بلاکچین

بلاکچین هیبریدی؛ معرفی مزایا و کاربردهای بلاکچین Hybrid

بلاکچین هیبرید از انواع شبکه های بلاکچین و از جمله فناوری‌هایی‌ست که به‌طور منحصربه‌فردی جهان را متحول کرده و انقلابی در صنعت بلاکچین ایجاد کرده است. این فناوری به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند که گردش کار خود را بهتر مدیریت کنند و سیستم‌های خود را با راه حل‌های بهتر بهبود بخشند. همچنین، دستکاری داده‌ها یا هک‌کردن سیستم را غیر ممکن می‌کند. در مقاله حاضر صفر تا صد خصوصیات و کارکردهای شبکه بلاکچین هیبریدی را مورد بررسی داده‌ایم. برای آشنایی بیشتری با مزایای فراوان این بلاکچین تا انتهای مقاله حاضر همراه ما باشید.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک دفتر کل مشترک و تغییرناپذیر است که فرایند ثبت تراکنش‌ها و ردیابی دارایی‌ها را در یک شبکه تجاری تسهیل می‌بخشد. تقریبا هر دارایی با ارزشی مثل خانه، ماشین، پول، مالکیت معنوی، حق ثبت اختراع، حق چاپ، نام تجاری و… را می‌توان در یک شبکه بلاکچین بدون نیاز به واسطه دادوستد و ردیابی کرد. این کار ریسک و هزینه‌های مشارکت‌کنندگان را کاهش می‌دهد.

معرفی انواع مختلف بلاکچین

بلاکچین که یک لجر دیجیتالی از گره‌ها و شامل تراکنش‌های انجام‌شده در اینترنت است، انواع گوناگونی دارد. شبکه‌های متنوع بلاکچین عبارت‌اند از:

۱. بلاکچین عمومی یا Public Blockchains

بلاکچین عمومی، یک بلاکچین بدون مجوز است و هر کسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. این نوع بلاک‌چین‌ها اساسا غیر متمرکز هستند و فارغ از داده‌ها، دسترسی برابر به تمام گره‌های بلاکچین را فراهم می‌کنند. همچنین، بر اساس فناوری دفتر کل توزیع‌شده کار می‌کنند و اطلاعات را در یک شبکه همتا به همتا توزیع می‌کنند. رمزارزهای محبوبی مثل بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین، همگی نمونه‌هایی از بلاکچین عمومی هستند. تراکنش و معاملات بیت کوین در این دفتر کل ثبت می‌شود. 

۲. بلاکچین خصوصی یا Private

بلاکچین‌های خصوصی، پلتفرم‌هایی متمرکز هستند که کاربران بدون مجوز نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند و توسط یک قدرت مرکزی اداره می‌شوند. در این بلاکچین‌ها به هر گره دسترسی برابر داده نمی‌شود و ممکن است برخی از لایه‌های داده از بعضی از شرکت‌کنندگان پنهان بماند.

۳. بلاکچین کنسرسیوم یا Consortium

بلاکچین‌های کنسرسیوم که به‌عنوان بلاکچین‌های فدرال هم شناخته می‌شوند، توسط گروهی از سازمان‌ها مدیریت می‌شوند و از این نظر، در مقایسه با بلاکچین‌های خصوصی غیر متمرکزتر هستند. اگر چه این نوع بلاکچین‌ها از امنیت بیشتری برخوردار هستند، اما توسعه آن‌ها به‌دلیل مشارکت چند سازمان، دشوار است.

۴. بلاکچین هیبرید یا Hybrid 

بلاکچین هیبریدی یا ترکیبی، پلتفرمی‌ست که در آن، بهترین جنبه‌های بلاکچین عمومی و خصوصی با یکدیگر ترکیب شده‌اند. این فناوری به سازمان‌ها کمک می‌کند که در کنار یک سیستم عمومی بدون مجوز، یک سیستم دارای مجوز خصوصی هم ایجاد کنند. در ادامه درباره این بلاکچین بیشتر صحبت شده است.

شبکه هیبریدی ترکیبی از بلاکچین عمومی و خصوصی

شبکه بلاکچین هیبریدی چیست؟

شبکه بلاکچین، پلتفرمی‌ست که در آن از مزایا و خصوصیات مثبت بلاکچین عمومی و خصوصی ترکیب شده است. در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن، توسعه این پلتفرم‌ها به‌معنای وجود دسترسی کنترل‌شده و آزادی به‌صورت همزمان است. ساختار ترکیبی این بلاکچین باعث شده است که این بلاکچین برای همه در دسترس نباشد و همچنان شفافیت، یکپارچگی و امنیت بالایی داشته باشد.

در واقع، اعضای بلاکچین هیبرید می‌توانند درباره این‌که چه کسی در بلاکچین شرکت کند یا کدام تراکنش‌ها عمومی شوند، تصمیم‌گیری کنند. این مسئله باعث می‌شود که یک شرکت بتواند به بهترین شکل ممکن با ذی‌نفعان خود کار کند. اصلی‌ترین موارد استفاده از این بلاکچین عبارت‌اند از:

  • اینترنت هیبریدی اشیا
  • امور مالی و تجارت جهانی
  • بانکداری
  • زنجیره تامین
  • تسهیل عملکرد دولت‌ها
  • خدمات سازمانی

بلاکچین هیبریدی چه مزایایی دارد؟

اکنون که با انواع بلاک‌چین و بلاکچین هیبرید و امکانات آن‌ها برای خرید و فروش بیت کوین و سایر دارایی‌ها آشنا شدید، بد نیست که نگاهی هم به مزایای شبکه بلاک‌چین هیبریدی داشته باشیم:

۱. کار در یک اکوسیستم بسته

اولین مزیت بلاکچین‌های هیبریدی، توانایی آن برای کار در یک اکوسیستم بسته است. در نتیجه، شرکت‌ها یا سازمان‌ها هنگام استفاده از فناوری بلاکچین، نگران لو رفتن اطلاعات خود نیستند.

۲. تغییر قوانین در صورت لزوم

شرکت‌ها با تغییر رشد می‌کنند. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این بلاکچین آن است که در صورت لزوم خود را با قوانین جدید تطبیق می‌دهد. البته نباید انتظار داشته باشید که بتوانید داده‌ها یا تراکنش‌ها را در یک سیستم هیبریدی که رجیستری باند یا هویت کار را با اهداف تاییدی مدیریت می‌کند تغییر دهید.

۳. حفاظت بالا در برابر حملات

بلاکچین هیبرید در برابر ۵۱% حملات مصون است؛ چون هکرها نمی‌توانند به شبکه دسترسی داشته باشند و به آن حمله کنند.

۴. حفاظت از حریم خصوصی

بلاکچین ترکیبی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در عین حفظ حریم خصوصی، ارتباط خود با دنیای بیرون را حفظ کنید. اگر چه بلاکچین خصوصی بهترین انتخاب برای حفظ حریم خصوصی است، اما در ارتباط با دنیای بیرون محدود هستند. ممکن است بسیاری از شرکت‌ها بخواهند در عین حفظ حریم خصوصی، بلاکچین خود را به‌گونه‌ای پیکربندی کنند که بتوانند با همه سهام‌داران خود از جمله عموم مردم ارتباط برقرار کنند. در این حالت، بلاکچین هیبرید بهترین انتخاب برای آن‌هاست.

۵. پایین‌بودن هزینه تراکنش‌ها

از دیگر مزایای این بلاکچین، مقرون‌به‌صرفه‌بودن تراکنش‌هاست؛ چون برای تایید آن‌ها به تعداد کمی گره نیاز است. قوی‌ترین گره‌های این شبکه تایید تراکنش‌هایی را که به هزار گره در بلاکچین عمومی نیاز دارد، تسهیل می‌بخشد و  حتی ممکن است کارمزد آن‌ها را به ۰.۰۱ دلار به‌ازای هر تراکنش کاهش پیدا کند.

برطرف کردن خلاهای بلاکچین با شبکه هیبریدی

بلاکچین هیبریدی و کنسرسیوم چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

با توجه به این‌که شبکه بلاک چین کنسرسیوم و هیبریدی ترکیبی از بلاکچین‌های عمومی و خصوصی هستند، ممکن است این دو به‌اشتباه یکسان در نظر گرفته شوند، اما این بلاکچین‌ها از ۲ جهت با یکدیگر متفاوت هستند:

  1. در بلاکچین ترکیبی، هم دسترسی عمومی وجود دارد و هم دسترسی محدود. اما در بلاکچین کنسرسیوم، تنها شرکت‌کنندگان تعیین‌شده حق دسترسی کامل را دارند.
  2. بلاکچین هیبریدی نسبتا غیر متمرکز است اما بلاکچین کنسرسیوم تماما غیر متمرکز است.

شبکه هیبریدی، یک فناوری همه‌کاره!

اگر چه ظهور فناوری بلاکچین تحولات بسیار زیادی ایجاد کرده است، اما بلاکچین‌های عمومی و خصوصی نمی‌توانند همه مشکلات موجود را حل کنند. سازمان‌ها و شرکت‌ها نمی‌توانند با استفاده از بلاکچین‌های عمومی و خصوصی هم از فناوری بلاکچین استفاده کنند و هم حریم خصوصی داده‌ها و فرایندهای تجاری حیاتی خود را حفظ کنند. این‌جاست که شبکه بلاکچین هیبریدی به‌سان فرشته نجات پا به میدان می‌گذارد. در مقاله حاضر با شما درباره انواع بلاکچین و به‌ویژه بلاکچین ترکیبی صحبت کردیم و مزایا و کاربردهای آن را برشمردیم. به نظر شما از بین انواع بلاکچین‌های ذکر شده در این مقاله، کدام‌یک برای معاملات رمز ارزها گزینه مناسب‌تری است؟

پرتکرارترین سوالات در خصوص بلاکچین Hybrid

بلاکچین هیبرید چیست؟

شبکه هیبریدی یک پلتفرم نسبتا غیر متمرکز است که در آن از بهترین ویژگی‌های بلاکچین‌های عمومی بهره برده شده است و مشکلاتی را که این دو بلاکچین قادر به برطرف‌سازی آن‌ها نیستند، حل می‌کند.

شبکه هیبریدی در چه حوزه‌هایی کاربرد دارد؟

اینترنت هیبریدی اشیا، امور مالی و تجارت جهانی، بانکداری، زنجیره تامین و… از جمله مهم‌ترین کاربردهای شبکه هیبریدی است.

شبکه بلاکچین ترکیبی چه مزایایی دارد؟

سرعت بالا، پایین‌بودن هزینه تراکنش و حفاظت از حریم خصوصی، بعضی از مزایای شبکه هیبریدی هستند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
101blockchains
کلمات پناه‌اند، شکوه‌اند، شعراند، شوق‌اند... من آنم که زاده شده برای زیباترکردن دنیا با کلمات. باشد که آیندگان با خواندن نوشتک‌هایم بگویند: کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب، تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند...
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا