و منحصر به فرد است. هدف از این رویکرد، محافظت از داده‌ها و جلوگیری از تهدید احتمالی سرقت اطلاعات است. علاوه بر این، امنیت اکوسیستم اتریوم را در برابر حملات هک افزایش می‌دهد و یک سیستم تراکنش الکترونیکی امن را فراهم می‌کند.

در ابتدا، سیستم اتریوم چندان امن نبود چراکه به رویکرد شفاف معتقد بود. بنابراین تصمیم بر رمزگذاری از طریق زبان برنامه نویسی گرفت. در این میان، تورینگ کامل راه‌حل منطقی‌تری ارائه داد که یک سیستم محافظت شده و پیشرفته برای نظارت بر سرمایه‌گذاری و تراکنش ایمن‌تر ایجاد می‌کرد. بنابراین، این سیستم از نظر تئوری می‌تواند تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را ایمن‌تر و امن‌تر کند.

بیت کوین و تورینگ کامل

همان‌طور که توضیح داده شد، تورینگ کامل به الگوریتم یا کد زبان خاصی اشاره دارد که برای حفاظت از داده‌ها استفاده می‌شود. در دنیای واقعی کامپیوتر و فناوری، فرآیند آن به حل مشکلات حیاتی در سیستم‌های نرم افزاری کمک می‌کند. همچنین بیت کوین نیز در بالاترین سطح در دنیای ارزهای دیجیتال قرار دارد. در واقع، ظهور این رمزارز زودتر از این سیستم بود.

از سوی دیگر، بیت کوین با وجود تورینگ کامل در بلاکچین، محدود خواهد شد. چراکه کد و توابع و تفسیرهای محدودی دارد. در واقع، بیت کوین محدودیت‌های برنامه‌نویسی بیشتری نسبت به اتریوم دارد. به عبارت دیگر، بیت کوین پشتیبانی محدودی از ماشین‌های تورینگ دارد.

آیا کامل بودن تورینگ بد است؟

چندین سوال در مورد فرآیند تورینگ کامل به ذهن می‌رسد. به عنوان مثال، آیا فرآیند تورینگ کامل برای سیستم ارز دیجیتال ایمن است یا خیر. پیش فرض کلی این است که اتریوم توسط این فرآیند تکمیل شده است اما ایمن نیست.

در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال، اتریوم به دلیل آنکه از این سیستم استفاده می‌کند، برای اهداف سرمایه‌گذاری و تراکنش ایمن نیست. درواقع، چون از این فرآیند استفاده کرده است، کدهای آن راحت‌تر قابل رمزگشایی هستند. بنابراین، بیت کوین گزینه‌ای امن تر برای تراکنش‌ها است زیرا رمزگشایی آن سخت‌تر است.

آیا یک سیستم باید تورینگ کامل باشد تا در بلاکچین مفید باشد؟

بررسی تورینگ کامل برای بلاکچین

در پاسخ این سوال باید گفت که بله؛ اما می‌تواند سایر ویژگی‌های مطلوب یک بلاکچین، مانند تمرکززدایی و تراکنش‌های بدون اعتماد را نیز داشته باشد.

اگر سیستمی بتواند یک برنامه کامپیوتری دلخواه را شبیه‌سازی کند، تورینگ کامل است. سیستم‌های کامل تورینگ باید قادر به اجرای هر گونه محاسبات همانند پیچیده‌ترین انواع محاسبات باشند. این نوع سیستم‌ها همچنین اغلب عملکرد بهتری نسبت به سیستم‌های دیگر دارند؛ چرا که می‌توانند از مجموعه قوانینی استفاده کنند که در حل مسائل در چندین مرحله کارآمدتر هستند.

علاوه بر کامل بودن تورینگ، یک سیستم همچنین باید غیرمتمرکز باشد و به تراکنش‌های غیرقابل اعتماد براساس اجماع، اجازه فعالیت دهد. این ویژگی‌ها برای امنیت و ثباتی که یک بلاکچین به آن نیاز دارد تا رکوردهای داده یا بلاک‌های آن ارزش و معنا داشته باشند، ضروری هستند.

اتریوم یک فناوری بسیار جدید با امکانات بسیار است که می تواند زندگی ما را در آینده متحول کند. به طور خلاصه، تورینگ کامل شبکه پیچیده‌ای از کامپیوترها است که به فرد اجازه می‌دهد که ارز خود را ایجاد کند. همچنین استفاده از آن کاملاً غیرمتمرکز و رایگان است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا