بلاکچینسرمایه گذاری

پر درآمد ترین مشاغل حوزه ارز دیجیتال و بلاکچین

از زمانی که ساتوشی ناکاموتو اولین ارز دیجیتال جهان «بیت کوین» را به ما هدیه داد، همه چیز در نحوه درک ما از امور مالی، تجارت و پول شروع به تغییر کرد. سهم بزرگی از موفقیت ارزهای دیجیتال به فناوری زیربنایی آن اختصاص دارد که بر پایه بلاکچین استوار است. بلاکچین ارز دیجیتال که برای کار به عنوان یک دفتر کل غیرمتمرکز طراحی شده، تراکنش‌ها را در بلاک‌هایی که به یکدیگر متصل هستند ذخیره می‌کند. این فناوری امنیت بالا، شفافیت و تغییر ناپذیری را برای کاربران خود تضمین می‌کند.

امروزه، بلاکچین در زمینه‌هایی مانند آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، گردشگری، خرده‌فروشی، زنجیره تامین، بانکداری، امور مالی و موارد دیگر تحول ایجاد کرده است. همانطور که این فناوری به عنوان یک صنعت رشد می‌کند، درب‌ها را برای فرصت‌های شغلی نیز باز کرده است. در این مقاله سعی کرده‌ایم پردرآمدترین مشاغل حوزه کریپتو را به شما معرفی، مهارت‌های لازم برای هر شغل‌ را بررسی و درآمد تقریبی آن‌ها را مقایسه کنیم.

مهارت‌های لازم برای مشاغل حوزه کریپتو

امروزه محبوبیت ارزهای دیجیتال در حال افزایش است. از این رو، حضور افراد با استعداد در کسب‌و‌کارهای مرتبط با استخراج رمز ارزها، معامله‌گری و بازاریابی محصولات کریپتو مهم است. تقاضای ناگهانی برای این مهارت‌ها منجر به افزایش شغل‌ های ارز دیجیتال شده است. همچنین، با ظهور پلتفرم‌های وب ۳.۰ و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، نیاز به متخصصان ماهری که بتوانند این سیستم‌ها را توسعه داده، نگهداری و بهینه‌سازی کنند، به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

مهارت‌های لازم برای مشاغل حوزه کریپتو

بنابراین، اگر به دنبال یافتن شغل‌ های ارز دیجیتال هستید بهتر است یک یا چند مورد از مهارت‌های زیر را داشته باشید. بدیهی است هر چقدر دانش و مهارت شما بیشتر باشد، شغل بهتر و با درآمد بالاتری نصیبتان خواهد شد. این مهارت‌ها عبارتند از:

  • توانایی کدنویسی و برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند
  • مهارت تحلیل داده‌ها
  • مهارت در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
  • مهندسی نرم‎‌افزار
  • مهارت در امنیت سیستم و رمزنگاری
  • مهارت‌های مرتبط با دیفای (DeFi)
  • آشنایی با طراحی UX و توسعه وب
  • مهارت‌های گرافیکی و توانایی ساخت NFT
  • مهارت‌های مرتبط با بازاریابی و فروش
  • توانایی تحلیل امور مالی
  • توانایی مشاوره حقوقی
  • مهارت‌های ترید و سرمایه‌گذاری
  • نگارش محتوا
  • تسلط به زبان انگلیسی

معرفی مشاغل حوزه کریپتو و بلاکچین

اکنون که با مهارت‌های لازم برای پر درآمدترین شغل‌ های ارز دیجیتال و بلاکچین آشنا شدید، به سراغ معرفی این مشاغل خواهیم رفت و درآمد سالانه آن‌ها را به صورت جهانی با هم مقایسه خواهیم کرد. برای این منظور از وب سایت Indeed کمک گرفته‌ایم تا بتوانیم حقوق پرداختی برای این نوع مشاغل را بررسی کنیم:

توسعه‌دهنده و معمار بلاکچین (Blockchain architect and developer)

توسعه‌دهنده بلاکچین

توسعه‌دهنده بلاکچین یکی از پردرآمدترین مشاغل حوزه کریپتو به شمار می‌رود. توسعه‌دهندگان بلاکچین در خط مقدم نوآوری وب ۳ (Web3) هستند. یک توسعه‌دهنده بلاکچین، وظیفه طراحی، ساخت و نگهداری از بلاکچین را به عهده دارد. توسعه‌دهندگان بلاکچین معمولا یا معماری یک بلاکچین جدید را طراحی می‌کنند یا برای بلاکچین‌های موجود برنامه‌های کاربردی می‌سازند. وظایف آنها شامل نوشتن و تست کد، عیب‌یابی مشکلات و همکاری با مهندسان نرم‌افزار است. تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند سالیدیتی یا Rust ضروری است. گزارش‌ها حاکی از آن است که توسعه‌دهندگان بلاک‌چین، بسته به تجربه و تخصص خود، میانگین دستمزد سالانه بین ۸۰٬۰۰۰ تا ۲۰۰٬۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند.

مهارت‌های لازم:

  • آشنایی با کدنویسی و زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Solidity و Rust
  • آشنایی با تکنولوژی دفتر کل توزیع‌شده، اجماع و تابع‌های هش

توسعه‌دهنده قرارداد هوشمند (Smart contract developer)

قراردادهای هوشمند قراردادهایی هستند که با شرایط از پیش تعریف شده که به صورت کد نوشته شده‌اند در حالت خودکار اجرا می‌شوند. توسعه‌دهند قراردادهای هوشمند یکی از شغل‌ های ارز دیجیتال است که مسئول تهیه و بررسی این قراردادها برای اطمینان از صحت و امنیت آن‌ها هستند. تقاضا برای توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند افزایش یافته است و میانگین حقوق سالانه آن‌ها از ۹۰٬۰۰۰ تا ۱۷۰٬۰۰۰ دلار متغیر است.

مهارت‌های لازم:

  • آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی، بلاکچین و رمزنگاری
  • آشنایی با تکنولوژی دفتر کل توزیع‌شده، اجماع و تابع‌های هش

توسعه‌دهنده امور مالی غیرمتمرکز (DeFi developer)

توسعه‌دهندگان دیفای، پروتکل‌ها و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز را ایجاد و بهینه‌سازی می‌کنند. به این ترتیب، واسطه‌ها حذف شده و خدمات مالی در بلاکچین ارائه می‌شوند. با رشد سریع دیفای، تقاضا برای توسعه‌دهندگان ماهر به شدت افزایش یافته است. دستمزد توسعه‌دهندگان دیفای به عنوان یکی دیگر از مشاغل حوزه کریپتو بسته به تجربه و تخصص در پلتفرم‌هایی مانند اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس یا سولانا از ۹۰٬۰۰۰ تا ۱۸۰٬۰۰۰ دلار در سال متغیر است.

مهارت‌های لازم:

  • آشنایی با قراردادهای هوشمند و زبان‌های برنامه‌نویسی به ویژه Solidity
  • آشنایی با امور مالی

متخصص امنیت فناوری اطلاعات (IT security specialist)

متخصص امنیت بلاکچین

یکی دیگر از شغل‌ های ارز دیجیتال مرتبط با امنیت فناوری اطلاعات است. امنیت یک جنبه حیاتی در صنعت کریپتو است و شرکت‌ها برای شناسایی آسیب‌پذیری‌ها، توسعه پروتکل‌های امنیتی و اجرای اقدامات قوی برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال به مشاوران امنیت کریپتو متکی هستند. یک متخصص امنیت فناوری اطلاعات، نقض‌های امنیتی احتمالی را شناسایی کرده و برای جلوگیری از تاثیر حوادث امنیت اطلاعات بر سیستم‌ها کار می‌کند. افراد حرفه‌ای در این زمینه میانگین حقوق سالانه از ۹۰٬۰۰۰ تا ۱۶۰٬۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند.

مهارت‌های لازم:

  • آشنایی با انواع زبان‌های برنامه‌نویسی مانند C++, PHP, Java و غیره
  • آشنایی با امنیت شبکه و مهارت در یافتن آسیب‌پذیری‌های امنیتی

مهندس یادگیری ماشین (Machine learning engineer)

مهندس یادگیری ماشین

یک مهندس یادگیری ماشین (ML) سیستم‌های هوش مصنوعی را برای بهینه‌سازی و خودکارسازی فرآیندها ایجاد می‌کند. این افراد از آمار، برنامه‌نویسی، علم داده و مهندسی نرم‌افزار برای طراحی مدل‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی‌کننده استفاده می‌کنند که به ماشین‌ها اجازه می‌دهد الگوها را شناسایی کرده و وظایف را به صورت خودکار انجام دهند. مدل‌های پیش‌بینی خودکار، سیستم‌های یادگیری ماشین و سایر ابزارهایی که طراحی می‌کنند اغلب به پروژه‌های کریپتو در مقیاس بزرگ و فعالیت‌های استخراج کمک می‌کنند. میانگین دستمزد سالانه این نوع مشاغل حوزه کریپتو از ۱۰۰٬۰۰۰ دلار تا ۱۵۵٬۰۰۰ دلار متغیر است.

مهارت‌های لازم:

  • آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Python, SQL, C++, R و Java
  • آشنایی با الگوریتم‌های یادگیری ماشین، مدل‌سازی داده و شبکه‌های عصبی

تحلیلگر داده (Data scientist)

یکی دیگر از شغل‌ های ارز دیجیتال تحلیلگر داده است. تحلیلگران داده، داده‌ها را بررسی کرده و به اطلاعات جامع تبدیل می‌کنند. این افراد الگوریتم‌ها و کدهای کامپیوتری را برای درک بهتر مجموعه داده‌ها می‌نویسند. این تحلیل‌گران بهترین نوع مدل‌سازی داده‌ها را ارزیابی کرده، راه‌حل‌های مشکلات پیچیده را با استفاده از داده‌های خام و یادگیری ماشین شناسایی می‌کنند در بخش کریپتو، تحلیل‌گران داده از فناوری بلاکچین برای ارزیابی عملکرد یک ارز دیجیتال، شناسایی حرکات آتی قیمت و جمع‌آوری داده‌های مرتبط استفاده می‌کنند. دستمزد سالانه یک تحلیلگر داده از ۹۵٬۰۰۰ دلار تا ۱۲۴٬۰۰۰ دلار متغیر است.

مهارت‌های لازم:

  • آشنایی با ابزارهای تحلیل داده مانند SAS, Hadoop, Spark, Hive, Pig و R
  • آشنایی با آمار، آماده‌سازی داده و مدیریت پایگاه داده
  • آشنایی با یادگیری ماشین، یادگیری ژرف ماشین و محاسبات ابری

مهندس نرم‌افزار (Software engineer)

مهندس نرم‌افزار

یک مهندس نرم‌افزار برنامه‌های موبایل، وب و سیستم‌های نرم‌افزاری را برای مشاغل طراحی کرده و توسعه می‌دهد. در صنعت کریپتوکارنسی، یک مهندس نرم‌افزار از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند ++C و Python برای کار روی بلاک‌چین‌ها و برنامه‌های تحلیلی استفاده می‌کند. سایر وظایف آن‌ها شامل آزمایش سیستم‌ها و تطبیق آن‌ها با مشخصات جدید، مستندسازی مسائل سیستم برای تعمیر و نگهداری آینده، انجام به روزرسانی منظم، توصیه به ارتقاء و همکاری با سایر مهندسان و توسعه‌دهندگان است. میانگین حقوق سالانه یک مهندس نرم‌افزار در دسته شغل‌ های ارز دیجیتال از ۹۰٬۰۰۰ دلار تا ۱۱۵٬۰۰۰ متغیر است.

مهارت‌ها:

  • مهارت در کد نویسی و آشنایی با انواع زبان‌های برنامه‌نویسی
  • آشنایی با رویکردهای طراحی نرم‌افزار مانند طراحی شی گرا (Object-oriented design) یا به اختصار OOD

مدیر ارشد فناوری (Chief technology officer)

همچنانکه که شرکت‌های فعال در حوزه کریپتو فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند، نیاز به مدیران ارشد فناوری (CTO) دارند. CTOها با رهبری فنی بر تیم‌های توسعه‌دهنده نظارت می‌کنند و اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌های نوآورانه را تضمین می‌کنند. راهنمایی استراتژیک و تخصص آن‌ها بسیار ارزشمند است و حقوق آن‌ها می‌تواند از ۱۵۰٬۰۰۰ دلار تا بیش از ۳۰۰٬۰۰۰ دلار در سال متغیر باشد. مدیر ارشد فناوری یکی ازپردرآمدترین شغل‌ های ارز دیجیتال است.

مهارت‌ها:

  • دانش فنی در کنار مهارت‌های مدیریتی

استخراج ارز دیجیتال و ماینینگ (Crypto Mining)

یکی از پردرآمدترین مشاغل حوزه کریپتو، استخراج ارز دیجیتال به ویژه بیت کوین است. البته راه‌اندازی یک مزرعه (فارم) استخراج سودآورتر و البته پرهزینه‌تر از استخراج انفرادی است. درآمد ماینینگ توسط عوامل مختلفی از جمله قیمت ارزهای دیجیتال، سختی استخراج، هزینه‌های سخت‌افزار، هزینه‌های انرژی، پاداش‌های بلوک و کارمزد تراکنش‌ها متفاوت است.

مهارت‌ها:

  • آشنایی با تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استخراج
  • آشنایی با اصول بنیادین شبکه بلاکچین

تحلیلگر مالی (Financial analyst)

تحلیلگر مالی از شغل های ارز دیجیتال

تحلیلگران مالی نقش مهمی در تجزیه‌و‌تحلیل روندهای بازار، انجام تحقیقات و ارائه بینشی برای تصمیمات سرمایه‌گذاری ایفا می‌کنند. تخصص آن‌ها به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کند تا در بازار پرنوسان کریپتو با موفقیت حرکت کنند. یک تحلیلگر مالی با جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های صنعت و کلیت بازار، عملکرد یک سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی می‌کند. این افراد توصیه‌هایی در مورد سرمایه‌گذاری‌ها، تجزیه‌و‌تحلیل و تدوین گزارش‌های مالی و ارزیابی داده‌های مالی برای شناسایی روندها ارائه می‌کنند. تحلیلگران مالی در حوزه کریپتو حقوق سالانه از ۷۰٬۰۰۰ دلار تا ۱۵۰٬۰۰۰ دلار در سال دریافت می‌کنند، ضمن اینکه بر اساس عملکرد پاداش و مشوق‌های بیشتری نیز دریافت خواهند کرد.

مهارت‌ها:

  • تسلط بر وقایع بازار مالی به همراه مهارت در امور مالی و حسابداری

مدیر محصول (Product manager)

مدیر محصول یکی از شغل‌ های ارز دیجیتال است که بر کل فرآیند توسعه محصول نظارت کرده و بر فروش یا تیم‌های محصول نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل کند که آن‌ها تمام وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند. در صنعت کریپتو، وظایف یک مدیر محصول شامل ایجاد، بررسی و به‌روزرسانی نقشه‌های راه محصول برای کمک به ایجاد محصولات و رمز ارزهای جدید، اولویت‌بندی و تعیین وظایف برای تیم توسعه و ایده‌های طوفان فکری با مدیران اجرایی و سایر طرف‌های مرتبط است. همچنین این افراد ویژگی‌های محصول را برای تیم‌های طراحی و فنی توضیح داده و فرآیند توسعه نمونه اولیه محصول را رهبری می‌کنند. میانگین دستمزد سالانه یک مدیر محصول از ۹۵٬۰۰۰ تا ۱۱۰٬۰۰۰ دلار متغیر است.

مهارت‌ها:

  • دانش کافی در زمینه انجام تحقیقات بازار و ارزیابی نیازهای مشتری

توسعه‌دهنده کسب‌و‌کار (Business development representative)

یکی دیگر از مشاغل حوزه کریپتو توسعه‌دهنده کسب‌وکار است. یک توسعه‌دهنده کسب‌و‌کار یک متخصص فروش است که از طرف یک سازمان با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند. وظایف این افراد شامل یافتن مشتریان بالقوه و توسعه روابط بلندمدت با آن‌ها، استفاده از تجزیه‌و‌تحلیل کمپین‌های بازاریابی، شناسایی فرصت‌های فروش، شناسایی نیازهای مشتری و پیشنهاد محصولات یا خدمات برای آن‌ها است. سازمان‌هایی که با ارزهای دیجیتال کار می‌کنند، از توسعه‌دهندگان کسب‌وکار استفاده می‌کنند تا پایگاه مشتریان خود را افزایش داده و آن‌ها را به محصولات جدید کریپتو علاقه‌مند کنند. میانگین حقوق سالانه یک توسعه‌دهنده کسب‌وکار حدود ۶۰٬۰۰۰ دلار است.

مهارت‌ها:

  • مهارت‌های ارتباطی و سازمان‌دهی
  • تحقیق بازار و تدوین استراتژی

مدیر بازاریابی (Marketing manager)

مدیر بازاریابی

یک مدیر بازاریابی سیاست‌های تبلیغاتی را برای یک سازمان طراحی کرده و بر کمپین‌های بازاریابی آن نظارت می‌کند. این افراد برنامه‌ریزی رویدادها، تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های بازاریابی، ایجاد استراتژی‌های جدید کمپین، برآورد هزینه‌های کمپین و ارزیابی موفقیت کمپین‌های بازاریابی را به عهده دارند. در زمینه ارزهای دیجیتال، مدیران بازاریابی با تیم‌های فنی و مالی برای توسعه استراتژی‌هایی برای تبلیغات یک محصول یا ارز دیجیتال همکاری کنند. دستمزد سالانه یک مدیر بازاریابی از ۶۵٬۰۰۰ تا ۷۵٬۰۰۰ دلار متغیر است.

مهارت‌ها:

  • مهارت‌های بازاریابی و فروش
  • تسلط بر زبان انگلیسی

طراح UI/UX و توسعه‌دهنده وب (UI/UX Designer ,Web developer)

طراحان تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) در صنعت کریپتو، رابط‌های بصری جذاب برای پلتفرم‌ها و برنامه‌های کریپتو ایجاد می‌کنند. تخصص آنها در طراحی تجربیات کاربر پسند است که نیازهای منحصر به فرد کاربران بلاکچین و ارزهای دیجیتال را برآورده می‌کند. توسعه‌دهندگان وب نیز وب سایت‌های جدید می‌سازند و در عین حال وظیفه نگهداری و به‌روزرسانی وب سایت‌های موجود را به عهده دارند. دستمزد طراحان UX/UI از ۷۰٬۰۰۰ تا ۱۵۰٬۰۰۰ دلار در سال متغیر است.

مهارت‌ها:

  • مهارت‌های مدل‌سازی، ساخت نمونه، تایپوگرافی و آشنایی با ابزارهای طراحی
  • آشنایی با HTML/CSS، جاوا اسکریپت و اصول بک-اند (Back-end)

مشاور حقوقی (Crypto compliance officer)

یکی از مشاغل حوزه کریپتو مشاور حقوقی است که حضور آن ضروری است. از آنجایی که دولت‌ها و نهادهای نظارتی به طور فزاینده فضای کریپتو را مورد بررسی قرار می‌دهند، مسئول بخش حقوقی کریپتو اطمینان حاصل می‌کند که شرکت‌ها به قوانین و مقررات مربوطه پایبند باشند. نقش این افراد شامل اجرای چارچوب‌های انطباق با قوانین، انجام ممیزی و مدیریت روابط نظارتی است. دستمزد یک مشاور حقوقی از ۸۰٬۰۰۰ تا ۱۵۰٬۰۰۰ دلار در سال متغیر است.

مهارت‌ها:

  • آشنایی با حقوق شرکت‌ها، برنامه‌ریزی استراتژیک
  • ارزیابی ریسک سهام‌داران

معامله‌گر ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency trader)

تریدر ارزهای دیجیتال

از آنجایی که بازار کریپتو به سرعت در حال گسترش است، معامله‌گران ازرهای دیجیتال نقشی حیاتی در مدیریت پرتفوی دارایی‌های دیجیتال دارند. ترید ارز دیجیتال یکی از پر درآمد ترین شغل‌ های ارز دیجیتال است. تریدرهای ماهری که بتوانند بازار پرنوسان را با موفقیت پشت سر بگذارند، می‌توانند سود قابل توجهی کسب کنند. در نتیجه، بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان به دنبال تریدرهایی هستند که بازدهی بالایی دارند. دستمزد سالانه معامله‌گران ارزهای دیجیتال می‌تواند از ۶۰٬۰۰۰ دلار تا بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ دلار در سال متغیر باشد که پاداش‌ها و کمیسیون‌ها بخش قابل توجهی از درآمد آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

مهارت‌ها:

  • مهارت در تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و آنچین
  • مدیریت ریسک و سرمایه، مدیریت پرتفو
  • آشنایی با روانشناسی معامله‌گری

نویسنده محتوا (Copy writer)

نویسندگان حوزه کریپتو اطلاعات بسیار فنی را در چارچوبی قرار می‌دهند که افراد غیر متخصص بتوانند آن را درک کنند. این افراد درباره فناوری از جمله مفاهیم ارزهای دیجیتال و بلاکچین محتوا تولید کرده و در مجلات معتبر مقاله منتشر می‌کنند. همچنین، مقالات برخی از این افراد به دلیل مهارت در زمینه تحلیل تکنیکال، فاندامنتال یا آنچین بسیار پرطرفدار است. دستمزد سالانه یک نویسنده محتوا در زمینه کریپتو می‌تواند از ۵۰٬۰۰۰ تا ۶۵٬۰۰۰ دلار در سال متغیر باشد.

مهارت‌ها:

  • مهارت در نوشتن و آشنایی با اصول نگارشی
  • آشنایی با اصول فنی حوزه کریپتو
  • تسلط به زبان انگلیسی

بهترین وب سایت‌ها برای یافتن شغل‌ های ارز دیجیتال

در اینجا برخی از بهترین‌ وب سایت‌های کاریابی در حوزه کریپتو وجود دارند که می‌توانید در صورت آمادگی برای درخواست به آنها مراجعه کنید:

  • cryptojobslist.com
  • cryptocurrencyjobs.co
  • crypto.jobs
  • laborx.com

مشاغل حوزه کریپتو؛ فرصتی مغتنم برای کارجویان

در حالی که حوزه کریپتو یک دهه قدمت دارد، اما تازه شروع شده است. با حرکت دنیا به سمت مشاغل از راه دور، کریپتو استعدادهای زیادی را به سمت خود جذب کرده است. این امر باعث شده بسیاری از شرکت‌ها در انتخاب نیروی کار از ملیت‌های مختلف انعطاف بیشتری داشته باشند.

همچنین، با توجه به اینکه انقلاب وب ۳ تازه شروع شده، فرصت برای رشد و نوآوری نامحدود است. از این رو، اگر تمایل دارید بخشی از این صنعت جهانی باشید، با انتخاب یکی از شغل‌ های ارز دیجیتال آینده‌ای پر از چالش‌های هیجان‌انگیز و پاداش‌های استثنایی پیش رو خواهید داشت.

کدام‌یک از مشاغل حوزه کریپتو با مهارت‌ها و علایق شما همخوانی دارند؟ به نظر شما چه مشاغل دیگری در این دسته قرار می‌گیرند؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۳

دنیای کریپتو برای همه است. هدفم بیان پیچیدگی‌های این صنعت به زبان ساده است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علیرضا بهراملو
علیرضا بهراملو
7 ماه قبل

شروع انقلاب وب ۳ خود به خود شروع انقلابهای زنجیره ای در دنیای محتوای دیجیتال و آشنایی ملت‌ها با یکدیگر و در آخر صلح جهانی

فرهاد خجسته
فرهاد خجسته
2 ماه قبل

😂🌍🍑

دکمه بازگشت به بالا