اخبار ارزهای دیجیتال

تفاوت اتهامات وارد شده به کوین بیس و بایننس در چیست؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده علیه دو صرافی نام آشنای دنیای کریپتو اتهاماتی را وارد کرده است

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)‌در هفته جاری دو عدد از بزرگ‌ترین نام‌های صنعت کریپتو را به قانون‌گریزی متهم کرد. این نهاد از دو صرافی بایننس و کوین بیس شکایت کرد و اتهامات جدی را علیه این دو مطرح کرد.

به گزارش والکس و به نقل از Decrypt، گری گنسلر – رییس SEC – در روز دوشنبه در خصوص صرافی بایننس جزییات تازه‌ای ارائه کرد. به گفته او، این صرافی در «شبکه‌ای بهم پیچیده از فریب» اداره می‌شود و مدیر آن، چانگ‌پنگ ژائو، سرمایه کاربران را با سرمایه شرکت مخلوط می‌کند.

این نهاد نظارتی در روز سه‌شنبه ادعا کرد که بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال آمریکا، کوین بیس، سال‌ها بدون مجوز فعالیت کرده است و « علاقه‌اش به افزایش سود خود را بر منافع سرمایه‌گذاران ترجیح داده است».

این دو پرونده جنس متفاوتی دارند. اگر چه اتهامات علیه صرافی کوین بیس جدی است، اما شکایت مطرح شده علیه بایننس خطیرتر است. این شکایت به شکل مستقیم به مدیرعامل این شرکت اشاره دارد، طولانی‌تر است و اتهامات سنگین‌تری دارد.

به گفته فدریکا پانتانا (Federica Pantana)، وکیل دادگستری شرکت حقوقی Davidoff Hutcher & Citron که در زمینه انطباق با قوانین اوراق بهادار تخصص دارد، بایننس ممکن است با مشکلات جدی‌تر مواجه شود چرا که «یک شرکت ممکن است هیچ‌گاه نتواند از اتهام تقلب یا ادعاهای مشابه سربلند بیرون آید».

خیانت در امانت در برابر فعالیت غیرمجاز

کمیسیون بورس و ارواق بهادار ایالات متحده صرافی بایننس را به جابجایی سرمایه مشتریان به دلخواه خود متهم کرده است که یادآور نحوه فعالیت صرافی ارز دیجیتال FTX است. با این حال ذکر این نکته ضروری است که سم بنکمن-فرید، مدیر پیشین صرافی FTX، با ۱۳ اتهام کیفری روبروست در حالی که تا این لحظه ایالات متحده اتهامی کیفری را علیه بایننس یا CZ مطرح نکرده است.

در سوی دیگر، SEC صرافی کوین بیس را به فعالیت غیرقانونی به عنوان صرافی اوراق بهادار ملی و کارگزار تسویه متهم کرده است. همچنین مدعی است که کوین بیس از طریق سرویس استیکینگ خود، اوراق بهادار بی‌مجوز را عرضه و به فروش رسانده است.

اگرچه شکایت علیه کوین بیس این شرکت را به ادغام متهم می‌کند اما این اتهام در خصوص کارکردها و نحوه فعالیت است و نه سرمایه مشتریان.

این کمیسیون با اشاره به وظایف بازیگران حوزه مالی گفت:

در سایر بخش‌های بازار اوراق بهادار، وظایف [انجام شده توسط کوین بیس] مجزا هستند.

اتهام تقلب برای کوین بیس مطرح نیست

به گفته بردن پری (Braden Perry)، وکیل سابق، شکایت از Coinbase «ذات بسیار متفاوتی دارد».

او گفت:

این اتهام شامل هیچ فعالیت متقلبانه‌ای نیست. فقط اینکه کوین بیس سه عملکرد را که معمولا در بازارهای اوراق بهادار سنتی از هم مجزا هستند – کارگزاری، بازار معاملاتی و آژانس تسویه – را ادغام کرده است و برای هیچ یک از این وظایف، مجوز فعالیت کسب نکرده است که قوانین موجود اوراق بهادار را نقض می‌کند.

او افزود که تایید مدل کسب‌و‌کار کوین بیس توسط SEC به عنوان بخشی از پروسه IPO شدن این صرافی، مایه تعجب است.

نام مدیرعامل بایننس به عنوان متهم درج شده است

کمیسیون SEC همچنین ادعا می‌کند که قانون‌گریزی‌های صرافی بایننس تحت کنترل مستقیم چانگ پنگ ژائو صورت گرفته است. از ژائو به عنوان متهم اصلی، در گزارش ۱۳۶ صفحه‌ای SEC، ۲۰۰ بار نام برده شده است.

در اتهامات وارد شده به کوین بیس، تنها یک بار از برایان آرمسترانگ، مدیر عامل کوین‌بیس، نامی به میان برده شده است.

شاید نگران‌کننده‌ترین بخش این اتهام این باشد که میلیاردها دلار از وجوه مشتریان، به حساب بانکی یک شرکت تحت مالکیت ژائو منتقل شده است.

در بخشی از شکواییه آمده است:

به عنوان مثال، از طریق حساب‌های کنترل شده توسط ژائو و بایننس، میلیاردها دلار از سرمایه مشتریان دو پلتفرم بایننس در حسابی تحت کنترل ژائو (با نام شرکت Merit Peak Limited) ادغام شده است و در نهایت به حساب ثالثی منتقل شده است که ظاهرا در خرید و فروش دارایی‌های کریپتویی مرتبط بوده است.

بایننس جلوی فعالیت مشتریان آمریکایی را در پلتفرم Binance.com نگرفته است

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مدعی است که علی‌رغم اظهارات بایننس و CZ مبنی بر محدودیت دسترسی تبعه‌های آمریکایی به پلتفرم معاملاتی اصلی این شرکت، در پشت پرده، این شرکت به مشتریان بزرگ آمریکایی خود اجازه معامله در پلتفرم Binance.com را داده است که خلاف قوانین اوراق بهادار است.

صرافی Binance.US شاخه آمریکایی پلتفرم معاملاتی بایننس است که برای مشتریان آمریکایی آن برپا شده است و اگرچه از لوگوی بایننس استفاده می‌کند، ماهیت حقوقی متفاوتی دارد و به شکل مستقل اداره می‌شود. این صرافی ارز دیجیتال همواره حجم معاملاتی بسیار کمتری نسبت به صرافی Binance.com داشته است.

در سوی دیگر، SEC ادعا نمی‌کند که کوین بیس به طور غیرقانونی خدماتی را مشتریان ارائه داده است که مجاز به ارائه آن‌ها نبوده است اما شایان ذکر است که یکی از مجازات‌هایی که SEC در شکایت علیه کوین بیس به دنبال آن است، این شرکت را از فعالیت به عنوان صرافی یا کارگزار در ایالات متحده منع می‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
Decrypt
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا