web3معرفی رمزارزها

گیت کوین چیست؟ معرفی پلتفرم gitcoin و ارز دیجیتال GTC

برنامه‌نویسی این روزها یکی از پردرآمدترین مهارت‌ها به‌شمار می‌رود و فرصت‌های درآمدزایی بی‌نظیری را در اختیار برنامه‌نویس‌ها می‌گذارد. اگر شما یک برنامه‌نویس هستید و از روش‌های معمولی خسته شده‌اید، ما قصد داریم یک روش جدید برای کسب درآمد از طریق کدنویسی را برای شما توضیح دهیم.

گیت کوین، پلتفرمی ساخته شده بر روی گیت هاب است که به کدنویس‌ها و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با کار بر روی نرم‌افزار منبع باز این پلتفرم و در زبان‌های برنامه‌نویسی متنوع، دستمزدهای ارز دیجیتال دریافت کنند. در حقیقت این پلتفرم را باید بهشت کدنویس‌ها معرفی کنیم چرا که هر مزیتی بخواهند در اختیارشان قرار می‌دهد. پس اگر دوست دارید بیشتر در مورد gitcoin و ارز دیجیتال آن یعنی GTC بدانید، ادامه این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید.

پلتفرم گیت کوین چیست؟

Gitcoin که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد، یک پلتفرم سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) است که توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا روی پروژه‌های منبع باز کار کنند. در حقیقت زمانی که بنیان‌گذاران پروژه متوجه شدند بسیاری از استارت‌آپ‌های نرم‌افزاری تنها مدتی پس از تاسیس به‌دلیل کمبود بودجه و از همه مهم‌تر کار توسعه، رها می‌شوند به فکر راه‌اندازی چنین پلتفرمی افتادند.

برای حل مشکلاتی که استارتاپ‌ها با آن روبه‌رو بودند، بنیان‌گذاران پروژه به‌سراغ فناوری منبع باز رفتند. فضایی که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا آزادانه از نرم‌افزارهایی که موجود است استفاده کرده‌، آن‌ها را اصلاح و حتی با ایجاد تغییرات خانگی، آن‌ها را به نام خود توزیع کنند.

این یعنی شرکت‌های در حال توسعه می‌توانند با گیت‌ کوین، راه‌حل‌های نوآورانه برای مسائل خود پیدا کنند. از طرفی این پلتفرم کمک می‌کند شرکت‌ها درک روشن‌تری از نیازهای مشتریان خود به‌دست آورند تا بتوانند خدمات بهتری به آنان ارائه دهند.

تیم توسعه دهنده پلتفرم Gitcoin

گیت کوین توسط کوین اووکی (Kevin Owocki) و اسکات مور (Scott Moore) در شهر دنور(Denver) تأسیس شد. Owocki، موسس این پلتفرم، پیش از این، چندین پروژه منبع باز دیگر نیز تأسیس کرده بود.

پلتفرم gitcoin

بنیان‌گذاران این پلتفرم، با هدف ارتقای منبع باز و توسعه ارزهای دیجیتال، از پیشینه خود در صنعت فناوری استفاده کردند. طولی نکشید که در فضای دیجیتال پروژه خود را به‌سرعت رشد دادند چرا که طرفداران این ایده، روزبه‌روز بیشتر می‌شد. برای مثال، Vitalik Buterin، نابغه جوان شبکه اتریوم، چندین بار از گیت‌کوین و مبتکران آن حمایت کرد. علاقه او به این پلتفرم حتی تا جایی پیش رفته که چندی پیش چیزی حدود پنج میلیون دلار به صورت AKITA (یک میم کوین) به این شرکت اهدا کرد.

Owocki و Moore همچینین تاکید بسیاری بر تمرکززدایی مالی و اهمیت توسعه خودمختار دارند و در کنفرانس‌های مختلف بارها در مورد همین موضوعات صحبت کرده‌اند. هدف نهایی این دو، کمک به ایجاد ویژگی‌های جدید برای محافظت از اینترنت در آینده است. Owocki و Moore امیدوارند که تکنیک‌های وب ۳ را بتوان به صورت یکپارچه در سیستم‌های موجود ادغام کنند و همزمان امنیت مالی را از طریق ارزهای دیجیتال نیز بهبود ببخشند.

گیت کوین از چه فناوری های منبع بازی استفاده می کند؟

پلتفرم منبع باز گیت کوین

پلتفرم گیت کوین برای کمک به جبران خسارت توسعه‌دهندگانی ایجاد شده است که می‌خواهند در نرم‌افزارهای متن‌باز مشارکت کنند. اما این پلتفرم، برای این که بتواند به این هدف مهم برسد از چند نوع مدل فناوری‌های منبع‌ باز کمک می‌گیرد. این فناوری‌ها عبارتند از:

هکاتون‌ها (Hackathons)

هکاتون‌ها رویدادهایی هستند که توسط گیت کوین سازماندهی می‌شوند. در چنین رویدادهایی، برنامه‌نویسان بسیاری از سرتاسر جهان گرد هم می‌آیند تا در یک بازه زمانی محدود یک پروژه نرم‌افزاری کاربردی را بسازند. این رویدادها می‌توانند صرفاً برای تمرین باشند و یا مسابقاتی باشند که به‌عنوان یک تمرین انگیزشی یا اعتمادسازی برای تشکیل یک تیم حرفه‌ای طراحی شده‌اند.

جوایز (Bounties)

 جوایز پلتفرم Gitcoin، جایزه‌های پولی (prizes) هستند که به یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار یا تیم او برای آنچه خلق کرده‌اند، اهدا می‌شود. جایزه‌ها می‌توانند برای هر چیزی، از یک مرورگر وب گرفته تا یک ابزار آفیس یا حتی یک پخش‌کننده رسانه و به‌طور کلی هر برنامه دیجیتالی که شامل کدنویسی است، باشند.

کمک‌های بلاعوض توسعه‌دهنده (Developer grants)

کمک‌های مالی توسعه‌دهنده در گیت کوین در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است. این سرمایه‌گذاری معمولاً توسط یک شرکت یا دولت انجام می‌شود. دولت‌ یا شرکتی که در این سرمایه‌گذاری مشارکت می‌کند، قصد خرید پروژه یا تاثیرگذاری مستقیم بر آن را ندارد و تنها در سود یا زیان آن شریک است. این کمک‌های بلاعوض همچنین اغلب بر اساس شرایط یک توافق‌نامه و با شرایط خاصی ارائه می‌شود.

تأمین مالی درجه دوم (Quadratic funding)

منظور از تامین مالی درجه دوم، یک نسخه به‌روزرسانی شده با قوانین منعطف‌ و دموکراتیک‌تر از تأمین مالی به‌شیوه سنتی است. این سیستم به سهام‌داران کوچک نیز اجازه می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری هرچند کم درپروژه، بودجه آن را افزایش دهند. پلتفرم گیت کوین از این فناوری به منظور تامین مالی بودجه پروژه‌ کالاهای عمومی استفاده می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد این مساله صحبت می‌کنیم.

گیت کوین چگونه کار می کند؟

گیت کوین به پروژه‌های منبع باز کمک می‌کند تا بودجه خود را تامین کنند. همچنین راه‌حل‌هایی برای کمک به فضای دیجیتال با پایبندی به ارزش‌های اصلی تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) ارائه می‌دهد. این پلتفرم به‌صورت ارگانیک و عملی، روابط بین سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان را تقویت می‌کند. از طرفی به کمک تکنیک‌های منبع‌باز که پیش از این گفتیم، به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان یاری می‌رساند.

گیت کوین اغلب نقش‌هایی که گفتیم را از طریق Github انجام می‌دهد. گیت هاب اکوسیستمی است که در سال ۲۰۰۸ تاسیس و در نهایت به یکی از اولین پلتفرم‌های میزبان اینترنت برای پروژه‌های کدنویسی تبدیل شد. بدین ترتیب، Github به عنوان رابط اصلی گیت‌کوین عمل می‌کند و تعدادی برنامه و پروژه را ارائه می‌دهد که برای دستیابی به اهداف اعلام‌شده شرکت ارزهای دیجیتال تنظیم شده‌اند.

پلتفرم Gitcoin از پروژه‌هایی حمایت می‌کند که بر تأمین مالی تولید «کالاهای عمومی» متمرکز بوده و معمولاً «بدون رقیب» و «غیر قابل حذف» هستند. به‌ بیان دیگر، پروژه کالاهای عمومی چیزهایی مانند هوای پاک، زیرساخت‌ها یا تامین حریم خصوصی کاربران هستند که با هدف کمک‌رسانی به کل افراد جامعه طراحی شده‌اند. این یعنی این پروژه‌ها بدون رقابت با یکدیگر به جامعه سود می‌رسانند. با این حال، بیشتر پروژه‌های کالاهای عمومی که توسط گیت‌کوین تامین می‌شوند، مربوط به پروژه‌های است که به بلاکچین می‌پردازند. این سیستم، به ویژه در فضای کریپتو، نسبتاً غیرمعمول است و باعث شده تا گیت کوین از رقبای خود در این صنعت یک سرو‌گردن بالاتر باشد.

در همین راستا، این پلتفرم تاکنون بیش از ۵۰ میلیون دلار بودجه برای پروژه های منبع باز در صنعت فناوری فراهم کرده است. همچنین حدود ۵۰۰۰۰ سرمایه‌گذار و نزدیک به ۲۵۰۰۰۰ بلاکچین دولوپر توانسته‌اند از گیت‌ کوین کمک بگیرند. جالب است بدانید Gitcoin تنها با این ویژگی به‌قدری در جامعه کریپتو فعال و محبوب شده که بیش از ۳۰۰۰۰۰ توسعه‌دهنده به صورت ماهانه از دامنه وب این سیستم بازدید می‌کنند.

برنامه Bounty Gitcoin

برنامه bounty gitcoin چبست؟

برنامه Bounty Gitcoin در این پلتفرم، یک سری چالش‌های تکنولوژیکی را به برنامه‌نویس‌ها ارائه می‌کند که هر کدام مشکلات، محدودیت‌های زمانی و پاداش‌های مالی خود را دارند. توسعه‌دهندگانی که در این برنامه شرکت‌می‌کنند می‌توانند جوایزی که می‌خواهند را انتخاب و در آن شرکت کنند.

برای شرکت در این برنامه، کاربر ابتدا باید یک مشکل را در GitHub ایجاد و موضوع را در پلتفرم Gitcoin برای تامین مالی مطرح کند. پس از این، مشارکت‌کنندگانی که قصد تامین مالی پروژه را دارند می‌توانند در یک فرم کوتاه، نظر خود در مورد این پروژه را بیان کنند.

توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند پروژه‌ها را بر اساس پاداش یا Bounty، که نشان‌دهنده مجموع بودجه پروژه برای درآمد توسعه‌دهندگان است، انتخاب کنند. پاداش بیشتر یک پروژه می‌تواند به نرخ ساعتی بیشتر نیز منجر شود. برای مثال، یک پروژه با پاداش بین ۱/۵ تا ۵ هزار دلار ممکن است نرخ ساعتی ۵۰ تا ۱۹۵ دلار داشته باشد. نرخ‌های ساعتی نیز بر اساس مهارت و زبان برنامه نویسی، متفاوت است. برای مثال، پروژه‌هایی که به مهارت‌های برنامه‌نویسی کامپیوتری مانند CSS و HTML نیاز دارند، نرخ شروع کمتری نسبت به زبان‌های پیشرفته‌تر مانند جاوا اسکریپت و Solidity دارند.

پروژه‌های Bounty Gitcoin می‌توانند در دو دسته با مجوز و بدون مجوز  وجود داشته باشند. برنامه‌های با مجوز برای شروع کار به تأیید سرمایه‌گذار نیاز دارند و برنامه‌های بدون مجوز، به هر کسی اجازه می‌دهد تا پروژه‌ را بدون محدودیت زمانی تکمیل کند.

گیت کوین همچنین به توسعه‌دهندگان وب ۳ امکان ایجاد و ساختن پروژه‌ها و تقویت روابط با یکدیگر را از طریق برنامه مشترک خود به نام Kernel Fellowship می‌دهد. این برنامه معمولاً یک سمینار هشت هفته‌ای است که برای ترویج یادگیری برگزار می‌شود. در این برنامه به علاقه‌مندان، یک پلتفرم رایگان و منبع باز ارائه می‌شود که بر اساس آن می‌توانند یک پایگاه دانش برای توسعه Web3 ایجاد کنند.

توکن بومی پلتفرم Gitcoin

ارز دیجیتال GTC

توکن حاکمیتی و بومی گیت کوین، GTC، یک توکن ERC-20 بوده که برای مدیریت پلتفرم ایجاد شده است. GTC در مجموع به میزان ۱۰۰ میلیون توکن عرضه شده است. هدف از تولید GTC پاداش دادن به کاربران اولیه پلتفرم و مشارکت‌کنندگان  آینده این پلتفرم بود. GTC توزیع شده بین اعضای اصلی جامعه در واقع بین سهامداران، تیم موسس، سرمایه‌گذاران، کارمندان و شرکای استراتژیک توزیع شده است. علاوه بر آن توکن‌های GTC که به Gitcoin DAO اختصاص یافته، تا زمانی که همه ۵۰ میلیون توکن GTC آزاد شود، توسط خزانه‌داری‌ای که تحت رهبری جامعه است اداره خواهد شد. این مقدار تا ماه می ۲۰۲۳ به صورت اقساط ماهانه و به‌صورت مساوی آزاد می‌شود.

آینده گیت کوین

گیت کوین تاکنون در تسریع توسعه نرم‌افزارهای منبع باز در بلاکچین بسیار موفق بوده و با ارائه یک پلتفرم برای جامعه سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان علاقه‌مند به ایجاد اینترنت آزادتر و پیشرفته‌تر، نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته است.

با همه این‌ها، پیش‌بینی کردن آینده پروژه‌ها به‌خصوص در دنیای کریپتو کار بسیار سختی است. در این جهان روزبه‌روز استارتاپ‌ها و فناوری‌های جدیدی به‌وجود می‌آیند و از بین می‌روند؛ دقیقا به همین دلیل بازار کریپتو دائما در حال نوسان است. همچنین با پیاده‌سازی سایر اشکال Web 3، دیگر کسی به قطعیت نمی‌تواند بگوید آیا روند نزولی یا صعودی ادامه خواهد داشت یا خیر.

آینده ارز دیجیتال GTC

با وجود تغییرات و نوسانات پلتفرم‌های ارز دیجیتال، GTC نسبت به بسیاری از همتایان خود در فضای کریپتو، خط سیر بسیار پایدارتری را حفظ کرده است. این توکن هرگز به ارزشی کمتر از عرضه اولیه (ICO) خود بازنگشته است. بنابراین به کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و کسب سود دارند، پیشنهاد می‌کنیم که توجه بیشتری به ارز دیجیتال GTC و پلتفرم Gitcoin داشته باشند. با توجه به پشتوانه قوی این ارز دیجیتال و مزایای زیادی که از سرمایه‌گذاری این پلتفرم در فناوری منبع باز به دست می‌آورد، می‌توان آینده درخشانی را برای آن پیش‌بینی کرد.

گیت کوین، یک نوآوری منبع باز در دنیای کریپتو

همان‌طور که در این مقاله خواندید، گیت کوین یک فناوری و رویکرد جدید است که به کمک پروژه‌های منبع باز برای تمرکززدایی تلاش می‌کند. رویکردی که گیت‌کوین برای خود انتخاب کرده پتانسیل تأثیرگذاری بسیاری بر دنیای تجارت ارزهای دیجیتال دارد. همچنین امکان آزمایش ایده‌های جالب را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند. از سویی با ورود متاورس به دنیای کریپتو، شرکت‌های نوآوری مانند گیت‌ کوین ممکن است در نهایت دنیای ارزهای دیجیتال را به سمت رفاه بیشتر برای کاربران، سوق دهد. اگر تمایل دارید تا بیشتر در مورد پروژه‌های منبع باز مانند گیت کوین و ارزهای دیجیتال آن‌ها بدانید، سایر مقاله‌های بلاگ والکس را نیز دنبال کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
saghi
saghi
1 سال قبل

خوب عزیزم . شما که زحمت میکشی این همه اطلاعات تحویل میدی . لطفا تعداد در گردش و رتبه و مارکت کپ و قیمت کنونی رو هم بزن تا مطلبت کامل باشه

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  saghi

سلام و عرض ادب
دوست عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ارزش لحظه‌ای gtc و رتبه آن پیشنهاد میکنیم صفحه gitcoin در کوین مارکت کپ را مطالعه کنید.
https://coinmarketcap.com/currencies/gitcoin/

دکمه بازگشت به بالا