بلاکچینتکنولوژی

شرکت ConsenSys؛ از پروژه‌های بزرگ ConsenSys چه می‌دانید؟

جذابیت فناوری بلاکچین و دنیای ارزهای دیجیتال باعث شده که شرکت‌های بسیاری علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه باشند. همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، این حرکت گسترده به سمت یک حوزه جدید، سرشار از شکست‌ها و موفقیت‌های بزرگ بود. برخی شرکت‌ها در همان سال‌ها و حتی ماه‌های ابتدایی فعالیت خود، با مشکلات و چالش‌های بزرگی مواجه شده و ناچار به ترک میدان رقابت شدند؛ با این حال در این میان برخی شرکت‌ها توانستند به موفقیت‌های بزرگی دست یافته و محصولات محبوبی را به بازار ارائه کنند. شرکت Consensys یکی از همین شرکت‌هایی است که محصولات آن در زمینه بلاکچین سر و صدای بسیاری کرده‌اند.

در این مقاله به معرفی این شرکت پرداخته و اهداف پیش روی آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. اگر به دنیای بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال علاقه داشته باشید، بدون شک نام برخی محصولات این شرکت به گوش شما رسیده است!

شرکت Consensys: یک شرکت با محصولات خارق‌العاده

Consensys یک شرکت نرم‌افزاری فعال در حوزه بلاک‌چین بوده و فعالیت‌های خود را بر روی توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و محصولات مبتنی بر شبکه اتریوم متمرکز کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۴ توسط یکی از هم‌بنیان‌گذاران شبکه اتریوم به نام جوزف لوبین (Joseph Lubin) تأسیس شد. در طی یک دهه اخیر، این شرکت توانسته محصولات و خدمات بسیار ارزنده‌ای را به کاربران محصولات مرتبط با ارزهای دیجیتال و شبکه‌های بلاک‌چین ارائه کند. محصولاتی نظیر کیف پول محبوب متامسک، ابزار توسعه Infura، شبکه Linea و همچنین پلتفرم بازبینی قراردادهای هوشمند Diligence از جمله محصولات این شرکت به شمار می‌روند. ماموریت اصلی این شرکت، الهام‌بخشی به توسعه‌دهندگان فناوری وب ۳ و تسهیل توسعه محصولات در این حوزه است.

شرکت Consensys

ایده اولیه

در دنیای امروزی، ایده‌های می‌توانند ساختارهای بزرگ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تغییر داده و بهبود ببخشند. شرکت Consensys نیز بر اساس یکی از همین ایده‌های ساختارشکن ایجاد شد. چشم‌انداز اولیه توسعه‌دهندگان آن، تبدیل دنیای دیجیتال به محیطی باز، فراگیر و البته ایمن‌تر بود. از همین رو حرکت به سمت وب ۳ و دنیای بلاک‌چین، آغاز مناسبی برای مؤسسان این شرکت به شمار می‌رفت. البته تجربه جوزف لوبین در شبکه خارق‌العاده و کاربردی اتریوم، باعث شد که قدم‌های آغازین این شرکت به سریع‌ترین و بهترین شکل ممکن برداشته شود.

یک بنیان‌گذار باتجربه!

جوزف لوبین به عنوان یکی از هم‌بنیان‌گذاران شبکه اتریوم، سمت مدیرعاملی شرکت Consensys را بر عهده دارد. لوبین در شهر تورنتو متولد شده و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتری از دانشگاه پرینستون است. لوبین به عنوان مشاور نرم‌افزار و هوش مصنوعی در پروژه Identrus با شرکت eMagine همکاری داشت. همچنین او سمت‌های مرتبط دیگری نظیر مدیر دفتر مشاوره نرم‌افزار Blacksmith در شهر نیویورک و همچنین معاون فناوری شرکت Goldman Sachs را نیز در کارنامه خود دارد. لوبین در طول فعالیت خود در این سمت‌های شغلی، تجربه ارزنده‌ای در حوزه ارزهای دیجیتال و امور مالی به دست آورد.

لوبین در سال ۲۰۱۴ با ویتالیک بوترین آشنا شد. این آشنایی در نهایت به ایجاد یکی از شبکه‌های بزرگ در حوزه ارزهای دیجیتال انجامید. لوبین پس از بنیان‌گذاری اتریوم، تصمیم به آغاز یک پروژه جدید گرفت و شرکت Consensys را تاسیس کرد. در طول سال‌های اخیر، این شرکت و توسعه‌دهندگان حاضر در آن، تمام تمرکز خود را بر روی توسعه فناوری‌های وب ۳ قرار داده و محصولات ارزنده‌ای را نیز ارائه کرده‌اند.

بنیان‌گذار شرکت Consensys

محصولات شرکت Consensys

شرکت consensys محصولات متنوعی را با اهداف مختلفی ارائه کرده است. این محصولات در سه دسته عمومی، ویژه توسعه‌دهندگان و محصولات اختصاصی اکوسیستم توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرند. در این بخش از مقاله، این خدمات را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

محصولات مرتبط با کاربران ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین محصولات Consensys برای عموم کاربران ارزهای دیجیتال و شبکه‌های بلاک‌چین شامل موارد زیر می‌شود:

متامسک (MetaMask)

اگر با توکن‌های دیجیتال و کیف پول‌های نرم‌افزاری آشنایی داشته باشید، بدون شک متامسک یک نام آشنا برای شما خواهد بود! این کیف پول که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شده، امروزه بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال از سراسر جهان دارد و ۱۷ هزار برنامه غیرمتمرکز به آن متصل شده‌اند. کیف پول متامسک تمام امکانات برای مدیریت هویت کاربران، مدیریت ارزهای دیجیتال و کاوش در دنیای وب ۳ را برای کاربران خود به ارمغان آورده است. این کیف پول هم در قالب نرم‌افزار بر روی گوشی‌های هوشمند و هم به شکل افزونه مرورگر در دسترس قرار دارد.

کیف پول متامسک

MetaMask Institutional

این نسخه از کیف پول متامسک امکاناتی نظیر نسخه پایه آن را برای سازمان‌ها و مؤسسات فراهم می‌کند. سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از این سرویس، با اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) در ارتباط باشند. این سرویس بیش از ۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته و امکانات متنوعی نظیر خرید و فروش، سرمایه‌گذاری، استیکینگ، وام‌دهی، تامین نقدینگی و همچنین ایجاد پل بین شبکه‌های مختلف در ماشین مجازی اتریوم (EVM) را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

سازمان‌ها می‌توانند از طریق داشبورد پورتفولیو خود به MetaMask Institutional دسترسی داشته و در یک نگاه تمام دارایی‌های خود در اکوسیستم دیفای در سرتاسر ماشین مجازی اتریوم را مشاهده کنند. این سرویس بیش از ۱۷ هزار پروتکل و اپلیکیشن کاربردی را در خود جای داده و راه حل جامعی برای تعامل سازمانی با فضای دیفای فراهم می‌کند.

محصولات مرتبط با توسعه‌دهندگان

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، شرکت Consensys توجه ویژه‌ای به توسعه‌دهندگان وب ۳ داشته و در تلاش است مسیر این افراد را برای گسترش مرزهای فناوری هموارتر کند. برخی از محصولات این شرکت برای توسعه‌دهندگان عبارت‌اند از:

MetaMask Developer

کیف پول متامسک یک محصول متن‌باز بوده و توسعه‌دهندگان می‌توانند به صورت آزادانه از کدهای آن استفاده کرده و حتی به بهبود آن کمک کنند. خدمات MetaMask Developer در کنار کدها، API مرتبط با این کیف پول را نیز در اختیار توسعه‌دهندگان وب ۳ قرار می‌دهد. همچنین افراد علاقه‌مند به یادگیری بیشتر، می‌توانند از دوره‌های آموزشی موجود در کنار این سرویس استفاده کنند.

Infura

اینفورا یک پلتفرم ویژه توسعه‌دهندگان بوده و دسترسی سریع و مقیاس‌پذیر APIهای آن‌ها را به شبکه‌های اتریوم و IPFS را فراهم می‌کند. به لطف این پلتفرم، اتصال برنامه‌ها به شبکه‌های بلاک‌چین نیازی به اجرای گره‌های خاص نخواهد داشت. توسعه‌دهندگان با استفاده از این ابزار، به سادگی قادر به برقراری تعامل با فناوری‌های غیرمتمرکز هستند. هدف اینفورا، یکپارچه‌سازی فناوری‌های بلاک‌چین و وب توزیعی برای توسعه‌دهندگان است.

پروژه Infura

Diligence

در دنیای شبکه‌های بلاک‌چین، امنیت حرف اول را می‌زند. سرویس Diligence نیز دقیقا برای همین منظور طراحی و ارائه شده است. این سرویس، ابزارهای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل امنیت شبکه‌های بلاک‌چین و قرارداد هوشمند را ارائه کرده و خیال توسعه‌دهندگان از وجود ایمنی کافی برای آغاز راه‌اندازی یک شبکه جدید را آسوده می‌کند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شبکه بلاک‌چین از خدمات امنیتی Diligence بهره می‌برند.

محصولات مرتبط با اکوسیستم

سومین بخش از محصولات شرکت ConsenSys مربوط به اکوسیستم آن است. برخی از برجسته‌ترین خدماتی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

Linea

Linea یک امضاکننده تراکنش اتریوم متن‌باز و محرمانه است که بر جداسازی مدیریت کلید خصوصی از اعتبارسنجی تراکنش تمرکز دارد. این برنامه از مکانیسم دانش صفر استفاده کرده و قصد بهبود تجربه کاربری در شبکه اتریوم را دارد. همچنین پروژه Linea به عنوان یک شبکه لایه دو بر روی اتریوم عمل می‌کند.

ConsenSys Staking

ConsenSys Staking یکی دیگر از خدمات این شرکت بوده و امکان مشارکت شرکت‌ها، کاربران و سایر اعضای اکوسیستم در فرآیند استیکینگ را مهیا می‌کند. کاربران می‌توانند با قفل کردن مقدار اتریوم مورد نظر خود در مدت‌زمان مشخص، پاداشی را در قبال سپرده‌گذاری خود دریافت کنند. شیوه استیکینگ ارائه شده توسط ConsenSys به صورت خودحضانتی (Self-Custodial) بوده و کاربران در کنار سپرده‌گذاری دارایی‌ها، قابلیت حفظ کلیدهای خصوصی خود را نیز خواهند داشت. همچنین در این سرویس از اپراتورهای اعتبارسنج (Validator Operator) برای تشخیص هرگونه حرکت مشکوک و غیرمجاز استفاده شده است.

Teku

سرویس Teku یک کلاینت برای اتریوم ۲.۰ بوده و به طور خاص برای استیکینگ‌های سازمانی طراحی شده است. این پلتفرم کاملا متن‌باز بوده و با برای توسعه آن از زبان جاوا استفاده شده است. هدف از طراحی Teku، فراهم کردن امکان مشارکت در مکانیزم اثبات سهام شبکه اتریوم برای سازمان‌ها و اکوسیستم ConsenSys است. این پلتفرم به صورت کامل با شبکه اتریوم ۲.۰ سازگاری دارد. همچنین استفاده از زبان جاوا در طراحی آن باعث شده تا Teku انعطاف لازم برای استفاده در سیستم‌ها و پلتفرم‌های مختلف را داشته باشد.

معرفی پروژه Teku

Besu

آخرین محصول شرکت ConsenSys که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، به Besu اختصاص دارد. این پلتفرم یکی دیگر از کلاینت‌های شبکه اتریوم بوده و به عنوان یک لایه اجرایی در شبکه اصلی و شبکه‌های خصوصی مرتبط با اتریوم فعالیت می‌کند. در واقع Besu بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر به نام هایپرلجر است. این پروژه در نظر دارد که سازمان‌ها را هر چه بیشتر به دنیای بلاک‌چین متصل کند. پلتفرم Besu به لطف به‌روزرسانی‌های مکرر خود، با اکوسیستم پویا و در حال تکامل اتریوم همسو شده است.

یک شرکت برای آینده!

شرکت ConsenSys با محصولات باکیفیت خود کمک بسیاری به کاربران شبکه‌های بلاک‌چین و اتریوم کرده است. از کیف پول محبوب و بسیار کاربردی متامسک گرفته تا سرویس Teku برای اتریوم ۲.۰، همگی نشان از آماده بودن این شرکت برای آینده دنیای ارزهای دیجیتال دارد. با این حال برای قضاوت در مورد موفقیت خدمات و محصولات جدید این شرکت، باید مدت بیشتری منتظر بمانیم! به نظر شما محصولات ConsenSys چه نقشی در توسعه فناوری بلاک‌چین و پذیرش آن در زندگی روزمره خواهند داشت؟ نظرات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۳

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا