آموزش ابزارهابلاکچین

مرورگر بلاک چین چیست؛ همه چیز درباره اکسپلور بلاکچین

دسترسی به اطلاعات درون زنجیره‌های بلاکچین، همواره یکی از چالش‌های کاربران بوده است. مرورگر بلاک چین یک راه حل بسیار کاربردی برای کمک به کاربران در راستای کسب اطلاعات لازم پیرامون فعالیت‌های شبکه بلاکچین بود. در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد که مرورگر شبکه بلاک چین چیست و به معرفی بهترین مرورگرها و کاربردهای آن‌ها خواهیم پرداخت. 

مرورگر بلاک چین چیست؟

شاید در ابتدا عبارت blockchain explorer کمی پیچیده به نظر برسد. اما مرورگر بلاکچین عملکردی بسیار شبیه به مرورگرهای وب مانند گوگل دارد. تنها با این فرق که شما در اکسپلور بلاکچین می‌توانید تنها به دنبال اطلاعات خاصی در ارتباط با ارزهای دیجیتال باشید.

مهم‌ترین ویژگی مرورگرهای بلاک چین این است که بسیار شفاف هستند و هیچگونه فیلتری روی اطلاعات ارائه شده توسط آن‌ها وجود ندارد. شما می‌توانید با استفاده از اطلاعات ارائه شده در این پایگاه‌های داده نسبت به چگونگی انجام معاملات خود تصمیم‌گیری کنید. مرورگرهای بلاک چین حاوی اطلاعات مهمی هستند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: داده های مربوط به بلوک‌های استخراج شده، اطلاع از وضعیت و موقعیت تراکنش‌های انجام شده، آدرس کیف‌ پول‌ها و …

علت پیدایش مرورگر بلاک چین

اکسپلور بلاکچین

مفهوم مرورگر بلاک چین همزمان با پیدایش بلاک چین پدیدار شد. مرورگرهای بلاک چینی به این دلیل به وجود آمدند که دسترسی به اطلاعات مربوط به بلاک‌چین‌ها دشوار بود، به عنوان مثال، وقتی شخصی می‌گوید که برای شما ارزهای رمزنگاری شده ارسال کرده است اما شما در کیف پول خود هیچ‌گونه افزایش دارایی ندارید. این ممکن است به این دلیل باشد که تراکنش هنوز در انتظار تأیید بوده است یا به طور کلی رد شده است. اما چون شما اطلاعات لازم را در اختیار ندارید و به درستی نمی‌دانید که چرا تراکنش انجام نشده است می‌تواند برایتان نگران کننده باشد. یا به عنوان یک مثال دیگر شما برای فردی ارزهای دیجیتال ارسال کرده بودید و سپس او دریافت رمزارز را رد می‌کند.

تا قبل از ظهور اکسپلورهای بلاکچین دسترسی به این اطلاعات نیازمند آشنایی با کدهای خاصی بود و برای اینکه برای یک کاربر معمولی قابل دسترسی و خواندن باشد، به نرم افزارهای اضافی نیاز بود.

 فقط برنامه نویسان ماهر قادر به دسترسی به اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و امنیت بلاکچین بودند. آنها می توانستند این کار را با استفاده از رابط های خط فرمان انجام دهند. به علاوه برخی از خطوط فرمان باید اجرا شوند تا داده ها قابل خواندن باشند.

برای این که دسترسی به این اطلاعات برای کاربران معمولی نیز ممکن باشد، مرورگر بلاک چین به عنوان یک راه حل بسیار کاربردی توسط متخصصان بلاک چین معرفی شد. بدون تردید نقش این مرورگرها در آینده بلاک چین نیز بسیار پررنگ‌تر خواهد بود. 

اهمیت استفاده از مرورگر بلاک چین

اهمیت استفاده از مرورگر بلاک چین

اگر حتی فردی باشید که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده باشد قطعا به خوبی دریافته‌اید که برای انجام معاملات خود نیز به دسترسی و مطالعه برخی از اطلاعات دارید. متاسفانه افراد زیادی بدون داشتن دانش کافی در این حوزه و بررسی اطلاعات کلیدی در این بازار معاملات خود را انجام می‌دهند که نتیجه‌ای جز ضررهای مالی سنگین ندارد.

به عنوان مثال مشاهده بزرگ‌ترین تراکنش‌های روز به معامله‌گران کمک می‌کند تا فعالیت نهنگ‌ها را زیر نظر بگیرند و بر اساس آن تصمیم به خرید یا فروش دارایی ارز دیجیتال خود بگیرند. مرورگرهای بلاک چینی یک ابزار بسیار کاربردی هستند که داده‌های مختلف را در کنار هم جمع‌آوری می‌کنند و به صورت شفاف به کاربران ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با انتخاب یک مرورگر بلاک چین و با استفاده از ابزار جستجو، به داده‌های مورد نیاز خود در سریع‌ترین شکل ممکن دست پیدا کنید. 

معرفی مرورگر‌های برتر بلاک چین‌

مرورگر‌های برتر بلاکچین

در حال حاضر تعداد زیادی مرورگر بلاک چین وجود دارد که کاربران  از آن‌ها می‌توانند استفاده کنند. در ادامه به معرفی چند مرورگر بلاک چین محبوب می‌پردازیم.

بلاک چین دات کام (Blockchain.com)

اولین مرورگر در لیست بهترین مرورگرها بدون تردید بلاک چین دات کام (Blockchain.com) است. این اکسپلور از سمت کاربران بسیار محبوب است. بلاک چین دات کام در بین مرورگرهای بلاکچین، دارای قدمت بیشتری است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مرورگر، داشتن رابط کاربری آسان است. در واقع حتی اگر شما برای اولین بار باشد که می‌خواهید از یک اکسپلور بلاکچین استفاده کنید به راحتی می‌توانید از امکانات ارائه توسط شده بلاک چین دات کام استفاده کنید. برخی از امکاناتی که این اکسپلور برای کاربران خود ارائه می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت بر تراکنش‌ها
  • سختی استخراج
  • بررسی بلوک
  • نرخ هش فعلی
  • نظارت بر تراکنش و بررسی‌کننده
  • به‌روزرسانی مداوم نمودار میانگین کارمزد

توکن ویو (Tokenview)

توکن ویو (Tokenview) یکی دیگر از مرورگرهایی است که در لیست ما جای می‌گیرد. هر چند عمر این مرورگر بلاک چین زیاد نیست، اما به دلیل ویژگی‌های مختلفی که دارد موفق شده است تا توجه طیف وسیعی از کاربران را به خود جلب کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های توکن ویو، ارائه پشتیبانی کامل از ارز‌های دیجیتال است.

البته ممکن است هنگام استفاده از این سایت با یک مشکل مواجه شوید؛ آن هم زمانی است که بخواهید سایت را در زبان انگلیسی مشاهده کنید. هر چند تیم توسعه دهنده مرورگر بلاک چین توکن ویو، بدون تردید برای رفع آن در آینده نزدیک به راه‌حل‌هایی می‌اندیشند.

کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)

اگر از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال باشید، قطعا با سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) آشنا هستید. این سایت ابزار فوق العاده‌ای را برای تحلیل به کاربران خود ارائه می‌کند. شما می‌توانید در این مرورگر بلاکچینی تراکنش‌های خود را پیگیری کنید یا وضعیت سایر بلاک چین‌ها را بررسی کنید.

یکی از مهم‌ترین مزایای این مرورگر بلاک چین برای کاربران داشتن ساختار بسیار ساده داده‌ای است. شما برای درک نمودارها نیازی ندارید که یک تحلیل‌گر حرفه‌ای ارزهای دیجیتال باشید، با یک نگاه می‌توانید اطلاعات لازم را از استخراج کنید.

بلاک چیر (Blockchair)

اگر به دنبال یک مرورگر بلاک چین هستید که تمام نیازهای شما را برطرف کند، بدون شک بلاک چیر (Blockchair) بهترین گزینه برای شما است. این سایت در معرفی خود می‌گوید شما می‌توانید هر چیزی را که در دنیای بلاک چین به دنبال آن هستید در بلاک چیر پیدا کنید. این مرورگر اطلاعات بسیار کاملی مانند حجم، کارمزد، تعداد گره‌ها و سختی شبکه را در ارتباط با ارزهای دیجیتال زیر ارائه می‌دهد:

  • بیت کوین (BTC)
  •  لایت کوین (LTC)
  •  اتریوم (ETH)
  •  ریپل (XRP)
  • بیت کوین کش (BCH) 

یکی از ویژگی‌هایی که ارتباط با این مرورگر وجود دارد و می‌تواند برای شما جالب باشد این است که کلمات و عبارت هایی که در بلاک چین رمزنگاری شده است را شما می‌توانید در این مرورگر جستجو کنید.

بلاک تریل (Blocktrail)

آخرین مرورگر بلاکچین در این لیست، بلاک تریل (Blocktrail) است. هر چند از نظر برخی از کاربران، رابط کاربری بلاک تریل در مقایسه با سایر بلاک چین‌های این لیست چندان جذاب نیست، اما امکاناتی که بلاک تریل ارائه می‌دهد بسیار گسترده است.

شما می‌توانید به کل تاریخچه تراکنش مرتبط با یک آدرس عمومی را در قالب CSV با استفاده از این مرورگر دست پیدا کنید. علاوه بر این تعداد دفعاتی که یک آدرس بیت کوین در اینترنت قرار گرفته است از طریق بلاک تریل قابل مشاهده است.

آینده مرورگرهای بلاک چین

مرورگرهای بلاک چین از ابتدا تا به امروز پیشرفت بسیار زیادی کرده‌اند. مرورگرهای اولیه امکانات بسیار کمی را به کاربران ارائه می‌دادند و می‌توان گفت از لحاظ کاربری نیز جذابیت زیادی نداشتند. مرورگرهای بلاک چین در آغاز ظهور خود تنها به کاربران خود این اجازه را می‌دادند که آدرس کیف پول‌ها و تراکنش‌ها را جستجو کنند.

اما در حال حاضر اکسپلورهای بلاک چین دچار تحولات زیادی شده‌اند. می‌توان گفت مرورگرهای بلاک چین در دنیای ارزهای دیجیتال شبیه به گوگل در دنیای اینترنت عمل می‌کنند. تیم‌های توسعه‌دهنده این مرورگرها هر روز به دنبال این هستند که امکانات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند. بنابراین دور از انتظار نیست که در آینده نه چندان دور شاهد پیشرفت‌های بسیار زیادی در ارتباط با اکسپلورهای بلاک چین باشیم.

مرورگر بلاکچین چیست؟

مرورگر بلاک چین یک ابزار بسیار کاربردی برای بدست آوردن اطلاعات مختلف در شبکه بلاکچین است. مهم‌ترین ویژگی اکسپلورهای بلاک چین، شفافیت ارائه شده در آن است.

اکسپلور بلاکچین حاوی چه اطلاعاتی است؟

مرورگرهای بلاک چین حاوی اطلاعات مهمی هستند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:داده‌های مربوط به بلوک‌های استخراج شده، اطلاع از وضعیت و موقعیت تراکنش‌های انجام شده، آدرس کیف‌ پول‌ها و …

کاربرد اکسپلور بلاک چین چیست؟

مهم‌ترین ویژگی مرورگرهای بلاک چین این است که بسیار شفاف هستند و هیچ گونه فیلتری روی اطلاعات ارائه شده توسط آن‌ها وجود ندارد. کاربران می‌توانند با استفاده از اطلاعات ارائه شده در این پایگاه‌های داده نسبت به چگونگی انجام معاملات خود تصمیم‌گیری کنند.

بهترین مرورگرهای بلاکچین کدام هستند؟

برخی از بهترین مرورگرهای بلاک چین با توجه به نظر کاربران عبارتند از: بلاک چین دات کام، توکن ویو، کوین مارکت کپ، بلاک چیر، بلاک تریل

آینده مرورگرهای بلاک چین چیست؟

تیم‌های توسعه‌دهنده این مرورگرها هر روز به دنبال این هستند که امکانات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند. بنابراین دور از انتظار نیست که در آینده نه چندان دور شاهد پیشرفت‌های بسیار زیادی در ارتباط با اکسپلورهای بلاک چین باشیم.

۴

مرورگر بلاکچین

گام قبلی (۴/۱۷) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا