ترید

وضعیت فالینگ نایف (Falling Knife) چیست؟ چگونه سرمایه خود را از دست ندهیم

احتمالا برایتان پیش آمده که قیمت یک دارایی در حال سقوط بوده و شما به تصور اینکه قیمت‌ها بسیار مناسب شده‌اند شروع به خرید آن دارایی کرده‌اید. اما برخلاف انتظارات، متاسفانه کاهش قیمت بیش از حد تصور شما ادامه یافته و به جای سود، ضرر نصیبتان شده است. به چنین وضعیتی چاقوی در حال سقوط (Falling Knife) گفته می‌شود و این اصطلاح در سرمایه‌گذاری یا معامله‌گری متداول است. در این مطلب دلایل به وجود آمدن فالینگ نایف به همراه مزایا و معایب آن را توضیح داده و نمونه‌هایی از تشکیل این الگو را در بازار ارزهای دیجیتال بررسی خواهیم کرد.

فالینگ نایف چیست؟

فالینگ نایف (چاقوی در حال سقوط) یک الگوی معاملاتی یا بهتر بگوییم یک واقعیت معاملاتی است که به دارایی یا ارز دیجیتالی اشاره دارد که ارزش آن به شدت در حال کاهش است.

عدد قطعی برای میزان کاهش قیمت وجود ندارد، اما به طور کلی این اصطلاح به وضعیتی اشاره دارد که در آن قیمت یک دارایی به سرعت بیش از ۲۰٪ از بالاترین سطح ۵۲ هفته‌ای خود کاهش یافته است.

وضعیت Falling Knife
اصطلاح «گرفتن چاقوی در حال سقوط» برای هشدار به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران استفاده می‌شود تا در خرید یک دارایی عجول نباشند؛ صرفاً به این دلیل که قیمت آن کاهش یافته و بنابراین ارزان به نظر می‌رسد. خرید در یک بازار در حال سقوط می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ درست مانند تلاش برای گرفتن یک چاقوی در حال سقوط که می‌تواند به دست شما آسیب بزند.

یک دلیل ساده برای این خطر وجود دارد:

«اینکه قیمت یک دارایی ۳۰٪ تا ۵۰٪ کاهش یابد، بدان معنا نیست که نمی‌تواند ۸۰٪ دیگر هم از این قیمت پایین‌تر رود.»

برای مثال، معامله‌گران در طول بحران حباب دات کام در سال ۲۰۰۰، زمانی که قیمت سهام استارت‌آپ‌های اینترنتی بیش از ۵۰٪ کاهش یافت، شروع به خرید آن‌ها کردند، زیرا تصور می‌کردند سود زیادی به دست می‌آورند. اما مدت زیادی پس از آن، قیمت بسیاری از این سهم‌ها به صفر رسید!

الگوی فالینگ نایف

الگوی فالینگ نایف اغلب پس از یک حرکت قیمتی بزرگ شکل می‌گیرد و در نمودار قیمت به صورت یک ریزش شارپ به نظر می‌رسد که بدون تثبیت یا مکث مستقیما پایین می‌رود. همان‌طور که در چارت زیر نشان داده شده، یک الگوی فالینگ نایف توسط یک سری کندل‌های متوالی بلند و نزولی تشکیل می‌شود.

تشکیل الگوی فالینگ نایف

فالینگ نایف بیت کوین

معامله‌گران بی‌تجربه معتقدند که تشکیل یک الگوی فالینگ نایف فرصتی برای خرید یک دارایی با تخفیف ارائه می‌دهد. یکی از اشتباهات رایج آن‌ها خرید در اولین سطح حمایت بعدی است بدون اینکه به اندازه کافی به مومنتوم حرکتی قیمت توجه کنند. دلیل این اشتباه این است که اگر قیمت به زیر سطح آن حمایت سقوط کند، احتمالا تا زمانی که حمایت جدیدی در سطوح پایین‌تر پیدا کند، به کاهش خود ادامه خواهد داد.

یک مثال خوب در آوریل ۲۰۲۲ بود؛ زمانی که بیت کوین از حدود ۴۵٬۰۰۰ دلار به ۳۹٬۰۰۰ دلار سقوط کرد. برخی از معامله‌گران این اتفاق را فرصتی برای خرید بیت کوینِ ارزان می‌دانستند. اما یک ماه بعد، قیمت بیت کوین ۱۰٬۰۰۰ دلار دیگر نیز کاهش یافت و به زیر ۳۰٬۰۰۰ دلار رسید. تنها چند روز بعد، قیمت به زیر سطح ۲۰٬۰۰۰ دلار سقوط کرد.

فالینگ نایف بیت کوین

دلایل تشکیل الگوی فالینگ نایف

عواملی که باعث می‌شوند قیمت یک دارایی سقوط آزاد کند پیچیده هستند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

عوامل تکنیکال: در مورد برخی دارایی‌های کریپتو، سطوح حمایت بسیار به هم نزدیک هستند. بنابراین، اگر یک سطح با فشار فروش بالا شکسته شود، احتمال غلبه بر سطوح دیگر بسیار زیاد خواهد بود.

احساسات بازار: زمانی که در سال ۲۰۲۱، سرکوب عملیات استخراج کریپتو توسط کشور چین اعمال شد، یک محرک برای احساسات بازار بود؛ طوری که قیمت بیت کوین در کمتر از ۶۰ روز بیش از ۵۰٪ کاهش یافت.

عدم تعادل عرضه و‌ تقاضا: زمانی است که عرضه یک ارز فراتر از انتظارات بازار افزایش می‌یابد؛ مانند آنلاک شدن یک توکن، و می‌تواند یک رویداد محرک برای عدم تعادل عرضه و‌ تقاضا باشد. نمونه دیگر زمانی است که مردم به دلیل یک حرکت احساساتی شروع به خرید یک دارایی می‌کنند که منجر به افزایش تقاضا می‌شود.

لانگ اسکوییز: معاملات اهرمی، به‌ویژه در کریپتو، می‌توانند خطراتی را برای لیکویید شدن اجباری به همراه داشته باشد. زمانی که قیمت یک دارایی برای مدتی در حال افزایش است و اکثر افراد شروع به گرفتن پوزیشن‌های لانگ (خرید اهرمی) می‌کنند، ناگهان قیمت کاهش یافته و سقوط می‌کند.

دستکاری بازار: موسساتی که دارایی‌های کریپتو در اختیار دارند، ممکن است برای دستکاری قیمت‌ها، آن دارایی را خریدوفروش کنند. در دسامبر ۲۰۱۷، یک سفارش فروش انبوه به ارزش ۳۰٬۰۰۰ BTC در صرافی بیت‌استمپ (Bitstamp) منجر به کاهش شدید قیمت شد.

گزارش‌های مالی: شرکت‌های کریپتو گزارش‌های مالی سه ماهه منتشر می‌کنند. گزارش مالی ضعیف با منفی شدن احساسات بازار همراه است که منجر به کاهش شدید قیمت خواهد شد.

عوامل اقتصاد کلان: بازار کریپتو مانند سایر بازارها متاثر از نرخ‌ داده‌های تورمی مانند شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و اعلام افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است.

سطوح حمایت جعلی: در وضعیت Falling Knife ممکن است معامله‌گران به اشتباه تصور کنند که کاهش قیمت پایان یافته است. این امر ما را به مفهوم سطوح حمایت جعلی یا کاذب می‌رساند.

یک نمونه الگوی فالینگ نایف: بحران Terra-LUNA

یکی از بهترین نمونه‌های اخیر در مورد تشکیل الگوی Falling Knife، بحران پروژه ترا-لونا است که در عرض ۱۰ روز کاملا سقوط کرد:

  • ۷ مه ۲۰۲۲: قیمت UST استیبل کوین الگوریتمی اکوسیستم ترا به ۰.۹۸۵ دلار رسید.
  • ۸ مه ۲۰۲۲: دو کوان (Do Kwon) مدیرعامل لونا خطر دی پگ شدن این استیبل کوین را به شوخی گرفت. بنیاد لونا برنامه‌هایی را برای جلوگیری از این اتفاق و حتی خرید بیت کوین برای حمایت از ارز دیجیتال LUNA اعلام کرد.
  • ۹ مه ۲۰۲۲: قیمت UST در برابر دلار به ۰.۳۵ دلار کاهش یافت. رمز ارز LUNA شروع به سقوط کرد.
  • ۱۱ مه ۲۰۲۲: بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از معاملات رمز ارز لونا لیکویید شد.
  • ۱۲ مه ۲۰۲۲: قیمت LUNA به کمتر از ۰.۱۰ دلار رسید.
  • ۱۶ مه ۲۰۲۲: فورک جدید اعلام شد. اما قیمت LUNA تقریبا به پایین‌ترین حد خود رسید و ۹۹٪ از ارزش خود را از دست داد.
Falling Knife در پروژه ترا-لونا

بایدها و نبایدهای فالینگ نایف؛ مزایا و معایب

معامله با این الگو مزایا و معایب خاص خود را دارد که به هر دو اشاره می‌کنیم. هر چند که معایب Falling Knife بیشتر از مزایای آن است:

  • در صورت ورود به معامله در نقطه صحیح می‌تواند پرسود باشد
  • ریسک بسیار بالا
  • سود کم به دلیل احتمال دستکاری بازار
  • یافتن کف قیمتی که پس از آن روند صعودی شود، بسیار دشوار است
  • ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا قیمت دوباره شروع به رشد کند و باعث دلسردی سرمایه‌گذاران شود
  • احتمال مشکوک بودن پروژه به دلیل راگ پول (Rug Pull)

نکات معامله با الگوی Falling Knife

معامله با الگوی فالینگ نایف یک استراتژی پر ریسک است که اگر به‌درستی انجام شود می‌تواند بسیار سودآور باشد. اما توجه داشته باشید این کار نیاز به مقدار زیادی صبر، نظم و مهارت دارد. در اینجا چند نکته برای گرفتن چاقوی در حال سقوط بدون آسیب دیدن، آورده شده:

استفاده از تحلیل تکنیکال

با مشاهده این سیگنال‌ها از تحلیل تکنیکال استفاده کنید:

  • زمانی که قیمت به پایین‌ترین حد خود در ۵۲ هفته اخیر رسید
  • زمانی که افزایش شدید حجم وجود دارد
  • زمانی که نشانه‌هایی از بهبود قیمت یا تغییر روند وجود دارد

مراقب الگوی جهش گربه مرده (Dead Cat Bounce) باشید

الگوی جهش گربه مرده مربوط به زمانی است که قیمت به سرعت کاهش می‌یابد و سپس به طور ناگهانی معکوس شده و شروع به صعود می‌کند. با این حال، این صعود معمولا موقتی است و کاهش قیمت ادامه خواهد داشت. این اتفاق می‌تواند تله‌ای برای سرمایه‌گذارانی باشد که فکر می‌کنند قیمت پایین آمده و شروع به خرید می‌کنند.

استفاده از استراتژی متوسط هزینه دلاری (DCA)

وقتی می‌بینید قیمت یک دارایی ۵۰٪ کاهش یافته، خرید یکباره بسیار وسوسه‌انگیز است، اما این کار می‌تواند یک اشتباه بزرگ باشد؛ زیرا این دلیل که قیمت یک دارایی ۵۰٪ کاهش یافته، به این معنا نیست که نمی‌تواند ۵۰٪ یا ۶۰٪ دیگر هم کاهش یابد. خرید تدریجی به شما کمک می‌کند تا زمانی که حتی قیمت‌ها پایین‌تر می‌آیند، همچنان پول برای خرید داشته باشید.

استفاده از حد ضرر و سفارشات محدود (Limit)

 در صورت ادامه کاهش قیمت، استفاده از این نوع سفارشات به کاهش ضرر شما کمک می‌کند.

استراتژی سرمایه‌گذاری با Falling Knife می‌تواند راهی پرریسک برای به دست آوردن سودی باشد که معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد. با این حال، به خاطر داشته باشید که از آن با احتیاط استفاده کرده و بیش از حد ریسک نکنید.

معامله با الگوی فالینگ نایف

در چه مواردی نباید با الگوی فالینگ نایف معامله کرد؟

در این موارد سعی نکنید چاقوی در حال سقوط را بگیرید؛ زمانی که:

  • دلیل کاهش قیمت را نمی‌دانید
  • دلیل ریزش ناشی از مشکلات داخلی، جنجال در پروژه یا نبود فناوری است و بعید به نظر می‌رسد که قیمت به این زودی‌ها بازگردد
  • سرمایه‌گذار کوتاه مدت هستید. فالینگ نایف برای سرمایه‌گذاران بلندمدت با تحمل ریسک بالا مناسب‌تر است

معامله با الگوی فالینگ نایف؛ آری یا خیر؟

خرید و فروش با الگوی فالینگ نایف اصلا آسان نیست. بهترین اقدام این است که قبل از شروع خرید، منتظر بمانید تا قیمت‌ها اصلاح شوند، عقب‌نشینی کنند و خط روند صعودی را از سر بگیرند. با این حال، اگر تحمل ریسک بالایی دارید و از گرفتن چاقویی که در حال افتادن است نمی‌ترسید، توصیه می‌کنیم که چاقو را از بالای دسته آن بگیرید. این بدان معناست که در چنین شرایطی به جای پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و خرید، به سراغ یک پوزیشن فروش بروید. هر چند باید آنقدر مهارت داشته باشید که مطمئن شوید این الگو Falling Knife است نه تله خرسی.

قانون اصلی این است که چاقویی که در حال سقوط است نگیرید. موقعیت‌های معاملاتی در بازار زیاد هستند. توصیه ما این است که از ریسک بالا پرهیز کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

دنیای کریپتو برای همه است. هدفم بیان پیچیدگی‌های این صنعت به زبان ساده است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی