کیف پول

عبارت Seed چیست؛ چگونگی استخراج کلمه بازیابی

اگر می‌دانید کیف پول ارز دیجیتال چیست حتما با کلمه seed برخورد کرده‌اید. دنیای کریپتو پر از اصطلاحات گیج کننده و پیچیده است. بسیاری از اصطلاحات اگر بار اولی باشد که می‌بینید شاید قابل درک نباشند. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با کیف پول ارز دیجیتال، عبارت seed و روش های محافظت از آن آشنا کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول‌های کریپتو یا ارز دیجیتال کلیدهای خصوصی شما را ذخیره می‌کنند و رمز ارز شما را ایمن و در دسترس نگه می‌دارند. این کیف پول‌ها به شما امکان ارسال، دریافت و خرج کردن ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم را می‌دهند. 

کیف پول‌ها اشکال مختلفی دارند، کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger  که شبیه یک USB به نظر می‌رسد تا برنامه‌های موبایلی مانند Coinbase Wallet، استفاده از رمز ارز را به آسانی خرید با کارت اعتباری آنلاین می‌کنند. اما برای استفاده از تمام کیف پول‌ها باید با Seed phrase آشنایی کافی داشته باشید. در ادامه همراه ما باشید تا با این عبارت آشنا شوید. 

Seed phrase چیست؟

حتما در حین کار با کیف پول‌های دیجیتال به کلمه بازیابی یا seed برخورده‌اید. عبارت seed گروهی از کلمات تصادفی است که در زمان راه اندازی اولین کیف پول دیجیتالی شما ایجاد می‌شود. نگهداری از عبارت seed از اهمیت زیادی برخوردار است. 

توجه داشته باشید که بازیابی کلید خصوصی و عبارات seed برای همه افراد یکسان نیستند. به همین دلیل هکر‌ها و دزدان نمی‌توانند کیف پول شما را خالی کنند. 

عبارت seed، عبارت seed recovery و عبارت seed backup فهرستی از کلماتی است که تمام اطلاعات مورد نیاز برای بازیابی وجوه ارز دیجیتال را ذخیره می‌کنند. کیف پول نرم افزاری معمولاً یک عبارت بازیابی تولید می‌کند و به کاربر می‌گوید که آن را روی کاغذ و یا هر جای امنی یادداشت نماید. اگر لپ تاپ کاربر یا‌ هارد دیسک او خراب شود، می‌تواند دوباره همان کیف پول نرم‌افزاری را دانلود کرده و عبارتی که روی کاغذ نوشته شده و یا هر جای امنی نگهداری شده است را برای برای بازگرداندن رمز ارزهای خود استفاده نماید. 

هر کس دیگری که این عبارت را بدست بیاورد می‌تواند به رمز ارزهای شما دسترسی داشته باشد. بنابراین باید مانند جواهرات یا پول نقد از این عبارت نگهداری شود. به عنوان مثال، هیچ کس نباید در شبکه‌های اجتماعی یا پیام رسان‌ها، رمز بازیابی را از شما بخواهد. همچنین نباید در هیچ وب سایتی آن را تایپ نمایید. 

چرا باید عبارت seed را محرمانه نگه داشت؟

محرمانگی عبارت seed

محرمانگی عبارت seed

عبارت بازیابی را باید محرمانه و خصوصی نگه دارید. سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند به شما قدرت زیادی بدهد. با این حال قدرت زیاد، مسئولیت بزرگی به همراه می‌آورد. عبارت seed باید به هر قیمتی مخفی بماند. زیرا هر کسی که عبارت seed شما را بداند می‌تواند یک کپی از کیف پول دیجیتالی شما در گوشی یا لپ تاپ خود ایجاد کرده و آن را خالی نماید. این افراد به راحتی می‌توانند با عبارت seed به تمام کلید‌های خصوصی که شما در اختیارشان قرار دادید دسترسی پیدا کنند. از کلید خصوصی در تراکنش‌ها برای تأیید مالکیت یک آدرس بلاک چین استفاده می‌شود.

هر کسی می‌تواند تراکنش‌ها را به یک کلید عمومی‌ارسال کند. اما با این حال کلید خصوصی برای باز کردن قفل کیف پول و اثبات اینکه شما مالک ارز دیجیتال دریافت شده در تراکنش هستید، مورد نیاز است.

به همین دلیل است که کلیدهای خصوصی مهم هستند و اگر فردی به کلمه بازیابی شما دسترسی پیدا کند می‌تواند آسیب زیادی به کیف پول شما وارد کند.

اگر دسترسی به کیف پول دیجیتالی خود را از دست بدهید یا آن را بدون آنکه در جای مطمئنی ذخیره کنید پاک نمایید، دسترسی به کیف پول دیجیتالی خود را از دست خواهید داد. کیف پول ارز دیجیتال همانند کیف پول کاغذی از سرمایه‌های شما محافظت می‌کند. باید از آن محافظت نمایید تا آن را از دست ندهید. 

همچنین تغییر عبارت seed غیرممکن است و هیچ کس در صورت وقوع بدترین حالت نمی‌تواند آن را برای شما بازیابی کند. 

اکیداً توصیه می‌کنیم که از عبارت seed خود کپی دیجیتالی نسازید. یعنی این عبارت را برای خودتان یا دوست خود ارسال نکنید. برخی از افراد از برنامه مدیریت رمز عبور برای ذخیره عبارت خود استفاده می‌کنند، اما این کار اشتباه است. زیرا هکرها به آسانی رمزهای عبور ضعیف را شکسته و به تمام رمزهای عبور موجود در برنامه مدیریتی شما از جمله عبارات seed دسترسی پیدا می‌کنند.

با چه روشی افراد می‌توانند به کلمه بازیابی شما دسترسی پیدا کنند؟

یکی از تکنیک‌های رایج کلاهبرداری این است که فردی خود را از طرف شرکتی که کیف پول دیجیتال در آن باز کرده‌اید معرفی می‌کند و از شما می‌خواهد که با درخواست عبارت seed خود، مالکیت کیف پول را تأیید نمایید. هیچ شرکت معتبری از شما این اطلاعات را نمی‌خواهد. پس مراقب این نوع کلاهبرداری‌ها باشید. شما تنها فردی هستید که seed را دارد پس باید از آن محافظت نمایید.

عبارت seed چگونه استخراج می‌شود؟

استخراج عبارت seed

عبارت seed چگونه استخراج می‌شود؟

عبارت seed از فهرستی با ۲۰۴۸ کلمه استخراج می‌شود. به جای آنکه رمز عبور عدد و یا رشته‌های طولانی از اعداد باشد عبارت seed که مجموعه‌ای از ۱۲ تا ۲۴ کلمه تصادفی ساده است جایگزین اعداد برای رمز عبور می‌شود. به طور مثال کلماتی مانند eager،rich،one، river یا iron عبارت seed خصوصی شما می‌شوند.

چرا از عبارت seed به جای اعداد استفاده می‌کنیم؟

ایده استفاده از یک سری کلمات به جای تلفیقی از اعداد و حروف تصادفی این است که یادداشت را آسان‌تر کند و جای کمتری برای خطای انسانی باقی بگذارد. ناگفته نماند، ترکیبات seed بسیار زیاد هستند و امکان هک شدن و حدس زدن آنها برای سایر افراد غیر ممکن است.

اهمیت seed در کیف پول کریپتو چیست؟

بیایید کمی‌ در موضوع عمیق‌تر شده و ببینم چرا عبارت seed اینقدر مهم است. عبارت seed به عنوان اصلی‌ترین کلمه در کیف پول دیجیتالی شما عمل می‌کند. 

عبارت بازیابی به شما کمک می‌کند تا دوباره به کیف پول رمزنگاری خود و همه چیز داخل آن دسترسی پیدا کنید. اگر کیف پول موبایلی داشتید و گوشی خود را گم کردید، کیف پول سخت‌افزاری داشتید و خراب شد یا از مرورگر وب استفاده می‌کردید و لپ تاپتان از بین رفت، عبارت seed  به شما اجازه می‌دهد یک کیف پول جدید روی تلفن، مرورگر یا دستگاه سخت‌افزاری راه‌اندازی کنید و دوباره به کیف پول رمزنگاری شده خود دسترسی پیدا کنید.

بهترین جای نگهداری از عبارت بازیابی مناسب شما کجاست؟

بهتر است اقدامات لازم گفته شده در این مقاله را انجام دهید تا مطمئن شوید که عبارت seed شما واقعاً از هک شدن، گم شدن و پاک شدن در امان می‌ماند. برخی از افراد دوست دارند این عبارات را روی قطعات فلز بنویسند تا عوامل محیطی که باعث از بین بردن کاغذ می‌شود روی آن اثر نگذارد. این کار امنیت زیادی دارد اما باید در جای مناسب مانند صندوق امانات بانک و یا گاو صندوق نگهداری شوند. برای آنکه در مورد ارز های دیجیتال و انواع کیف پول‌ها اطلاعات کافی بدست بیاورید می‌توانید به مجله ارز دیجیتال والکس سر بزنید.

عبارت seed برای چه استفاده می‌شود؟

عبارت seed، عبارت seed recovery یا عبارت seed backup فهرستی از کلمات است که تمام اطلاعات مورد نیاز برای بازیابی وجوه دیجیتال را در زنجیره ذخیره می‌کند.

چگونه یک عبارت بازیابی بسازیم؟

فرآیند تولید  با داده‌های تصادفی به‌نام آنتروپی است. سپس آنتروپی از طریق یک تابع هش، به‌ویژه SHA256 اجرا می‌شود تا جمع کنترلی تولید شود. سپس بخشی از جمع کنترلی به داده‌های تصادفی اضافه می‌شود.

آیا عبارت seed کلید خصوصی است؟

در اصل عبارات اولیه و کلیدهای خصوصی، کلیدهای دسترسی واقعی به کیف پول‌ها و حساب‌های ارز دیجیتال شما هستند. آن‌ها نوعی «رمز عبور» هستند که به شما اجازه می‌دهند به عنوان مالک «حساب‌ها» و کیف پول‌های بلاک چین خود دسترسی داشته باشید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coindesk
سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا