بلاکچین

توسعه دهنده بلاکچین کیست و چگونه توسعه دهنده بلاکچین شویم؟

فناوری بلاکچین (Blockchain) یا زنجیره بلوکی جزو جدیدترین فناوری‌های در حال رشد در سراسر جهان است. بنابراین کاملا طبیعی است که افراد مختلف به دنبال انواع شغل در حوزه کریپتو باشند. شروع فعالیت فناوری بلاکچین هم‌زمان با شروع عرضه بیت کوین و ورود این ارز دیجیتال به دنیای کریپتوکارنسی بود. اکنون این فناوری مورد توجه ویژه بخش‌های دولتی و تجاری کشورهای مختلف قرار گرفته است. این موضوع به قدری جدی و تاثیرگذار بوده است که بسیاری از نهادهای دولتی در کشورهای متفاوت در راستای پیاده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این فناوری اقدام کرده‌اند.

با وجود تمام این موضوعات، این فکر که به عنوان یک توسعه دهنده بلاکچین شروع به کار کنید می‌تواند فکری پخته و ایده‌ای منطقی باشد. این مسیر برای افراد مختلف فراز و فرودهای نسبتا متفاوتی دارد. اما به هر حال مسیری با آینده‌ای روشن خواهد بود. اگر قصد دارید به عنوان یک توسعه دهنده بلاکچین در این حوزه فعالیت کنید یا اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید با ما همراه باشید.

توسعه دهنده بلاکچین

توسعه بلاکچین از بسیاری از جهات شبیه به توسعه نرم افزارهای عادی است. اما از چندین جهت با توسعه برنامه‌های عادی تفاوت‌هایی اساسی دارد. یک توسعه دهنده بلاکچین باید برای مسائل مختلفی برنامه ریزی داشته باشد. اموری مثل درجه شفافیت مورد نظر سایر توسعه دهندگان، انتخاب باثبات‌ترین طرح تشویقی، اهدا مجوز به گروه‌هایی خاص و… از جمله این موارد هستند.

طی شدن چرخه توسعه بلاکچین دولوپرها

معمولا در چنین عملیات‌هایی فردی تحت عنوان توسعه دهنده اصلی شبکه بلاکچین وجود دارد که فعالیت‌های خود را با همکاری تیمی حرفه‌ای انجام می‌دهد. چرخه توسعه بلاکچین که با مسئولیت توسعه دهنده بلاکچین طی می‌شود شامل اموری مثل تعیین موارد استفاده از اپلیکیشن‌های بلاکچین، بهینه سازی پایگاه داده بلاکچین برای تنوع دادن به سیستم‌ها و تحقیق روی ساختار نرم افزارهای بلاکچین می‌شود.

انواع توسعه دهنده بلاکچین

توسعه دهنده بلاکچین فردی است که در راستای توسعه زیرساخت شبکه بلاکچین فعالیت می‌کند. توسعه دهندگان بلاکچین شامل دو گروه اصلی می‌شوند:

  • توسعه دهندگان زیرساختی بلاکچین (Core Blockchain Developer)
  • توسعه دهندگان نرم افزاری بلاکچین (Blockchain Developer Software)

فردی که جزو گروه اول باشد و به عنوان توسعه دهنده زیرساختی یا پایه بلاکچین فعالیت داشته باشد، وظیفه طراحی و تأمین امنیت و معماری سیستم بلاکچین را بر عهده دارد. به عبارت دیگر می‌توان این گونه گفت که چنین فردی به عنوان توسعه دهنده بلاکچین زیرساخت و زیربنایی را پایه‌گذاری می‌کند تا مؤلفه‌های دیگر سیستم نیز بر مبنای آن اجرا شوند.

در این قسمت منظور از سایر مؤلفه‌های سیستم، سایر افراد توسعه دهنده بلاکچین هستند که به عنوان توسعه دهنده نرم افزاری وظیفه طراحی معماری اصلی وب و توسعه و ساخت برنامه‌های غیر متمرکز را بر عهده دارند. نکته مهمی که وجود دارد این است که در برخی شرایط، یک فرد به عنوان یک توسعه دهنده بلاکچین هر دوی این مسئولیت‌ها را خود به تنهایی بر عهده می‌گیرد. البته چنین مواردی معمولا در کسب و کارها و شبکه‌های نسبتا کوچک مشاهده می‌شود.

وظایف توسعه دهنده بلاکچین

برای اینکه بیشتر با افراد توسعه دهنده بلاکچین آشنا شوید، بهتر است اشاره‌ای هم به وظایف اصلی و مسئولیت‌های کلی این افراد شود. یک توسعه دهنده بلاکچین در عادی‌ترین شرایط نیز وظیفه دارد تا پروتکل‌های زنجیره بلوکی را طراحی کند. در واقع چنین فردی باید معماری شبکه‌ای را طراحی کند که در شرایط مختلف برای تمرکززدایی یا متمرکز کردن از آن استفاده شود.

علاوه بر این مورد، توسعه دهنده بلاکچین وظایفی مثل توسعه بک‌اند هم جهت با پروتکل‌های بلاکچین و توسعه فرانت‌اند را نیز بر عهده دارد. فرانت‌اند شامل مواردی مثل پاسخگویی سریع و کامل به الزامات و نیازهای مورد نظر مشتریان می‌شود. ضمن اینکه یک توسعه دهنده بلاکچین وظیفه طراحی و نظارت بر تمام قراردادهای هوشمند را نیز بر عهده دارد.

به طور کلی برنامه نویسی برای بلاکچین مسئولیت‌های زیادی به همراه خود دارد. یک توسعه دهنده خوب کسی است که برای مشکلات چالش برانگیز و در راستای کنترل و حفظ یکپارچگی سیستم، راه حل‌های ابتکاری و سریع ارائه دهد. ضمن اینکه یکی دیگر از وظایف اصلی توسعه دهنده بلاکچین تجزیه و تحلیل، طراحی، آزمایش، اشکال‌زدایی برنامه‌های کامپیوتری و توسعه سیستم را بر عهده دارد.

توسعه دهندگان بلاکچین هم‌زمان روی چند سیستم فعالیت خواهند کرد تا در نهایت نسبت به زیرساخت پیاده سازی شده مطمئن شوند. افرادی که به عنوان توسعه دهنده بلاکچین فعالیت می‌کنند باید مهارت‌های تخصصی زیادی در این زمینه داشته باشند. زیرا محدوده کاری این افراد معمولا با زیرساخت‌های قدیمی سرو کار دارد در صورتی که نتیجه مطلوب آن‌ها در توسعه پروژه زنجیره بلوکی یافت می‌شود.

توسعه دهنده بلاکچین حرفه‌ای

راه‌های آموزش برای تبدیل شدن به توسعه دهنده بلاکچین

حالا که با مفهوم توسعه دهنده بلاکچین و وظایف این افراد آشنا شدید، ممکن است این سؤال در ذهنتان شکل بگیرد که چگونه توسعه دهنده بلاکچین شویم؟ پاسخ این سؤال قبل از هر چیزی به شما و شرایطتان بستگی دارد. بعضی از افراد قصد دارند بدون هیچ زمینه‌ای، از ابتدا شروع به یادگیری کنند و بعضی دیگر تجربه‌های شغلی مشابهی داشتند و به عبارتی تا حدودی با زبان برنامه نویسی آشنا هستند و اکنون تصمیم گرفتند که به عنوان یک توسعه دهنده بلاکچین فعالیت کنند.

نکته مهمی که لازم است بدانید این است که فضای کاری افراد توسعه دهنده بلاکچین، کاملا متفاوت با آن چیزی است که تصور می‌کنید. اگر قصد دارید فعالیت کاری خود را در این زمینه شروع کنید، پیشنهاد می‌شود خود را برای غلبه بر چالش‌های منحصر به فرد موجود در این شغل و داشتن تفکری انتقادی و خاص آماده کنید.

آیا تا کنون به هکر بودن فکر کرده‌اید؟ ممکن است با خواندن این جمله اخمی میان ابروانتان شکل بگیرد و تعجب کنید. اما این واژه علاوه بر بار منفی، جهات مثبتی هم دارد. هکرها همان برنامه نویسان حرفه‌ای و ماهری هستند که از روش‌های خلاقانه و الگوهای نامتعارف برای نفوذ به سیستم افراد و سامانه‌های مخالف استفاده می‌کنند. این افراد برای مشکلات احتمالی، راه حل‌هایی شخصی و از پیش تعیین شده در ذهن خود دارند و در مواقع لزوم از آن‌ها استفاده می‌کنند. شما برای اینکه بتوانید یک توسعه دهنده بلاکچین خوب باشید، باید بتوانید مانند یک هکر عمل کنید.

فرایند توسعه بلاکچین

یکی دیگر از مواردی که در آموزش توسعه بلاکچین به افراد مختلف بسیار حائز اهمیت است، کار تیمی و اهمیت دادن به آن است. یک توسعه دهنده خوب کسی است که روحیه همکاری خوبی داشته باشد و نسبت به کار تیمی واکنش‌های خوبی از خود نشان دهد. در واقع چنین فردی باید بتواند در مواقع لزوم برای حل یک مشکل به تیم خود کمک کند و با هماهنگ کردن خود با گروه در راستای حل آن مشکل قدم بردارد.

مراحل و منابع یادگیری توسعه دهنده بلاکچین

اگر دوست دارید به عنوان یک توسعه دهنده بلاکچین در این بازار فعالیت داشته باشید، راه نسبتا طولانی و سختی در پیش خواهید داشت. اما با علاقه‌مند بودن به آن می‌توانید دشواری آن را تا حد زیادی کاهش دهید.

توجه به اهمیت بلاکچین

قبل از اینکه شروع به یادگیری و فعالیت به عنوان یک توسعه دهنده بلاکچین کنید، به این موضوع توجه کنید که چرا زنجیره بلوکی لازم است؟ در واقع نسبت به ماهیت و ضرورت بلاکچین اطلاعات کسب کنید. زنجیره بلوکی یا بلاکچین وابستگی زیادی به ارز دیجیتال بیت کوین دارد. به عبارتی بلاکچین به عنوان بستری برای ارز دیجیتال بیت کوین طراحی شد و این موقعیت را ایجاد کرد تا این رمز ارز بتواند به جایگاه امروز خود برسد.

با توجه به این موضوع، اولین مرحله برای یادگیری برنامه نویسی بلاکچین این است که نسبت به بازار بیت کوین و رفتار آن در بازار ارزهای دیجیتال واکنش نشان دهید. همچنین بهتر است گفت و گوها و نظریه‌های صادر شده درباره بیت کوین را مطالعه کنید و اخبار مربوط به بلاکچین را نیز در سایت‌هایی مثل کوین دسک (Coindesk) دنبال کنید. به طور کلی باید برای شروع خود را در دنیای ارز دیجیتال و بازار این رمز ارزها غرق کنید و اطلاعات خود را افزایش دهید.

کسب اطلاعات درباره توسعه بلاکچین

توسعه بلاکچین یکی از تخصصی‌ترین اموری است که در دنیای کریپتوکارنسی توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌شود. برای اینکه بتوانید به عنوان یک توسعه دهنده بلاکچین فعالیت کنید، می‌توانید در دوره‌هایی مثل “Space Doggos” و “CryptoZombies” شرکت کنید. این دوره‌ها مبانی کدنویسی در این زمینه را به شما آموزش می‌دهند. این کدها معمولا در نوشتن قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی این دو دوره می‌تواند اطلاعاتی که برای توسعه بلاکچین نیاز دارید را به شکلی ساده در اختیار شما قرار دهد.

یادگیری زبان‌های مختلف برنامه نویسی

یکی از اساسی‌ترین نیازهای یک توسعه دهنده بلاکچین، یادگیری زبان‌های برنامه نویسی است. در واقع شما برای اینکه بتوانید در این حرفه فعالیت کنید، باید با زبان‌های مختلف برنامه نویسی آشنا باشید و در کار کردن با آن‌ها مسلط باشید. زبان‌هایی مثل JavaScript، SQL، Python و C++ معمولا گزینه‌های خوبی برای یادگیری هستند.

زبان های برنامه نویسی درباره توسعه بلاک چین

شرکت در دوره‌های مربوط به توسعه بلاکچین

زمانی که صحبت از آموزش یک حرفه به شکل تخصصی به میان می‌آید، هیچ چیز به اندازه دوره‌ها تخصصی و کسب مدارک معتبر از مؤسسات معتبر ارزشمند نیست. شما برای اینکه به عنوان یک توسعه دهنده بلاکچین فعالیت داشته باشید، می‌توانید در دوره‌های مختلفی که توسط مؤسسات متفاوت برگزار می‌شود شرکت کنید و از اطلاعات و آموزش‌های مفیدی که در اختیارتان قرار می‌گیرد استفاده کنید.

زبان‌های برنامه نویسی بلاکچین

توسعه دهندگان زنجیره بلوکی برای برنامه نویسی بلاکچین می‌توانند از زبان‌های برنامه نویسی متفاوتی استفاده کنند. اینکه چه زبانی بهترین زبان برنامه نویسی است سؤال اشتباهی است. زیرا برنامه نویسان و توسعه دهندگان معمولا با توجه به نیازی که دارند، نوع فعالیت مورد نظر، نوع ارز دیجیتال و بسیاری از موارد دیگر زبان برنامه نویسی خود را انتخاب می‌کنند؛ اما معیارهایی که برای انتخاب زبان وجود دارد شامل این موارد است:

  • امنیت (Security)
  • مدیریت منابع (Resource management)
  • کارایی (Performance)
  • جداسازی (Isolation)

زمانی که به این معیارها و نیاز خود توجه کردید، می‌توانید از یکی از زبان‌های برنامه نویسی زیر برای توسعه بلاکچین استفاده کنید.

سی پلاس پلاس (C++)

یکی از زبان‌های برنامه نویسی که به شدت مورد استفاده افراد توسعه دهنده بلاک چین قرار می‌گیرد، سی پلاس پلاس است که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و قدرتمندترین زبان‌های برنامه نویسی شناخته شده است. این زبان با عنوان افزونه زبان برنامه نویسی C در سال ۱۹۸۵ و توسط فردی به نام «بیارنه استراستروپ ـ bjarne stroustrup» ایجاد شد. او با این فکر که انعطاف پذیری، کارایی و امنیت این زبان را حفظ کند و ویژگی شی گرایی را نیز به آن اضافه کند، زبان C++ را ایجاد کرد.

اگر فردی هستید که به تازگی شروع به کار در زمینه توسعه بلاکچین کرده‌اید، بهتر است بدانید که یادگیری این زبان نسبت به رقبای خود کمی سخت‌تر است. زیرا نسبتا وابستگی زیادی به دستورات قدیمی و نوع متغیر خود  دارد. منابعی که برای آموزش این زبان در دسترس هستند شامل موارد زیر می‌شود:

  • بیت کوین کور (Bitcoin Core)
  • آموزش C++
  • ریپل (Ripple)

جاوا اسکریپت (Javascript)

وابستگی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به نوع وب نسبتا کم است و تمام مرورگرها از این زبان پشتیبانی می‌کنند. این زبان که جزو زبان‌های برنامه نویسی محبوب بین افراد توسعه دهنده بلاکچین است، رفتار صفحه‌های وب در مرورگرهای مدرن را پیشرفته‌تر کرده است. این زبان برای افراد تازه واردی که بدون تجربه قبلی وارد این حرفه شده‌اند بسیار مناسب است. زیرا یادگیری نسبتا آسانی دارد و همچنان در حال تکامل است.

جاوا اسکریپت برای توسعه بلاکچین

جاوا اسکریپت جزو اولین زبان‌هایی بود که برای بهبود صفحه‌های ایستای HTML، CSS و ایجاد واسطه‌های کاربری تکمیل شده به وجود آمد. این واسط‌های کاربری می‌تواند شامل مواردی مثل منوهای کاربران، انیمیشن، نقشه‌های تعاملی و کاردهای گفتگو باشد.

پایتون (Python)

یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی که اکثر افراد توسعه دهنده بلاکچین تازه‌کار به آن علاقه داند، زبان پایتون است. این زبان نسبتا مدرن یادگیری و کاربری نسبتا ساده‌ای دارد و در عین حال زبانی قدرتمند همراه با جامعه پشتیبانی گسترده است. این موضوع باعث شده تا پایتون زبانی یکپارچه باشد و با تمام پلتفرم‌ها از جمله کتابخانه‌های واسط کاربری تحت وب مثل فلسک (Flask) تا بسته نرم افزاری در یادگیری ماشین (NumPy) سازگاری داشته باشد.

زبان برنامه نویسی پایتون توسط فردی به نام «خیدو فان روسوم ـ Guido van Rossum» و با هدف خوانایی و سادگی دستورات به وجود آمد. نکته مهمی که درباره این زبان وجود دارد این است که با پایتون به تنهایی نمی‌توان یک بلاکچین جدید نوشت، اما افراد توسعه دهنده بلاکچین در روند کاری خود در قسمت‌های مختلفی می‌توانند از این زبان استفاده کنند.

SQL

یکی دیگر از زبان‌هایی که ممکن است مورد استفاده بسیاری از افراد توسعه دهنده بلاکچین قرار بگیرد، زبان برنامه نویسی SQL است. توسعه این زبان توسط IBM انجام شده است و معمولا جهت ارتباط با دیتابیس‌هایی که کار ذخیره، تفسیر و دست‌کاری داده‌ها را انجام می‌دهند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان برنامه نویسی خود به تنهایی ۷ میلیون توسعه دهنده دارد.

زبان SQL برای توسعه بلاکچین

برای آشنایی بیشتر با این زبان خوب است بدانید که دیتابیس‌هایی مثل SQL Server، DB2، MySQL، اوراکل، PostgreSQL و چندین مورد دیگر برای توسعه برنامه‌های خود از این زبان استفاده می‌کنند. ضمن اینکه پروژه بلاکچینی معروف آئرگو (Aergo) نیز برای توسعه شبکه خود از زبان SQL استفاده می‌کند.

یک توسعه دهنده بلاکچین حرفه‌ای باش!

توسعه بلاکچین جزو آن دسته از تخصص‌هایی است که ورود به آن دانش، آگاهی و علاقه زیادی می‌خواهد. برای موفقیت در این زمینه باید همیشه نسبت به داده‌های مختلف و اطلاعات گوناگون تشنه باشید و این دیتاها را دائما در ذهن خلاق خود بررسی کنید. آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی و تسلط به آن‌ها نیز می‌تواند شما را چند قدم به تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بلاکچین نزدیک کند.

فردی که به عنوان توسعه دهنده بلاکچین فعالیت می‌کند باید این توانایی را داشته باشد که فرایند توسعه زنجیره بلوکی را به طور کامل انجام دهد. این فرایند شامل مراحلی مثل تعیین مشکل مورد نظر، انتخاب مکانیسم مناسب، انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب، انتخاب پلتفرم توسعه بلاکچین، ایجاد یک استراتژی برای ادامه فرایند توسعه، طراحی ساختار بلاکچین، توسعه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های بلاکچین، تست و عرضه نسخه آلفای برنامه و اپلیکیشن مورد نظر می‌شود. انجام تمام این مراحل جزو اموری است که تیم توسعه دهنده بلاکچین باید به آن رسیدگی کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا